Sportpark Verhoven
Status: | Vastgesteld |
Idn: | NL.IMRO.0784.BPSportprkVerhoven-VG01 |
Artikel 12 Algemene aanduidingsregels
12.1 Geluidzone - luchtvaart
12.1.1 Geluidzone - luchtvaart 35-40 Ke
Op de gronden ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 35-40 Ke’, mag, ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, geen geluidsgevoelige bebouwing worden opgericht, met uitzondering van:
geluidsgevoelige bebouwing die een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing opvullen;
geluidsgevoelige bebouwing die zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing, niet zijnde woningen, andere geluidsgevoeliger gebouwen of woonwagenstandplaatsen;
objecten die ter plaatse dringend noodzakelijk zijn om redenen van grond- of bedrijfsgebondenheid.
geluidsgevoelige bebouwing die zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen of woonwagenstandplaatsen, die op het tijdstip van vaststelling van de geluidszone daarbinnen reeds aanwezig zijn, respectievelijk op dat tijdstip al een hogere geluidsbelasting ondervinden dan 40 Ke, mits de vervanging niet leidt tot:
een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie of structuur;
een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderde;
een wezenlijke toename van de aan de uitwendige scheidingsconstructie optredende geluidsbelasting.
12.1.2 Geluidzone - luchtvaart 40-45 Ke
Op de gronden ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 40-45 Ke’, mag, ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, geen geluidsgevoelige bebouwing worden opgericht, met uitzondering van:
objecten die ter plaatse dringend noodzakelijk zijn om redenen van grond- of bedrijfsgebondenheid.
geluidsgevoelige bebouwing die zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen of woonwagenstandplaatsen, die op het tijdstip van vaststelling van de Ke-zone daarbinnen reeds aanwezig waren, respectievelijk op dat tijdstip al een hogere geluidsbelasting ondervonden dan 40 Ke, mits de vervanging niet leidt tot:
een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie of structuur;
een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderde;
een wezenlijke toename van de aan de uitwendige scheidingsconstructie optredende geluidsbelasting.
12.2 Luchtvaartverkeerzone
Al dan niet in afwijking van het bepaalde in hoofdstuk 2, geldt ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerzone (met nummer)' ten behoeve van het obstakelvrije (start- en landings)vlak met zijkanten een bouwverbod voor gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, voor een hogere bebouwing dan:
12 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 1';
17 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 2;
22 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 3';
27 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 4';
32 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 5';
38 meter ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerzone – 6';
in verband met het beschermingsgebied van in- en uitvliegfunnel van vliegtuigen.
12.3 Veiligheidszone - leiding brandstof
Ter plaatse van de aanduiding ‘veiligheidszone - leiding brandstof’ gelden de volgende bepalingen:
Op de gronden met de aanduiding ‘veiligheidszone - leiding brandstof’ is het niet toegestaan gebouwen te bouwen in verband met de veiligheid van personen en objecten bij calamiteiten ter plaatse.
Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde onder a, voor het bouwen in overeenstemming met het bepaalde in hoofdstuk 2 van deze regels, mits:
de veiligheid van personen en objecten in het kader van externe veiligheid kan worden gegarandeerd;
vooraf advies is ingewonnen bij de betreffende leidingbeheerder.
12.4 Veiligheidszone - munitie C
Ter plaatse van de aanduiding ‘veiligheidszone - munitie C’ gelden de volgende bepalingen:
Op de gronden met de aanduiding ‘veiligheidszone - munitie C’ is het niet toegestaan gebouwen te bouwen met vlies- of gordijngevelconstructies alsmede gebouwen te bouwen met zeer grote glasoppervlakten waarin zich als regel een groot aantal personen bevindt.
Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde onder a voor het bouwen van gebouwen met grote glasoppervlakten, mits hiervoor instemming is verkregen van het Ministerie van Defensie.
12.5 Vrijwaringszone – weg
12.5.1 Vrijwaringszone – weg 0-50 en 50-100 meter
Ter plaatse van de aanduiding ‘vrijwaringszone -weg 0-50 meter’ en ‘vrijwaringszone -weg 50-100 meter’ mag geen bebouwing worden opgericht anders dan de met Rijksweg A58 verband houdende bouwwerken, zoals geluidswerende en ecologische voorzieningen, met dien verstande dat grondwallen met bijbehorende voorzieningen en beplantingen wel zijn toegestaan, mits de afstand tot de Rijksweg A58 niet minder bedraagt dan 17 meter.
12.5.2 Vrijwaringszone – weg 50- 100 meter
Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde in 12.5.1 voor het bouwen van een bouwwerk gelegen ter plaatse van de aanduiding ‘vrijwaringszone - weg 50-100 meter’, mits door de bouw van dit bouwwerk de verkeersbelangen niet onevenredig worden geschaad. Daartoe dient vooraf de betrokken wegbeheerder te worden gehoord.
De in lid a bedoelde omgevingsvergunning wordt geacht te zijn verleend ten aanzien van bouwwerken die bestaan op het tijdstip van de ter visie legging van het ontwerp van het plan, dan wel mogen worden opgericht krachtens een voor dat tijdstip aangevraagde omgevingsvergunning voor het bouwen.