Plan: | Eikendonk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002133-1501 |
Eikendonk ligt binnen de bebouwde kom. In het kader van de herontwikkeling uitgevoerd door BrabantWonen gaat het om vervangende nieuwbouw langs bestaande wegen in een binnenstedelijke situatie. Hiervoor geldt als voorkeursgrenswaarde 48 dB en als hoogst toelaatbare gevelbelasting 63 dB. Conform de Wet geluidhinder worden aan weerszijden van wegen zones aangegeven. Binnen deze zones (200 meter voor wegen in het stedelijk gebied) worden eisen gesteld aan de geluidsbelasting (veroorzaakt door verkeer) op de gevels van woningen en andere gevoelige bestemmingen. Bovenstaande geldt niet voor 30 km/uur wegen.
In het kader van de wegverkeersbelasting is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door Lichtveld Buis & Partners (d.d. 7 mei 2010). Uit de berekeningen blijkt dat de geluidbelasting op de gevels van de woningen vanwege het wegverkeer op de Oostwal/Hekellaan en de Zuid-Willemsvaart de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt. Voor deze wegen zijn er geen bezwaren vanuit de Wet geluidhinder tegen de nieuwbouw.
Tevens geven de berekeningen aan dat de geluidbelasting vanwege De Bossche Pad/Rijnstraat en de Van Veldekekade de voorkeursgrenswaarde respectievelijk met ten hoogste 5 en 4 dB overschrijdt. Hiermee wordt de maximale ontheffingswaarde van 63 dB echter niet overschreden. In principe moeten geluidbeperkende maatregelen getroffen worden om de geluidbelasting terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde. Echter maatregelen om de geluidbelasting te verlagen (aanpassen wegdek, schermen, verlagen snelheid) zijn vanuit stedenbouwkundige en/of financiële aard niet mogelijk/wenselijk.
Dit betekent dat de gemeente voornemens is een zogenoemde 'hogere waarde' voor de geluidbelasting op de gevels te verlenen. Het betreft hier de nieuwe woningen aan de Bossche Pad (ter hoogte van de bestaande woningen Bossche Pad 17 -34) en de nieuwe woningen aan de zuidzijde van het nieuwe middenblok (zijde van de Maastrichtseweg). De gevelbelasting op deze woningen is nergens hoger dan 53 dB. Een indelingsverplichting is dan ook niet aan de orde.
Naast bovengenoemd onderzoek is een aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd ('Aanvulling hoek Maastrichtseweg en De Bossche Pad', d.d. 15 maart 2011), aangezien in de nieuwe situatie het fietspad op De Bossche Pad zal worden vervangen door een weg. De Bossche Pad zal, net als de overige wegen in Eikendonk, worden aangewezen als 30km per uur weg. Op 30 km/uur wegen is de Wet geluidhinder niet van toepassing. Er is dus geen wettelijk kader die eisen stelt aan de geluidbelasting van deze weg op de daaraan gelegen woningen. Desondanks is vanuit een goede ruimtelijke ordening wel beoordeeld of er na de aanleg van deze weg wel sprake is van een goed woon- en leefklimaat. Uit het aanvullend akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting van deze nieuwe weg (Bossche Pad) op de daaraan gelegen woningen net boven de in de Wet geluidhinder opgenomen voorkeursgrenswaarde van 48dB ligt (max. 49,7dB), zonder dat daarbij rekening is gehouden met de in de Wet geluidhinder opgenomen aftrek van 5dB in verband met het stiller worden van motoren.
De gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van 30km per uur wegen komt wel boven de 53 dB (zie onderzoek van Lichtveld Buis & Partners). Echter ook hier blijven de waarden onder de 63 dB. Er dient extra aandacht gegeven te worden aan de gevelisolatie zodat een binnenniveau van 33 dB wordt gewaarborgd. Voor een voldoende geluidwering zullen aanvullende geluidwerende voorzieningen in de gevels nog zijn. Dit wordt bij de bouwvergunning geregeld.
Tot slot is in het akoestisch onderzoek 'Aanvulling hoek Maastrichtseweg en De Bossche Pad', d.d. 15 maart 2011 ook gekeken naar de het realiseren van appartementen op de eerste en tweede verdieping van het pand Maastrichtseweg 70. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer (48 dB) wordt op dit pand slechts op één punt minimaal overschreden (49 dB) vanwege de Maastrichtseweg. Aangezien ook hier maatregelen om de geluidbelasting te verlagen (aanpassen wegdek, schermen, verlagen snelheid) vanuit stedenbouwkundige en/of financiële aard niet mogelijk/wenselijk zijn, zal een zogenoemde 'ontheffing hogere waarde' voor de geluidbelasting worden verleend.
Een klein deel van het plangebied "Eikendonk" ligt binnen de wettelijk vastgestelde geluidszone van industrieterrein Zuid '66. Het betreft een deel waaraan de bestemmingen 'water' en 'groen' zijn toegekend. Binnen deze bestemmingen kunnen geen geluidgevoelige objecten, zoals woningen, worden gerealiseerd, zodat de ligging van de geluidzone binnen de grenzen van het bestemmingsplan geen ruimtelijke consequenties heeft.