direct naar inhoud van 4.1 Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren
Plan: Deuteren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002154-1501

4.1 Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren

Op 3 oktober 2006 heeft de gemeenteraad het stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren vastgesteld. Uitgangspunt voor dit stedenbouwkundig plan is de “Verkenning Deuteren” zoals die op 7 december 2004 is voorgelegd aan de raadscommissie voor Maatschappelijke Ontwikkelingen, alsmede de door de gemeenteraad op 22 maart 2005 vastgestelde uitwerkingskaders. De Verkenning is op 22 november 2004 gepresenteerd aan de betrokken bewoners en omwonenden.

De reacties die op de Verkenning zijn gegeven (schriftelijk en via verslagen van overlegmomenten) zijn betrokken bij de ontwikkeling van het Concept Stedenbouwkundig Plan en de daaruit volgende aanvulling op de welstandsnota dat op 13 maart 2006 middels een inspraakbijeenkomst is gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden.

In de Verkenning zijn kansen voor Deuteren genoemd en tastbaar gemaakt die in het stedenbouwkundig plan verder zijn geconcretiseerd:

  • Deuteren krijgt zowel in sociaal als ruimtelijk opzicht meer aansluiting bij de rest van de stad.
  • Verbetering van de verbinding met de omgeving en van de routes door Deuteren.
  • Differentiatie van de woningvoorraad.

In Deuteren stonden ondermeer verouderde duplexwoningen die eigendom waren van BrabantWonen, waarvan de bouwtechnische en bouwfysische kwaliteit niet meer voldeed. Het stedenbouwkundig plan voorziet in vervanging van deze woningen door nieuwbouw. Door een gemeenschappelijke aanpak met de gemeente is het mogelijk ook de gebieden rondom de duplexwoningen in het stedenbouwkundig plan op te waarderen. Dit zal een meerwaarde opleveren voor geheel Deuteren. Het verouderd en geïsoleerd gebied wordt getransformeerd tot een gebied met een hoogwaardige woonkwaliteit.

Het stedenbouwkundig plan diende nog verder ontwikkeld te worden. Dit is door middel van een zelfstandige projectprocedure als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en het inmiddels onherroepelijke projectbesluit (als bepaald in artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening) 'Nieuwbouw Deuteren 2de fase' mogelijk gemaakt. Met uitzondering van de plandelen I, J, K en L is het gehele stedenbouwkundige plan juridisch planologisch mogelijk gemaakt.

Daarnaast hebben marktontwikkelingen ertoe geleid dat er een aanpassing van het stedenbouwkundig plan wordt voorgestaan. Hierop wordt in hoofdstuk 5 verder ingegaan.

Hierna zal het stedenbouwkundige plan Hart voor Deuteren worden beschreven, dat een goed beeld geeft van de toekomst van Deuteren. Dit plan is inmiddels deels gerealiseerd. Bovendien biedt het plan de uitgangspunten die als basis dienen voor de juridische en ruimtelijke kaders voor een ruimtelijke procedure voor de plandelen I, J, K en L.

4.1.1 Ontwerp

In het stedenbouwkundig ontwerp werd de aanhaking met de stad gerealiseerd door de wijk op een centrale positie letterlijk open te breken en ter plaatse een nieuwe hoofdentree te realiseren. De centraal gelegen weg, die aansluit op de Oude Vlijmenseweg zou de ruimtelijke drager van de wijk worden en levert een goede basisstructuur op voor een mogelijke doorontwikkeling van Deuteren. Deze ontsluiting is uiteindelijk per amendement komen te vervallen en wordt nu enkel als fietsverbinding vorm gegeven. De huidige ontsluiting aan de Oeterselaan komt te vervallen. Centraal in de wijk vormt een grote groene ruimte het nieuwe hart van Deuteren, de omvang bedraagt 50 x 58,5 meter. Deze ruimte is vergelijkbaar met een brink zoals die oorspronkelijk in tuindorpen voorkwam. Naast deze Brink komen op meerdere posities nieuwe groene open ruimten voor, bijvoorbeeld in de Haverdonklaan.

Het ontwerp kent veel differentiatie in wooncategorieën en woningtypologieën: er komen huurwoningen, middeldure en dure woningen. Er worden appartementen, patiowoningen, rijwoningen, geschakelde woningen, twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen gerealiseerd.

Het parkeren vindt volgens gemeentelijk beleid zoveel mogelijk op eigen erf plaats. In het ontwerp wordt voldaan aan de parkeernormen die de gemeente op dit moment hanteert; in de nabijheid van de gebouwen is ook voldoende parkeerruimte in het openbaar gebied beschikbaar. Het ontwerp kent meerdere deelgebieden: Oude Vlijmenseweg, de Brink, Centrale middenlaan, het zuidelijk plandeel en Kop van Deuteren

4.1.1.1 Oude Vlijmenseweg

Aan de Oude Vlijmenseweg is ter plaatse van de vervallen Oeterselaan ruimte voor woningbouw. Om aan te sluiten bij het beeld van de lintbebouwing langs de Oude Vlijmenseweg zijn op deze plek drie twee-onder-één-kapwoningen opgenomen, passend in de korrelgrootte van de bestaande bebouwing. Er ontstaat een logisch doorlopende bebouwingsrand. De maat en schaal van deze woningen zullen overeenkomen met de bestaande bebouwing.

4.1.1.2 de Brink

Rondom de Brink zijn appartementen gesitueerd in drie bouwlagen. Er ontstaat een groene ruimte met een aangenaam verblijfskwaliteit, de appartementen zijn gunstig gelegen ten opzichte van de winkelvoorzieningen aan de Boschmeersingel. De appartementen op de begane grond hebben een tuin. Ter plaatse van de Oude Vlijmenseweg ontstaat een goede aansluiting op de bestaande tuinen/ achterpad. Deze begane grondappartementen worden vanaf de straatzijde ontsloten, iedere woning heeft een eigen voordeur.

Vanwege de centrale ligging heeft ook het buurtcentrum een plek gekregen aan de Brink en wordt integraal opgenomen in het appartementengebouw.

Rondom de Brink worden in totaal ongeveer 80 appartementen in de betaalbare huurcategorie gerealiseerd. Parkeren vindt plaats achter het woongebouw en rondom de Brink.

4.1.1.3 Centrale middenlaan

De centrale middenlaan vormt de verbinding van Deuteren met de aangrenzende stadsdelen. De licht gebogen vorm zorgt voor wisselend perspectief in deze openbare ruimte en voor een vloeiende verbinding van het Westerpark en de Oude Vlijmenseweg. De Brink is aan de centrale middenlaan gelegen, de bomenrij van de laan is ook de groene begrenzing van de Brink. Bestaande en nieuwe bebouwing vormen samen het beeld en begeleiding van de middenlaan.

4.1.1.4 Zuidelijk plandeel

Het zuidelijk plandeel bestaat uit drie delen:

  • Een zone die grenst aan de achtertuinen van de Oude Vlijmenseweg; hier worden 15 geschakelde woningen gerealiseerd (in 2 lagen met kap). De achtertuinen van bestaande en nieuwe woningen grenzen aan elkaar.
  • Aan de Haverdonklaan worden twee ensembles gesitueerd met geschakelde patio- en rijwoningen van in totaal ongeveer 25 woningen. De openbare ruimte tussen de ensembles bestaat uit openbaar groen, is autovrij en sluit aan op het oorspronkelijk groene karakter van Deuteren.
  • Aan de Berkendonklaan worden bestaande achtertuinen begrensd door een aantal vrijstaande en twee-onder-een-kapwoningen.
4.1.1.5 Kop van Deuteren

De kop van Deuteren neemt een bijzondere positie in de wijk in. Vanwege de ligging op een hoek is dit het eerste beeld van Deuteren dat wordt waargenomen vanaf de invalsweg, de Vlijmenseweg. Het is de ambitie om de Kop van Deuteren door middel van herontwikkeling te verbijzonderen. Deze herontwikkeling kent een volume van 3 à 4 bouwlagen, een accent van een vijfde bouwlaag is voorstelbaar. Ter plaatse van de aangrenzende bebouwing langs de Oude Vlijmenseweg en de Weidonklaan zal de positionering en de hoogte van de nieuwe gebouwen zorgvuldig worden vormgegeven om een goede aansluiting tot stand te brengen.

4.1.2 Openbare ruimte

De openbare ruimte in Deuteren zal standaard worden ingericht. Dat wil zeggen betonklinkers in de straat, betontegels in de trottoirs. In bestratingsmaterialen wordt aangesloten op de inrichting in de bestaande openbare ruimte in Deuteren. Ook wordt hetzelfde straatmeubilair (incl. lichtmasten) toegepast als in de rest van de wijk. Parkeerplaatsen worden in woonstraten langs de straat gerealiseerd. Bij het gestapeld wonen wordt dwars of op afzonderlijke terreinen geparkeerd. De Wolfsdonklaan met verlenging zal van middenniveau zijn. Ook de centrale ruimte in de wijk, langs deze laan zal hetzelfde inrichtingsniveau hebben.

4.1.3 Speelvoorzieningen

In het concept speelplan voor West is dit deel van Deuteren opgenomen. Het concept speelplan voor West is opgesteld in overleg met leden van wijkplatforms en bewonercomités en is in de loop van 2006 door het college vastgesteld. Het voornemen is om het speelplan in te passen in het Stedenbouwkundig Plan. Dit houdt in dat op het centrale plein (de Brink) speeltoestellen worden geplaatst voor kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar met uitloop. Verder worden er op één van de nieuwe groene plekken ten westen van de Haverdonklaan speeltoestellen geplaatst voor kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar.

4.1.4 Verkeer

Na een onderzoek van de drie belangrijkste ontsluitingsalternatieven voor Deuteren is er besloten om de centrale ontsluiting, zoals in de Verkenning aangegeven, in het Stedenbouwkundig Plan op te nemen. Per amendement heeft de raad besloten de ontsluiting van het plangebied te regelen via de Baksveldstraat - Heerendonklaan. Het Biggelkamppad wordt ontwikkeld tot een goede en hoogwaardige ontsluitingsroute voor langzaam verkeer zonder dat daarbij in de bestaande lintbebouwing wordt ingegrepen.

Opgemerkt wordt dat geheel Deuteren, dus ook de nieuwe ontsluitingsweg, binnen het 30 km gebied vallen en om die reden wordt uitgevoerd met verkeersdrempels. De Oeterselaan vervalt als aansluiting op de Oude Vlijmenseweg. De verwachting is dat de aansluitingen Heerendonklaan en Weidonklaan op de Oude Vlijmenseweg in gebruik zullen extensiveren. Voor fietsverkeer wordt de route vanuit West over de Boschmeersingel, door Deuteren over de verlengde Wolfsdonklaan door het Westerpark naar de stad een sociaalveiligere route door de begeleidende nieuwbouw. Het bewonersparkeren vindt conform nota parkeernormen november 2005 zoveel mogelijk op eigen erf plaats. Parkeren voor bezoekers vindt in nabijheid van de gebouwen plaats in de openbare ruimte. In het ontwerp wordt voldaan aan de parkeernormen. Deze parkeernormen zijn in GSB-gebieden als volgt:

  • Sociale sector 1,3 parkeerplaats per woning.
  • Middeldure sector 1,4 parkeerplaats per woning.
  • Dure sector 1,5 parkeerplaats per woning.

Deze normen zijn inclusief 0,3 parkeerplaats per woning voor bezoekers.