Plan: | Rosmalen Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002141-1501 |
De verkeersstructuur van Rosmalen is door de jaren geleidelijk geëvolueerd tot wat die nu is. Aanvankelijk was het de Dorpsstraat die de belangrijkste verbinding vormde; deze liep Noord-Zuid door het dorp.
Rosmalen -en de omgeving ervan- maakt een snelle ruimtelijke ontwikkeling door. Deze ruimtelijke ontwikkeling is nog niet af maar zal nog een aantal jaren voortzetten. Niet alleen de kern Rosmalen is gegroeid, maar ook Empel is gegroeid en ten noorden van Rosmalen wordt de VINEX-locatie De Groote Wielen aangelegd. Ook bedrijvigheid is toegenomen en zal nog verder toenemen.
Dit alles heeft tot een verdere toename van verkeersstromen geleid, nog los van autonome groei van het verkeer. Bij de verschillende ruimtelijke ontwikkelingen zijn er maatregelen genomen om de leefbaarheid in het centrum, de oude dorpskern, te waarborgen. Toch lopen er nog forse verkeersstromen door het centrum, zowel doorgaand als bestemmend verkeer.
Bij het verbreden van de A2 en de aanleg van de A59 zijn er op de schaal van Rosmalen relatief veel snelwegaansluitingen gerealiseerd. Tegelijkertijd en door het omleggen van de Zuid-Willemsvaart is het aantal lokale verbindingen tussen 's-Herrtogenbosch en het centrum van Rosmalen afgenomen Dat alles heeft ertoe geleid dat het gemotoriseerd verkeer op een beperkt aantal punten de A2 en de toekomstige Zuid-Willemsvaart kan kruisen.
De Koersnota Hoofdinfrastructuur heeft als een van de leidende principes het streven naar een verkeersluwe kom Rosmalen. In de studie Oost-West verbindingen, een uitwerking van de Koersnota Hoofdinfrastructuur, is hier uitwerking aan gegeven door te streven om het gemotoriseerd verkeer via de flanken af te wikkelen. Een eerste stap daartoe is het afsluiten van de Vlietdijk tussen Hooghemaal en Laaghemaal. Op termijn zal ook de Oostelijke Landweg gerealiseerd worden. Aan de andere kant kan de Empelse/Mazairaclaan het verkeer via de flanken afwikkelen. Verkeer zonder herkomst of bestemming in het centrum heeft dan goede alternatieven. Dat is het moment waarop de verkeersluwe kom Rosmalen kan worden geëffectueerd.
Daarnaast ontstaat –eveneens als onderdeel van Oost-West Verbindingen- door het doorkoppelen van de Tivoliweg naar de Stadionlaan een extra, lokale verbinding tussen Rosmalen en 's-Hertogenbosch. De Tivoliweg takt aan op de Empelseweg tegenover de Tuinstraat.
Door het verkeer meer over de flanken af te wikkelen, zal de Rodenborchweg en Deken van Roestellaan wat minder druk worden en vooral functie voor bestemmend verkeer krijgen. Bovendien zullen de Raadhuisstraat en de Tuinstraat belangrijker worden als toegang tot het centrum. De Striensestraat zal echter geen functie vervullen als entree voor het centrum en is ook als zodanig heringericht.
De centrumring is meer een begrip dan een route die als zodanig zichtbaar is. De centrumring is geïntroduceerd met de introductie van parkeerregulering (blauwe zone). Het is niet de ambitie geweest om de centrumring een uniform profiel te geven, noch functioneel, noch visueel. De Ring bestaat uit Nieuwstraat, Deken van Roestellaan, Burg. Nieuwenhuijzenstraaat en Venstraat.
De Deken van Roestellaan en de Rodenborchweg zijn de drukste wegen. De Deken van Roestellaan kent intensiteiten van de 10.000 mvt/etm (bij Burg Nieuwenhuijzenstraat). De Rodenborchweg kent intensiteiten van 14.000 mvt/etm (bij de Schoolstraat). De overige delen van de ring hebben een functie als erftoegangsweg, met intensiteiten van 5.000 mvt/etm (Nieuwstraat) en 5.500 mvt/etm (Burg Nieuwenhuijzenstraat) en minder dan 3.000 mvt/etm (Venstraat) in 2020. De wegen binnen de ring hebben eveneens een erftoegangsfunctie; intensiteiten liggen daar nog lager.
Rosmalen en 's-Hertogenbosch zijn via het sternet fiets met elkaar verbonden. De Bruistensingel en de Graafse baan zijn daarbij belangrijk. Ook de Tivoliweg biedt een verbinding. In 2014 zal de fietssnelweg tussen 's-Hertogenbosch en Oss gerealiseerd worden. Deze fietssnelweg loopt ten zuiden van het spoor in oost-westelijke richting. Deze hoogwaardige verbinding is een belangrijke versterking van het fietsnetwerk. In de binnenstad worden gratis bewaakte stallingen aangeboden. Daardoor zal de beleving van de afstand van Rosmalen naar de binnenstad in gunstige zin veranderen.
Rosmalen heeft een eigen treinstation, dat ten zuiden van het centrum is gelegen en alleen door stoptreinen bediend wordt (elk half uur). Het station ligt op de as 's-Hertogenbosch-Rosmalen- Oss- Nijmegen.
Buslijn 63 verbindt Rosmalen met 's-Hertogenbosch via Hintham (elk half uur). In de spitsperiode rijdt buslijn 66 aanvullend op lijn 63. Lijn 66 rijdt via De Herven.
Buslijn 74 rijdt elk half uur viade Bruistensingel en bedient De Groote Wielen en het noordelijk deel van de Overlaet.
Tot slot rijdt er de buurtbus lijn 201 op werkdagen elke twee uur van station Rosmalen via het centrum naar Kruisstraat en verder naar Nuland, Nistelrode en Veghel.
Conform koersnota en in het verlengde van de studie oost-west zal onderzocht worden of openbaar vervoer ontvlecht zal worden van auto. Als dat leidt tot een positief resultaat voor het bestaande openbaar vervoek kan een Doorstroomas voor Openbaar Vervoer ontstaan; deze Doorstroomas koppelt de belangrijkste stedelijke knooppunten met elkaar. Het gaat daarbij om JBZ, Binnnenstad, de omgeving van de Vliert (via de Stadionlaan) Perron3/ Kom Rosmalen en De Groote Wielen met elkaar. Waneer deze doorstroomas OV gerealiseerd wordt, dan zal dat waarschijnlijk gecombineerd worden met een herziening van de bestaande bediening door het OV.
In de situatie voor de uitbreiding van de Kom Rosmalen is het parkeren verspreid over een tiental locaties in het centrum, met als grootste clusters bij/achter De Kentering en het Gildeplein.
Voor het bepalen van het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt uitgegaan van de meest actuele Nota Parkeernormen (ten tijden van het opstellen van dit bestemmingsplan is dat de in 2003 door de gemeenteraad vastgestelde).
Op dit moment is in het centrumgebied van Rosmalen een blauwe zone van kracht om de parkeerplaatsen specifiek voor bezoekers in te zetten. In 2004 is door de gemeenteraad besloten om na ontwikkeling van het komplan en de realisatie van een openbare parkeergarage betaald parkeren in te voeren in de kom van Rosmalen. Betaald parkeren wordt dan aangevuld met een belanghebbendenregeling voor bewoners en werknemers.