Plan: | Molenhoek-Sparrenburg-A59 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002115-1401 |
Externe veiligheid heeft betrekking op het beheersen van risico's die samenhangen met activiteiten en handelingen met gevaarlijke stoffen. Het kan hierbij gaan om inrichtingen waarin gevaarlijke stoffen worden gebruikt of opgeslagen, maar ook door het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, water, spoor of ondergrondse leidingen.
De normering van risico's is tweeledig. Het plaatsgebonden risico (PR) is een maat voor het risico op een locatie in de omgeving van een risicobron. Door de punten met een gelijke mate van risico met elkaar te verbinden ontstaat een contour op de kaart. In het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) is vastgelegd welke mate van risico acceptabel is: deze contour is de zogenaamde 'PR-contour', waarbinnen geen (beperkt) kwetsbare bestemmingen toegelaten zijn. Op deze wijze wordt voorzien in een basisbeschermingsniveau.
De tweede vorm van risiconormering wordt uitgedrukt in het groepsrisico (GR). Het GR is het resultaat van een statistische berekening, waarin de mate van maatschappelijke ontwrichting inzichtelijk wordt gemaakt voor de situatie dat zich een ongeval met gevaarlijke stoffen voltrekt.
Voor het plangebied en de omgeving is beoordeeld of er relevante bronnen van risico aanwezig zijn.
In het plangebied ligt een LPG-tankstation. De doorzet aan LPG is via een beschikking Wet milieubeheer beperkt tot maximaal 1500 m3 LPG/jaar. In relatie tot de doorzet zijn in de REVI vaste veiligheidsafstanden opgenomen. Met het voldoen aan deze vaste veiligheidsafstanden wordt voldaan aan de norm voor het PR van 10-6. Bij het nemen van nieuwe besluiten op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, bijvoorbeeld bij het vaststellen van bestemmingsplannen, dienen de afstanden te worden beschouwd die gelden voor een nieuwe situatie, ook al wordt een feitelijk reeds bestaande situatie opnieuw vastgelegd in een bestemmingsplan (conserverend bestemmingsplan). De in acht te nemen afstanden vanaf het LPG-vulpunt tot kwetsbare objecten bedraagt voor bestaande kwetsbare objecten (zoals woningen) 40 meter en voor nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten 110 m. Voor de ondergrondse LPG-tank is deze afstand 25 meter en voor de LPG-afleverzuil 15 meter. De afstanden vanaf tank en afleverpunt gelden voor zowel bestaande als nieuwe situaties. Aan al deze afstanden wordt voldaan in de bestaande en conform Wet milieubeheer vergunde situatie. Hiermee wordt voor de bestaande objecten voldaan aan de wettelijke norm voor het PR uit het BEVI. Voor nieuwe situaties geldt een PR-contour van 110 meter vanaf vulpunt, 25 meter van tank en 15 meter van afleverpunt. Binnen deze contouren is geen nieuwbouw van (beperkt) kwetsbare objecten zoals bedoelt in het BEVI toegestaan. De PR-contour van 110 meter staat op de verbeelding weergegeven (veiligheidszone - lpg).
In en in de omgeving van het plangebied zijn een aantal transportmodaliteiten voor gevaarlijke stoffen gelegen. Het gaat om de rijksweg A59 en de spoorlijn. Binnen de gemeente zijn geen transportroutes voor gevaarlijke stoffen aangewezen.
De rijksweg A59 ligt in het plangebied en ligt de A2 ligt op circa 500 meter. Er worden licht toxische vloeistoffen (LT1) en toxische vloeistoffen (LT2) vervoerd. Het Invloedsgebied is respectievelijk 760 m 950 m. Uit een inventarisatie naar het vervoer van gevaarlijke stoffen in de gemeente 's-Hertogenbosch en berekeningen ten behoeve van het Basisnet Weg is gebleken dat er geen knelpunten met betrekking tot het plaatsgebonden risico zijn rond de genoemde wegen in 's-Hertogenbosch. De oriƫntatiewaarde van het groepsrisico van de A2 en de A59 wordt ter hoogte van 's-Hertogenbosch nergens overschreden. Voor de A59 en de A2 is in het kader van het Basisnet geen veiligheidszone vastgesteld, wat inhoudt dat geen beperkingen worden opgelegd aan ruimtelijke ontwikkelingen in de directe nabijheid van deze wegen. Van een plasbrandaandachtsgebied is bij beide wegen ter hoogte van 's-Hertogenbosch ook geen sprake.
Het plangebied grenst aan het spoor. Er worden toxische vloeistoffen vervoerd (LT3 D4). Het invloedsgebied is 3 km. Ten aanzien van het plaatsgebonden risico zijn er rond het spoor in 's-Hertogenbosch geen knelpunten. Op basis van berekeningen in het kader van het Basisnet spoor ligt het groepsrisico ter hoogte van het plangebied tegen de oriƫntatiewaarde aan, maar er is volgens deze berekeningen geen sprake van een overschrijding.