direct naar inhoud van 9.2 Inspraak
Plan: Boschveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002120-1402

9.2 Inspraak

Voorontwerpbestemmingsplan 'Boschveld' lag voor iedereen ter inzage van 3 oktober 2011 tot en met 14 november 2011. Iedereen kon tijdens de terinzagelegging schriftelijk of mondeling een inspraakreactie indienen bij burgemeester en wethouders. Hieronder worden de ingekomen inspraakreacties samengevat weergegeven en cursief voorzien van gemeentelijk commentaar. Dit betekent niet dat die onderdelen van de reactie die niet expliciet worden genoemd niet bij de beoordeling zouden zijn betrokken. Elke inspraakreactie is in zijn geheel beoordeeld.

Op het voorontwerpbestemmingsplan zijn binnen de inspraaktermijn de volgende inspraakreacties binnengekomen:

  • 1. Onafhankelijk Buurtplatform Boschveld, de heer C. Heemskerk, p/a 's-Gravesandestraat 13
  • 2. Bewoners 's-Gravesandestraat:
    • a. de heer T.F.M.A. Potjes en mevrouw J.E.T. Potjes-Hamers, 's-Gravesandestraat 2
    • b. de heer A.J.A. Bruurs en mevrouw C. E.F. Wijdeven, 's-Gravesandestraat 4
    • c. de heer J.P.A. Lijzen en mevrouw U.N. Pakker, 's-Gravesandestraat 8
    • d. de heer A. Bom en mevrouw L. Valentijn, 's-Gravensandestraat 10
    • e. mevrouw F.E.J. Koenraadt, 's-Gravensandestraat 18
    • f. mevrouw A.J.C. Schoones, 's-Gravesandestraat 20
  • 3. PostNL Real Estate B.V., de heer mr. C.F.H. van Haeften, Postbus 30250, 2500 GG Den Haag

1. Onafhankelijk Buurtplatform Boschveld (OBB)

  • a. In haar inspraakreactie merkt het OBB een aantal taal- en schrijffouten in de toelichting op.

De taal- en schrijffouten die het OBB in zijn inspraakreactie noemt, zijn in het ontwerpbestemmingsplan verbeterd.

  • b. Het OBB stelt dat de plangrens niet kan worden bepaald op basis van het toekomstig tracé van de Parallelweg: in dat geval zou het deel tussen het tracé en de spoorlijnen buiten het bestemmingsplan vallen, terwijl bestemmingsplan 'Parallelweg, 2e fase' volgens de beschrijving van dat plan alleen betrekking heeft op de weg en de kunstwerken en aansluitingen.

Het tracé van de Parallelweg maakt geen deel uit van bestemmingsplan Boschveld. Dit bestemmingsplan is uitsluitend een beheerbestemmingsplan waarin geen ontwikkelingen zoals de aanleg van de Parallelweg 2e fase mogelijk worden gemaakt. De nieuwe Parallelweg is onderdeel van bestemmingsplan Parallelweg 2e fase. De gronden ten oosten van de nieuwe Parallelweg maken nu alleen nog deel uit van het tracébesluit 'Sporen in Den Bosch'. Het deel tussen het tracé van de weg en de spoorlijnen is onderdeel van dat tracébesluit. Het tracébesluit 'Sporen in Den Bosch' moet worden overgenomen in een bestemmingsplan. Een deel is al bestemd in ontwerpbestemmingsplan 'Parallelweg 2e fase', de rest zal op termijn ook in een bestemmingsplan worden opgenomen.

  • c. De formulering dat het tracé van de Parallelweg en de aansluiting erop in Boschveld buiten het plangebied zijn gelaten, veronderstelt volgens het OBB dat de Parallelweg 2e fase niet in Boschveld ligt. Het lijkt haar juister om te schrijven dat het tracé en de aansluiting niet in dit bestemmingsplan zijn beschreven en niet in de verbeelding zijn opgenomen. Het OBB is van mening dat de Parallelweg 2e fase wel in het ontwerpbestemmingsplan Boschveld moet worden opgenomen.

Met het plangebied wordt de gronden bedoeld waarop het bestemmingsplan betrekking heeft. Dat het tracé van de Parallelweg en de aansluiting erop in Boschveld buiten het plangebied zijn gelaten, betekent niet dat ze niet in Boschveld liggen maar dat dit bestemmingsplan er geen betrekking op heeft. Voor de nieuwe Parallelweg is een apart bestemmingsplan in procedure gebracht, omdat het een ontwikkeling betreft; zie (reactie op) inspraakreactie onder 1b.

  • d. Het OBB vraagt om de teksten in het ontwerpbestemmingsplan te actualiseren. Zo is in het voorontwerpbestemmingsplan nog sprake van het voorontwerpbestemmingsplan 'Parallelweg, 2e fase'.

De teksten in de toelichting van het ontwerpbestemmingsplan zijn geschreven op basis van de meest actuele situatie. In het ontwerpbestemmingsplan is sprake van het ontwerpbestemmingsplan 'Parallelweg, 2e fase'.

  • e. Terwijl in het voorontwerpbestemmingsplan geen ontwikkelingen in het kader van het Wijkplan Boschveld Beweegt zouden zijn opgenomen, is volgens het OBB een aantal ontwikkelingen wel opgenomen:
    • 1. het Van Coehoornplein heeft de bestemming Centrum in plaats van de bestemming Verkeer; de supermarkt is er al gerealiseerd.

In het voorontwerpbestemmingsplan is het Van Coehoornplein weliswaar onderdeel van het bestemmingsvlak Centrum maar zijn er geen bouwvlakken aangegeven, met uitzondering van het bouwvlak van de bestaande garages/bergingen: nieuwe ontwikkelingen zijn zo niet mogelijk. Niettemin is, om verwarring te voorkomen, in het ontwerpbestemmingsplan het Van Coehoornplein bestemd als 'Verkeer'. De garages op het binnenplein zijn onderdeel van de bestemming 'Wonen', vergelijkbaar met de andere garages in het plangebied.

    • 1. het groenplan rond de vier flats van de Edisonstraat/Copernicuslaan is al ingetekend en uitgevoerd. De Edisonstraat is afgesloten voor verkeer. Het OBB is voorstander van het groenplan zonder afsluiting en inclusief [de verplaatsing van] de bergingen. De recent aangeplante groenstrook voor het winkelcentrum aan de Copernicuslaan is bestemd als Verkeer. Het parkeerterrein moet worden aangeduid met een [p].

Het voorlopig inrichtingsplan is voortijdig opgenomen in het voorontwerpbestemmings-plan. In het ontwerpbestemmingsplan is de bestaande inrichting, inclusief de voetbalkooi, bestemd in de bestemmingen Groen, Verkeer en Verkeer-Verblijfsgebied.

    • 1. sommige plekken moeten worden bestemd als Verkeer-Verblijfsgebied in plaats van Verkeer.

In dit bestemmingsplan zijn in de bestemming Verkeer-Verblijfsgebied auto's en parkeren van auto's niet toegestaan, in de bestemming Verkeer wel. Als in een openbaar gebied dat niet primair voor groenvoorzieningen is bestemd parkeren is toegestaan, dan kiest de gemeente voor de bestemming Verkeer, anders voor de bestemming Verkeer-Verblijfsgebied.

    • 1. de bedrijfsruimte van het EKP is ruim getekend, namelijk inclusief het groenontwerp voor het gebouw.

Met betrekking tot het EKP-terrein zijn de bestaande rechten uit het daar geldende bestemmingsplan 'Eerste herziening 't Zand' overgenomen. Zie (reactie op) inspraakreactie van PostNL Real Estate B.V. onder 3.

    • 1. het bestemmingsvlak rond de school en de kerk is te ruim ingetekend: er ligt ook een aantal parkeerplaatsen voor wijkbewoners.

Zie (reactie op) inspraakreactie bewoners 's-Gravesandestraat onder 2.

  • f. Over paragraaf 1.4 Geldende bestemmingsplannen merkt het OBB het volgende op.
    • 1. De lijst met geldende bestemmingsplannen noemt de bestemmingsplannen '1966, LTS West', 'Eerste herziening 't Zand' en 'Partiële herziening van het plan in onderdelen 'West'' ten onrechte, omdat ze niet betrekking hebben op het plangebied van het voorontwerpbestemmingsplan.

De LTS zelf ligt niet in Boschveld maar een snipper van het geldende bestemmingsplan '1966, LTS West', dat betrekking heeft op een deel van de Simon Stevinweg, ligt wel in het plangebied. Het EKP-terrein maakt deel uit van bestemmingsplan 'Eerste herziening 't Zand', evenals een klein deel van het Veemarktkwartier. De 'Partiële herziening van het plan in onderdelen 'West'' heeft betrekking op een herziening van de voorschriften voor bedrijventerreinen. 

  • g. Over paragraaf 2.1.1 Bewoningsgeschiedenis voor 1945 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. De straat Vaars is pas aangelegd nadat de gemeente de stallen van Viguurs had opgekocht. Deze straat hoort niet in de bewoningsgeschiedenis voor 1945 thuis maar in die van na 1945.

In het ontwerpbestemmingsplan wordt in paragraaf 2.1.1 opgemerkt dat begin jaren '90 van de vorige eeuw tussen de Ossenstraat en de Kalverstraat acht woningen zijn gebouwd aan de nieuwe woonstraat Vaars.

  • h. Over paragraaf 2.1.2 Bewoningsgeschiedenis na 1945 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. de meeste bungalows uit het plan 'Bungalowpark Buys Ballotweg' liggen aan de Prof. Keesomstraat;
    • 2. de hoofdkerk is afgebroken en de dagkapel is blijven staan. De oorspronkelijke kerk is niet vervangen door een nieuwe;
    • 3. basisschool 't Boschveld is geschikt voor het gemiddelde van 160-200 leerlingen en is geen kleine school;
    • 4. het benzinestation lag binnen het plangebied;
    • 5. veel gastarbeiders woonden in pensions in het Veemarktkwartier en vestigden zich bij de gezinshereniging in de rest van Boschveld. Dit moet in de beschrijving naar voren komen;
    • 6. na 1960 is nog de Westhoek gebouwd;
    • 7. slechts een deel van het Westerpark ligt in Boschveld, de rest ligt in Deuteren en het Paleiskwartier. Een soortgelijke opmerking maakt het OBB over paragraaf 2.2.3 Parkkwartier.

De tekst van paragraaf 2.1.2 is op deze punten aangepast.

  • i. Over paragraaf 2.2.4 Stationskwartier merkt het OBB het volgende op:
    • 1. het Parkkwartier en niet het Stationskwartier ligt op het kruispunt met de rest van stadsdeel West;
    • 2. Winkelcentrum Boschveld telde twee supermarkten;
    • 3. het OBB vindt het gevelbeeld van Winkelcentrum Boschveld niet waardevol.

De tekst van paragraaf 2.2.4 is op deze punten aangepast, met uitzondering van het laatste punt: het winkelcentrum is als rijksmonument aangewezen omdat het als voorbeeld van wederopbouwarchitectuur waardevol is.

  • j. Over paragraaf 2.2.5 Waterkwartier merkt het OBB het volgende op:
    • 1. bij de begrenzing van het Waterkwartier is de vermelding van de nieuwe Parallelweg niet geheel juist en is de Oude Engelenseweg vergeten;
    • 2. het gebouw van Laurus is meer een toegang die wegvalt als bij de Grasso de aansluiting op de Parallelweg 2e fase wordt gerealiseerd;
    • 3. het gaat in de beschrijving om de huidige Parallelweg.

De tekst van paragraaf 2.2.5 is op deze punten aangepast.

  • k. Over paragraaf 2.3 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Bij de beschrijving van de functionele structuur in paragraaf 2.3 moeten recente cijfers worden gebruikt, van eind 2011.

Deze cijfers zijn niet voorhanden. De cijfers uit de rapportage 'Sociale kijk op de wijk' (oktober 2009) zijn illustratief en geven een goed en representatief beeld van de huidige functionele structuur

    • 1. Het ouderensteunpunt en de wijkplaats van pastoraal buurtwerk zijn niet centraal in de wijk gevestigd. De term ouderkindcentrum is achterhaald.

Omdat de vermelding van het ouderkindercentrum en de locatie van het ouderensteunpunt en de wijkplaats van pastoraal werk achterhaald is of tot verwarring leidt en omdat ze slechts dient ter illustratie, is deze vermelding uit de toelichting geschrapt.

  • l. Over paragraaf 2.4 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Het OBB is onbekend met de cultuurhistorische ordenkaart in paragraaf 2.4 en constateert dat de panden aan de Copernicuslaan die recent zijn gesloopt er nog op staan.

Bij de voorbereiding van het Wijkplan Boschveld Beweegt is een cultuurhistorische ordenkaart opgesteld. Aan de hand van deze kaart is de bestaande bebouwing gewaardeerd (zie hoofdstuk 16 van het wijkplan). De cultuurhistorische ordenkaart is in dit bestemmingsplan illustratief. De kaart dateert van augustus 2008 en bij het opstellen waren de panden aan de Copernicuslaan nog niet gesloopt. In het ontwerpbestemmingsplan wordt dit bij de kaart vermeld.

  • m. Over paragraaf 3.3.2 Wijkplan Boschveld Beweegt merkt het OBB het volgende op:
    • 1. De locatie van de BBS is sinds het Wijkplan Boschveld Beweegt gewijzigd. Dit moet worden vermeld. De afbeeldingen 12, 13 en 14 zijn niet meer juist.

Op 6 juli 2010 heeft het college van B&W van 's-Hertogenbosch besloten om de BBS niet op de locatie van de huidige basisschool 't Boschveld te vestigen maar op die van de school Het Overpad. Dit is aan paragraaf 3.3.2 toegevoegd. De afbeeldingen 12, 13 en 14 zijn illustratief en zijn goede en representatieve weergaven van het wijkplan. De tekst bij de afbeeldingen is aangepast, met betrekking tot de verplaatsing van de BBS.

    • 1. De toelichting formuleert het verdwijnen van de drie gebouwen aan de Marconistraat te sterk: twee van de drie gebouwen worden nader onderzocht en met de gewijzigde locaties zouden alle drie flats kunnen worden gehandhaafd.

De toelichting merkt slechts op dat de toekomst van deze drie flats wordt bezien in relatie tot de ontwikkeling van het Hart en dat het wijkplan een mogelijke uitwerking toont, waarbij wordt uitgegaan van het verdwijnen van deze gebouwen. Omdat de toelichting slechts wil weergeven wat het wijkplan hieromtrent meldt, blijft de tekst in de toelichting ongewijzigd.

In de mogelijke uitwerking gaat het wijkplan uit van een verkaveling waar ter plekke van deze drie flats ruimte wordt gemaakt voor het groene Hart. Het wijkplan benoemt in hoofdstuk 16 de wens om het parkachtige Hart meer openheid te geven en de bebouwing alzijdig te oriënteren. Behoud van de huidige blokken gaat in bepaalde mate ten koste van de openheid van het Parkkwartier naar het Hart. Nader onderzoek naar inpassing dan wel vervangende nieuwbouw is noodzakelijk.

    • 1. De Diezekade is geen onderdeel van Hart en Lanen.

De Paardskerkhofweg leidt naar de Diezekade die op deze manier deel uitmaakt van dit deel van het wijkplan. Zie ook afbeelding 14 in de toelichting waarop de Diezekade als (wandel)kade is ingekleurd.

    • 1. Omdat Zayaz de woningen in het Stationskwartier gaat renoveren, is de opmerking dat sommige bouwblokken mogelijk worden vervangen onjuist.

De tekst in het wijkplan benoemt slechts een mogelijke ontwikkeling.

    • 1. De voorkanten van de woningen in het Stationskwartier richten zich overal op de openbare ruimte.

De beschrijving van het wijkplan is overgenomen in het bestemmingsplan en is een stedenbouwkundige situatieschets. In de beschrijving van de oriëntatie van gebouwen is dit een gebruikelijke uitdrukking.

    • 1. De Fahrenheitstraat wordt wel bij het Stationskwartier genoemd als route naar de Brabanthallen en niet bij Hart en Lanen.

De toelichting is gebaseerd op de tekst van het wijkplan. In de beschrijving van het Stationskwartier in het wijkplan is aangegeven dat de Fahrenheitstraat wordt doorgetrokken. In de opsomming van straten in het raamwerk wordt de Fahrenheitstraat echter niet genoemd. Overeenkomstig wordt in de toelichting de doortrekking van de Fahrenheitstraat wel beschreven in het kader van het Stationskwartier en niet in het kader van Hart en Lanen.

    • 1. Bij het Waterkwartier wordt opgemerkt: 'Langs een deel van de Paardskerkhofweg en in de bebouwingszone langs het spoor en de Parallelweg kan de bestaande bedrijvigheid worden behouden of gecombineerd met nieuwbouw.' Dit is sterker geformuleerd dan in het wijkplan: 'Deels langs de Paardskerkhofweg en in de bebouwingszone langs het spoor kan de bestaande bedrijvigheid behouden of opnieuw gerealiseerd worden'. Het OBB vraagt of hiernaar al onderzoek is verricht.

In beide passages wordt alleen een mogelijke ontwikkelingsrichting geschetst. Dat bedrijvigheid er met woningbouw kan worden gecombineerd volgt ook uit het wijkplan. Nog steeds is nader onderzoek naar de ontwikkelingsmogelijkheden nodig.

  • n. Over paragraaf 3.3.5 Woonvisie Boschveld merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Het huidige toewijzingssysteem is, in combinatie met het voorstel over het uitvoeren van de motie van de gemeenteraad ten aanzien van (de toewijzing van) grote woningen en in combinatie met het huidig onderhoudsbeleid van de corporaties, tegenstrijdig met het uitgangspunt van de woonvisie: het behoud van de huidige gezinnen.

Bestemmingsplan Boschveld maakt geen nieuwe woningen mogelijk. De beschrijving van de Woonvisie Boschveld is opgenomen voor een volledige weergave van vigerend beleid ten aanzien van Boschveld. Over de reactie van het OBB in het kader van de woonvisie wordt niettemin het volgende opgemerkt. Een van de uitgangspunten van Woonvisie Boschveld is inderdaad het accent op gezinnen: er wordt ingezet op zowel behoud van de huidige gezinshuishoudens (270 gezinshuishoudens in een sociale huurwoning) als nieuwvestiging van gezinshuishoudens. In het Wijkplan Boschveld Beweegt wordt in de nieuwbouw rekening gehouden met een voldoende aantal grotere woningen die bewoond kunnen worden door huishoudens met kinderen. Daarbij worden zowel sociale huurwoningen als koopwoningen toegevoegd met minimaal 4 kamers en voldoende privé-buitenruimte. Zowel huidige als toekomstige gezinshuishoudens (bijvoorbeeld alleenstaanden die later een gezin gaan vormen of gezinnen van buiten de wijk) kunnen in Boschveld een goede woning vinden in een kindvriendelijke woonomgeving. De motie waarop het OBB doelt is de motie van 23 februari 2010 waarin de gemeenteraad het college verzoekt voor een periode van minimaal drie jaar aparte toewijzingscriteria vast te stellen om te garanderen dat de schaarse hoeveelheid grotere woningen in de wijk wordt toegewezen aan gezinnen uit Boschveld. Op 13 juli 2010 besloot de raad echter om, in het kader van de optimalisering van de woonruimteverdeling, het passendheidscriterium huishoudensgrootte-woninggrootte voor alle woningen af te schaffen: alleenstaanden kunnen nu ook meedingen naar voor een eengezinswoning. (Er werd wel een uitzondering gemaakt voor grote huishoudens in heel grote woningen.) Ter uitvoering van de motie van 23 februari 2010 is daarom voorgesteld 'nieuwe sociale gezinswoningen bij de eerste toewijzing niet toe te wijzen aan alleenstaanden of tweepersoonshuishoudens van 55 jaar of ouder (tenzij het om een specifiek voor de bewoners bedoelde of aangepaste grotere woning gaat)'. Dit, ten voordele van zowel huidige als nieuwe gezinshuishoudens.

  • o. Over paragraaf 3.3.7 Nota Spelen merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Er zijn in Boschveld nauwelijks speelplekken voor 6-12 jaar en geen speelplekken voor 12-18 jaar. De voetbalkooi laat het OBB vanwege de eenzijdige gebruiksmogelijkheid buiten beschouwing. Ze ziet de aanleg van een speelplek in het Westerpark als een gemiste kans. Speelvoorzieningen passen beter in de bestemming Verkeer-Verblijfsgebied dan in de bestemming Verkeer, omdat ze in de eerste niet ondergeschikt zijn. Het OBB wil de bestemming Verkeer vervangen door Verkeer-Verblijfsgebied.

In de bestemmingen Groen, Verkeer en Verkeer-Verblijfsgebied zijn speelvoorzieningen mogelijk. In de bestemmingen Groen en Verkeer-Verblijfsgebied als hoofdbestemming, in de bestemming Verkeer ondergeschikt aan de hoofdbestemming. Waar de openbare ruimte primair bestemd is voor (auto)verkeer en parkeren is voor de bestemming Verkeer gekozen. Daarbinnen zijn speelvoorzieningen mogelijk maar steeds ondergeschikt aan de hoofdbestemming. Zie (reactie op) inspraakreactie onder e onder 3. In het ontwerpbestemmingsplan is de paragraaf over de Nota Spelen (paragraaf 3.3.8) uitgebreid met de vermelding van het Wijkspeelplan West en van speelplekken in het Wijkplan Boschveld Beweegt.

  • p. Over paragraaf 3.3.8 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Hoewel met het bestemmingsplan alleen de bestaande situatie wordt vastgelegd, maakt het toch categorie C mogelijk, met veel verkeersaantrekkende bedrijven. Dit is in tegenspraak met het wijkplan.

Op de bedrijventerreinen in Boschveld zijn alleen bedrijven toegestaan die conform de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' passen in gemengd gebied. Volgens de VNG-brochure is een gemengd gebied een gebied met een matige tot sterke functiemenging. De bedrijven worden onderscheiden in de categorieën A (inpandig en beneden of direct belendend aan woningen), B (bouwkundig afgescheiden van woningen) en C (bouwkundig afgescheiden van woningen én aangrenzend aan de bestemming Verkeer). Bedrijven in categorie C hebben meer verkeer aantrekkende werking dan bedrijven in categorie A of B en moeten daarom direct aan een ontsluitingsweg liggen. De bedrijventerreinen in Boschveld liggen direct aan de Parallelweg en/of de Oude Engelenseweg of zijn daarmee verbonden via de Paardkerkhofweg waaraan geen woningen liggen. De woonomgeving zal geen hinder ondervinden van bedrijven in categorie C. Het wijkplan sluit zulke bedrijven dan ook niet uit.

  • q. Over paragraaf 3.3.9 Nota detailhandel merkt het OBB het volgende op:
    • 1. De actualisering van de Nota detailhandel is door de gemeenteraad vastgesteld en de inhoud ervan moet in deze paragraaf worden behandeld.

In het ontwerpbestemmingsplan is vermeld dat de gemeenteraad op 11 oktober 2011 de geactualiseerde Nota detailhandel 's-Hertogenbosch 2011 heeft vastgesteld. De uitgangspunten van het in 2006 vastgestelde detailhandelsbeleid zijn bij de actualisering ongewijzigd gebleven. In het ontwerpbestemmingsplan is de tekst van paragraaf 3.3.10 aan de geactualiseerde detailhandelsnota aangepast.

    • 1. Het is onduidelijk voor welke winkels in het winkelcentrum de gronden nader zijn aangeduid.

De bestemming Centrum legt de bestaande situatie vast. De hoofdgebouwen en daarmee de winkels zijn alleen binnen het bouwvlak toegestaan. Binnen het bouwvlak zijn alleen op de begane grond detailhandel, dienstverlening en horeca toegestaan, de laatste alleen ter plaatse van een aanduiding ervan. Het bestemmingsplan stelt geen regels met betrekking tot branches van detailhandel.

  • r. Over paragraaf 3.3.10 Beleidsplan Horeca 1994 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Het OBB vraagt of met dit bestemmingsplan bepaalde horecazaken kunnen worden gelegaliseerd. Het is voor de ontwikkeling van een beter winkelcentrum onverstandig als de gemeente een eigen pand voor horeca bestemt.

In bestemmingsplan Boschveld zijn de bestaande horecabedrijven in het plangebied vastgelegd. Dit gebeurt op basis van de geldende drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen.

  • s. Over paragraaf 4.4 Veemarktkwartier merkt het OBB het volgende op:
    • 1. De vijf woningen bij de autowasserette aan de Parallelweg, die grotendeels eigendom van de gemeente zijn, liggen niet in het Veemarktkwartier maar wel in het gebied van het voorbereidingsbesluit Boschveld. Deze woningen zijn niet meegenomen in het maximaal aantal woningen. Het OBB vraagt zich af of het voorbereidingsbesluit moet worden hersteld of dat bij deze vijf woningen de splitsing moet worden teruggedraaid.

Hoewel deze woningen in het gebied van het voorbereidingsbesluit liggen, maken ze geen deel uit van het beheergebied waarin een maximaal aantal woningen is toegestaan. Herstel van het voorbereidingsbesluit is niet aan de orde. De werking ervan wordt overgenomen door het ontwerpbestemmingsplan.

  • t. Over paragraaf 5.1 merkt het OBB het volgende op:
    • 1. In paragraaf 5.1 is sprake van een hoge mate van functiemenging in de wijk zelf, terwijl in de historische beschrijving sprake is van een eenzijdige wijk.

Onduidelijk is waar in de historische beschrijving sprake is van een eenzijdige wijk. In de beschrijving van de ruimtelijke structuur spreekt de toelichting van een wijk met een meerzijdig karakter. Wel spreekt het Wijkplan Boschveld Beweegt van een eenzijdige bevolkingssamenstelling en een eenzijdig woningbestand. Het wijkplan beoogt dan ook meer differentiatie in die bevolkingssamenstelling en dat woningbestand. De functiemenging waarvan in paragraaf 5.1 van het bestemmingsplan sprake is, heeft betrekking op de menging van wonen en werken in één gebied.

  • u. Over paragraaf 5.3 Externe veiligheid merkt het OBB het volgende op:
    • 1. Het OBB vraagt zich af waarom het expliciet uitsluiten van vervoer van gevaarlijke stoffen langs de Parallelweg nog wordt overwogen, terwijl er juist langs de Parallelweg veel woningen staan.

Degene die met een voertuig over de weg gevaarlijke stoffen vervoert is op grond van de 'Wet vervoer gevaarlijke stoffen' verplicht de als zodanig aangeduide bebouwde kommen van gemeenten te vermijden, tenzij binnen de bebouwde kom moet worden geladen of gelost of tenzij redelijkerwijs geen alternatieve route beschikbaar is. Bovendien geldt voor transporten van zogenaamde 'routeplichtige stoffen' (zoals LPG) dat ze zoveel mogelijk gebruik moeten maken van de aangewezen routering voor het transport van gevaarlijke stoffen. De rijkswegen maar ook veel provinciale wegen zijn aangewezen als route voor gevaarlijke stoffen. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de stadsgrenzen heeft de gemeente 's-Hertogenbosch geen aangewezen routering gevaarlijke stoffen. In dat geval geldt de bovengenoemde basisregel.

De Parallelweg is geen rijksweg en geen provinciale weg en is dus niet onderdeel van een route voor gevaarlijke stoffen. De Parallelweg is echter niet de kortste route vanaf het rijkswegenstelsel voor de bevoorrading met gevaarlijke stoffen, ergens in 's-Hertogenbosch. Vervoer van gevaarlijke stoffen over deze weg zal op basis van de 'Wet vervoer gevaarlijke stoffen' niet plaatsvinden. Ten aanzien van de gemeentelijke nieuwe Randweg geldt hetzelfde: ook de randweg is in principe verboden voor doorgaand transport met gevaarlijke stoffen. Echter, voor de bevoorrading van twee tankstations (Vlijmenseweg en Helftheuvelweg) is de Randweg vanaf de A59 de kortste route, zodat alleen voor deze bevoorrading de Randweg met gevaarlijke stoffen mag worden bereden.

  • v. Over paragraaf 5.5 Geluidhinder merkt het OBB het volgende op:
    • 1. De Copernicuslaan kent geen busbewegingen en is geen ontsluitingsweg, de Oude Vlijmenseweg en/of de Oude Engelenseweg wel.

In het ontwerpbestemmingsplan is de betreffende passage vervangen door de volgende: 'In de wijk zelf ligt een beperkt aantal drukke erftoegangswegen, in het bijzonder de Copernicuslaan die functioneert als verzamelstraat voor de wijk.' De passage over busbewegingen is geschrapt: in Boschveld zelf rijden geen bussen, ze rijden via de Chr. Huygensweg en de Oude Engelenseweg om de wijk heen.

    • 1. De zin 'Geluid vormt dan ook geen belemmering voor dit bestemmingsplan' heeft een hoog cynisch gehalte: industrieterrein De Rietvelden en de doortrekking van de Parallelweg veroorzaken veel geluidhinder. De sporen worden niet genoemd. De genoemde onderzoeken zijn meestal theoretische berekeningen. Het verbaast dat het aantal Db bij elk onderzoek lager wordt.

Met deze zin in het voorontwerpbestemmingsplan is bedoeld dat de eisen uit de Wet geluidhinder niet aan de orde zijn, omdat dit bestemmingsplan geen ontwikkelingen mogelijk maakt. De bedoelde zin is in het ontwerpbestemmingsplan opnieuw geformuleerd. Toekomstige ontwikkelingen worden wel getoetst aan de Wet geluidhinder als deze wet dat voorschrijft.

  • w. Met betrekking tot hoofdstuk 6 Waterparagraaf merkt het OBB op dat er veel overlast was van de aanleg van het vuilwaterstelsel en dat ze dit vuilwaterstelsel mist op afbeelding 15.

Afbeelding 15 geeft alleen de begrenzing van de afwateringsgebieden weer met streefpeilen en bijbehorende kunstwerken (stuwen, gemalen et cetera), niet de rioolstelsels die daarna aan bod komen.

  • x. Het OBB mist een beschrijving van het bomenbeleidsplan. Dit is volgens het OBB essentieel, gelet op de wijze waarop in Boschveld met het groen en vooral de bomen wordt omgegaan.

In paragraaf 3.3.6 van het ontwerpbestemmingsplan is een beschrijving van het bomenbeleidsplan opgenomen. Bestemmingsplan Boschveld legt alleen de bestaande situatie vast en heeft geen gevolgen voor het groen en de bomen in de wijk. Er is in het kader van bestemmingsplan Boschveld dan ook geen bomeninventarisatie nodig. In het Wijkplan Boschveld Beweegt is een bomenwaarderingskaart opgenomen. De bomen zijn op beeldkwaliteit, vitaliteit en toekomstverwachting ingedeeld in drie categorieën: 1. zeer waardevolle bomen; 2. waardevolle bomen; 3. minder waardevolle bomen. Ook speelt mee of een boom onderdeel is van een structuur. Bij de verdere uitwerking van het wijkplan wordt aandacht besteed aan de bestaande bomen. De bomen in de omgeving van de Parallelweg zijn gewaardeerd in het kader van de ontwikkeling van Parallelweg 2e fase. De omgeving van het Westerpark is niet opgenomen op deze kaart, aangezien de ontwikkelingen hier relatief recent zijn afgerond. Paragraaf 3.3.6 van het ontwerpbestemmingsplan merkt nog wel op dat aan de Concordialaan zes monumentale moeraseiken staan.

  • y. Het OBB mist in paragraaf 7.2 de artikelen 1 en 2.

Paragraaf 7.2 geeft een korte toelichting op de artikelen 1 en 2 en hun rol in het bestemmingsplan. De artikelen zelf staan onder de regels.

  • z. Het OBB is het niet eens met het ruimere bestemmingsvlak van de bestemming Maatschappelijk ter plekke van de school aan de Copernicuslaan. Ze mist de kerk van Parousia, het buurthuis en Divers in de opsomming van maatschappelijke functies in de toelichting op artikel 9 Maatschappelijk.

Zie (reactie op) inspraakreactie bewoners 's-Gravesandestraat. In de bestemmingsomschrijving van artikel 9 Maatschappelijk zijn de toegestane maatschappelijke functies uitgeschreven, in plaats van de vermelding 'maatschappelijke voorzieningen'.

  • aa. Met de definitie van woning moet volgens het OBB ook elders in de wijk, bijvoorbeeld ook in de Celsiusstraat en aan het Van Coehoornplein, kamerbewoning en woningsplitsing worden aangepakt.

In het Veemarktkwartier is een pilot uitgevoerd om regelgeving op het gebied van woningsplitsing en kamerverhuur te handhaven. Omdat de handhaving van deze regelgeving bijzonder arbeidsintensief is, zet de gemeente zijn instrumenten selectief in en wel in zogenaamde 'multiprobleemgebieden'. Het Veemarktkwartier is zo'n multiprobleemgebied. Hierom is het beheergebied (met een maximaal aantal woningen) beperkt tot het Veemarktkwartier.

  • ab. De bouwvlakken van de woningen aan de 's-Gravesandestraat oneven, aan de Edisonstraat en aan de Celsiusstraat zijn dieper dan de bestaande woningen. Het OBB vindt dat de diepte van de bouwvlakken moet aansluiten op de bestaande diepte.

De diepte van deze bouwvlakken is bepaald in de daar geldende bestemmingsplannen 'Partiële herziening van het plan in onderdelen 'West'' en 'Partiële herziening van het plan in onderdelen 'West' (woonwijk A)': de juridisch-planologisch bestaande situatie.

  • ac. Het OBB merkt op dat het in het kader van de wijkraadverordening en de gemeentelijke inspraakverordening gebruikelijk is dat alle stukken met betrekking tot de wijk, zeker het voorontwerpbestemmingsplan, aan de wijkraad worden toegezonden en dat dit niet is gebeurd.

Het voorontwerpbestemmingsplan is voor iedereen te raadplegen en te downloaden via de gemeentelijke website en www.ruimtelijkeplannen.nl. De Wijkraad West is per brief geïnformeerd over de terinzagelegging van het voorontwerpbestemmingsplan, het OBB en de Bewonersvereniging Veemarktkwartier per e-mail. In de brief en de e-mails zijn de Wijkraad West, het OBB en de Bewonersvereniging Veemarktkwartier gewezen op beide vindplaatsen.

2. Bewoners 's-Gravesandestraat:

  • a. Het gebied tussen de 's-Gravesandestraat, de Edisonstraat, de Copernicuslaan en de Celsiusstraat is bestemd als Maatschappelijk. Het getekende bouwvlak grenst aan de huidige trottoirs. Dit bouwvlak mag tot 50% van de oppervlakte worden bebouwd met een maximale bouwhoogte van 15 meter. Dit leidt tot een forse toename van de bebouwingsmogelijkheden, tot minder licht en zicht voor de woningen aan de 's-Gravesandestraat even en tot een zeer smalle straat. (De bewoners van 's-Gravesandestraat 4 merken bovendien op dat deze bestemming de gewenste toekomstige invulling van Boschveld, waarbij de 's-Gravesandestraat een laanfunctie krijgt, onmogelijk maakt). In het bestemmingsplan van juni 1949 is een kleiner bouwvlak ingetekend dat aan de kant van de 's-Gravesandestraat tot aan het trottoir reikt, met een afstand van 5 meter tussen het trottoir en het bebouwde vlak. Direct rondom de bebouwing ligt een 'lijn welke door bebouwing naar de wegzijde niet mag worden overschreden'. De bewoners van de 's-Gravesandestraat eisen een bouwvlak op de huidige rooilijn van de kerk, de school en het schoolplein. Alleen zo is sprake van consolidatie van de bestaande situatie.

De bewoners van de 's-Gravesandestraat merken terecht op dat de bestemming van het gebied rond basisschool 't Boschveld niet overeenkomstig het geldende bestemmingsplan is. Daarom zijn in het ontwerpbestemmingsplan het bestemmingsvlak en het bouwvlak aangepast en ingetekend zoals bepaald in bestemmingsplan 'Partiële herziening uitbreidingsplan in onderdelen West (Woonwijk A)'.

Conform dit plan wordt het plein voor de school bestemd als Verkeer-Verblijfsgebied, met uitzondering van de openbare parkeerplaatsen die deel uitmaken van de bestemming Verkeer. De parkeerplaatsen nabij de kerk worden als maatschappelijke voorziening opgevat en zijn onderdeel van het bestemmingsvlak Maatschappelijk. Daarmee is de bestaande juridisch-planologische situatie overgenomen en worden bestaande rechten gerespecteerd. Dit bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maar staat in de meeste bestemmingen wel de aanleg van groen en groenvoorzieningen toe, als hoofdfunctie of als ondergeschikte functie. Ontwikkelingen in het kader van het Wijkplan Boschveld Beweegt die niet in het bestemmingsplan passen, worden met een afzonderlijke juridisch-planologische procedure mogelijk gemaakt.

  • b. In het bestemmingsvlak en het bouwvlak staat een bomenrij die wordt wegbestemd. Ook de groenstrook en de parkeerplaats met een dubbele rij bomen langs de Celsiusstraat moeten als 'plein' worden gehandhaafd overeenkomstig het bestemmingsplan van 1949.

De bomenrijen langs de 's-Gravesandestraat en de Celsiusstraat zijn groenvoorzieningen die in het ontwerpbestemmingsplan, binnen de bestemmingen Maatschappelijk en Verkeer, als groenvoorziening zijn toegestaan. De openbare parkeerplaatsen maken deel uit van de bestemming Verkeer, die nabij de kerk van de bestemming Maatschappelijk.

  • c. De maximaal toegestane bouwhoogte van 15 meter staat niet in verhouding tot de bestaande nokhoogte van 10 meter: de nok van een deel van de kerk, veel delen zijn lager. De goothoogte ter hoogte van de rooilijn is circa 6 meter. De voorgenomen maximale hoogte en de rooilijn kunnen leiden planschade, door het ontnemen van licht en zicht aan de woningen in de 's-Gravesandestraat. De bewoners van de 's-Gravesandestraat eisen een maximale bouwhoogte van 10 meter (drie bouwlagen) en een goothoogte van maximaal 7 meter op de rooilijn.

Het geldende bestemmingsplan 'Partiële herziening uitbreidingsplan in onderdelen West (Woonwijk A)' bepaalt geen maximale bouwhoogte en ook geen maximale goothoogte. Daarom is de bepaling van de maximale bouwhoogte uit de Bouwverordening van toepassing (15 meter). In het ontwerpbestemmingsplan is deze bestaande juridisch-planologische situatie overgenomen en worden bestaande rechten gerespecteerd.

3. PostNL Real Estate B.V.

PostNL Real Estate B.V. is eigenaar c.q. erfpachter van het zogenaamde voormalige Expeditieknooppunt (EKP) met bijbehorende terreinen aan de Parallelweg. PostNL Real Estate B.V. is tegen realisatie van een aftakking van de nieuwe Parallelweg, 2e fase over dit terrein. De huidige nog aanwezige bedrijfsactiviteiten op dit terrein zullen worden belemmerd door deze aftakking. Tevens vreest PostNL Real Estate B.V. voor versnippering van het terrein waardoor de verkoopbaarheid van het EKP-terrein ernstig wordt verminderd.

De aftakking van de nieuwe Parallelweg, 2e fase is onderdeel van bestemmingsplan Parallelweg, 2e fase. Het bedrijfsterrein en de bedrijfsruimte, voor zover gelegen binnen het plangebied van bestemmingsplan Boschveld, zijn bestemd overeenkomstig het daar geldende bestemmingsplan 'Eerste herziening 't Zand' en zijn als zodanig te bebouwen en te gebruiken.