direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: Herontwikkeling Michiel de Ruyterstraat e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002131-1401

5.1 Geluid

Het projectgebied is gelegen in een rustige woonwijk met weinig verkeer. Het projectgebied heeft geluidsinvloeden van de Rijksweg A59 en de Vlijmenseweg. Spoorweggeluid en industrielawaai zijn voor dit gebied niet aan de orde.

Wegverkeerslawaai

Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidzone, tenzij de weg gelegen is binnen een woonerf of tenzij voor die weg een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Een geluidzone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen, bij vaststelling van bestemmingsplannen, projectbesluiten, aanleg of reconstructies van wegen, moet worden nagegaan of de geluidssituatie bij woningen of andere geluidsgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidsvoorschriften. De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom. De geluidgevoelige bebouwing van de herontwikkeling is geprojecteerd in de onderzoekszone van de Rijksweg A59 en van de Vlijmenseweg. De onderzoekszone van de Vlijmenseweg is 350 meter, van de Rijksweg A59 is de zone 400 meter aan weerszijde van de weg.

Vanwege de Wet geluidhinder is een akoestisch onderzoek2 uitgevoerd voor de nieuwe woningen die binnen deze onderzoekszones liggen. Daarnaast zijn in het akoestisch onderzoek ook de relevante 30 km wegen onderzocht in het kader van een goede ruimtelijke ordening.

Berekening conform Wet geluidhinder

Uit de resultaten van de berekeningen conform de Wet geluidhinder blijkt dat, vanwege de Rijksweg A59 en de Vlijmenseweg, de te projecteren geluidgevoelige bebouwing voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Hieruit blijkt dat er geen akoestisch belemmeringen vanuit de Wet geluidhinder voor de realisatie van de geluidgevoelige bebouwing zijn.

Berekening conform Wet ruimtelijke ordening

Daarnaast is een beschouwing gegeven van de 30 km-zone in de directe omgeving van het projectgebied (Churchilllaan, Jacob van Wassenaerstraat, Pieter Florisstraat, Koopvaardijstraat, Aert van Nesstraat, Mariniersstraat, Michiel de Ruyterstraat, Karel Doormanstraat en de Witte de Withstraat) ten behoeve van een goede ruimtelijk ordening. Door de Pieter Florisstraat en de Koopvaardijstraat (beiden 30 km/uur wegen) wordt ter plaatse van enkele woningen aan de Pieter Florisstraat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wel overschreden. De maximale geluidsbelasting bedraagt 55 dB. In het onderzoek is bekeken welke maatregelen mogelijk zijn om de geluidssituatie te verbeteren. Het is niet mogelijk geluidswallen of schermen te plaatsen. Maatregelen aan de weg, zoals een andere verharding zijn niet doelmatig. Wel is het mogelijk bij de inrichting van de woningen rekening te houden met de hoge geluidbelasting. Dit betekent dat bij éénsgezinswoningen er minimaal 3 verblijfsruimten aan de geluidsluwe zijde of tenminste de woon- en hoofdslaapkamer aan de geluidluwe zijde worden gesitueerd. De situatie ter plaatse van de geplande woningen wordt zo akoestisch acceptabel en daardoor is er sprake van goede ruimtelijke ordening.

De conclusie luidt dat er geen belemmeringen vanuit geluidhinder zijn ten aanzien van de ontwikkeling.