direct naar inhoud van 6.3 Inspraakavond
Plan: Citadellaan - Willem van Nassaulaan
Status: ontwerp
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002129-1401

6.3 Inspraakavond

Bijeenkomst: Inspraakavond Citadellaan-Willem van Nassaulaan

Datum: maandag 6 december 2010

Opening: 19.30 uur

Sluiting: 21.35 uur

Locatie: wijkgebouw De Slinger te 's-Hertogenbosch

Aanwezig: Ton van Bussel (wethouder gemeente 's-Hertogenbosch), Jean-Bernard Hunink (stedenbouwkundige), Luc Erps (jurist), Frank van Berkel (wijkmanager) Geert Bosch (architect), Niels Vader (woningcorporatie Zayaz), buurtbewoners en belangstellenden.

Opening:

Wethouder Van Bussel opent de bijeenkomst en heet aanwezigen welkom. Hij stelt de vertegenwoordigers van de gemeente 's-Hertogenbosch voor: Frank van Berkel, wijkmanager en tevens voorzitter van de inspraakavond; Luc Erps, jurist; Jean-Bernard Hunink, stedenbouwkundige. Laatstgenoemde zal in een presentatie de plannen laten zien en vervolgens vragen beantwoorden. Verder zijn architectenbureau Hilberink & Bosch Architecten en woningcorporatie Zayaz vertegenwoordigd.

De heer Van Bussel meldt dat alle vragen en antwoorden worden genoteerd. Tijdens deze avond worden alle inspraakreacties in een verslag vastgelegd. Het is ook mogelijk om schriftelijk of mondeling een inspraakreactie in te dienen bij de gemeente.

Presentatie:

Jean-Bernard Hunink laat aan de hand van een presentatie de huidige en de gewenste situatie zien. Hij geeft aan dat zowel bouwtechnisch als woontechnisch de bestaande woningen niet meer van deze tijd zijn. Renovatie levert te weinig resultaat op en dus kiest woningcorporatie Zayaz voor sloop en nieuwbouw, passend binnen het rijksbeschermd stadsgezicht van De Muntel.

Veranderingen ten opzichte van de huidige situatie zijn:

  • van 72 naar 74 woningen (groot en klein, duur en goedkoop); [In tegenstelling tot de opgave in de presentatie is in de huidige situatie sprake van 71 woningen (en een kapsalon)];
  • van 0 naar 67 parkeerplaatsen op eigen terrein;
  • van 3 naar 4 bouwlagen (van 9 naar 12 meter);
  • van 7,5 naar 12 meter bouwdiepte;
  • van kap naar plat, met hoekaccenten.

De huidige typologie van beneden- en bovenwoningen komt deels terug, naast appartementen, enkele lofts (bijzondere appartementen), grondgebonden woningen, commerciële ruimten en een atelier.

Wat betreft parkeren zouden conform de geldende parkeernorm voor 74 woningen 114 parkeerplaatsen nodig zijn. Daarvan worden in de nieuwe situatie 67 parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd, de overige parkeerplaatsen komen in het openbare gebied. Zodra het bouwplan gereed is, wordt het direct omringend openbaar gebied heringericht.

De architect (Geert Bosch van Hilberink & Bosch Architecten) neemt de presentatie over en toont eerst de bebouwingsgeschiedenis van het gebied, met onder meer oude foto's. Deze laten zien dat de woningen aan de Citadellaan en de Willem van Nassaulaan in de loop der jaren steeds zijn aangepast. De belangrijkste aanpassing is de vergroting van de kap tot een extra woonlaag, bovenop de oorspronkelijke woningen van twee lagen (met kap). Eerder werd al aangegeven dat de woningen niet meer van deze tijd zijn en dat renovatie te weinig resultaat oplevert. Er is gezocht naar een nieuw en eigentijds woongebouw, gebaseerd op de bestaande kwaliteit in De Muntel. De architect heeft als randvoorwaarde van de gemeente meegekregen dat zoveel mogelijk, liefst 70 parkeerplaatsen op het eigen terrein moeten worden gecreëerd.

De architect toont de tekening van het bouwplan. Daaruit blijkt dat de tuintjes aan de voorzijde van de woningen aan de Citadellaan terugkomen. De woningen aan de Willem van Nassaulaan worden het grootst. Aan de Willem van Nassaulaan komen ook de lofts. Aan de achterkant komt op maaiveldniveau een parkeergarage, de aangrenzende woningen hebben daarbovenop hun terras. Op de hoeken komen drie commerciële ruimtes waarvan één als atelier kan worden gebruikt. De kapsalon kan in het nieuwe plan op dezelfde hoek terugkomen.

Voor wat betreft de procedure geeft de heer Erps aan dat het nieuwe plan op drie punten niet past binnen het geldende bestemmingsplan De Muntel-De Vliet uit 2007:

  • de nieuwe woningen worden dieper;
  • de nieuwe woningen worden hoger dan 9 meter;
  • de dakvorm verandert.

Deze inspraakavond maakt deel uit van de procedure om van het bestemmingsplan af te kunnen wijken. Na deze inspraakavond kan iedereen een schriftelijke inspraakreactie indienen bij het college van B&W of een mondelinge inspraakreactie naar voren brengen door een afspraak met Luc Erps te maken. Na afloop van de inspraaktermijn, op 3 januari 2011, worden alle reacties verwerkt. Het plan wordt vervolgens opnieuw gedurende zes weken ter inzage gelegd. Hierna wordt door het college van B&W over het plan besloten. Vervolgens kunnen belanghebbenden nog in beroep gaan tegen dit besluit.

Vragen en opmerkingen:

Aanwezigen stellen voor geen pauze te houden en direct over te gaan tot het stellen van vragen en het maken van opmerkingen.

  • De heer Scholte, Antoon der Kinderenlaan, informeert in hoeverre de hoogte van het nieuwe plan al vastligt of dat daarover nog discussie mogelijk is. Hij stelt voor om dieper in plaats van hoger te bouwen en om de parkeerplaatsen ondergronds in plaats van op maaiveldniveau te situeren. Jean-Bernard Hunink geeft aan dat het conceptplan akkoord is bevonden door het college van B&W en dat het dus niet zomaar een idee is dat hier wordt gepresenteerd. Er is gekeken naar het ondergronds realiseren van parkeren maar dat is financieel niet haalbaar en ruimtelijk een probleem gebleken. Geert Bosch vult aan dat een ondergrondse parkeergarage alleen bereikbaar zou zijn via een flinke hellingbaan. De ruimte daarvoor ontbreekt echter op deze locatie en zou ten koste gaan van parkeerplaatsen.

  • De heer Scholte, Antoon der Kinderenlaan, informeert vervolgens waarom er twee commerciële ruimten bijkomen. Voorbeelden in de omgeving leren dat zulke ruimten nogal eens tot problemen voor omwonenden kunnen leiden. Jean-Bernard Hunink geeft aan dat de commerciële ruimten niet voor winkels zijn bedoeld maar dat gedacht moet worden aan een financieel adviesbureau of iets dergelijks.

  • De heer Scholte, Antoon der Kinderenlaan, merkt vervolgens op dat hij de steenkleur erg somber vindt.
    Geert Bosch geeft aan dat bij de keuze van de steenkleur is aangesloten bij voorbeelden in De Muntel en dat juist voor deze steenkleur is gekozen, omdat het een mooi contrast geeft met de frisse witte kozijnen. Jean-Bernard Hunink vult aan dat de welstandcommissie het bouwplan al meermalen heeft besproken, omdat het bouwplan in een beschermd stadsgezicht ligt. De steenkleur is niet als bezwaarlijk naar voren gekomen.

  • Mevrouw Sukkers, Willem van Nassaulaan, acht de locatie van de inrit van de parkeerplaatsen aan de smalle Willem Mariastraat een onlogische keuze. Jean-Bernard Hunink geeft aan dat na het realiseren van de nieuwbouw de openbare ruimte wordt heringericht. De afstand van gevel tot gevel blijft echter gelijk. Wel kan worden overwogen, voor de ontsluiting van de nieuwe parkeervoorziening, een klein deel van de Willem Mariastraat voor twee rijrichtingen in te richten.

  • Mevrouw Sluiter, Citadellaan, informeert voor wie de parkeerplaatsen in de garage bestemd zijn.
    Jean-Bernard Hunink geeft aan dat uitgangspunt is dat elke woning de beschikking heeft over één parkeerplaats. Omdat met het voorgenomen programma van 74 woningen nu niet alle woningen over een eigen parkeerplaats kunnen beschikken, is ervoor gekozen om de lofts geen parkeerplaats toe te bedelen. [Na de inspraakavond is ervoor gekozen om in de koopovereenkomsten een kettingbeding op te nemen waarmee één (gebouwde) parkeerplaats aan een (koop)woning is gekoppeld. Er resten vervolgens elf parkeerplaatsen op eigen terrein die door huurders kunnen worden bijgehuurd.]

  • Mevrouw Sluiter, Citadellaan, vervolgt dat zij zich aansluit bij de heer Scholte en dat ook zij de steenkleur niet mooi vindt. Ze vindt dat het gebouw gaat lijken op het gebouw van de roeivereniging.

  • De heer Van den Berkmortel, Citadellaan, informeert voor welke doelgroep de gemeente en Zayaz bouwen.
    Er is ingestoken op een brede doelgroep, door middel van grote range in de huur- en koopprijs (van circa €170.000 tot € 350.000).

  • De heer Pardoel, vastgoedbelegger in De Muntel, merkt op dat er te weinig parkeerplaatsen zijn en wil weten waar bewoners straks hun auto's kunnen parkeren. De parkeerplaatsen in de omgeving zijn altijd bezet. Hij vult aan dat als iemand € 350.000 voor een appartement betaalt, dat zo iemand twee auto's bezit. Daarbij is hij van mening dat de parkeernormen uit 2003 die door de gemeente worden gehanteerd, achterhaald zijn.
    Jean-Bernard Hunink geeft aan dat voor elke wijk in 's-Hertogenbosch en dus ook voor De Muntel een parkeernorm is vastgesteld. Voor kleinere woningen is de parkeernorm er 1 parkeerplaats per woning, voor grotere woningen is de norm 1,5 tot 1,7 parkeerplaats per woning. Voor wat betreft de parkeernormen merkt hij op dat deze niet zomaar vrijblijvend bij te stellen zijn en men bij de uitvoering dus rekening moet houden met de parkeernormen die zijn vastgelegd. Omdat er in de bestaande situatie in het geheel geen parkeerplaatsen op eigen terrein zijn, voorziet de gemeente dat het voorgenomen aantal parkeerplaatsen in de nieuwe situatie voldoende is. Daarbij merkt Jean-Bernard Hunink op dat iedereen vrij is om te parkeren waar hij of zij wil, ook als hij of zij de beschikking heeft over een eigen parkeerplaats of garage.

  • Een bewoonster van de Citadellaan vraagt wanneer de sloop begint.
    Jean-Bernard Hunink antwoordt dat het verplicht is om een vergunning voor het bouwen te hebben alvorens er gesloopt mag worden. Dit, om te voorkomen dat er gaten ontstaan in het beschermde stadsgezicht. De bouwvergunning wordt vroeg in het najaar van 2011 verwacht. Daarna zal een sloopvergunning worden afgegeven.

  • De heer Van Rosmalen, Willem Mariastraat, geeft aan dat hij niet blij is met 132 extra autobewegingen door zijn straat. Dit gaat in deze smalle straat zeker tot problemen leiden. Hij betreurt het dat er geen rekening is gehouden met de bewoners van deze straat.
    Jean-Bernard Hunink antwoordt dat het hier om een stedelijke omgeving gaat. Hij kan echter niet zeggen hoeveel extra autobewegingen het bouwplan met zich mee zal brengen en hij zegt toe dat hij dit door collega's zal laten uitrekenen. [Het genoemde aantal extra motorvoertuigbewegingen is gebaseerd op de komst van winkels. Detailhandel is echter niet toegestaan, zodat in het ontwerpbesluit wordt uitgegaan van commerciële ruimte in de vorm van kantoren met een baliefunctie. Een kapsalon genereert een vergelijkbaar aantal motorvoertuigbewegingen per etmaal. De bestaande woningen en de bestaande kapsalon genereren op een gemiddelde werkdag 225 motorvoertuigbewegingen per etmaal. De vervangende nieuwbouw leidt naar verwachting tot circa 284 motorvoertuigbewegingen per etmaal, een toename van circa 59 motorvoertuigbewegingen per etmaal. Deze toename kan vrijwel geheel worden toegeschreven aan de commerciële ruimte maar is relatief beperkt en heeft dan ook geen negatieve gevolgen voor de verkeersafwikkeling.]

  • De heer Van den Berg merkt op dat hij in de maquette veel minder voordeuren ziet dan in de huidige situatie, terwijl toch opnieuw beneden- en bovenwoningen worden gebouwd. Hij vraagt hoe dit kan. Geert Bosch antwoordt dat de bovenwoningen aan de achterzijde kunnen worden bereikt, mede omdat bovenwoningen niet meer zonder lifttoegang mogen worden gebouwd.

  • De heer Jansen, Citadellaan, vraagt of er richtlijnen komen voor de voortuintjes aan de Citadellaan. Er is nu geen eenheid.
    Geert Bosch geeft aan dat er aandacht is voor het beeld dat de voortuintjes straks vormen en dat gemetselde muurtjes zullen worden gebouwd.

  • De heer Schouwenaars vraagt waarom de appartementen aan de Willem van Nassaulaan een terras aan de voorkant hebben en niet aan de achterzijde, dat wil zeggen aan de zonkant.
    Geert Bosch merkt op dat gekozen is voor terrassen aan de voorzijde, omdat de toevoeging van een vierde bouwlaag zo een beperkt visueel effect heeft.

  • Een bewoner informeert waarom hetzelfde aantal woningen wordt teruggebouwd, terwijl de woningverkoop sterk is afgenomen.
    Jean-Bernard geeft aan dat jaarlijks behoefte is aan circa 750 nieuwbouwwoningen en dat vanwege ruimtebesparing zoveel mogelijk woningen moet worden teruggebouwd op de locatie waar woningen worden gesloopt.

  • De heer Jansen, Citadellaan (Kapsalon Sjef Jansen), informeert of de nieuwbouw er zeker komt als de bouwvergunning en de sloopvergunning zijn verleend.
    Jean-Bernard Hunink benadrukt dat geen sloopvergunning wordt afgegeven voordat een bouwvergunning is verleend. Dit, om te voorkomen dat situaties ontstaan zoals op het HAS-terrein. Daarbij komt dat de kop van De Muntel onderdeel is van een beschermd stadsgezicht en dat de Monumentenwet erop gericht is dat in dat stadsgezicht geen gaten ontstaan. Het HAS-terrein ligt buiten het beschermd stadsgezicht De Muntel. Niels Vader vult aan dat bovendien pas wordt gebouwd als 70% van de woningen is verkocht. [Na de inspraakavond heeft woningcorporatie Zayaz een omgevingsvergunning aangevraagd waarin de vergunning voor het slopen is gekoppeld aan die voor het bouwen.]

  • Een bewoner vraagt wat er gebeurt met de woningen die leegstaan en met het risico dat deze woningen worden gekraakt of vernield.
    Niels Vader merkt op dat een aantal woningen als wisselwoning wordt gebruikt in het kader van andere herstructureringsplannen in de omgeving. Bovendien worden goede afspraken gemaakt met anti-kraakbureaus.

  • Mevrouw De Jong vraagt hoe lang de bouw gaat duren.
    Niels Vader antwoordt dat de bouw naar verwachting circa 1,5 tot 2 jaar zal duren.

  • De heer Scholte, Antoon der Kinderenlaan, vraagt of in dit plan ook de verkeersontsluiting richting het kruispunt wordt meegenomen. Jean-Bernard Hunink geeft aan dat de bestaande ontsluiting een reeds bekend probleem is bij de gemeente 's-Hertogenbosch. Het asfalt op de Willem van Nassaulaan en de hemelwaterafvoer worden, conform een inrichtingsplan, aangepakt als de nieuwbouw gereed is. Mogelijk loopt de herinrichting van het deel van de Willem van Nassaulaan voorbij de Willem Mariastraat hierop vooruit.

  • Aanwezigen vullen aan dat ook de ontsluiting naar de Orthenseweg aandacht vraagt. Jean-Bernard Hunink zegt toe na te vragen of de herschikking van de kruising op de planning staat. Een reactie wordt in dit verslag opgenomen. [Een herinrichting van het kruispunt Orthenseweg-Citadellaan is vooralsnog niet aan de orde. Wel bestaat het voornemen om tegelijk met de herinrichting van de Willem van Nassaulaan het fietspad in noordelijke richting langs de Citadellaan door te trekken naar de parallelweg van de Orthenseweg.]

Er zijn geen vragen of opmerkingen meer. Ton van Bussel sluit de bijeenkomst om 21.10 uur onder dankzegging voor ieders aanwezigheid en inbreng.