Plan: | De Overlaet |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002061-1501 |
Verslag inspraakavond
Actualisering bestemmingsplan De Overlaet
27 februari 2007, 19.30 uur
De Kentering, Rosmalen
Aanwezig namens de gemeente 's-Hertogenbosch:
Aantal belangstellenden: ± 50
De voorzitter heet iedereen van harte welkom op deze inspraakavond. Nadat hij de aanwezigen namens de gemeente heeft voorgesteld, licht hij toe waarom er een nieuw bestemmingsplan voor de Overlaet komt. In 2004 heeft de gemeenteraad besloten om alle bestemmingsplannen in de stad te actualiseren en digitaliseren. Verder treedt per 1 januari 2008 de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking. Die wet verplicht de gemeente om bestemmingsplannen actueel te maken en om overal in de gemeente bestemmingsplannen te hebben. De gemeente voldoet met het actueel maken van het bestemmingsplan aan die wettelijke verplichting. Het bestemmingsplan betreft niet de héle Overlaet, namelijk niet voor het meest oostelijke deel. Hiervoor is ongeveer 10 jaar geleden een bestemmingsplan vastgesteld dat nog voldoet.
Het bestemmingsplan is vooral een conserverend bestemmingsplan, waarin de bestaande situatie en rechten zijn vastgelegd. Van deze inspraakavond wordt een verslag gemaakt. Als men zijn of haar naam bij de notuliste doorgeeft, wordt het verslag na ongeveer twee weken toegestuurd.
Mevrouw de Jong geeft een presentatie over de actualisering van het bestemmingsplan De Overlaet.
Ze toont op een kaart de begrenzing van het gebied, dat globaal gevormd wordt door de Rodenborchweg (noordzijde), de grenzen van het bedrijventerrein ten noordwesten van de Rodenborchweg, de noordelijke waterloop tussen Rodenborchweg en Oosteinderweg aan de noordzijde;
Voor de wijk is in de loop der jaren een aantal bestemmingsplannen ontwikkeld. Deze bestemmingsregelingen verschillen onderling en zijn veelal verouderd. Met het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor dit gebied kunnen het beheer en de plantoetsing worden verbeterd. Het bestemmingsplan dat voor het gebied De Overlaet is opgesteld, is dan ook overwegend een beheerplan. Bestaande functies krijgen een bestemming overeenkomstig het huidige gebruik. Daarbij is getracht binnen de plankaart en voorschriften de nodige flexibiliteit op te nemen.
Een nieuw bestemmingsplan is nodig voor het actualiseren, standaardiseren en digitaliseren van de juridische regeling. Meerdere bestemmingsplannen worden samengevoegd.
Mevrouw de Jong legt uit wat een bestemmingsplan is en hoe een bestemmingsplan er qua opbouw en inhoud uit ziet, namelijk een toelichting, de voorschriften en een of meerdere plankaarten. In de toelichting wordt een beschrijving van het gebied gegeven. Ze toont kaarten met o.a. de historische lijnen en kaarten met de verkeersstructuur en groenstructuur. De plankaart met bestemmingen en de voorschriften worden getoond.
Sommige functies zijn in meerdere bestemmingen mogelijk zoals bijvoorbeeld de functie groen. Die is mogelijk in bestemming groenvoorziening, maar ook in de bestemming verkeersdoeleinden. Het is belangrijk te weten dat op de plankaart de hoofdbestemming is weergegeven.
De plankaart die bij het bestemmingsplan De Overlaet hoort bestaat uit twee kaarten. Voor de plankaart Overlaet Oost komt mogelijk nog een andere naam, omdat hierdoor lijkt alsof het bestemmingsplan betrekking heeft op de gehele woonbuurt De Overlaet. Mevrouw de Jong laat een aantal voorbeelden zien in het bestemmingsplan, bijvoorbeeld de erfbebouwingsregeling.
Het nieuwe bestemmingsplan De Overlaet maakt ook enkele (potentiële) ontwikkelingen mogelijk:
Mevrouw de Jong licht de te volgen procedure toe. Het plan ligt met ingang van 21 februari 2007 zes weken ter inzage. In die periode kan iedereen zijn zienswijze geven. Ook kan er tijdens deze inspraakavond door iedereen een reactie worden gegeven en eventueel bezwaar worden gemaakt. Alle reacties worden gebundeld en als inspraakverslag bij het ontwerpbestemmingsplan gevoegd. Het college stelt het eindverslag inspraak vast en het ontwerpbestemmingsplan wordt bij de gemeenteraad ter informatie aangeboden. Hierna wordt het ontwerpbestemmingsplan wederom voor een periode van 6 weken ter inzage gelegd. De gemeente streeft ernaar het plan daarna te laten vaststellen door de gemeenteraad aan het einde van 2007 of begin van 2008. Hierna kan er nog een beroepsprocedure worden gevolgd bij de Raad van State.
Het voorontwerp bestemmingplan is in te zien op het Stadskantoor, Wolvenhoek 1 te 's-Hertogenbosch. Het plan, alle beschikbare stukken en de toelichting op de vervolgprocedure is ook digitaal te vinden op de gemeentelijke website: www.s-hertogenbosch.nl. onder het kopje 'bouwen en wonen' in het mapje bestemmingsplannen.
Hierna volgt een pauze. De voorzitter geeft vervolgens het woord aan de belangstellenden in de zaal.
-: vragen/opmerkingen
*: antwoord/toelichting vanuit de gemeente
Woningen perceel Striensestraat 19
-: Dhr. J. Arkes woont aan de Houtvesterstraat en heeft de volgende vragen over de woningen die op het perceel Striensestraat 19 worden gebouwd:
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de groenstrook verdwijnt en onderdeel wordt van de ontwikkeling. De gemeentelijke parkeernorm voor duurdere woningen in bestaand stedelijk gebied is 1,7 parkeerplaats per woning, inclusief bezoekersparkeerplaatsen (0,3 per woning). In het gebied zullen echter meer parkeerplaatsen worden aangelegd: 2 opstelplaatsen voor of naast elke woning. In de openbare ruimte zullen 2 tot 3 parkeerplaatsen komen (0,3 per woning). Het is nog niet precies bekend waar de parkeerplaatsen komen. Nu zijn pas de hoofdlijnen bekend. Op het moment dat de wijzigingsprocecedure in gang wordt gezet, is ook bekend waar de parkeerplaatsen komen. Bestaande mogelijkheden voor langsparkeren aan de Houtvesterstraat gaan verloren. Hoe die gecompenseerd gaan worden is nog niet duidelijk.
-: Dhr. Boot, Houtvesterstraat 73 is van mening dat de woningbouw op het perceel Striensestraat 19 een goede ontwikkeling is. De omliggende woningen daar hebben een maximale nokhoogte van 8 meter. Hij stelt voor om de nieuwe woningen ook die maximale bouwhoogte te geven, zodat ze beter aansluiten op de omgeving.
Verder denkt hij dat de bouw van acht woningen op het perceel erg veel is. Hij vraagt of hij de bebouwingsstudies in mag zien.
*: Mevrouw de Jong antwoordt ten aanzien van de maximale bebouwingshoogte dat de gemeente dit punt nog een keer zal onderzoeken. Nu was de gemeente uitgegaan van een goothoogte van 4 meter en een kap van maximaal 5 meter (= standaardhoogte). Verder antwoordt zij dat de bebouwingsstudie van het perceel een grof plaatje is, waar nog geen juridische status aan kan worden ontleend. De tekening kan worden meegestuurd met het verslag.
Woning Brugge 8A/8B
Hierover worden geen vragen gesteld of opmerkingen gemaakt.
Uitbreiding kantoor aan Terpeborch
-: De bewoner van Terpeborch 7 zegt dat het kantoor 2 jaar heeft leeggestaan. Ook in 's-Hertogenbosch stonden en staan nog diverse kantoorpanden langere tijd leeg. Hij vraagt zich af wat de noodzaak is van de uitbreiding. Het gebouw staat nu ook grotendeels leeg.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de eigenaar aftast wat er mogelijk is op die locatie; wat is de potentie van de plek. Het pand is geen pareltje voor de omgeving en een beetje oud.
-: De bewoner van Terpeborch 7 zegt dat de omwonenden een eventuele uitbreiding niet zien zitten.
*: Wethouder Snijders antwoordt dat de overheid een verzoek van iemand zoveel mogelijk wil honoreren. Verschillende belangen moeten wel afgewogen worden. Vanavond kunnen de omwonenden hun mening geven zodat die ook meegewogen kan worden.
-: Par. 7, punt 4 zegt iets over het antennebeleid in de gemeente 's-Hertogenbosch. Krijgen we in de toekomst ook antennes in de wijk?
*: De heer Libregts antwoordt dat de gemeente in woongebieden zeer terughoudend is met het geven van toestemming voor de plaatsing van een gsm antenne. Hij kan zich dat dan ook niet voorstellen dat op de bedoelde locatie daarvoor toestemming voor gegeven wordt.
*: Wethouder Snijders zegt dat de gemeente zeer terughoudend is. Hij kan echter geen spijkerharde toezegging doen.
-: De bewoner van Terpeborch 7 vraagt om een nadere definiëring van de nieuwe bestemming maatschappelijke doeleinden. Valt hier ook de opvang van drugsverslaafden of iets dergelijks onder, of een t.b.s.-inrichting? Is er al een concreet bouwplan?
*: Wethouder Snijders zegt dat de omwonenden zich hier geen zorgen over hoeven te maken, dat gebeurt niet. Op dit moment is er nog geen concreet bouwplan.
-: Mevrouw van de Plas, Terpeborch 21 vindt het gebouw niet verouderd, zoals mevrouw de Jong zei. Ze is bang voor het feit dat het gebouw verbreed en verhoogd wordt. Het aantal mensen in het gebouw kan worden vergroot. Het pand kan gesplitst worden. Zij heeft vooral angst voor de overlast die dat met zich mee kan brengen. Mag het pand alleen overdag of ook 's avonds en 's nachts worden gebruikt? In dat geval brengt het meer overlast met zich mee.
*: Wethouder Snijders antwoordt dat de gemeente nadrukkelijk bekijkt wat in een woonwijk toegelaten kan worden. Een fysiotherapeut of huisarts kan naar zijn idee wel toegelaten worden.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de eigenaar momenteel onderzoekt wat hij met het perceel wil. In het huidige bestemmingsplan zijn maatschappelijke functies al mogelijk. Het huidige gebruik wordt ook vastgelegd in het nieuwe bestemmingsplan. In het nieuwe bestemmingsplan wordt het wel mogelijk gemaakt om meer te bouwen als in het huidige bestemmingsplan.
-: Mevrouw van de Plas vraagt zich af wat de meerwaarde is van uitbreiden. Het gebouw heeft lang leeggestaan.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat zij denkt dat de eigenaar echt niet zal investeren in een gebouw dat in de toekomst leeg zal staan.
-: De heer Heemskerk, Terpeborch 48 verzoekt om de huidige regels voor het pand niet te wijzigen. Het betreft een kantoor in een woongemeenschap. Als uitbreiding toch moet, stelt hij voor om er woningen van te maken.
-: De heer Faber, Terpeborch 5 vraagt hoe het parkeren geregeld gaat worden. Hij zegt dat er nu al een tekort aan parkeerplaatsen is in de omgeving; woningen en het appartementencomplex sluiten aan bij het kantoor.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de gemeente een norm van 2,7 parkeerplaatsen per 100 m² kantoorruimte hanteert. (Uit nader controle blijkt dit echter 2,0 pp per 100 m² te zijn)
-: De heer Faber rekent uit dat indien het gebouw uitgebreid wordt, het gaat om 13,5 parkeerplaats extra. Is er voldoende ruimte voor? Waar?
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat dit een aandachtspunt is. Het plan wat gemaakt gaat worden moet voldoen aan de gemeentelijke parkeereisen. Voor maatschappelijke functies wordt bijvoorbeeld een norm gehanteerd van 2,7 parkeerplaats per 100 m² ruimte; voor een verenigingsgebouw 4,2 parkeerplaats per 100 m². De parkeerplaatsen moeten op eigen terrein worden gerealiseerd, inclusief bezoekersparkeren.
-: De heer Faber vraagt of altijd 8 meter afstand gehouden moet worden tot de perceelsgrens. Hij zegt dat de afstand tot de grens van zijn perceel nu 3 meter is.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de afstand tot de omliggende percelen 8 meter moet zijn als de bouwhoogte 9 meter wordt.
-: De heer Faber denkt dat behoud van privacy en zonlicht moeilijk te waarborgen zijn bij een dergelijke hoogte.
*: Wethouder Snijders constateert dat de dit plan op weerstand stuit bij de omgeving. De gemeente zal hier zeer serieus naar kijken.
Franciscanenborch
-: De heer van Luijn, Franciscanenborch 7 dient namens de Bewonersgroep een bezwaarschrift in ondertekend door een aantal bewoners. Hij is van mening dat het feit dat er een nieuw bestemmingsplan komt met zoveel mogelijk de zelfde regels, een goede zaak is. Hij vraagt echter om voor dit gedeelte in het bestemmingsplan andere regels vast te stellen. In het verleden is dit gedeelte van de Overlaet door de gemeente Rosmalen, als een apart gebied behandeld, met afwijkende regels, bijvoorbeeld de bouwhoogte.
*: Mevrouw de Jong antwoordt dat de gemeente niet snel een status aparte zal inbouwen omdat zij zoveel mogelijk standaardregels wil vaststellen. Zij wil graag dat de bewonersgroep aangeeft wat de wensen zijn en tips geeft.
*: Wethouder Snijders stelt voor om een overleg te plannen tussen de ambtelijke organisatie en de bewonersgroep om te bezien of er tot een oplossing gekomen kan worden.
*: De heer Libregts vraagt om contracten mee te brengen naar het overleg, zodat bestaande rechten ingekaderd kunnen worden.
Niets meer aan de orde zijnde, dankt de voorzitter de aanwezigen vervolgens voor hun komst en inbreng op deze avond en sluit de bijeenkomst om 21.00 uur.