Plan: | Boschkens fase 6 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0785.BP2011005Boschkens-vg01 |
De toekomstvisie 2015 is een document dat als richtsnoer kan dienen bij de besluiten, die de komende jaren door het gemeentebestuur Goirle moeten worden genomen. Het is daarmee een hulpmiddel bij het realiseren van meer samenhang, richting en focus in het beleid. De Toekomstvisie is in samenspraak met de inwoners van de gemeente Goirle en met het maatschappelijk middenveld tot stand gekomen, teneinde over zoveel mogelijk draagvlak te beschikken zodat burgers en maatschappelijk middenveld een actieve rol kunnen vervullen in de realisering van de gewenste toekomst.
De nieuwe wijk Boschkens is als een gegeven opgenomen in de Toekomstvisie. In de Toekomstvisie wordt voorts aangegeven dat de groene woonomgeving van Goirle wordt gewaardeerd door bewoners. Het plangebied wordt groen ingericht, waardoor aan dit onderdeel wordt voldaan.
De Structuurvisie Goirle beschrijft dat binnen de gemeente Goirle de vraag naar woonruimte zal worden opgevangen binnen onder andere Boschkens West en de Frankische Driehoek. De ontwikkeling van het plangebied voor woningbouw is dan ook van belang voor Goirle.
In de 'Nota Welstandsbeleid' van de gemeente Goirle (vastgesteld door de gemeenteraad op 25 mei 2004) zijn de ambities ten aanzien van welstandsaspecten in de gemeente vastgelegd. Aan de hand van objectieve criteria wordt hiermee de welstandcommissie een toetsingskader geboden voor de beoordeling van bouwplannen.
Het welstandsbeleid gaat uit van een drietrapsraket waarbij voor standaardbouwwerken concrete 'objectgerichte criteria' zijn geformuleerd. Voor de overige bouwwerken gelden 'gebiedsgerichte criteria', die minder concreet zijn, maar meer gericht zijn op samenhang in de architectuur van het bouwwerk met zijn omgeving. Om een goede beoordeling mogelijk te maken, valt elk bouwwerk in een nader omschreven architectuurgebied. Binnen het gemeentelijk grondgebied zijn drie welstandniveaus onderscheiden. De 'algemene welstandcriteria' vormen het vangnet voor de beoordeling van de bijzondere bebouwing.
Om te komen tot een actueel woonbeleid voor de gemeente Goirle heeft de gemeente een woonbehoefteonderzoek laten uitvoeren door SGBO ('De woningmarkt in Goirle 2010-2015, Woonbehoefte gemeente Goirle', SBGO, oktober 2010). Met dit onderzoek heeft de gemeente inzicht gekregen in de tevredenheid over wonen, woonwensen en de verhuiswens of noodzaak tot verhuizen van de inwoners van de gemeente. Tevens is onderzoek gedaan naar de woonbehoefte van jongeren die terug willen verhuizen naar de gemeente Goirle ('De woningmarkt in Goirle 2010-2015; jongeren die terug willen keren, Woonbehoefte van jongeren die terug willen verhuizen naar de gemeente Goirle', SBGO, januari 2011).
Het volkshuisvestingsbeleid van gemeente Goirle is verwoord in de 'Woonvisie Gemeente Goirle 2011'. Deze visie is door de gemeenteraad vastgesteld op 19 april 2011. Het doel van de woonvisie is het vaststellen van een gemeentelijke ambitie op het gebied van wonen en het bieden van een afwegingskader voor beleidskeuzes die de gemeente de komende jaren moet gaan maken. In de visie is gekozen voor drie hoofdonderwerpen:
Uit de door SBGO in opdracht van de gemeente uitgevoerde onderzoeken 'De woningmarkt in Goirle 2010-2015, Woonbehoefte gemeente Goirle' (SBGO, oktober 2010), 'De woningmarkt in Goirle 2010-2015; jongeren die terug willen keren, Woonbehoefte van jongeren die terug willen verhuizen naar de gemeente Goirle' (SBGO, januari 2011) en de door de gemeenteraad op 19 april 2011 vastgestelde 'Woonvisie gemeente Goirle' blijkt dat er behoefte is aan de in het plangebied te realiseren woningen.
Verder wordt op grond van de provinciale bevolkings- en woningbehoeftenprognoses en de regionale woningbouwafspraken 2010 (vastgelegd in de voortgangsrapportage Wonen regio Midden-Brabant die op 9 december 2010 zijn vastgesteld in het regionaal Ruimtelijk overleg) aangenomen dat voor de periode 2011- 2020 in de gemeente Goirle behoefte is aan 1.070 woningen.
Op basis van regionale afspraken bouwt de gemeente Goirle voor een deel voor regio-opvang (behoefte waaraan de Regio Midden Brabant niet kan voldoen) en is afgesproken dat de gemeente Goirle in deze periode 1450 woningen mag bouwen. In het woonbehoefte-onderzoek 'De woningmarkt in Goirle 2010-2015, Woonbehoefte gemeente Goirle' (SBGO, oktober 2010) zijn op pagina 29 de woningtekorten/overschotten inzichtelijk gemaakt (een tekort is als er een 'min'-teken voor staat) voor de eerste 5 jaars-periode. Hieruit blijkt dat bij inwoners van de gemeente Goirle onder andere een behoefte bestaat aan goedkope koop, middeldure en dure koop. Dit zijn de categorieën waarin onderhavig bestemmingsplan voorziet.
In het 'Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan Goirle op weg naar 2010', vastgesteld door de gemeenteraad op 3 november 1998, is op basis van een onderzoek naar het huidige verkeerssysteem in de gemeente, het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid tot 2010 geformuleerd. Eén van de belangrijkste doelen van het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid is de verbetering van de verkeersveiligheid. Ten behoeve van de stroomlijning van verkeer zijn de gemeentelijke wegen gecategoriseerd. Op basis van de categorie-indeling worden eisen gesteld aan de inrichting van de weg en worden verkeersregels vastgesteld voor het gebruik van de weg. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de wegen binnen en de wegen buiten de bebouwde kom. Voor de beschrijving van de toekomstige ontsluitingsstructuur wordt verwezen naar paragraaf 5.3.
Door een wijziging in het Wetboek van Strafrecht is het zogenaamde bordeelverbod sinds 1 oktober 2000 niet meer van toepassing. Vanwege het feit dat de exploitatie van prostitutie niet langer strafbaar is, heeft de gemeente prostitutiebeleid ontwikkeld teneinde de ongewenste ontwikkelingen in de gemeente tegen te gaan. In de beleidsnota 'Prostitutiebeleid' worden eisen gesteld aan de locatie van de seksinrichtingen en aan de inrichting ervan en zijn criteria (weigeringsgronden) genoemd voor vergunningaanvragen. In de planregels van dit bestemmingsplan is aangesloten bij de gemeentelijke beleidsnotitie inzake prostitutie.
Gemeentelijk rioleringsplan
Als antwoord op de zorgplicht voortkomende uit de Wet milieubeheer, is door de gemeente een rioleringsplan opgesteld voor het gehele gemeentelijke grondgebied (VGRP). In het rioleringsplan zijn de strategische beleidslijnen voor de middellange termijn vastgelegd. In het rioleringsplan worden enkele maatregelen gepresenteerd, die betrekking hebben op de noodzakelijke aanpassingen en uitbreidingen van het rioolstelsel uit het oogpunt van structureel beheer, het bouwen van verbeterd gescheiden stelsels en de reductie van vuiluitworp. Deels vinden deze maatregelen in Goirle plaats.
Ontwikkelingen
In het VGRP wordt een aantal externe ontwikkelingen en thema's onderkend, die van grote invloed zijn op het rioleringsbeleid van de gemeente Goirle. Naast de Kaderrichtlijn Water zijn dat het thema wateroverlast en klimaatverandering en het thema financiering van het waterbeheer inclusief de verbreding van de grondslag voor het rioolrecht. Met het in de komende beleidsplanperiode uit te voeren onderzoek kan Goirle aanhaken bij de ontwikkelingen.
Onderzoeken
In het VGRP wordt voorgesteld in de komende periode een vijftal onderzoeken uit te voeren:
Start-stop-notitie Stedelijke wateropgave Goirle
In het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) ligt vast op welke wijze met welke middelen en langs welk tijdspad de verschillende overheden de wateropgaven, die als gevolg van klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling en verstedelijking nodig zijn in Nederland, in de 21e eeuw willen aanpakken. Het watersysteem dient in 2015 op orde te zijn. Het akkoord benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het op orde krijgen en houden van het totale watersysteem. Het geeft aan welke instrumenten ingezet worden om de opgave te realiseren, welke taken en verantwoordelijkheden iedere partij daarbij heeft en hoe de partijen elkaar in staat stellen hun taak uit te voeren.
Voor de gemeente geldt de zogenaamde Stedelijke Wateropgave. De Stedelijke Wateropgave bestaat uit maatregelen om water te bergen en zo wateroverlast te voorkomen.
De gemeente, waterschap De Dommel en waterschap Brabantse Delta hebben onderzocht of er voor de gemeente een verplichting bestaat tot het opstellen van een Stedelijke Wateropgave. Er is met name gekeken naar de noodzaak van het oplossen van problemen op het gebied van waterkwantiteit en grondwater. De drie partijen hebben geconcludeerd dat het uitwerken van een Stedelijke Wateropgave een beperkt aantal actiepunten omvat, waardoor het opstellen van een waterplan of het opstellen van een nota Stedelijke Wateropgave niet als zinvol wordt gezien. Voor de waterparagraaf wordt verwezen naar paragraaf 5.10 (Water).
Vanuit de verantwoordelijkheid om burgers een veilige leefomgeving te bieden en vanuit het besef dat risico's onvermijdelijk zijn, heeft de gemeente Goirle in de 'Beleidsvisie Externe Veiligheid' een visie opgesteld over de omgang met externe veiligheid binnen de gemeente.
In de beleidsvisie is aangegeven welke risico's de gemeente acceptabel vindt en op welke manier zij deze risico's wil beheersen.
Met de beleidsvisie externe veiligheid geeft de gemeente Goirle haar visie op de beheersing van veiligheidsrisico's binnen de gemeentegrenzen. Door antwoord te geven op de vraag hoe veilig het in de gemeente moet zijn, wordt een ambitieniveau vastgelegd.
Op basis van de visie wordt de beleidsvrijheid voor externe veiligheid ingevuld.
Met de beleidsvisie worden de volgende doelstellingen nagestreefd.
In hoofdstuk 5 wordt nader ingegaan op de externe veiligheid.