Plan: | Kanaalpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002043-1401 |
Ruimtelijke structuurvisie 2003
In samenhang met het provinciale beleid heeft de gemeente haar planologische beleid voor de nabije toekomst vastgelegd in de Ruimtelijke Structuurvisie 2003 Stad tussen Stromen. Een onderdeel van deze structuurvisie is de structuurvisie A2 / Kanaalzone.
Ruimtelijke structuurvisie 2003
De gemeente 's-Hertogenbosch wil het gebied tussen de rand van de bebouwde kom van Rosmalen en de omleiding van de Zuid-Willemsvaart inzetten voor natuurontwikkeling met als belangrijke ecologische drager de nieuw aan te leggen Rosmalense Aa (zie ook 3.1 Rijksbeleid). Momenteel is een nieuwe gemeentelijke structuurvisie in voorbereiding. Naar verwachting zal het beleid van de structuurvisie 2003 voor dit gebied worden overgenomen in de nieuwe structuurvisie.
Daarnaast voorziet het gemeentelijk planologische beleid in de toekomst een ontwikkeling van het gebied tussen de verbrede A2 en de kanaalomlegging: Avenue 2.
Avenue2
Met Avenue 2 wil 's-Hertogenbosch een nieuw zakelijk centrum creëren met een bovenregionale uitstraling. De kruising van de A2 met de spoorlijn 's-Hertogenbosch – Nijmegen is een uitgelezen plek voor een nieuw station met een transferium. Dit vervoersknooppunt van bovenregionaal belang vormt de kern van het nieuwe zakencentrum.
Voor de ontwikkeling van een volwaardig stedelijk centrum zijn een omvangrijke concentratie van stedelijke functies noodzakelijk die veel mensen trekken. Gedacht wordt aan een combinatie van stedelijk wonen, grootschalige leisurefuncties, kantoren en bedrijven. Het stedelijke karakter wordt versterkt door compacte (middel)hoogbouw, hoge bebouwingsdichtheden en meervoudig ruimtegebruik. Vooralsnog is de planvorming rondom de Avenue 2 nog niet geconcretiseerd zodat deze niet in dit bestemmingsplan is verwerkt. Daarom wordt voor het gebied van de Avenue 2 een beheersmatige bestemmingsregeling opgenomen.
De Groene Delta
De Rosmalense Aa is onderdeel van De Groene Delta. Het doel van De Groene Delta is te komen tot een samenhangend geheel van waardevolle water- en groengebieden in en rond de stad. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een aantrekkelijk gebied voor de inwoners uit 's-Hertogenbosch en omgeving.
De stad 's-Hertogenbosch is in ecologisch opzicht een barrière voor vrije of goede migratie van fauna. De Dommel en de Aa liggen ingeklemd in het stedelijke gebied.
De beschikbare ruimte voor natuur in de stad is gering. Gemeente en waterschap werken echter wel aan de ecologische verbetering van deze “stadsbeken of –rivieren”. De ecologische ambities zijn geringer; passende binnen de beschikbare ruimte. Daarnaast vervult deze zone een belangrijke functie vanuit het perspectief van een aantrekkelijke, groene stad. De verbindingszones door de stad zijn echter niet voldoende om de ecologische relatie tussen Aa, Dommel en Maas op een goede manier te herstellen. Vooral voor de meer kritische soorten en/of soorten die ruimte en rust nodig hebben is er meer nodig. In De Groene Delta worden alternatieve migratieroutes aangeboden in de vorm van 'het rondje west' en het 'rondje 'oost'. Het rondje oost valt samen met de omleiding Zuid-Willemsvaart met zijn natuurvriendelijke oevers, de Ecologische Verbindingszone Rosmalense Aa en op termijn het gehele groengebied rondom het kanaal aangeduid met de naam Kanaalpark Zuid-Willemsvaart.
De Groene Delta