direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: Kruiskamp - Schutskamp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002030-1501

5.1 Geluid

Wegverkeer

Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidzone, tenzij de weg gelegen is binnen een woonerf of tenzij voor die weg een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Een geluidzone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen, bij vaststelling van bestemmingsplannen, planherzieningen, aanleg of reconstructies van wegen, moet worden nagegaan of de geluidssituatie bij woningen of andere geluidsgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidsvoorschriften. De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom.

Voor het plangebied zijn vanuit de Wet geluidhinder de nabijgelegen Rijksweg A59 en de Vlijmenseweg plus de hoofdaders van de wijk, te weten de Helftheuvelweg, de Kooikersweg en de Oude Vlijmenseweg relevant.

De A59 is een buitenstedelijke (autosnel) weg bestaande uit 4 rijstroken. De breedte van de geluidzone bedraagt 400 meter. Stedelijke wegen vanaf 3 rijbanen zoals de Vlijmenseweg hebben een zone van 350 meter. De Helftheuvelweg, Kooikersweg en de Oude Vlijmenseweg hebben een geluidzone van 200 meter.

Overige wegen in de wijk vallen in de 30 km/uur zone. Dergelijke wegen hebben geen zone, en hoeven vanuit de Wet geluidhinder niet akoestisch onderzocht te worden. Het is vanuit een goede ruimtelijke ordening echter gewenst om de invloed van verkeer op deze wegen op een ontwikkeling wel inzichtelijk te maken.

Rijzertlaan Oostzijde

Ten behoeve van de nieuwbouw aan de Rijzertlaan Oostzijde is een akoestisch onderzoek1 uitgevoerd naar de geluidsbelasting op de gevels van deze nieuwbouw. Het akoestisch onderzoek heeft betrekking op de geluidbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai van de in omgeving van de nieuwbouw gelegen zoneringsplichtige wegen de Vlijmenseweg en de Helfheuvelweg. Daarnaast is het projectgebied op korte afstand gelegen van enkele 30-km/uur wegen. Rondom dergelijke wegen is conform de Wet geluidhinder geen zone gesitueerd en toetsing kan derhalve achterwege worden gelaten. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is ook de invloed van deze wegen inzichtelijk gemaakt.

Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde op de gevels van de grondgebonden woningen ten gevolge van de Vlijmenseweg en Helftheuvelweg niet wordt overschreden. De Wet geluidhinder legt dan ook geen beperkingen aan de realisering van deze grondgebonden woningen.

Bovendien blijkt uit het onderzoek dat ten gevolge van het wegverkeer op de Helftheuvelweg de voorkeurgrenswaarde op het appartementencomplex aan de Rijzertlaan niet wordt overschreden. Op de westgevel van het appartementencomplex aan de Rijzertlaan is echter wel een minimale overschrijding van de voorkeursgrenswaarde berekend vanwege het verkeer van de Vlijmenseweg. De maximaal berekende geluidsbelasting bedraagt 51 dB. Voor deze appartementen wordt een hogere waarde procedure doorlopen.

Daarnaast geeft het onderzoek aan dat de werkelijke geluidsbelasting op de gevels van de grondgebonden woningen met name wordt bepaald door de het verkeer op de Vlijmenseweg en de de omringende 30 km/u-wegen. De maximaal berekende cumulatieve geluidsbelasting bedraagt 51 dB op de zuidgevels van de grondgebonden woningen. Bovendien blijkt dat de werkelijke geluidsbelasting op de gevels van het appartemencomplex met name bepaald wordt door de nabijgelegen 30 km/u-wegen Rijzertlaan en Gouverneur van den Bogaerdesingel. De maximaal berekende cumulatieve geluidsbelasting bedraagt 61 dB ter plaatse van de westgevel van het appartementencomplex. Deze geluidsbelasting valt op de westgevel van het appartementencomplex, waaraan de woonkamers van de appartementen zijn gesitueerd. De slaapkamers van de appartementen zijn daarentegen gelegen aan de geluidluwe oostzijde van het complex. De berekening van deze werkelijke, gecumuleerde, geluidsbelasting dient te worden gehanteerd bij het bepalen van de karakteristieke geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructies, om te kunnen voldoen aan de gestelde geluidseisen van het Bouwbesluit.

Industrielawaai

Naast het plangebied ligt industrieterrein De Rietvelden. Op dit industrieterrein zijn bedrijven tot en met milieucategorie 5 gevestigd. Aan de randen van het bedrijventerrein richting woonwijken is de lichtere en kleinschalige industrie gevestigd. Het industrieterrein is op grond van de Wet geluidhinder voorzien van een geluidzone. Op 14 mei 1990 is deze zone door De Kroon vastgesteld (KB nr. 90.011653). Buiten deze zone mag de geluidbelasting van de gezamenlijke bedrijven niet meer bedragen dan 50 dB(A). In een thematisch bestemmingsplan 'Geluidzone bedrijventerrein De Rietvelden – Ertveld' is een nieuwe ligging van de geluidzone opgenomen. De vaststelling van dit plan is voorzien in de eerste helft van 2011. Binnen de zone mag een geluidsgevoelig object slechts worden gebouwd indien de geluidbelasting vanwege het industrieterrein De Rietvelden - Het Ertveld op de gevels van dit gebouw niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde of een verkregen hogere grenswaarde.

Rijzertlaan Oostzijde

De geluidzone is niet relevant voor de ontwikkeling aan de Rijzertlaan Oostzijde, aangezien de ontwikkeling niet in de zone ligt.