direct naar inhoud van 9.2 Inspraak
Plan: Molenhoek-Sparrenburg-A59
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002115-1401

9.2 Inspraak

Vervolgens heeft inspraak plaatsgevonden volgens de inspraakverordening. Het voorontwerp heeft vanaf 15 november 2010 gedurende zes weken ter visie gelegen. Op 23 november 2010 heeft er een inloopavond plaatsgevonden.

De reacties van de inspraak worden samengevat en van gemeentelijk commentaar voorzien. De reacties zijn samengevat maar in zijn geheel bij de beoordeling betrokken.

Wijkraden Molenhoek en Sparrenburg

De wijkraad Sparrenburg heeft geen opmerkingen gemaakt. De wijkraad Molenhoek heeft gereageerd over de inventarisatie en de verbeelding.

Reactie wijkraad Molenhoek

De aanduiding en beschermingszone “archeologie” staat niet meer op de verbeelding. Ook is niet duidelijk of Heerenbeekstraat 5 en B. Mazairaclaan 25 kantoren zijn of wonen. Verder wordt een groenbestemming voor Molenhoekpassage-Slauerhoffstraat en Burg. Mazairaclaan gemist. Tevens heeft het “Wapen van Rosmalen” ook feestzalen waardoor de categorie-aanduiding “horeca” uitgebreid moet worden. Verder dient het restaurant “Gondola” aan de Graafsebaan als restaurant opgenomen te worden. Dit restaurant heeft nu een woonbestemming. Voor bedrijven dient een keuze gemaakt te worden of er specifieke aanduidingen opgenomen worden. Soms gebeurt het wel, soms gebeurt het niet. Ook dient eenduidig de bestemming “gemengde doeleinden” of “bedrijven” opgenomen te worden. Dit is vooral onduidelijk bij Oude Baan 10-16. Bij het project “de Bies” wordt in de kelder geparkeerd maar buiten het bouwblok. Is de bestemming “verkeer- en verblijf “dan voldoende? Bij de woonbestemming wordt soms 10 meter en soms 12 meter aangehouden. Hierin één lijn aanhouden. Verder dient de geluidwal bij de speeltuin een groenbestemming te krijgen. Onduidelijk is waarom de Molenhoekpassage een bestemming “centrum” krijgt en geen “gemengde doeleinden.”Ook meerdere aanduidingen opnemen waardoor alle functies bevroren worden. Er zit tevens een fitnesscentrum wat niet voorkomt in de bestemming “centrum”. In de regeling erfbebouwing is 50m2 opgenomen voor aan huis gebonden beroep. Krijgen bestaande huisartsen dan een aanduiding?

Verder is de wijkraad van mening dat in het bestemmingsplan duidelijker het uitgangspunt geformuleerd moet worden of er uitgaan is van de feitelijke situatie of van geldende rechten.

Commentaar gemeente

De beschermingszone en aanduiding archeologie is abusievelijk niet opgenomen op de verbeelding. Dit is in het nieuwe ontwerp gecorrigeerd. De Heerenbeekstraat 5 en Burg. Mazairaclaan 25 heeft de bestemming “wonen” met de aanduiding kantoren. Dit betekent dat als de kantoorfunctie verdwijnt, wonen mogelijk is. Ten opzichte van het geldend plan zijn nadrukkelijker de essentiële, bestaande groenstructuren in zowel Molenhoek als Sparrenburg opgenomen als bestemming “groen” en niet als onderdeel van de bestemming “Verkeer”. Met betrekking tot de groenbestemming is alleen structureel groen als zodanig bestemd. De groenbestemming voor Molenhoekpassage-Slauerhoffstraat is structureel groen en is dan ook gecorrigeerd in een bestemming “groen”. De Burg. Maizaraclaan is geen structureel groen en is dan ook niet als zodanig bestemd. In het kader van de herziening van het bestemmingsplan Molenhoekpassage kan dit opnieuw bezien worden. De aanduiding op het restaurant “Wapen van Rosmalen” is uitgebreid met categorie 3 in verband met feesten en partijen die worden gehouden. Tevens is het restaurant “Gondola” als horeca bestemd. Bij de bedrijfsbestemmingen zijn volgens de standaardbepalingen die gehanteerd worden geen aanduidingen opgenomen. De regels geven voldoende duidelijkheid.

Aan de Oude Baan 10-16 zijn volgens het geldend bestemmingsplan of de bestemming “gemengde doeleinden” of de bestemming “bedrijven” opgenomen. Het geldend bestemmingsplan uit 2000 en eventuele latere procedures, blijven hier het uitgangspunt voor de bestemmingen. Bij het project “de Bies” is de aanduiding “parkeergarage” opgenomen.

Met betrekking tot de woonbestemming het volgende. Het geldende bestemmingsplan is vastgesteld in 2000. In de toelichting van het bestemmingsplan staat dat voor de bestemming “wonen” hoofdzakelijk een beheersdoelstelling van toepassing is. Met andere woorden: het plan richt zich qua woonbebouwing op instandhouding en verbetering van de huidige toestand.

Echter, de manier waarop dit op de plankaart is verbeeld is niet altijd even consequent gebleken.

Vooral in de categorie vrijstaande woningen en tweekappers is de stroken- en blokverkaveling door elkaar gebruikt.

Om deze inconsequentie op te lossen is gekozen voor een uniforme benadering.

Uitgangspunt is dat gekozen wordt voor een blokverkaveling voor vooral de vrijstaande woningen.

Juist in deze categorie is het vrijstaande karakter bepalend of een wijk of buurt beschouwd kan worden als open met veel ruimte tussen de woningen. Deze ruimtelijke benadering is van (economische) waarde op het moment dat iemand zich gaat vestigen in deze wijk.

In principe krijgen de blokken een maat van 12m. breed en 12m. diep. Naar schatting 85% van alle vrijstaande woningen vallen qua maatvoering binnen deze contour.

Hoofdbebouwing die op te korte afstand van elkaar staat als gevolg van de bouwdiepte van 12m. zal om privacyredenen niet de volledige diepte krijgen. Zeker als het gaat om relatief kleine kavels dient dit aspect zwaar te wegen.

Voor het overige zijn de uitzonderingen – als gevolg van andere plattegronden van woningen – op een zorgvuldige wijze voorzien van een bouwblok.

Met als belangrijkste afwegingen de bestaande rechten in het geldend bestemmingsplan en de wijze waarop de woning bijdraagt aan het vrijstaande karakter en daarmee de identiteit van de wijk.

De geluidwal bij de speeltuin heeft conform uw verzoek in het ontwerpbestemmingsplan een groenbestemming gekregen. Met betrekking tot de bestemming “centrum” het volgende. Voor de actualisering van bestemmingsplannen wordt voor elk winkelcentrum in de stad de bestemming “centrum” gehanteerd. Dit geldt dus ook voor de Molenhoekpassage. Conform de standaardbepaling is de horeca in de bestemming “centrum” afzonderlijk aangeduid. Gelet op het bestaande fitnesscentrum is de bestemming “centrum” aangevuld met een “fitnesscentrum”. In de regels is de standaard erfbebouwingsregel opgenomen voor aan huis gebonden beroepen. Mochten bestaande aan huis gebonden beroepen niet binnen de regels passen, dan geldt het overgangsrecht. Er worden geen afzonderlijke aanduidingen opgenomen.

Tot slot is in het nieuwe bestemmingsplan uitgegaan van bestaande rechten.

Inspraakreacties

1. Mr. Th.A.G. Vermeulen, Gastenberg 90 5244 JT Rosmalen

2. De Mul Zegger advocaten en notarissen namens M.J. van Zoggel, kadastraal bekend sectie G nummer 425 en nummer 1677 te Rosmalen, postbus 48 6580 AA Malden

3. F. van Berkel, Burg. Molenaarshoeven 108, R.J.M. Maas, Burg. Molenaarhoeven 111 en R. Eijsbroek, Burg. Molenaarhoeven 109 5244 JL Rosmalen

4. Berk&Kerkhof, Postbus 71 namens De Rooye Stuiver BV Postbus 71 5735 ZH Aarle Rixel.

5. mr. R. Admiraal, Baroniehoeven 1 5244 HX Rosmalen

6. G. Peters, Brabanthoeven 204 5244 HP Rosmalen

7. Autobedrijf Ad Verhallen, Oude Baan 14, 5242 HS Rosmalen

8. N.C. Zuydervliet, Buskeshoeven 33 5242 KN Rosmalen

9. T. Coppens, Sportlaan 71, 5242 GP Rosmalen

10. G. Stoffels, Tielekeshoeven 8, 5242 KA Rosmalen

11. J. de Rond, Oude Baan 49, 5242 HT Rosmalen

12. P. Stropnigg, Heirust 21, 5242 JJ Rosmalen

13. R. Wetzer, Buskeshoeven 5, 5242 KN Rosmalen

14. A. Timmermans, Marie Koenenstraat 14, 5242 EA Rosmalen

15. Kindcentrum de Troubadour, Mozartlaan 17, 5242 HR Rosmalen

16. Boekel de Nerée, Postbus 75510, 1070 AM Amsterdam, namens A.J. investments B.V. inzake Schubertsingel 2/Oude Baan 15;

mr. Th.A.G. Vermeulen Gastenberg 90

Zienswijze

In het kader van de vaststelling van het bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg 2000 heb ik eveneens een inspraakreactie ingediend. Die is blijkens uw brief van 21 december 1999 gehonoreerd in het thans geldende plan. Het bouwvlak en de goothoogte zijn toen aangepast. Bij het voorliggende plan worden die aanpassingen weer ongedaan gemaakt. Reclamant dringt aan om het bouwvlak weer in de volle breedte en diepte op te nemen, aan de oostzijde grenzend aan het perceel Gastenberg 91, aan de zuidzijde overeenkomend met de bestaande bebouwing en aan de westzijde uitlopende naar achteren. Dat sluit dan tevens aan bij de bestaande situatie aan de zuid- en de oostzijde. De voorgenomen wegbestemming beperkt mijn herbouw en uitbreidingsmogelijkheden.

Bovendien is de bestaande goothoogte 6 meter en de nokhoogte 11.50 meter. Met de maximale bouwhoogte van 9 meter, zoals uit de ontwerp-plankaart blijkt, wordt een deel van het woonhuis wegbestemd. Bovendien wordt daarmee verandering van de 3e verdieping tegen gehouden.

Commentaar gemeente

Het bouwblok is volgens het geldende bestemmingsplan,vastgesteld in 2000, aangepast. De goothoogte en bouwhoogte van respectievelijk 5 meter en 9 meter is niet aangepast. Deze is beoordeeld aan de hand van de aan u verleende bouwvergunning. Mocht er onverhoopt meer gebouwd zijn, dan valt dit binnen het overgangsrecht. Er is dan geen sprake van wegbestemming.

De Mul Zegger advocaten en notarissen namens M.J. van Zoggel, kadastraal bekend sectie G nummer 425 en nummer 1677 te Rosmalen, postbus 48 6580 AA Malden

Zienswijze

Het betreft de voormalige ambachtelijke slagerij met woonhuis en daarnaast nog twee geschakelde woningen aan de Huygensstraat te Rosmalen. Betrokkene heeft op grond van het geldende bestemmingsplan de mogelijkheid om zijn gehele bouwvlak van 928 m2 te bestemmen voor detailhandel. De Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken – het SAOZ – te Rotterdam heeft in het kader van een planschadeverzoek ex artikel 49 WRO uitgebreid onderzoek gedaan naar de geldende bestemmingsplannen. Het is blijkens SAOZ evident dat het bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg niet heeft geleid tot een voor cliënt nadeliger planologische positie waaruit op de voet van artikel 49 WRO voor vergoeding vatbare schade is ontstaan. Inhoudelijk motiveert SAOZ deze beslissing door te concluderen dat het gehele bouwvlak ter grootte van circa 900 m2 ingericht mag worden voor een detailhandelsvestiging. Het voorontwerpbestemmingsplan Molenhoek, Sparrenburg, A59 alsmede de overgangsbepalingen daarvan dienen te zijn ingericht op het conserveren van reeds verworven rechten.

Commentaar gemeente

De Molenhoekpassage heeft de bestemming 'centrum'. Naar aanleiding van uw zienswijze, is op de verbeelding in de bestemming “centrum” de aanduiding 'detailhandel volumineus' opgenomen.Overeenkomstig het geldend bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg vastgesteld in 2000, is in de specifieke gebruiksbepaling de aanduiding 'detailhandel volumineus' omschreven. Dit betekent dat 'detailhandel volumineus' alleen mag worden gebruikt voor opslagloods, magazijn en kantoren en voor onder meer de verkoop van goederen niet zijnde textiel, kleding, levensmiddelen en meubilair. De woningen hebben een woonbestemming. Hiermee zijn ons inziens uw bestaande rechten voldoende vastgelegd.

F. van Berkel, Burg. Molenaarshoeven 108, R.J.M. Maas, Burg. Molenaarhoeven 111 en R. Eijsbroek, Burg. Molenaarhoeven 109 5244 JL Rosmalen

Zienswijze

De zienswijze heeft betrekking op een horecafunctie aan de Burg. Molenaarhoeven, die herhaaldelijk voor overlast zorgt. De vroegere cafetaria is verworden tot een café waar feesten en partijen worden gehouden. Het pand is niet geluidstechnisch geïsoleerd en vooral in de zomer staan de deuren naar het aangrenzende pleintje open, waardoor er nog meer overlast ontstaat. Naast de geluidsoverlast is er ook sprake van vervuiling van de openbare ruimte (o.a. zwerfvuil, braaksel op auto's) en parkeeroverlast.

Verzoek is om de desbetreffende horeca weg te bestemmen. Ook wordt verzocht om de desbetreffende horecavergunning te bezien. De exploitatie van de horecagelegenheid wisselt met enige regelmaat waardoor volgens betrokkenen de horecavergunning steeds opnieuw heroverwogen kan en moet worden.

Commentaar gemeente

In het ontwerp-bestemmingsplan Molenhoek- Sparrenburg is de horeca in de bestemming “Gemengde Doeleinden” met een aanduiding 'horeca-2' op de verbeelding opgenomen. Deze aanduiding behelst dat er maaltijden voor gebruik ter plaatse verstrekt mogen worden (restaurantbedrijf, waaronder ook worden verstaan lunchrooms, eethuizen, bistro's, automaten, broodjeszaken en dergelijke) Indien strijd met het bestemmingsplan wordt geconstateerd, kan de gemeente handhavend optreden. Uw zienswijze is dan ook doorgeleid naar de desbetreffende afdelingen binnen de gemeente.

Wegbestemmen van de functie is vanwege bestaande rechten van de eigenaar niet mogelijk.De cafetaria is er sinds de nieuwbouw en wat nu eetcafé (nr.115) is was eerst videotheek en later als eetcafé bij de cafetaria getrokken. Deze situatie is al sedert oktober 2002 en in augustus 2009 door de huidige eigenaresse overgenomen. De huidige eigenaresse heeft ook een horeca-vergunning d.d. 22 oktober 2009.

A.H.M.A. van den Berk, namens de Rooye Stuiver BV Graafsebaan 42, 42a

Zienswijze

Bedrijfswoning

Op de 1e verdieping is de bedrijfswoning gesitueerd (Graafsebaan 42a). Voorzover cliënt heeft kunnen nagaan is de bedrijfswoning altijd aanwezig geweest. De vorige eigenaar (Jos Blom, restaurant 'Heerenbeek'), heeft er ruim 25 jaar gewoond. Op de plankaart ontbreekt de aanduiding bedrijfswoning, zodat dit alsnog dient te worden aangegeven (plankaart en legenda).

Parkeren

In de regels staat dat parkeervoorzieningen in voldoende mate op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd. Vanaf 1915 is het pand in gebruik voor horeca. Het perceel heeft haar eigen parkeerplaatsen aan de zijde van de Heer en Beekstraat. Het overige parkeren gebeurt op de openbare weg aan de Heer en Beekstraat en de parallelweg van de Graafsebaan. Vanaf 1 januari 2003 heeft cliënt een afspraak met zijn achterbuurman Jan Vis Producties. Na kantoortijd kan cliënt zijn bezoekers gebruik laten maken van het parkeerterrein van Jan Vis Producties en met Jan Vis is de afspraak dat als hij een tekort aan parkeerplaatsen heeft, gebruik kan maken van cliënt zijn parkeerplaatsen aan de Heer en Beekstraat tot ca. 18.00 uur.

Met de kanaalomleiding verdwijnt het pand van Jan Vis Producties en daarmee ook een groot aantal parkeerplaatsen. Ook de parallelweg wordt zodanig gereconstrueerd dat geen gebruik meer kan worden gemaakt om te parkeren.

Volgens de normering dient cliënt te beschikken over 35 parkeerplaatsen. Het zou een oplossing zijn dat de aan de Heer en Beekstraat tegenover gelegen groenstrook bestemd zou kunnen worden als parkeerterrein. Het oversteken van de Graafsebaan om aan de zuidzijde van de Graafsebaan te parkeren is te gevaarlijk en in de nieuwe situatie, na de reconstructie van de Graafsebaan vanwege de kanaalomleiding niet meer mogelijk. In deze wenst cliënt opgenomen te zien in de regels dat bestaande situaties geen omgevingsvergunning behoeven.

Bebouwing

Met betrekking tot de bebouwing dient het bouwvlak ook te liggen op de garage met overkapping en 'berghut'. De beide gebouwen staan er reeds jaren en zijn qua contour op de plankaart te zien, doch niet aangeduid als bouwvlak.Deze gebouwen kunnen niet gerangschikt worden als gebouwen, geen gebouwen zijnde. Het voorstel is om voor de garage een bouwhoogte van 3 meter aan te houden en voor de berghut een bouwhoogte van 3,75.

Commentaar gemeente

Het bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg is een actualisatie van het bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg vastgesteld in 2000. De actualisaties zijn noodzakelijk in het kader van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het plan is een beheersplan en legt bestaande situaties en bestaande rechten vast. Naar aanleiding van uw zienswijze is dan ook op de bestemming “horeca”, de aanduiding “wonen” opgenomen. Hierdoor is de dienstwoning verzekerd.

Een beheersplan kent geen toekomstige ontwikkelingen. Over uw vragen over parkeren vanwege de kanaalomlegging volgen dan ook afzonderlijke gesprekken met de gemeente. De groenstrook aan de Heer en Beekstraat is structureel groen. Deze gronden hebben als extra bescherming een 'groenbestemming' waardoor parkeren niet mogelijk is.

Uw verzoek om regels op te nemen dat bestaande situaties geen omgevingsvergunning behoeven is niet mogelijk. Deze regels zijn geregeld in hogere wetgeving. (Wet algemene bepalingen Omgevingsvergunning, Besluit Omgevingsrecht). Een bestemmingsplan kan hogere wetgeving niet aan de kant zetten. De garage met overkapping en “berghut” zijn voldoende beschermd door de in de regels opgenomen erfbebouwingsregeling.

mr. R. Admiraal, Baroniehoeven 1 5244 HX Rosmalen

Zienswijze

In een brief van 17 februari 2009 kondigde de gemeente aan dat er sprake is van een veelomvattend renovatieplan in de wijk Sparrenburg in het bijzonder voor de Baroniehoeven. Voorts wordt aan ondergetekende medegedeeld, met verwijzing naar wederom een onderzoek van de gemeente, dat er geen problemen zijn met zijn groenvoorziening. Tijdens deze bijeenkomst wordt ook medegedeeld dat de gemeente zo spoedig mogelijk terugkoppeling zou geven door middel van het organiseren van een bijeenkomst. Met de start van de renovatie zou in het vierde kwartaal van 2009 een aanvang worden gemaakt. In april 2009 vindt er een gesprek plaats over het illegale grondgebruik. Indien al sprake zal zijn van “oneigenlijk” gebruik is in ieder geval nog steeds niet bekend in hoeverre grond in eigendom van ondergetekende is of van de gemeente, is ook sprake van gedogen en zelfs toestemming van de gemeente (eigenlijk gebruik), niet in de laatste plaats een eervolle vermelding over het gebruik (ziet er goed uit). Reclamanten geven in een gesprek met de gemeente aan dat zij grond (bij voorkeur nog meer) willen kopen of huren maar ook de stand van zaken willen weten. In een brief van de gemeente van 14 mei 2009 is aangegeven dat in verband met nader onderzoek binnen 8 tot 10 weken verwacht wordt op deze zaak terug te kunnen komen. In oktober 2010 wordt reclamant geconfronteerd met een brief waarbij alle stadia van overleg of afstemming zijn gepasseerd. Er is geen bijeenkomst voor de straat – en/of buurtbewoners geweest. Daar waar sprake is van gemeenschappelijk gebruik wordt slecht reclamant aangeschreven om huur te betalen. Er valt niet te praten over koop. In Meierijhoeven heeft wel grootschalige renovatie plaatsgevonden. Tot slot was er waarschijnlijk enerzijds geen vergunning voor het kappen van een boom aan de Baroniehoeven 5 anderzijds was het spoedig terwijl er juist vanwege het straatzicht door de gemeente zo benadrukt wordt dat het groener mag en zelfs moet.

Commentaar gemeente

In een bestemmingsplan worden de ruimtelijk relevante aspecten neergelegd. Zo zijn de essentiële bestaande groenelementen die van belang zijn voor de structuur van de wijk vastgesteld door de bestemming “groen”. Uw opmerkingen hebben betrekking op inrichtings- en beheersmaatregelen. Dit zijn geen aspecten die in een bestemmingsplan worden geregeld.

De gemeente kent voor inrichtings- en beheersmaatregelen in Sparrenburg een ander traject. Voor de wijk Sparrenburg worden binnen de bestemming “verkeer-verblijfsgebied” maatregelen voorgestaan die tot doel hebben de oorspronkelijke ruimtelijke dragers van het plan - de bestaande houtwallen - te ondersteunen en daar waar mogelijk is te versterken. Daartoe zijn een aantal initiatieven gaande die te maken hebben met een betere afstemming tussen het openbaar gebied en privé-eigendom. Het gemeentelijk wijkteammanagement blijft in nauw overleg met de wijkraad plannen ontwikkelen om de kwetsbare houtwallenstructuur ook voor de toekomst duurzaam in stand te houden.

G. Peters, Brabanthoeven 204 5244 HP Rosmalen

Zienswijze

In het geldende bestemmingsplan geldt voor dit pand, oorspronkelijk een in de vrije sector gebouwd vrijstaand huis, dat de goothoogte maximaal ligt op 6 m en dat de mogelijkheid aanwezig is een tweede verdieping op te bouwen. Volgens het ontwerp geldt voor een deel van het pand een goothoogte van 5 m en een nokhoogte van 5 m. Voor een ander deel een goothoogte van 3m en een nokhoogte van 5m. Dit maakt het niet meer mogelijk om een tweede verdieping op te bouwen.

De realiteit is dat nu bij nagenoeg het gehele pand aan de achterzijde de afstand tussen de bovenkant van de daktrim en het maaiveld 5,70 m is. Aan de voorzijde is dat op twee kleine pandaken na ook zo.

Daar waar nu in het ontwerp een goothoogte voorzien is van 3m, is van een klein gedeelte de goothoogte nu ongeveer 4m aan de voorzijde. De rest is 5,70m aan zowel de voorzijde als de achterzijde.

Graag voor het gehele pand mijn mogelijkheden vanuit het geldende bestemmingsplan handhaven:d.w.z. een goothoogte van 6m en het opbouwen van een tweede verdieping op de wijze zoals dat volgens het huidige bestemmingsplan mogelijk is. Mocht dit niet kunnen dan tenminste datgene wat de naaste buren en overige panden in Brabanthoeven hebben: een tweede verdieping bouwen.

Commentaar gemeente

De buurt Brabanthoeven – onderdeel van de wijk Sparrenburg - is destijds in de jaren '80 gebouwd in een relatief hoge dichtheid. Karakteristiek voor die tijd waren een wisselend rooilijnbeloop en diverse goothoogten van woningen. Om enig ruimtelijk tegenwicht te bieden aan de dominante strokenbouw, was daarnaast ook bewust plaats ingeruimd voor een aantal vrije sectorkavels. Op een aantal strategische plaatsen in Brabanthoeven waaronder uw perceel is daarom een keuze gemaakt voor een wat luchtiger stedenbouwkundige opzet.

Van het vrijstaand karakter – en daarmee met de oorspronkelijke keus voor openheid - is nagenoeg niets meer over. In tegenstelling tot een vergelijkbare woningsituatie (Brabanthoeven 219) die nog wel grotendeels het vrijstaand karakter heeft behouden, is hier feitelijk sprake van een voortzetting van de strokenbouw aan weerszijden.

Als gevolg van uw bouwplannen is er op de erfafscheiding tussen beide percelen over een diepte van ca. 7 m een tweelaagse bebouwing opgericht achter de hoofdbebouwing van no. 205.

Deze situatie is integraal overgenomen door het geldend bestemmingsplan uit 2000 en dient als uitgangspunt voor het nieuwe bestemmingsplan. Een dakverdieping mogelijk maken op het centrale gedeelte van het bouwvolume conform geldend plan uit 2000 en de toegekende hoogten uit het geldende bestemmingsplan worden dan ook gehonoreerd.

Autobedrijf Ad Verhallen, Oude Baan 14, 5242 HS Rosmalen

Zienswijze

In het plan is voor de Oude Baan 14 te Rosmalen voor het gehele perceel de bestemming Wonen toegekend. De bestemming die in het geldende bestemmingsplan ook van toepassing is op deze locatie. Na vaststelling van het geldende bestemmingsplan is vrijstelling verleend voor het gebruik van het perceel behorende bij de woning als autoherstelbedrijf met APK-keuringsstation. De daarvoor staande procedure is in april 2006 doorlopen. Op 2 mei 2006 is hierover per brief met kenmerk SOB)6008VR berichtgeving gedaan. Bijgaand treft u een afschrift van bedoelde brief aan.

In het ter inzage liggende bestemmingsplan is geen rekening gehouden met de verleende vrijstelling. Verzoek de bestemming Wonen te wijzigen in de bestemming “Gemengd”.

Commentaar gemeente

Bij de inventarisatie is abusievelijk het door u genoemde vrijstellingsbesluit niet opgenomen. Wij hebben inmiddels de verbeelding voorzien van een bestemming “Gemengde Doeleinden”.

N.C. Zuydervliet, Buskeshoeven 33 5242 KN Rosmalen

Zienswijze

Behoud van parkeerplaats bij ons achter het huis, in verband met invaliditeit. (Beperkt met lopen)

Commentaar gemeente

Naar aanleiding van uw verzoek is de parkeerplaats achter uw huis voorzien van een bestemming “Verkeer en Verblijf”. Hierdoor wordt de parkeerplaats behouden.

T. Coppens, Sportlaan 71, 5242 GP Rosmalen

Zienswijze

Bouwblok is onjuist weergegeven. De garage aan de noordzijde hoort bij het bouwblok. (nr. 1812)

Commentaar gemeente

Naar aanleiding van uw zienswijze is het bouwblok op de verbeelding aangepast. Verder is de hoogte van de garage aangeduid met 3 meter goothoogte en 6 meter bouwhoogte. Hierdoor is de garage voldoende beschermd.

G. Stoffels, Tielekeshoeven 8, 5242 KA Rosmalen

Zienswijze

Groen/speeltuin behouden in omgeving van Tielekeshoeven. Verzoek om als “groen” aan te geven.

Commentaar gemeente

In het nieuwe ontwerp is de speeltuin in de omgeving Tielekeshoeven voorzien van een bestemming "groen".

J. de Rond, Oude Baan 49, 5242 HT Rosmalen

Zienswijze

Bouwrechten worden ernstig beknot in het nieuwe plan met circa 50%. In het nieuwe plan slechts 4 meter bebouwen/uitbreiden naast het huidige pand. In het bestaande plan is het 9-10 meter.

Commentaar gemeente

De stedenbouwkundige situatie in de Oude Baan kan gekarakteriseerd worden als een verzameling vrijstaande woningen van een bescheiden omvang en op een regelmatige afstand van elkaar.

Er is zeker sprake van onderlinge samenhang en harmonie tussen de woningen. De ruimte tussen de hoofdgebouwen is bepalend voor de mate van openheid, het vrijstaande karakter.

In het voorontwerp bestemmingsplan is getracht, o.a. middels een standaardmaatvoering, deze kwaliteit vast te leggen. In principe wordt een blok van 12 x12 m. voor een vrijstaande woning gehanteerd – mits er voldoende ruimte is - waarbinnen hoofdbebouwing kan worden opgericht.

De door betrokkene genoemde 9-10 meter is niet correct. Volgens het geldend bestemmingsplan is dit 8 meter. Verder is volgens het nieuwe ontwerpbestemmingsplan een uitbreiding van de hoofdmassa mogelijk van 4,5 meter in oostelijke richting en 3,5 meter in zuidelijke richting binnen de contouren van het standaardblok van 12 x 12 meter.

Daarnaast kan onder bepaalde voorwaarden erfbebouwing opricht worden van max. 100 m2 in één laag. In het ontwerp is geregeld dat percelen groter dan 750m2 – wat hier het geval is – deze mogelijkheid hebben. Deze erfbebouwingsregeling is beduidend ruimer dan de mogelijkheden in het geldend bestemmingsplan (max. 50m2)

De conclusie is gerechtvaardigd dat betrokkene voldoende bebouwingsmogelijkheden heeft op hun bouwblok.

Philipp Stropnigg Heirust 21 5242 JJ Rosmalen

Zienswijze

Goothoogte en waarschijnlijk nokhoogte is teruggebracht naar bestaande situatie van 3 m omdat oorspronkelijk toegestane 4 m niet benut zijn. Aanpassen aan eerdere situatie.

Commentaar gemeente

De hoogte is naar aanleiding van uw zienswijze conform geldend recht aangepast op de verbeelding.

R. Wetzer, Buskeshoeven 5, 5242 KN Rosmalen

Zienswijze

Bouwblok in voorontwerpbestemmingsplan van mijn woning is verkleind ten opzichte van vigerend plan. Hierdoor wordt vergroting huidige woning beperkt! Groenstrook langs woning Buskeshoeven 129 is opgenomen binnen de bestemming verkeer, evenals andere meer solitair gelegen groene snippers. De voorgestelde verkeersbestemming doet afbreuk aan de kwaliteit van deze zeer karakteristieke groene elementen. Is er een mogelijkheid tot aankoop van grond aan de voorzijde?

Commentaar gemeente

Het bouwblok is niet verkleind. De strokenbenadering uit het geldende bestemmingsplan is omgezet naar een bouwblokmethode. De bestaande rechten zijn echter gelijk gebleven. De groenstrook langs de woning Buskeshoeven 129 is opgenomen binnen de bestemming verkeer omdat er twee parkeerplaatsen zijn. Verder is de strook grond gedeeltelijk aangegeven als zijnde structureel openbaar groen. Zoals ook in de toelichting van het bestemmingsplan aangegeven komt structureel groen niet in aanmerking voor verkoop en/of verhuur.

A.Timmermans, Marie Koenenstraat 14, 5242 EA Rosmalen

Zienswijze

Uit het plan blijkt dat de groenstroken aan en langs de Marie Koenenstraat niet bestemd zijn als groenstrook. De groenstrook tussen het trottoir en de weg is 1,80 meter breed en voorzien van struiken en laanbeplanting. De groenstrook tussen de weg en de bebouwing van de Molenhoekpassage en het parkeerterrein is eveneens voorzien van struikbeplanting en laanbeplanting. Deze laatste beplanting schermt het zicht op de lelijke gevel van het complex en het parkeerterrein deels af. Beide plantstroken geven een groene uitstraling aan de Marie Koenenstraat en moeten daarom beschermd worden door deze stroken inclusief laanbeplanting, conform de overige groenstroken te bestemmen als groenstrook.

Commentaar gemeente

In het bestemmingsplan zijn essentiële bestaande groenelementen die de structuur van de wijk bepalen als “groen” bestemd. Losse groenelementen worden niet gezien als structuurbepalend en ook niet als zodanig bestemd. Dit geldt voor de Marie Koenenstraat en ook voor het parkeerterrein Molenhoekpassage. Conclusie is dan ook dat er geen extra groenbestemmingen worden opgenomen.

Kindcentrum de Troubadour, Mozartlaan 17, 5242 HR Rosmalen

Ontsluiting kindcentrum

Een belangrijke ontsluitingsroute voor fiets- en voetgangersverkeer ligt tussen het parkeerterrein en het makelaarskantoor hoek Molenstraat/Oude Baan. In het plan is aangegeven dat fiets- en voetpaden onder de bestemming groen zijn ondergebracht. Hoewel een groot deel van de beschreven route inderdaad als groen bestemd is, is echter een klein deel niet als zodanig bestemd. Ten behoeve van het kantoorpand is op het bouwvlak met de bestemming “kantoor” aan de oostzijde van het bouwvlak een uitstulping ingetekend welke zich uitstrekt over de feitelijke fiets- en voetgangersroute. Ook voor dit deel dient “groen” te gelden. Om te voorkomen dat door de eigenaar van het kantoorpand om gebruik van deze bestemming wordt verzocht, graag op dit deel de bestemming “groen” opnemen. Alleen met de bestemming “groen” is een fiets- en voetgangerspad gewaarborgd.

Commentaar gemeente

Abusievelijk is op de locatie waar nu een fietspad is gelegen een kantoorbestemming opgenomen.

De bestemming is in het ontwerpbestemmingsplan aangepast.

Herinrichting Molenstraat/Burg. Mazairaclaan/Oude Baan

Momenteel is de gemeente 's-Hertogenbosch in een ver gevorderd stadium inzake de herinrichting van de Molenstraat, Burg. Mazairaclaan en de Oude Baan. Voor het zuidelijk deel van de Molenstraat is de uitvoering dit jaar zelfs al opgeleverd. Volgens de gemeente zal de uitvoering aan de Oude Baan en de Burg. Mazairaclaan in het voorjaar van 2011 aanvangen. In het vooroverleg – via de wijkraad Molenhoek – zijn bepaalde wensen van Kindcentrum “de Troubadour” besproken en wordt daarmee in de planvorming rekening gehouden.

In de plankaart die nu ter inzage ligt is de herinrichting van genoemde straten in het geheel niet meegenomen. Verzoek plankaart aan te passen.

Commentaar gemeente

De herinrichting en de actualisering van het bestemmingsplan is op elkaar afgestemd. De plankaarten zijn digitaal over elkaar heen gelegd. De verbeeldingen hoeven dan ook niet te worden aangepast.

Oversteek Oude Baan

Op het moment kunnen de leerlingen oversteken op de Oude Baan ter hoogte van de Bredestraat. Zij zouden het betreuren wanneer deze oversteek komt te vervallen. Veel kinderen die uit de Bredestraat komen zullen waarschijnlijk niet omlopen en op een andere plek de drukke weg oversteken.

Commentaar gemeente

Een oversteek is niet ruimtelijk relevant voor het bestemmingsplan maar wordt bij de herinrichting meegenomen.

Boekel de Neré, namens A.J. Investments B.V., Schubertsingel 2/Oude Baan 15

Zienswijze

Volgens de bestemming “Gemengde Doeleinden” is nieuwvestiging van niet woonfuncties niet toegestaan. Het perceel Schubertlaan 2/Oude Baan 15 is thans in gebruik als detailhandel op de begane grond en dienstverlening op de verdieping. In het voorontwerp heeft het perceel de bestemming “Wonen” gekregen. Nu uit de plantoelichting niet blijkt dat de bestemming van het perceel bewust is aangepast, het pand niet als wonen in gebruik is en er ook geen reden is om de bestemming te wijzigen wordt verzocht tot wijziging van de bestemming in “Gemengd”. Artikel 7.1 van het voorontwerp laat dezelfde functies op het perceel toe als art. 4.1. van het geldende bestemmingsplan. Artikel 7.1. bepaalt echter dat de toegelaten functies uitsluitend zijn toegestaan op de begane grond met uitzondering van wonen. Hiermee wordt het gebruik van het perceel ernstig ingeperkt ten opzichte van het vorige plan dat wel gebruik anders dan wonen toestond op de verdiepingen.

Commentaar gemeente

In het voorontwerpbestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg heeft een inventarisatiefout plaatsgevonden. Abusievelijk is op de locatie Schubertlaan 2/ Oude Baan 15 de bestemming “wonen” opgenomen, dit moet zijn “gemengd”. Het ontwerpbestemmingsplan is hierop aangepast. Omdat de eigenaar reeds een contract had met een onderwijsinstelling is tijdelijk een onttrekkingsvergunning voor de woning verleend. Gelet op de grote vraag naar woningen is de gemeente echter terughoudend met het verstrekken van onttrekkingsvergunningen. Woningen dienen zoveel mogelijk behouden te blijven vandaar dat de bestemming “gemengd” op de verdiepingen alleen de woonfunctie toelaat. Ook het geldend bestemmingsplan Molenhoek-Sparrenburg vastgesteld in 2000 staat nieuwvestiging van niet-woonfuncties in deze bestemming alleen op de begane grond als hoofdfunctie toe.