Plan: | Bedrijventerrein Kruisstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0001197-1401 |
Nota Ruimte voor Bedrijven
In de nota Ruimte voor bedrijven, bedrijventerreinenvisie 2005-2015 is het beleid met betrekking tot de bedrijventerreinen vastgelegd. De gemeente maakt meer ruimte voor bedrijven vanwege de ambitieuze werkgelegenheidsdoelstelling (20.000 nieuwe arbeidsplaatsen vóór 2020) door een meervoudige aanpak:
Het accent bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen verschuift van een op kwantiteit naar een meer op kwaliteit gerichte benadering: elke hectare bedrijventerrein dient een optimaal afgewogen bijdrage te leveren aan de stedelijke economie. Herstructurering wordt energiek opgepakt.
Duurzaamheid en intensief ruimtegebruik zijn kernthema's bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen. De gemeente hecht groot belang aan de samenwerking met ondernemersverenigingen en gebiedsmanagement.
De gemeente wil het segmenteringsbeleid voortzetten. Als hoogwaardige bedrijven zullen worden ontwikkeld Rosmalense Plas en de Meerendonk (herstructurering). Nadrukkelijk wordt gekozen voor economische structuurversterking en het benutten van de potenties van de A2.
Treurenburg, de Groote Vliet en Empel Zuid worden ontwikkeld als gemengd terrein. Ruimte voor logistieke bedrijvigheid ontstaat op de Rietvelden door voortzetting van de herstructurering. In 's-Hertogenbosch worden geen nieuwe zware bedrijventerreinen ontwikkeld. De reeds gevestigde zware bedrijven worden ingepast in de bestaande zware bedrijventerreinen.
Om de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen te garanderen wordt aanzienlijk geïnvesteerd in de verbetering van het onderliggend wegennet (Parallelweg, randweg, aansluitingen A2 en A59).
Handleiding ruimtelijke plannen
Het bedrijventerrein Kruisstraat valt in de stedelijke regio Waalboss. Het bedrijventerrein wordt beschreven als een te herstructureren bedrijventerrein. Voor het gebied zijn in het Uitwerkingsplan stedelijke regio Waalboss geen bijzondere beleidsregels geformuleerd. Wel zijn de algemene regels uit de Handleiding voor ruimtelijke plannen, de Beleidsbrief bedrijventerreinen van toepassing.
Zuinig ruimtegebruik is een belangrijk thema in het bedrijventerreinenbeleid. Dit kan volgens de provincie op diverse manieren worden bereikt door het beter benutten van de bestaande bedrijventerreinen, herstructurering van bestaande terreinen en het intensiveren van nieuwe bedrijventerreinen.
Uit het oogpunt van zuinig ruimtegebruik moet oneigenlijk gebruik van bedrijventerreinen worden voorkomen. De bedrijventerreinen moeten passend zijn in de omgeving. Bedrijfsactiviteiten die goed inpasbaar zijn in een woonmilieu of gemengd milieu moeten worden geweerd. Het betreft:
De provincie vraagt om in bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen uit te gaan van een minimale kavelgrootte (> 1.000 m²), minimale bouwhoogten en een minimaal bebouwingspercentage van 50%.
Parkeernota
Bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein Kruisstraat zal het dan geldende gemeentelijke parkeerbeleid worden gehanteerd. Dit parkeerbeleid wordt binnenkort herzien. De parkeernormering uit het landelijke locatiebeleid is hierin komen te vervallen. Uitgangspunt blijft dat geparkeerd moet worden op eigen terrein.
In het nieuwe parkeerbeleid worden de volgende parkeernormen voorgesteld:
Tabel 1 Parkeernormen voor werkgelegenheidsfuncties en winkels
functie | eenheid | Parkeernorm |
garage, servicestation | 100 m2 bvo | 3,2 |
doe het zelf, bouwmarkt | 100 m2 bvo | 2,2 |
kantoorfuncties | 100 m2 bvo | 2,0 |
bedrijfsverzamelgebouw | 100 m2 bvo | 1,6 |
industrie, ambacht, bouw, transport, groothandel | 100 m2 bvo | 1,6 |
toonzaal | 100 m2 bvo | 1,2 |
laboratorium | 100 m2 bvo | 1,0 |
showroom voor auto's | 100 m2 bvo | 1,0 |
opslag | 100 m2 bvo | 0,7 |
Toelichting
De parkeernorm is omgerekend van parkeerplaatsen per arbeidsplaats naar parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Daarbij is gerekend met 4 arbeidsplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak.
De genoemde normen zijn inclusief parkeerruimte voor bezoekers. Dus ook bezoekers zullen bij werkgelegenheidsfuncties op eigen terrein moeten parkeren.
In deze normen zit het parkeren voor eigen personeel en voor bezoekers verwerkt.