Plan: | Deuteren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002154-1501 |
Ingevolge de gemeentelijke Inspraakverordening is voor het voorontwerpbestemmingsplan "Deuteren" een inspraakprocedure gevoerd. Met ingang van 6 juni 2011 heeft het voorontwerp gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen, met de mogelijkheid om binnen die periode (tot en met 18 juli 2011) op het plan te reageren. Daarnaast is op 21 juni van 18.30 tot 20.30 uur een inloopavond gehouden. Tijdens deze avond konden belangstellenden vragen stellen over het voorontwerpbestemmingsplan aan vertegenwoordigers van de gemeente en een inspraakreactie indienen.
Hieronder worden de ingekomen inspraakreacties samengevat weergegeven en worden deze voorzien van gemeentelijk commentaar.
Tijdens de inspraakavond is één schriftelijke reactie ingebracht door:
Daarnaast is tijdens de termijn van de terinzagelegging de volgende inspraakreactie ontvangen:
Buiten de termijn is op 15 augustus 2011 één inspraakreactie ingebracht
Reactie a
Reactie a
Insprekers zijn eigenaar van de in aanbouw zijnde woning aan de Berkendonklaan 1. Bij de koop van de woning is hen verzekerd dat er minimaal 1,5 meter groen tussen de woning en het fietspad zou zitten. In het voorontwerpbestemmingsplan en het inrichtingsplan is direct langs de woning een verkeersbestemming opgenomen. Insprekers dienen bezwaar in tegen de ligging van het fietspad en verzoekt om het fietspad te verplaatsen, zoals in de hierna volgende rechterfiguur is aangegeven.
Afbeelding 11: Situatie in inrichtingsplan en voorontwerpbestemmingsplan (links) en gewenste situatie (rechts). (Tekening van inspreker)
Commentaar
De verplaatsing van het fietspad is om verschillende redenen niet wenselijk dan wel niet mogelijk. Met het inrichtingsplan is beoogd het Biggelkamppad meer allure te geven. Door het opsplitsen van de in het inrichtingsplan opgenomen groenzone ontstaat geen robuust groen karakter zoals dat beoogd is. Vanuit verkeersveiligheid ontstaat door het verleggen van het fietspad een verkeersonveiligere situatie. Door van een haakse aansluiting naar een meer vloeiende aansluiting van het Biggelkamppad op de Berkendonklaan over te stappen, worden fietsers, brommers en scooters in mindere mate gedwongen af te remmen. Dit zorgt voor meer verkeersonveiligheid.
Om te zorgen voor een grotere afstand van de woning tot het fiets- en voetpad van Biggelkamppad is een aanpassing van de inrichting wel mogelijk. Tussen de woning van inspreker en het trottoir kan een deel van de openbare ruimte groen worden ingericht. Deze groenstrook met een breedte van 1 meter (aan de kant van de Berkendonklaan) uitlopend tot 2.5 meter blijft eigendom van de gemeente en zal groen worden ingericht. In het bestemmingsplan zal in plaats van een verkeersbestemming een groenbestemming worden opgenomen (zie de uitsnede hierna).
Afbeelding 12: Uitsnede van de verbeelding van ontwerpbestemmingsplan Deuteren met daarop de bestemmingen rondom de woning van inspreker
Op 11 augustus is op ambtelijk niveau contact geweest met de heer Dams. Hierbij heeft de heer Dams aangegeven dat in de oorspronkelijke plannen wel de rechtersituatie was opgenomen.
In het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren is inderdaad een aansluiting van Biggelkamppad of de Berkendonklaan opgenomen die meer ruimte biedt tussen de woning van inspreker en het fietspad, zoals uit de hierna volgende uitsnede blijkt.
Afbeelding 13: Uitsnede 'Stedenbouwkundig Plan Hart voor Deuteren'
Bij de verdere uitwerking in een inrichtingsplan is deze situatie aangepast om de eerder genoemde redenen. De inrichtingstekening (zie de hierna volgende uitsnede) is bij het projectbesluit “Nieuwbouw Deuteren, 2e fase, ter inzage gelegd en als zodanig vastgesteld.
Afbeelding 14: Uitsnede Inrichtingstekening, behorend bij het projectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, 2e fase'
Reactie b
Insprekers verzoeken geen parkeerplaatsen mogelijk te maken ter plaatse van 'xxx' in de rechtertekening.
Commentaar
Naast het Biggelkamppad wordt een talud (tot een hoogte van 1 meter) gerealiseerd tot de perceelsgrens van de woning aan de Berkendonklaan 1. Het gebruik van de gronden voor parkeerplaatsen is daarmee fysiek niet mogelijk. Door het opnemen van een groenbestemming, laten de regels van het bestemmingsplan het gebruik van deze gronden voor parkeren niet toe.
Reactie a
Inspreker heeft geen vooraankondiging gezien, geen bericht gehad en geen uitnodiging ontvangen voor de inloopavond.
Commentaar
Artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening verplicht gemeenten om aan te kondigen dat een nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid. Dit is gedaan op 3 juni 2011 in de Staatscourant (nr. 9679), de Bossche Omroep van 5 juni 2011 en op de gemeentelijke website:
'Burgemeester en wethouders van 's-Hertogenbosch maken bekend dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor de wijk Deuteren'.
Met dezelfde publicaties is ook aangekondigd dat het voorontwerpbestemmingsplan 'Deuteren' vanaf 6 juni 2011 ter inzage ligt. In deze publicaties is eveneens de inloopavond van 27 juni 2011 aangekondigd. Dat inspreker deze publicaties gezien heeft, blijkt uit het feit dat zij delen van de publicatie citeert in haar inspraakreactie. Er is geen uitnodiging huis-aan-huis verspreid.
Reactie b
[Geciteerd:] “Eerder gaf de gemeente aan dat artikel 3.10 ruimte biedt voor projectbesluiten. Hiermee zouden voorschriften buiten bestemming gelaten kunnen worden. Blijkbaar is nu voor plandeel I en J een nieuw bestemmingsplan nodig, wat gepubliceerd is op 6 juni jl. Hiermee blijft het geldende bestemmingsplan uit 1965 actief voor plandeel I en J. De bestemming blijft dus openbaar plantsoen en recreatie. Er mogen geen woningen worden opgericht, zie artikel 1.2 van de planvoorschriften”.
Commentaar
Artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening biedt gemeenten de mogelijkheid een projectbesluit te nemen. Met een projectbesluit kan een bouwproject juridisch-planologisch mogelijk worden gemaakt dat afwijkt van het geldende bestemmingsplan.
Zoals in paragraaf 1.1. van de toelichting van het voorontwerpbestemmingsplan is aangegeven, wordt dit bestemmingsplan opgesteld in het kader van het actualiseringsprogramma. Het actualiseren van bestemmingsplannen is een wettelijke verplichting. Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden die verplicht dat alle bestemmingsplannen in Nederland geactualiseerd worden. De gemeente 's-Hertogenbosch is daarmee gestart en nu is dit deel van de stad aan de beurt. Bestemmingsplannen mogen op 1 juli 2013 niet ouder dan 10 jaar zijn. Het plan is dus niet opgesteld met als doel om plandeel I en J juridisch-planologisch mogelijk te maken.
Met het in procedure brengen van een nieuw voorontwerpbestemmingsplan, hoeven de bepalingen uit het geldende bestemmingsplan 'Partieel uitbreidingsplan in onderdelen Deuteren 1965' niet noodzakelijkerwijs te worden overgenomen. In een nieuw bestemmingsplan kunnen bestaande juridische rechten worden vastgelegd of nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt.
Op het moment dat het voorontwerpbestemmingsplan Deuteren ter bespreking aan ons college is voorgelegd, was de rechterlijke uitspraak over het projectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, 2e fase' nog niet bekend. Omdat het projectbesluit in werking was getreden, is dit projectbesluit opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan. Met uitzondering van deelplan I en J, wordt het nu onherroepelijke projectbesluit ook in het ontwerpbestemmingsplan Deuteren opgenomen. Er is immers sprake van een verleende bouwvergunning en zelfs woningen die voor het grootste deel al gebouwd zijn of in aanbouw zijn. Voor deelplan I en J geldt dat na de vernietiging van het projectbesluit over deze deelgebieden, een nieuw projectbesluit moet worden genomen om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Het ontwerpprojectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, deelgebieden I en J' heeft vanaf 18 juli 2011 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan Deuteren maakt deze ontwikkeling niet mogelijk.
Het plandeel waarop het ontwerpprojectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, deelgebieden I en J' betrekking heeft is buiten het ontwerpbestemmingsplan Deuteren gehouden.
Reactie c
Er wordt uitgegaan van vastlegging van de huidige situatie. Dit is niet het geval voor de Weidonklaan, met betrekking tot I en J. Plandeel I en J zijn terugverwezen naar de tekentafel door de rechtbank half mei 2011. Dit gebeurt op juridische gronden, echter het wijzigen van “Groen” naar “Stedelijk gebied” wordt ook niet onderbouwd in het nieuwe bestemmingsplan, en kan niet voor wat betreft plandeel I en J. De bebouwingsafstand van minder dan 10 meter wat in werkelijkheid nog geen 2 meter is, wordt niet gerechtvaardigd door het nieuwe bestemmingsplan en niet toegestaan in lijn met het oude bestemmingsplan van 1965.
Commentaar
Zie het commentaar op de reactie b
Reactie d
Het herziene bestemmingsplan zegt niets over verkeerstoename in de Weidonklaan en de Berkendonklaan en de effecten daarvan. De verwachting is dat het verkeer zal extensiveren, waarvoor geen onderzoeksrapportage beschikbaar is. De motivering van aangekondigde maatregelen zijn niet planologisch gegarandeerd.
Commentaar
Het bestemmingsplan Deuteren maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk, die leiden tot een verkeerstoename. De bouw van woningen die mogelijk zijn gemaakt met het projectbesluit
'Nieuwbouw Deuteren, fase 2' (met uitzondering van de deelgebieden I en J) zijn in het bestemmingsplan opgenomen als vergunde en daarmee juridisch bestaande situatie. Het onderzoeken van een eventuele verkeerstoename heeft reeds plaatsgevonden in het kader van het projectbesluit.
Reactie e
De waterparagraaf is onvoldoende met betrekking tot dezelfde straten. Er is nog steeds overlast bij hevige regenval, in de huidige setting, reeds meerdere malen aangegeven en niet weerlegd door het bestemmingsplan.
Commentaar
In paragraaf 7.5 is opgenomen dat er een drainageleiding wordt aangelegd onder de Oude Vlijmenseweg. Deze leiding vangt eventueel overtollige infiltratiewater af voordat uittreding naar de aangrenzende tuinen zal plaatsvinden. Deze leiding voert het overtollige water eveneens af naar de bergingsvijver aan de Weidonklaan. Deze leiding heeft ook een drainerende functie, waardoor de grondwaterstand in het omringend gebied iets zal afnemen. Naar verwachting zal hierdoor de overlast bij de Berkendonklaan en Weidonklaan afnemen.
Wanneer wateroverlast zich in de nieuwe situatie blijft voordoen, is het goed om dit te melden bij de gemeente. Wanneer de overlast gegrond is en ook schade oplevert, zal de gemeente actie ondernemen.
Reactie f
Door het nieuwe ziekenhuis is het al vol voor wat betreft parkeren, laat staan dat een nieuwe wijk wordt toegevoegd. Ook is toename in de parkeerdruk niet nader onderzocht.
Commentaar
Het bestemmingsplan Deuteren maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk, die leiden tot een toename van de parkeerdruk. De bouw van woningen die mogelijk zijn gemaakt met het projectbesluit
'Nieuwbouw Deuteren, fase 2' (met uitzondering van de deelgebieden I en J) zijn in het bestemmingsplan opgenomen als vergunde en daarmee juridisch bestaande situatie. Het onderzoeken van een eventuele toename in de parkeerdruk heeft reeds plaatsgevonden in het kader van het projectbesluit.
Om parkeeroverlast terug te dringen, heeft het college op 10 mei 2011 besloten om vergunningparkeren in te voeren in onder andere de Weidonklaan. De invoering zal in september plaatsvinden.
Reactie g
Het nieuwe bestemmingsplan houdt onvoldoende rekening met een verkeerstoename en gevolgen voor luchtkwaliteit, geluidsoverlast en verkeersveiligheid, specifiek voor de Weidonklaan 69
Commentaar
Zie het commentaar op de reactie d.
Reactie h
Inspreker verzocht eerder om rekening te houden met de hoogte van de huidige bebouwing, zodat geen massale bebouwing ontstaat in haar achtertuin. Hier is in het nieuwe bestemmingsplan niet op ingegaan.
Commentaar
Op het moment dat het voorontwerpbestemmingsplan Deuteren ter bespreking aan ons college is voorgelegd, was de rechterlijke uitspraak over het projectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, 2e fase' nog niet bekend. Omdat het projectbesluit in werking was getreden, is dit projectbesluit opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan. Na de vernietiging van het projectbesluit voor de deelgebieden I en J, moet een nieuw besluit worden genomen om de ontwikkeling van deze twee deelgebieden mogelijk te maken. Het ontwerpbestemmingsplan Deuteren maakt de ontwikkeling van de deelgebieden I en J niet mogelijk. Daarom wordt in dit bestemmingsplan niet ingegaan op de hoogte van bebouwing achter de woning van inspreker.
Reactie i
Inspreker merkt op met betrekking tot het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren (paragraaf 4.1) dat deelplan I, J, L en K niet juridisch mogelijk zijn.
Commentaar
Paragraaf 4.1 van de toelichting geeft een overzicht van het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren zoals dat door de gemeenteraad op 3 oktober 2006 is vastgesteld. Hierin wordt ook aangegeven dat deelplan L en K nog niet juridisch-planologisch mogelijk zijn gemaakt.
Hieraan zal worden toegevoegd dat dit eveneens geldt voor deelplan I en J.
Reactie j
Inspreker vraagt zich af waarom de gronden van plandeel K en L een maatschappelijke bestemming hebben gekregen. Daarnaast vraagt zij of het toekomstig gebruik overeen komt met de huidige bestemming.
Commentaar
In het vigerende bestemmingsplan 'Partieel uitbreidingsplan in onderdelen Deuteren 1965' hebben de gronden op de hoek van de Oude Vlijmenseweg en de Weidonklaan, dat in het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren aangewezen is als deelplan K en L, de bestemming 'Openbare en bijzondere gebouwen'. Binnen deze bestemming zijn toegestaan:
Met de inwerkingtreding van de Wro in 2008 zijn ook een aantal standaarden geïntroduceerd om binnen de ruimtelijke ordening goed en efficiënt digitaal te kunnen werken. Eén daarvan is SVBP 2008 (Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008). Deze SVBP heeft tot gevolg dat gemeenten niet zelf elke willekeurige bestemming kunnen gebruiken, maar met een aantal hoofdbestemmingen moeten werken. Voorzieningen als scholen, kerken, wijk en verenigingsgebouwen die in oude bestemmingsplannen bestemd waren als 'Openbare en bijzondere gebouwen' moeten nu bestemd worden als 'Maatschappelijk'. Hotels en kantoren worden in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan niet mogelijk gemaakt.
De ontwikkeling van deelplak K en L is nog niet zover uitontwikkeld dat dit deelplan op dit moment juridisch-planologisch is of wordt mogelijk gemaakt. In het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren wordt uitgegaan van 45 woningen in de vorm van appartementen.
Reactie k
Met betrekking tot paragraaf 6.1.3 geeft inspreker aan dat de effecten van de Berkendonklaan niet bekend zijn (met name met betrekking tot plandeel I en J).
Commentaar
Zie het commentaar op de reactie d.
Reactie l
In paragraaf 7.5 is de aanname opgenomen dat de huidige bergingsopgave voldoet. Dat is niet zo.
Commentaar
Onduidelijk is waarom inspreker van mening is dat de huidige waterbergingsopgave niet voldoet. Het voorontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan het waterschap Aa en Maas. Het waterschap heeft niet aangegeven dat de huidige waterbergingsopgave niet voldoet.
Reactie m
Met betrekking tot paragraaf 8.3 merkt inspreker op dat er geen aandacht is voor de afstand die genomen dient te worden vanaf de achtergrens van een perceel tot nieuw te bouwen woningen in een bestemming groen of recreatie.
Commentaar
Paragraaf 8.3 geeft een toelichting op de regels die zijn opgenomen in het bestemmingsplan Deuteren. Woningen zijn binnen de bestemming 'groen' niet toegestaan. De bestemming 'recreatie' is in het bestemmingsplan Deuteren niet opgenomen. Daarom is in deze paragraaf geen aandacht voor de afstand die genomen dient te worden vanaf de achtergrens van een perceel tot nieuw te bouwen woningen binnen de bestemmingen 'groen' en 'recreatie'.
Reactie n
Er is nog steeds geen eenduidige juridische regeling voor wat betreft plandeel I, J, K en L
Commentaar
Er is inderdaad nog geen bouwtitel op basis waarvan de deelgebieden I, J, K en L ontwikkeld kunnen worden. Voor deelplan I en J geldt dat op 18 juli 2011 een nieuw ontwerpprojectbesluit ter inzage is gelegd. Voor deelplan K en L is de planvorming nog niet zo ver gevorderd dat al een ruimtelijke procedure wordt gevoerd om deze ontwikkeling juridisch-planologisch mogelijk te maken.
Reactie o
Inspreker bestrijdt dat onderhavig bestemmingsplan hoofdzakelijk een beheerplan is, vanwege de verruiming van de vergunning van het appartementencomplex aan de Berkendonklaan.
Commentaar
Zoals in paragraaf 1.1 van de toelichting van het voorontwerpbestemmingsplan en onder b van deze beantwoording al is aangegeven, wordt dit bestemmingsplan opgesteld in het kader van het actualiseringsprogramma. Hiermee worden bestaande juridische rechten en het bestaande gebruik (mits legaal) juridisch vastgelegd. De enige ontwikkeling die dit plan juridisch-planologisch mogelijk maakt, is de verruiming van de functie van het reeds vergunde appartementencomplex aan de Berkendonklaan. De massa van het gebouw blijft hetzelfde. Door het gebouw op een andere manier in te richten zouden hier ook circa 19 zorgappartementen gerealiseerd kunnen worden. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe gebouwen mogelijk. Daarom kan geconcludeerd worden dat er sprake is van hoofdzakelijk een beheerplan.
Reactie p
Voor de effecten van de twee-onder-één-kap aan de Weidonklaan is geen aandacht. Wordt afgedaan als rijtjeshuizen in het plan. Graag hiervoor specifieke aandacht.
Commentaar
Onduidelijk is op welke effecten gedoeld wordt. Op de verbeelding zijn de woningen aan de Weidonklaan 47-69 bestemd als wonen met de aanduiding 'twee-aaneen' of 'vrijstaand'. Van rijtjeshuizen is hier dus geen sprake.
Reactie q
Inspreker vraagt zich af of de kop van Deuteren verbijzonderd mag worden in het kader van bestemmingsplan 1965 en de zogenaamde maatschappelijke bestemming? Wat zijn de effecten voor verkeer, milieu, etc?
Commentaar
Zoals onder k al is aangegeven hebben de gronden op de hoek van de Oude Vlijmenseweg en Weidonklaan (in het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren 'Kop van Deuteren' genoemd) wel degelijk een maatschappelijke bestemming. Dit is overeenkomstig het gebruik in het Partieel uitbreidingsplan in onderdelen Deuteren 1965'. Van het bestemmingsvlak zoals dat op de plankaart van het Partieel uitbreidingsplan in onderdelen Deuteren 1965 is aangeduid, mag 65% worden bebouwd. In dat bestemmingsplan zijn geen regels opgenomen over de maximale bouwhoogte. Daarom is de bouwverordening van toepassing die bepaald dat gebouwen tot een hoogte van 15 meter mogen worden opgericht. Abusievelijk was in het voorontwerpbestemmingsplan een verkeerde hoogtemaat opgenomen. Op de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan is een maximale bouwhoogte van 15 meter opgenomen. Om te voorkomen dat een te grote massa op slechts enkele meters van de woning aan de Oude Vlijmenseweg 1 kan worden gebouwd, is het bouwvlak in het bestemmingsplan Deuteren iets verder teruggelegd van de noordelijke perceelsgrens.
Van een ontwikkeling die afwijkt van het geldende bestemmingsplan of in voorbereiding zijnde bestemmingsplan is op dit moment geen sprake. In het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren wordt voor de deelgebieden K en L gedacht aan woningen. Deze zijn niet mogelijk binnen het geldende bestemmingsplan en worden ook niet mogelijk gemaakt met het bestemmingsplan Deuteren. Het mogelijk maken van woningen op deze locatie zal met een separate juridische procedure mogelijk gemaakt moeten worden.
Reactie r
Past het aantal bouwlagen van de kop van Deuteren in het oorspronkelijke bestemmingsplan? Het aantal bouwlagen kan volgens inspreker niet hoger zijn dan de huidige bebouwing.
Commentaar
Zoals reeds in het commentaar op reactie 1 is aangegeven, maakt dit bestemmingsplan deelplan L en K (Kop van Deuteren) uit het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren niet mogelijk. In het bestemmingsplan Deuteren zijn de bestaande mogelijke maximale bouwhoogten overgenomen.
Reactie s
Het advies van de brandweer in paragraaf 6.5.2 is niet onderzocht. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld een brandgang. Inspreker verzoekt duidelijkheid via nader onderzoek.
Commentaar
Paragraaf 6.5.2 heeft betrekking op externe veiligheid. Hierbij gaat het om het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving door het beheersen van risico's van activiteiten met gevaarlijke stoffen (bijv. buisleidingen, routes voor gevaarlijke stoffen en inrichtingen). Voor het plangebied is het LPG-tankstation aan de Vlijmenseweg 1, een inrichting die in het kader van externe veiligheid nader is bekeken. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen kwetsbare objecten zijn gelegen binnen de plaatsgebonden risicocontour en dat de oriënterende waarde van het groepsrisico niet wordt overschreden. Daarom kan worden volstaan met een beperkte verantwoording. In dat kader is de regionale brandweer om advies gevraagd.
De brandweer heeft in haar advies aangegeven dat de bereikbaarheid van het gebied en de directe omgeving van de risicobron goed is. Daarnaast ligt het gebied geheel in het dekkingsgebied van de waarschuwingsinstallatie. De zelfredzaamheid in het gebied wordt als normaal beoordeeld. Met uitzondering van de zorgwoningen (bij BLEVE scenario). Hier zijn verminderd zelfredzame personen aanwezig. Het is wenselijk om een BHV organisatie in te laten stellen voor de nog te realiseren zorgwoningen. Hierdoor kan het complex sneller worden ontruimd.
Deze inspraakreactie is verstuurd op 15 augustus 2011. De termijn van de inspraak liep tot en met 18 juli 2011. Hoewel deze reactie buiten de termijn is verstuurd, hebben wij deze inspraakreactie toch behandeld.
Reactie a
Inspreker tekent bezwaar aan tegen de voorgestelde ligging van het voet/fietspad aan het Biggelkamppad. In het oorspronkelijke ontwerp zou de ruimte tussen kavel 7 van plandeel F en het fiets/voetpad zeer royaal zijn. Op basis van deze informatie, vrijstaand geschakeld en op ruime afstand van het openbare voet/fietspad heeft inspreker besloten dit kavel te kopen.
Tot verbazing constateert inspreker, dat in het plan dat nu ter inzage ligt, de ligging van het voet/fietspad verplaatst is en daardoor over een lengte van 3 meter direct langs het huis van inspreker loopt. Dit doet geheel afbreuk aan de vrije ligging. Mensen kijken van buitenaf zo de keuken van inspreker binnen wat een ernstige inbreuk levert op de privacy van inspreker en zijn vrouw. Naast emotionele schade, betekent dit ook een aanzienlijke daling van de financiële waarde van het huis van inspreker. Bovendien moet door de ligging het tracé over deze circa 20 meter een hoogteverschil goedmaken van circa 1,5 meter. In de oude situatie is de weg langer waardoor het talud langzamer zal stijgen. Dit levert minder gevaarlijke situaties op.
Commentaar
Zoals onder 1a al is aangegeven was in het Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren inderdaad een aansluiting van Biggelkamppad of de Berkendonklaan opgenomen die meer ruimte biedt tussen de woning van inspreker en het fietspad. Bij de verdere uitwerking in een inrichtingsplan is deze situatie aangepast om de eerder genoemde redenen. De inrichtingstekening is bij het projectbesluit “Nieuwbouw Deuteren, 2e fase, ter inzage gelegd en als zodanig op 26 mei 2010 vastgesteld.
Inspreker is in het eerste kwartaal van 2011 eigenaar geworden van het perceel en de in aanbouw zijnde woning aan de Berkendonklaan 1. Op dat moment was het projectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren, 2e fase', waarvan de inrichtingstekening onderdeel uitmaakte, reeds in werking getreden. Inspreker had bij de aankoop van het perceel op de hoogte kunnen zijn van de geplande inrichting van het Biggelkamppad.
Zoals ook onder 1a is aangegeven, is een aanpassing van de inrichting wel mogelijk om te zorgen voor een grotere afstand van de woning tot het fiets- en voetpad van Biggelkamppad. Tussen de woning van inspreker en het trottoir kan een deel van de openbare ruimte groen worden ingericht. Deze groenstrook met een breedte van 1 meter (aan de kant van de Berkendonklaan) uitlopend tot 2.5 meter. De strook blijft eigendom van de gemeente en zal groen worden ingericht. In het bestemmingsplan zal in plaats van een verkeersbestemming een groenbestemming worden opgenomen.
De hoogte van het talud bedraagt circa 1 meter. Onduidelijk is waarom het talud volgens inspreker gevaarlijke situaties oplevert. Met het ontwerp van het inrichtingsplan, is het talud ontworpen volgens de geldende richtlijnen.
Reactie b
Inspreker verzoekt het plan uit te voeren zoals was opgenomen in het 'Stedenbouwkundig plan Hart voor Deuteren'
Commentaar
Zie hiervoor de beantwoording onder 1a
Reactie c
Inspreker heeft bezwaar tegen de bestemming van het te bouwen gebouw van plandeel D. De bestemming was appartementen voor de vrije sector en het voorstel is nu om er een zorgcomplex van te maken.
Commentaar
Onduidelijk is om welke redenen inspreker bezwaar heeft tegen een verruiming van de functie van het appartementencomplex aan de Berkendonklaan.
In het projectbesluit 'Nieuwbouw Deuteren 2e fase' is een appartementencomplex van 13 zelfstandige woningen opgenomen. Op dit moment wordt gedacht aan het realiseren van circa 19 (kleinere) woonzorgappartementen. Deze woonzorgappartementen kunnen binnen de woonbestemming worden gerealiseerd. De situering, hoogtes en oppervlaktes van het gebouw zijn niet gewijzigd. Omdat de parkeerbehoefte van woonzorgeenheden aanzienlijk minder groot is dan van zelfstandige woningen, gaat de verruiming van het aantal woonzorgeenheden niet ten koste van de parkeerbalans.
Om flexibel in te kunnen spelen op vraag uit de markt wordt het op deze locatie ook mogelijk om, binnen de vergunde situering, hoogtes en oppervlaktes zwaardere zorgfuncties te realiseren. Deze zwaardere zorgfuncties passen niet binnen de woonbestemming, maar alleen binnen de maatschappelijke bestemming. Deze functie wordt toegevoegd. Als randvoorwaarde geldt dat deze verruiming niet ten koste mag gaan van de parkeerbalans in het gebied.
Reactie d
Inspreker verzoekt de lantaarnpaal twee meter meer naar het fietspad ter verplaatsen (in vergelijking met de locatie zoals is opgenomen in het inrichtingsplan), omdat insprekers anders heel veel licht in zijn slaapkamers krijgt.
Commentaar
In het bestemmingsplan kan de locatie van lantaarnpalen niet worden geregeld. Het ontwerpbestemmingsplan 'Deuteren' sluit een verplaatsing van de lantaarnpaal niet uit.