Plan: | Kanaalpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002043-1401 |
Het gebied tussen de A2 en de bebouwde kom van Rosmalen heeft vanwege de strategische ligging grote potenties. De reservering voor de omlegging van de Zuid-Willemsvaart heeft de ontwikkeling van dit gebied tot nu toe belemmerd. Nu het Tracébesluit voor de omlegging onherroepelijk is geworden is met de aanleg van het kanaal worden begonnen en kan ook de ontwikkeling van de rest van het gebied verder vorm worden gegeven. In het Tracébesluit is de aanleg van het nieuwe kanaal vastgelegd inclusief de belangrijke Oost-west verkeersverbindingen.
Voor het nieuwe kanaal en directe omgeving is een structuurvisie A2/Kanaalzone opgesteld in 2003. Daarin zijn de hoofduitgangspunten voor de ontwikkeling van het gehele gebied tussen Rosmalen en 's-Hertogenbosch vastgesteld. Het belangrijkste is dat er naast de ontwikkeling van het stedelijk knooppunt Avenue 2 (tussen A2 en Zuid-Willemsvaart) en de omlegging van de Zuid Willemsvaart tevens een robuuste groenstructuur ontwikkeld gaat worden. Deze groenstructuur is anno 2008 onderdeel van De Groene Delta. Het doel van De Groene Delta is te komen tot een samenhangend geheel van waardevolle water- en groengebieden in en rond de stad. Met het plan voor het stedelijk knooppunt Avenue 2 zal voorlopig nog niet worden begonnen. Daarom zal in dit bestemmingsplan voor dit gebied een reserverende bestemming worden opgenomen.
Een belangrijke drager van het groengebied is de Ecologische Verbindingszone Rosmalense Aa. Binnen de EVZ van circa 60 meter breed wordt een nieuwe beek gegraven: de Rosmalense Aa. Het is een aftakking van de Aa ter hoogte van de Brand en stroomt parallel aan de nieuwe Zuid-Willemsvaart naar de Maas. De Rosmalense Aa sluit aan op het project het Dynamisch beekdal in de gemeente St. Michielsgestel. Met het project Dynamisch beekdal wil het waterschap de Aa weer zoveel mogelijk haar oorspronkelijk meanderende karakter teruggeven.
De EVZ Rosmalense Aa is een van de zoekgebieden voor de natuurcompensatie voor de omlegging van de Zuid Willemsvaart. Waar mogelijk geschiedt natuurcompensatie aansluitend op of in de te realiseren EVZ. In het standpunt van de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM van 1997 is als aanvullende voorwaarde geformuleerd dat de regio zou zorgdragen voor de relatie van een ecologische verbindingszone, inclusief Rosmalense Aa. In een convenant uit 2007 hebben Rijkswaterstaat, gemeente 's-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Waterschap Aa en Maas en de provincie Noord-Brabant daarover afspraken gemaakt. In het voorliggende bestemmingsplan wordt dit planologisch-juridisch geregeld.
In de loop van 2009 hebben dezelfde partijen gesteld dat het gewenst is om ook voor het totale groengebied aan weerszijden van het kanaal één samenhangende visie op te stellen. Oftewel om te zoeken naar een volwaardige invulling van zowel de Structuurvisie uit 2003 als de ambities vanuit De Groene Delta. Dit heeft geleid tot een visie met de naam: 'Kanaalpark Zuid-Willemsvaart'.
De realisering van het kanaalpark is uit financiële overwegingen niet in één keer haalbaar. Minimaal vereist is de aanleg van de EVZ Rosmalense Aa (convenant 2007). Over de overige delen van het kanaalpark moeten nog financiële afspraken worden gemaakt. De realisering van de overige delen van het kanaalpark is dus niet in dit bestemmingsplan geregeld. Het wordt wel beschreven, zodat duidelijk wordt wat de ambities voor het gebied zijn voor de lange termijn. Eén van de mogelijkheden om het kanaalpark te realiseren is het toepassen van de rood voor groen regeling. Daarbij krijgen particulieren de mogelijkheid om woningen re realiseren in ruil waarvoor groen wordt ontwikkeld. Inmiddels zijn met enkele particulieren daarover afspraken gemaakt die ook in een overeenkomst zijn vastgelegd. Deze afspraken zijn in dit bestemmingsplan verwerkt.
In en rond het het kanaalpark spelen ook andere ruimtelijke zaken een rol. Denk aan de bedrijven aan de Kloosterstraat, de Graafsebaan en omgeving, de bestaande woon- en bedrijfsbebouwing aan de Empelseweg en de Hustenweg en de voormalige proefboerderij. In dit bestemmingsplan is hiervoor veelal een reserverende bestemming opgenomen. Voor een deel worden ontwikkelingsrichtingen geschetst, gerelateerd aan het toekomstige kanaalpark. Voor belanghebbenden is een beeld van de eindsituatie belangrijk. (Particuliere) eigenaren van gebouwen en grond kunnen namelijk zelf ook inspelen op de lange termijn visie.
Ligging plangebied met bestemmingsplangrens