Plan: | De Overlaet |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002061-1501 |
Ten noordwesten binnen het plangebied - tussen de Annenburgweg en Robijnborch - bevindt zich een klein bedrijventerrein. Het betreft hier een bestaand bedrijventerrein van circa 5 hectare met een twintigtal bedrijven in de lichte categorieën 1 en 2. Voor de bestaande bedrijfsactiviteiten gelden wettelijke geluidsnormen op de gevels van woningen. Omdat de bestaande bedrijven grenzen aan het gebied met bestaande woningen, wordt de hindercontour en uitbreidingsmogelijkheden bepaald en beperkt door de geluidsnorm op de gevels van de bestaande woningen.
Op dit bedrijventerrein (aan Westeind 2) bevindt zich een tankstation waar ook LPG wordt verkocht. De doorzet aan LPG is in 2007 via een beschikking Wet milieubeheer beperkt tot maximaal 1000 m³/jaar. Het betreffende tankstation valt onder de regelgeving van het “Besluit Externe Veiligheid inrichtingen” (BEVI). Het BEVI legt veiligheidsnormen op aan bedrijven die een risico vormen voor personen buiten het bedrijfsterrein en verplicht gemeenten bij het verlenen van milieuvergunningen en het maken van bestemmingsplannen hiermee rekening te houden. De toets aan het BEVI staat beschreven onder de paragraaf “externe veiligheid”.
Ten noordoosten van het plan, net buiten het plangebied ligt aan de Kruisstraat 2 een manege. De bestaande manege ligt recht tegenover een tweetal geplande woningen binnen het plangebied. De manege bezit een binnen- en buitenbak. Er worden geen paarden binnen de inrichting gestald en gehouden. De paarden worden met auto's en trailers naar de manege vervoerd. Na het berijden verlaten de paarden in trailers de manege weer. In de manege wordt voornamelijk in de avonduren gereden. Voor maneges geldt volgens de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” een richtafstand van 50 meter. Deze afstand is gebaseerd op het aspect geur. Aangezien er geen dieren verblijven binnen de manege, is dit hinderaspect niet relevant. Voor geluid geldt bij maneges een richtafstand van 30 meter. De relevante geluidsbronnen binnen de manege zijn de aan- en afvoerbewegingen van voertuigen tijdens het brengen en halen van de paarden. Om de aan te hinderafstand tot de manege nauwkeuriger te bepalen is een indicatieve geluidsberekening gemaakt uitgaande van 20 voertuigbewegingen in de avondperiode. Deze voertuigen veroorzaken een geluidniveau van 36 dB(A) in de avondperiode op een afstand van circa 25 meter. Volgens de milieuregels waar de manege onder valt (“Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer”) is de grenswaarde voor geluid in de avondperiode 45 dB(A) op de gevel van woningen. Aangezien de dichtst bij geplande woningen op een afstand van meer dan 25 meter van de manege liggen (namelijk 45 meter), alsook dat de aanrijroute naar de manege op 30 meter van de geplande woningen ligt, zal aan de geluidseis worden voldaan en hinder niet aannemelijk zijn.
Ten oosten van het plan, net buiten het plangebied ligt aan de Kruisstraat 4 een groothandel in vrachtautomaterialen met een werkplaats waar remsystemen worden gereviseerd. Dit bedrijf ligt op ca. 70 meter van een tweetal nieuw geplande woningen. Volgens de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” dient voor de handel in automaterialen een richtafstand aangehouden te moeten worden van 50 meter (aspect geluid) ten opzichte van woningen. Revisie van remsystemen is een metaalbewerkende activiteit waarbij geluid het belangrijkste aspect is. De richtafstand hiervan is geheel afhankelijk voor het soort metaalbewerkende activiteiten dat er plaats vindt. Voor het bedrijf is in 1999 onderzoek gedaan naar de geluidsuitstraling van het bedrijf. De activiteiten van het bedrijf zijn niet significant gewijzigd ten opzichte van het onderzoeksjaar. Uit het geluidsonderzoek blijkt dat het bedrijf kan voldoen aan de geluidsnormen (uit “Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer”) op de gevels van de dichtstbijzijnde woningen (kruisstraat 1a en 4a). Deze nieuwe woningen liggen op korte afstand (binnen 20 meter) van onderhavig bedrijf. Aangezien het bedrijf voldoet aan de geluidsnormen op deze nabij gelegen woningen, alsook dat de geluidsproducerende activiteiten aan de noordoostelijke zijde van het bedrijfspand liggen (dus uit de richting van het plan) valt geluidshinder voor de in het plan nieuw opgenomen woningen niet te verwachten.
Binnen het plangebied, op het perceel van Bruggen 44, bevindt zich een autobedrijf. Volgens de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” is de richtlijn voor bedrijven bestemd voor de reparatie, onderhoud en proefdraaien van motorvoertuigen een afstand aanhouden van 30 meter ten opzichte van woningen. Deze hinderafstand is gebaseerd op het aspect geluid. Binnen deze hindercontour vallen 3 percelen met daarop 3 geplande vrijstaande woningen. Enerzijds dient woningbouw binnen de richtafstand van 30 meter niet plaats te vinden om een hinderlijke situatie te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Anderzijds biedt het aanhouden van de richtafstand van 30 meter voldoende zekerheid aan het bedrijf om de bedrijfsactiviteiten binnen voorwaarden te kunnen blijven uitvoeren. Met het aanhouden van de richtafstand van 30 meter van de grens van de bedrijfsbestemming, danwel het bouwblok van bedrijfsruimte, wordt een goed woon-, werk- en leefklimaat gerealiseerd, c.q. invulling gegeven aan een “goede ruimtelijke ordening”.
Binnen het plangebied, op het perceel van Zomerdijk 4, bevindt zich een handelsbedrijf (IMABO) in bouwmaterialen, hout, keukens, tegels, sanitair en tuinartikelen. Voor dit type bedrijven met een (bedrijfsoppervlak groter dan 2000 m2) geldt volgens de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” een richtlijn (afstand) voor geluidshinder van 50 meter. Voor de bestaande en geplande bedrijfsactiviteiten gelden wettelijke geluidsnormen op de gevels van woningen. Bestaande bebouwing is reeds aanwezig op een kortere afstand dan 50 meter. De dichtst bij geplande nieuw te bouwen woning ligt op een afstand van 65 meter. Omdat het handelsbedrijf zich bevindt binnen een gebied met bestaande woningen, wordt de hindercontour bepaald en beperkt door de geluidsnorm op de gevels van de bestaande woningen. Derhalve wordt geluidshinder voor de in het plan opgenomen nieuwe woningen niet verwacht.