Plan: | De Groote Wielen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002048-1501 |
Algemeen
Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidszone, tenzij de weg gelegen is binnen een woonerf of tenzij voor die weg een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Een geluidszone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen, bij vaststelling van bestemmingsplannen, planherzieningen, aanleg of reconstructies van wegen, moet worden nagegaan of de geluidssituatie bij woningen of andere geluidsgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidsvoorschriften uit de Wgh. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom.
Bij de ontwikkeling van De Groote Wielen is rekening gehouden met de geluidszones van de hoofdinfrastructuur. Voorzien is dat door de ontwikkeling van De Groote Vliet en De Hoven in De Groote Wielen geluidsarm asfalt en snelheidsbeperkende maatregelen moeten worden getroffen op de Blauwe Sluisweg per 2015.
De Lanen
De woonbuurt de Lanen krijgt de bestemming 'Wonen - Uit te werken - 2'. De Lanen wordt ontsloten door de Blauwe Sluisweg aan de westzijde van het plangebied en de Hustenweg aan de noordzijde. Deze wegen worden 50 km/uur. Alle interne wegen in de Lanen worden ingericht als een 30 km/uur weg. Voor de 30 km/uur wegen hoeft geen akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden tenzij de wegen als drukke doorgaande wegen functioneren.
Door Sight is een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting van de Blauwe Sluisweg, de Hustenweg, de centrumlaan en de Koornwaardlaan. De twee laatstgenoemde wegen worden in het onderzoeksrapport genoemd als Bankade en Koornwaardstraat. Dit onderzoek wordt tevens gebruikt voor de hogere waarde procedure Wet geluidhinder.
Voor de toekomstige woningen gelegen aan de randen van de Lanen (aan de Hustenweg en de Blauwe Sluisweg) wordt een hogere waarde procedure gevoerd. Bij het uitwerken van het bestemmingsplan wordt vervolgens getoetst aan de verleende hoge waarden.
Aandachtspunten bij het uitwerken van het stedenbouwkundig plan voor de Lanen zijn dat er voor woningen met een geluidsbelasting hoger dan 53 dB een indelingsverplichting geldt en dat er sprake moet zijn van een geluidsluwe gevel (dit is een gevel met een geluidsbelasting < 48 dB).
Toekomstige 30 km/uur wegen: centrumlaan en Koornwaardlaan
Ook voor de centrumlaan en de Koornwaardlaan zijn de gevelbelastingen onderzocht. Uit de berekeningen blijkt dat de gevelbelastingen op de toekomstige woningen tussen 53 en 58 dB zullen bedragen (op 5 meter hoogte). De centrumlaan en de Koornwaardlaan worden ingericht als 30 km/uur wegen. Voor deze wegen hoeven geen hogere waarden aangevraagd te worden. De gevelwering dient wel te worden aangepast aan de hogere geluidsbelasting. Daarnaast kan ook hier een indelingsverplichting gelden.