Plan: | Herontwikkeling Michiel de Ruyterstraat e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002131-1401 |
Verkeer
De Zeeheldenbuurt is een woongebied dat sinds enkele jaren in een 30 km/uur gebied ligt. Uitgangspunt is dat binnen 30-km gebieden alle wegen gelijkwaardig zijn. De officiële benaming voor dit type wegen is erftoegangsweg. Naast de snelheid is ook de profilering bepalend voor dit type wegen. Om de lage snelheid af te dwingen zullen de woonstraten relatief smal aangelegd worden en mag op de rijbaan geparkeerd worden. Er worden bovendien geen aparte fietsvoorzieningen aangelegd. Auto's en fietsers rijden op dezelfde rijbaan.
In de huidige situatie wordt op de rijbaan geparkeerd. In het nieuwe plan is gekozen voor het formaliseren van de parkeervakken naast de rijbaan.
Parkeren
Parkeren is in de huidige situatie in de Zeeheldenbuurt een groot probleem.
Gemeente hanteert bij (vervangende) nieuwbouw het door de gemeenteraad vastgesteld beleid 'Nota parkeernormen' (2003). Hiermee wordt een minimaal aantal parkeerplaatsen berekend. In de Zeeheldenbuurt zijn voor de nieuwe woningen de volgende (minimale) parkeernormen van toepassing:
Bij woningen kleiner dan 80 m² bvo wordt een norm van 1,0 gehanteerd.
Daarbij geldt dat het bewonersdeel van het parkeren op eigen terrein aangelegd moet worden en het bezoekersdeel in de openbare ruimte of in een openbaar toegankelijk gebied moet worden gerealiseerd.
In het voorgestelde plan zijn echter ook bestaande woningen opgenomen binnen het zoekgebied voor parkeren. In de huidige situatie bestaat er namelijk al een hoge parkeerdruk in de woonwijk. Daarom wordt in dit nieuwbouwplan zeer goed gekeken naar een zo optimaal mogelijke parkeerbalans en is het aanleggen van meer parkeerplaatsen dan de gemeentelijke (minimale) parkeernorm wenselijk. Er is daarom voor gekozen om 60 bestaande woningen mee te nemen in de berekening van de benodigde parkeerplaatsen.
De nieuwbouw omvat in totaal 150 woningen: 58 nieuwe grondgebonden woningen en 92 appartementen gebouwd. Uitgaande van het voorlopige programma worden van de grondgebonden woningen 18 in de sociale sector en 40 in de middeldure sector gebouwd. Van de appartementen wordt uitgegaan van de helft sociale sector en de helft middeldure sector. Dit komt in totaal neer op 64 woningen in de sociale sector en 86 in de middeldure sector. Hiervoor dienen minimaal 227 parkeerplaatsen te worden aangelegd.
Bij de toedeling van de woningcategorieën in de koopsector hanteert de gemeente 's-Hertogenbosch de rijkgrenzen ISV-2 van het ministerie van VROM. Bij de (sociale) huurwoningen wordt de maximale grens van de huurtoeslag. In de Zeeheldenbuurt worden koopappartementen gerealiseerd die iets boven de sociale grens vallen. In de parkeerbalans worden de 46 koopappartementen daarom als middelduur gecategoriseerd.
Daarnaast zijn 60 bestaande woningen in de sociale sector (koop en huur) meegenomen. In de minimumvariant (alleen uitgaan van huidige parkeernormen voor nieuwbouw) geldt hiervoor een parkeernorm van 1,0. Gezien de huidige parkeerproblematiek is ervoor gekozen het zoekgebied parkeren te vergroten en voor deze 60 bestaande woningen ook de huidige minimale parkeernorm te hanteren. In dat geval dienen 84 parkeerplaatsen te worden gerealiseerd. Het totaal aantal benodigde parkeerplaatsen voor zowel de nieuwbouw als de bestaande woningen binnen het zoekgebied parkeren komt op (227 + 84) 311 parkeerplaatsen.
Woningen | Aantal | Norm | Parkeerplaatsen | |
Nieuwbouw sociaal | 64 (46 + 18) | 1,4 | 89,6 | |
Nieuwbouw middelduur | 86 (46 + 40) | 1,6 | 137,6 | |
Bestaand sociaal | 60 | 1,0 | 60 | |
Totaal benodigde parkeerplaatsen zoekgebied parkeren | 287 | |||
Extra parkeerplaatsen voor bestaand sociaal volgens nieuwe normen | 60 | 0,4 | 24 | |
Extra parkeerplaatsen in inrichtingsplan | 19 | |||
Totaal parkeerplaatsen in inrichtingsplan | 330 |
In het bouwplan zijn 86 gebouwde parkeervoorzieningen opgenomen in het appartementencomplex. Daarnaast zijn er 6 garages op eigen terrein beschikbaar. Deze laatste tellen als 1 parkeerplaats mee. In het inrichtingsplan dienen derhalve nog 195 parkeerplaatsen in de openbare ruimte te worden opgenomen, om op het benodigde aantal van 287 te komen. In totaal zijn er in het inrichtingsplan 238 parkeerplaatsen opgenomen in het openbare gebied. Dit zijn 43 parkeerplaatsen meer dan benodigd ten opzichte van de variant waarbij de Nota parkeernormen alleen voor de nieuwbouw geldt, en 19 parkeerplaatsen meer dan het benodigde aantal parkeerplaatsen op basis van de variant waarbij de Nota parkeernormen voor het gehele zoekgebied parkeren van toepassing wordt verklaard (inclusief 60 bestaande woningen). Het plan voldoet daarmee zeer ruim aan de minimale parkeernormen volgende de Nota parkeernormen.