Plan: | De Overlaet |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002061-1501 |
Om de kwaliteit van lucht te verbeteren en te waarborgen heeft de Europese Unie regels vastgesteld. De Nederlandse regels voor luchtkwaliteit vloeien direct voort uit de richtlijnen die de Europese Unie heeft vastgesteld. Deze richtlijnen bestaan uit de in 1996 vastgestelde Kaderrichtlijn luchtkwaliteit en de daarop gebaseerde uitvoeringsrichtlijnen, veelal dochterrichtlijnen genoemd. In deze dochterrichtlijnen is achtereenvolgens vastgelegd welke normen voor specifieke luchtvervuilende stoffen gelden.
Vanaf 15 november 2007 is een wijziging van de 'Wet milieubeheer' (Stb. 2007, 434) in werking getreden welke gericht is op luchtkwaliteitseisen. De wijziging betreft met name hoofdstuk 5 titel 2 uit de 'Wet Milieubeheer' en vervangt het 'Besluit luchtkwaliteit 2005'. De wetswijziging is de Nederlandse implementatie van EU-regelgeving ten aanzien van de luchtkwaliteit. In de voorschriften uit de bijlagen komen grenswaarden en plandrempels naar voren van luchtvervuilende stoffen waaraan plannen getoetst moeten worden. Plannen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtkwaliteit hoeven overigens niet meer afzonderlijk te worden getoetst aan de Wet luchtkwaliteit. Dat staat in artikel 5.16, eerste lid, onder c, van de Wet milieubeheer.
In de algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate bijdragen' (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn de uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM. Het begrip 'niet in betekenende mate' is gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10.
Voor kleinere ruimtelijke en verkeersplannen die effect kunnen hebben op de luchtkwaliteit heeft VROM in samenwerking met InfoMil een specifieke rekentool ontwikkeld. Daarmee kan op een eenvoudige en snelle manier worden bepaald of een plan niet in betekenende mate bijdraagt (NIBM) aan luchtverontreiniging. De rekentool voldoet aan de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007.
Over het algemeen beschrijft het plangebied een bestaande situatie, welke voor de toets aan de luchtkwaliteit niet wordt beschouwd. Binnen het plangebied kunnen 14 vrijstaande woningen worden gerealiseerd welke in deze paragraaf worden beschouwd. Voor deze 14 woningen wordt uitgegaan van 8,8 voertuigbewegingen per woning per etmaal, dus 123,3 voertuigbewegingen per etmaal (afgerond 125 voertuigenbewegingen). Vanuit de 14 nieuwe vrijstaande woningen vinden enkel voertuigbewegingen plaats van personenwagens, geen vrachtverkeer. Het aandeel vrachtverkeer is derhalve 0%.
Volgens de rekentool draagt het plan niet in betekenende mate bij (NIBM) aan luchtverontreiniging. Het plan is daarom niet afzonderlijk getoetst aan de Wet luchtkwaliteit.
Het voorgenomen plan betreft tevens geen wijziging in de bestaande bedrijfsmatige activiteiten waarbij stoffen vrijkomen die vallen binnen het toetsingkader voor de luchtkwaliteit in de Wet milieubeheer. In de nieuwe plansituatie is de bijdrage aan vervuilende stoffen niet in betekenende mate.