direct naar inhoud van 2.2 Stedenbouwkundige structuur
Plan: Landhof, fase 1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80026-0501

2.2 Stedenbouwkundige structuur

2.2.1 Inleiding

De locatie 'Landhof' zal volledig in "Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)" worden ontwikkeld.

De definitie van een particulier opdrachtgeverschap is, zoals deze in het 'Besluit ruimtelijke ordening' is opgenomen in artikel 1.1.1. lid 1 onder f., een situatie dat de burger of een groep van burgers – in dat laatste geval georganiseerd als rechtspersoon zonder winstoogmerk of krachten een overeenkomst – tenminste de economische eigendom verkrijgt en volledige zeggenschap heeft over ene verantwoordelijkheid draagt voor het gebruik van de grond, het ontwerp en de bouw van de eigen woning.

Wanneer een groep particulieren het initiatief neemt om samen een woongebied te realiseren voor eigen gebruik spreken we van "Collectief Particulier Opdrachtgeverschap". Particulieren organiseren zich in een vereniging en verwerven gezamenlijk een kavel op Landhof, waarop naar eigen inzichten een project voor eigen gebruik gerealiseerd wordt. Het CPO stelt een groep van burgers centraal als opdrachtgever voor hun eigen woning en woonomgeving.

Het stedenbouwkundig plan voor Landhof schept de ruimtelijke kaders waarbinnen de verschillende collectieven zoveel mogelijk vrijheid krijgen om vorm te geven aan de eigen directe woonomgeving. Het plan zoekt een vanzelfsprekend evenwicht tussen de ruimtelijke kwaliteit van het geheel en de vrijheid voor het collectief. Het bestaat daarom uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Eindhoven en zal ook door de gemeente aangelegd en beheerd worden. Dit is de stedenbouwkundige en landschappelijke hoofdstructuur van Landhof. Het tweede onderdeel kan onder verantwoordelijkheid van de collectieven vallen en kan door de collectieven aangelegd en beheerd worden. Indien door de collectieven gewenst kan de aanleg en beheer van de hoofdontsluiting van de kavel. de bezoekersparkeerplaatsen en de voetpaden ter ontsluiting van de woningen ook door de gemeente aangelegd en beheerd worden.

Het toekomstige Landhof is een groene wijk. Langs de randen is veel ruimte voor groen, aansluitend op de omliggende groenstructuren van Meerhoven. Door de wijk zelf lopen een aantal royale oprijlanen. De infrastructuur is hier tot het noodzakelijke minimum beperkt zodat er langs de oprijlanen ruimte is voor vier bomenrijen en veel groen. Netwerken van wandelpaden en droogvallende greppels zorgen voor een verdere geleding van het plangebied. Zo ontstaat er een gevarieerd landschappelijk raamwerk dat alle verschillende kavels verbindt tot één geheel.

De stedenbouwkundige uitgangspunten zijn uitgewerkt in de zogeheten 'Kavelpaspoorten Landhof'. In deze kavelpaspoorten zijn de inrichtingseisen opgenomen per kavel. De kavelpaspoorten zijn opgenomen als bijlagen bij de regels en zullen ook deel uit gaan maken van deze regels. Bij het toetsen van bouwaanvragen moet dus tevens getoetst worden aan de kavelpaspoorten.

2.2.2 Bouwstenen stedenbouwkundige en landschappelijke structuur

Voor het verkeer worden er twee ontsluitende oprijlanen aangelegd, één in Landhof-west (aansluitend op de Grassteppe) en één in Landhof-Oost (aansluitend op de Graslinnen). Langs de oprijlanen staan monumentale bomenrijen. Deze oprijlanen ontsluiten alle kavels van het plangebied. Op en langs de oprijlanen worden geen parkeerplaatsen gerealiseerd. Alle auto's (van bewoners en bezoekers) moeten op de kavels geparkeerd worden.

Voor de inrichting van de oprijlanen is gekozen voor een rustige vormgeving met natuurlijke materialen om zo veel mogelijk het "oprijlaan gevoel" te kunnen creëren.

Landhof zal volledig worden aangesloten op het wandelpaden netwerk van Meerhoven. De wandelpaden hebben op verschillende plekken verschillende verschijningsvormen. Ruime en rechte wandelpaden met verharding langs de oprijlanen en een meer natuurlijk paden netwerk met half verharding langs de droogvallende greppels.

De parkbeplanting op Landhof sluit aan op de parkstrook van Meerland die Landhof verbindt met het groene hart van Meerhoven. De parkbeplanting zal, in tegenstelling tot de regelmatige beplanting van de oprijlanen, uit meer gevarieerde beplanting gaan bestaan.

De grote beplantingsgroep langs de Heerbaan zal grotendeels gehandhaafd blijven en vormt hiermee de basis voor de compositie van parkbeplanting. Het zwaartepunt van de parkbeplanting ligt langs de Heerbaan en Grasdreef. Zo wordt er een goede landschappelijke buffer gerealiseerd tussen de woningbouw en de grotere verkeerswegen. In het kader van de geluidwering zal waarschijnlijk een geluidwal in de vorm van een grondwal aangelegd moeten worden. Hierbij zullen een aantal bomen verdwijnen (zie voor verdere informatie in paragraaf 4.2). Tussen de parkbeplanting is ruimte voor smalle wandelpaden en avontuurlijke speelplekken.

De kavels worden omsloten door een brede haag met een hoogte van circa 1,2 meter, die de grens van de openbare ruimte met de private kavels markeert. Deze haag is een bijzonder belangrijk beeldbepalend element die de landschappelijke kwaliteit van Landhof versterkt en tegelijkertijd de samenhang tussen de verschillende kavels waarborgt. De haag komt op gemeentelijke grond te staan en zal ook grotendeels worden beheerd door de gemeente (voor de delen die grenzen aan het openbaar gebied).

Ieder kavel krijgt een eigen entree vanaf de oprijlanen. Bij deze plek sluit het private terrein van de door de collectieven in te vullen kavel aan op de openbare ruimte binnen het plangebied.

Om de eenheid van Landhof te versterken krijgt ieder collectief een eigen "Landhofmeubel" waarin een aantal functies kunnen worden opgenomen. Het gaat hierbij om het adres en de naam van de verschillende collectieven alsmede alle aansluitingen van de nutsvoorzieningen. Deze moeten in dit "Landhofmeubel" verwerkt worden. Het meubel zal worden opgenomen in de haag rondom het kavel met een hoogte van zo'n 1,20 meter.