direct naar inhoud van 7.3 Resultaten inspraak
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0766.BP2013000015-VG01

7.3 Resultaten inspraak

Gedurende de overleg- en inspraaktermijn is door 14 personen/instanties een mondelinge en/of schriftelijke reactie ingediend. Hierna worden de inspraakreacties kort samengevat weergegeven. Dit betekent overigens niet dat die onderdelen van de inspraakreactie, die niet expliciet worden genoemd, niet in de beoordeling zijn betrokken. De reacties zijn in hun geheel beoordeeld. Bij iedere reactie is aangegeven of de reactie aanleiding geeft tot het aanpassen van het bestemmingsplan en welke aanpassing, indien noodzakelijk, is doorgevoerd in het ontwerpbestemmingsplan.

1. Inspreker 1, Platform Centrum

Reactie A

Het bestemmingsplan is in hoofdzaak consoliderend (behoudend) maar in het centrumgebied krijgen veel feitelijke bestemmingen nu de bestemming Centrum. Dat is blijkbaar nodig om flexibiliteit in het centrum te brengen. Levert dit niet een te grote vrijheid van invulling met zich mee (bedrijf, horeca, detailhandel, dienstverlening, kantoor, maatschappelijk en wonen alleen op de verdieping)?

Antwoord A

Bij circa drie panden in het winkelcentrumgebied is de huidige bestemming gewijzigd in de bestemming Centrum. Flexibiliteit in het centrumgebied is wenselijk om sneller op ontwikkelingen te kunnen inspelen.

Reactie B

Inspreker wil weten welke gevolgen de bestemming Centrum heeft voor panden waarbij de begane grond nu wel als woning wordt gebruikt.

Antwoord B

Dit heeft geen gevolgen. In artikel 4.3 lid c is opgenomen dat wonen uitsluitend op de verdiepingen is toegestaan, met uitzondering van de legale woningen die ten tijde van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan op de begane grond gesitueerd zijn.

Reactie C

Inspreker wil weten wat consoliderend betekent wanneer een groot deel van het centrum de bestemming Centrum krijgt.

Antwoord C

Het bestemmen van een groot deel van het centrumgebied met de bestemming Centrum is overeenkomstig het nu geldende bestemmingsplan. Er zijn circa 3 panden waarbij de huidige bestemming is gewijzigd in de bestemming Centrum.

Consolidatie van de in het plangebied aanwezige ruimtelijk-functionele situatie betekent dat het bestemmingsplan in belangrijke mate is gericht op het vastleggen van bestaande functies en waarden (voor zover relevant). Tevens is het bestemmingsplan afgestemd op de reeds toegestane planologische ontwikkelingsmogelijkheden van aanwezige gebruiksvormen (waaronder uitbreiding). Deze ontwikkelingsmogelijkheden blijven beperkt vanwege potentiële conflicten met ruimtelijke en/of milieukwaliteiten en onverenigbaarheid met gebruiksmogelijkheden van aangrenzende percelen. Daarnaast is het ruimtelijk-stedenbouwkundig en uit oogpunt van rechtszekerheid van belang om bepaalde woningtypologieën vast te leggen.

Reactie D

Inspreker ontvangt graag een toelichting over de bescherming van toekomstige bewoners tegen geluid en luchtverontreiniging, bijvoorbeeld bij de voormalige pastorie aan de Sint Josephstraat.

Antwoord D

De voormalige pastorie had in het vorige bestemmingsplan de bestemming Maatschappelijk en diende als woonhuis bij de kerk. Het feitelijk gebruik van de pastorie verandert niet wanneer de pastorie als reguliere woning wordt gebruikt. In het kader van het projectbesluit Sluiten Centrumring zijn hogere waarden als gevolg van het wegverkeerslawaai vastgesteld, ook voor de voormalige pastorie.

Aspecten als geluid en lucht zijn nu niet aan de orde, omdat er geen sprake is van nieuwe ontwikkelingen in de directe omgeving.

Reactie E

In paragraaf 2.1 van de toelichting staat dat in de Hoge Ham zich twee kerken bevinden, dit is er maar een.

Antwoord E

Dat is juist. De toelichting wordt aangepast; paragraaf 2.1, bladzijde 11, de zin 'De beide kerken zijn [..] ruimtelijk structuur.' wordt gewijzigd in 'De Laurentiuskerk is een belangrijk oriëntatiepunt in de ruimtelijke structuur.'

Reactie F

In paragraaf 2.1 van de toelichting is het Biezenpark omschreven als kleinschalig groen terwijl de groenstrookjes aan de Min. Goselinglaan structureel groen zouden zijn. Het Platform ontvangt graag een exemplaar van het geldende groenstructuurplan.

Antwoord F

Een klein deel van de Mgr. Schaepmanlaan en Min. Goselinglaan ligt binnen de grenzen van het plangebied en daarmee ook slechts binnen een beperkt deel van het structurele groen.

Een exemplaar van het groenstructuurplan zal aan het Platform toegezonden worden.

Reactie G

Het Platform kan zich vinden in de omschrijving van het centrumgebied. Het kernwinkelgebied is de Hoge Ham vanaf De Cammeleur en de Tramstraat vanaf de (westelijke) Sint Josephstraat met het Looiersplein als het 'Hart'. Het Platform kan daarmee instemmen. Het Platform adviseert om het korte stukje Hoge Ham (ter hoogte van het Biezenpark) niet de bestemming Centrum te geven maar de bestemmingen Wonen en Detailhandel.

Antwoord G

Het Biezenpark maakt deel uit van het centrumgebied. Binnen het centrumgebied is flexibiliteit van functies gewenst. Het mogelijk wijzigen van het Biezenpark in bestemmingen als Centrum, Verkeer - Verblijfsgebied en Groen ligt daarom meer voor de hand.

Reactie H

In paragraaf 2.2 van de toelichting staat bij 'versterken detailhandel': indien voorzieningen niet op peil zijn dan gaat de gemeente tot actie over en spant zich actief in. Bij de Structuurvisie Dongen 2020 staat: 'aandacht voor zonering centrumfuncties, parkeervoorzieningen en kwaliteit openbare ruimte'. Het Platform wil weten wat de gemeente in de praktijk gaat doen.

Antwoord H

De gemeente heeft samen met marktpartijen gewerkt aan plannen voor het herinrichten van het centrumgebied maar deze zijn in de huidige economische tijden financieel niet haalbaar gebleken. Wel wordt een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen voor het wijzigen van de gevels met een beperkte uitbreiding aan de zijde van het Looiersplein om zo een kwaliteitsimpuls te creëren in het centrumgebied.

De gemeente gaat niet actief ondernemers binnenhalen maar bekijkt wel de mogelijkheden wanneer een ondernemer zich meldt en maakt wel beleid waardoor een ondernemer ruime mogelijkheden heeft binnen het centrumgebied, onder meer binnen de bestemming Centrum. Ook is in de recent vastgestelde detailhandelsstructuurvisie opgenomen dat de gemeente primair kiest voor het versterken van het winkelaanbod in het centrum en geen medewerking verleent aan concurrerende ontwikkelingen hierbuiten.

Reactie I

In paragraaf 2.2 van de toelichting zijn ook de zeven speerpunten met vijf projecten uit het Visiedocument centrumgebied genoemd. Vervolgens is in de toelichting opgenomen dat 'de genoemde projecten inmiddels zijn uitgevoerd of er een planologische procedure loopt'. Dit is niet juist. Van het Biezenplein is nagenoeg niets terug te vinden. Het visiedocument is niet meer up-to-date en vertegenwoordigt volgens inspreker niet langer meer het beoogde eindresultaat van de herontwikkeling van het centrumgebied. Inspreker adviseert om het visiedocument grondig te actualiseren.

Antwoord I

De ontwikkeling van het Biezenplein is in het geldende bestemmingsplan Centrum reeds opgenomen als een wijzigingsbevoegdheid. De invulling van het Biezenplein is daarmee al redelijk concreet omschreven.

Het visiedocument is een richtinggevend document voor ontwikkelingen die plaatsvinden binnen het centrumgebied.

Reactie J

Inspreker vraagt wanneer de detailhandelsstructuurvisie gereed is. Deze moet volgens inspreker onderdeel uitmaken van de actualisatie van het visiedocument en niet van het bestemmingsplan.

Antwoord J

De detailhandelsstructuurvisie is vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van 13 december 2012.

De detailhandelsstructuurvisie is een visie op zichzelf en heeft betrekking op de gehele gemeente en niet enkel het centrumgebied. Het ligt voor de hand om de voor het centrumgebied relevante informatie op te nemen in de toelichting van het bestemmingsplan.

Reactie K

Het Platform stelt voor om specifieke plaatsen aan te wijzen voor evenementen. Het is een gemiste kans om niet te sturen op het verdelen van de lusten en lasten van de evenementen.

Het Platform merkt op dat er gesproken wordt over evenementenbeleid maar dat dit beleid nog in ontwikkeling is.

Antwoord K

In het bestemmingsplan zullen de locaties worden aangewezen waar evenementen kunnen plaatsvinden. In de regels zullen tevens specifieke gebruiksregels ten behoeve van evenementen worden opgenomen.

Reactie L

Er zouden geen milieubelemmeringen zijn voor de te realiseren woningen langs de Jan Mertenslaan. Het Platform is van mening dat er te weinig aandacht gegeven is aan het wegverkeerslawaai en de luchtkwaliteit. Nieuwe bewoners moeten hiertegen beschermd worden. Het Platform vraagt of hier normen voor zijn.

Antwoord L

In bijlage I (ruimtelijke onderbouwing woningbouw Jan Mertenslaan) van de toelichting is in paragraaf 4.1 getoetst aan de sectorale aspecten waaronder luchtkwaliteit.

In het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (verder: nibm) is geregeld in welke gevallen sprake is van een 'niet in betekenende mate bijdrage' aan de concentraties fijn stof en NO2. In de bijbehorende regeling is aangegeven dat een woningbouwproject waarbij sprake is van 1 ontsluitingsweg en minder dan 1.500 woningen een projectomvang is waaronder de bijdrage aan de luchtkwaliteit verwaarloosbaar kan worden geacht.

In paragraaf 4.4 van de ruimtelijke onderbouwing is uitgebreid ingegaan op het uitgevoerde akoestisch onderzoek ten behoeve van de voorgenomen woningbouwontwikkeling aan de Jan Mertenslaan. De conclusie van het onderzoek is dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden maar niet de uiterste grenswaarde van 63 dB. Voor de woningen langs de Jan Mertenslaan dient een verzoek hogere waarde wegverkeerslawaai aangevraagd te worden voor 55 dB tot 56 dB.

Verder dient conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen te voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB.

Reactie M

Inspreker wil weten waarom voor de Jan Mertenslaan geen verkeersgegevens bekend zijn. Op dit moment vindt er een verkeerstelling plaats. Inspreker wil de uitslag van de verkeerstelling op de Jan Mertenslaan graag ontvangen. De aanname van 2.939 motorvoertuigen per dag lijkt inspreker erg laag, vooral omdat uit tellingen blijkt dat er op de Min. Goselinglaan 8.412 auto's per dag rijden.

Antwoord M

De Jan Mertenslaan is een nieuwe ontsluitingsweg. Ten tijde van het opstellen van het akoestisch onderzoek waren nog geen verkeerstellingen bekend en moest men uitgaan van prognoses.

In het kader van het actualiseren van het Verkeersbeleidsplan zijn in de periode van 20 oktober tot en met 5 november 2012 op verschillende locaties in Dongen verkeerstellingen uitgevoerd. Op de Jan Mertenslaan is een etmaalintensiteit van 3916 motorvoertuigen gemeten. In diezelfde periode is op de Min. Goselinglaan een etmaalintensiteit van 8238 motorvoertuigen gemeten.

Uit deze tellingen blijkt dat de verkeersintensiteit bij de Jan Mertenslaan wat hoger ligt dan werd aangenomen en de verkeerintensiteit op de Min. Goselinglaan lager ligt.

De actuele gegevens zullen voorgelegd worden aan het adviesbureau zodat voor de geprojecteerde woningen aan de Jan Mertenslaan de juiste hogere waarden worden aangevraagd voor het wegverkeerslawaai.

Reactie N

Het Platform ontvangt graag een onderbouwing van de gemeente over de bodemkwaliteit ter plaatste van de Min. Loeffstraat 18 en de voormalige begraafplaats. In de toelichting is opgenomen dat er eerder verontreinigingen zijn aangetroffen maar dat dit geen belemmering voor de woningbouw zou zijn.

Antwoord N

In bijlage 1 (ruimtelijke onderbouwing woningbouw Jan Mertenslaan) van de toelichting is in paragraaf 4.1 gerefereerd aan bodemonderzoeken welke in het kader van de 1e herziening Dongen Centrum zijn uitgevoerd, te weten Min. Loeffstraat 18 (juni 2003) en ter hoogte van de begraafplaats (april 2007). De conclusie voor de geprojecteerde woningbouwlocatie Jan Mertenslaan is dat het aspect bodemkwaliteit geen belemmering vormt voor de beoogde ontwikkeling. Wel dient in het kader van de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor bouwen een nieuw bodemonderzoek overlegd te worden.

Reactie O

Gebiedsgericht grondwaterbeleid is in ontwikkeling. Nieuwbouw moet in principe getoetst worden aan de lokale grootschalige, industriële grondwaterverontreinigingen. Inspreker wil weten of dit bij de woningbouwontwikkeling aan de Jan Mertenslaan aan de orde is.

Antwoord O

Nee, dit is niet aan de orde bij de woningbouwontwikkeling aan de Jan Mertenslaan.

Reactie P

De herontwikkeling van De Cammeleur op de huidige locatie is niet in overeenstemming met het Visiedocument centrumgebied. In het bestemmingsplan is er gemakshalve vanuit gegaan dat de functies passen binnen de bestemming Centrum. Effecten als verkeersaantrekkende werking, de parkeerproblematiek, geluid, grondwaterverontreiniging en dergelijke zijn aspecten welke nog onderzocht moeten worden als de programmatische invulling bekend is.

Antwoord P

De huidige bestemming van De Cammeleur is Maatschappelijk. Uitgaande van een multifunctionele accommodatie met horeca, bieb, multifunctionele ruimten en de ligging in het centrumgebied ligt een bestemming Centrum meer voor de hand.

De Cammeleur is momenteel reeds in gebruik als verenigingsgebouw voor culturele activiteiten. Ook vinden er theatervoorstellingen en evenementen plaats.

In het ontwerpbestemmingsplan zal het optimale bouwvlak voor de MFA worden opgenomen voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing. Afhankelijk van de programmatische invulling kunnen aanvullende onderzoeken gewenst zijn.

Reactie Q

Het Platform wil graag de stand van zaken en de planning met betrekking tot Gerba Windsor weten.

Antwoord Q

Het plan heeft eind 2011/begin 2012 ter inzage gelegen voor inspraak. De gevoerde inspraak is mede aanleiding geweest voor het opnieuw bekijken van het plan en een zorgvuldige belangenafweging. Vieya wooncorporatie is momenteel bezig met deze afweging. Naar verwachting zal medio 2013 het aangepaste plan gepresenteerd kunnen worden. Op dit moment is nog niet duidelijk of het plan meegenomen gaat worden in het ontwerpbestemmingsplan Centrum of dat er een afzonderlijke planologische procedure gevoerd gaat worden.

Reactie R

Inspreker wil weten of het invullen van het open gat langs de Hoge Ham ter hoogte van de Aldi (artikel 21.3.1 Ontwikkelingslocaties) bedoeld is om de Hoge Ham verkeersluw te maken. Inspreker adviseert om de inrit naar de Aldi wel voor auto's af te sluiten maar niet te bebouwen.

Antwoord R

Het invullen van het open gat langs de Hoge Ham ter hoogte van de Aldi is niet bedoeld om de Hoge Ham verkeersluw te maken. Echter wanneer de Hoge Ham verkeersluw is gemaakt, komen er geen auto's meer ter hoogte van deze inrit. Het open gat kan dan deels dichtgezet worden met behoud van een doorgang voor langzaam verkeer.

Reactie S

In artikel 21.3.2 zijn de wijzigingsregels opgenomen voor de herinrichting Biezenplein. De plannen voor uitwerking van het Biezenplein-/park in het Visiedocument voldoen niet aan deze voorwaarden.

Antwoord S

In het Visiedocument Centrum is opgenomen dat het Biezenplein wordt benut voor wonen, detailhandel, dan wel zakelijke dienstverlening in combinatie met een speelvoorziening in een groene setting. In het bestemmingsplan is gekozen voor de algemene bestemming Centrum omdat het Biezenplein is gelegen in het centrumgebied. Wel zal in de wijzigingsbevoegdheid worden opgenomen dat aan de zijde van de Biezen woningbouw prevaleert.

Reactie T

Herenhuis Hoge Ham 99, villa Hoge Ham 122, woningen Hoge Ham 115 en 117 krijgen nu de bestemming Centrum. Het Platform wil weten of een woonhuis dat een winkel wordt weer omgezet kan worden tot een woonhuis. Ook wil men weten of de hele Hoge Ham uiteindelijk alleen nog winkels/bedrijven op de begane grond gaat worden.

Antwoord T

Hoge Ham 99 en Hoge Ham 115 en 117 hebben in het vigerende bestemmingsplan reeds de bestemming Centrumdoeleinden.

Binnen het bestemmingsplan is het niet mogelijk om een winkel weer om te zetten naar woning. Indien deze functiewisseling wenselijk is zal dit dus met een buitenplanse procedure op grond van de Wro en/of de Wabo dienen te worden geformaliseerd.

Reactie U

Inspreker wil weten of de horecazaken Winkk, Nieuw China, Alanya, Bourgondiër, Tramhalte nu de brede bestemming Centrum krijgen.

Antwoord U

Met uitzondering van Hoge Ham 124 (Winkk) hadden de overige zaken reeds de bestemming Centrumdoeleinden in het geldende bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan is binnen het centrumgebied aan alle percelen, waaronder de genoemde horecazaken, de bestemming Centrum toegekend.

Reactie V

De voormalige pastorie krijgt de bestemming Gemengd. Het Platform vraagt of de bestemming Gemend inclusief kleine horeca is en of het mogelijk is later een woonhuis te realiseren op de begane grond.

Antwoord V

De locatie Sint Josephstraat 104 heeft de bestemming Gemengd, met de subaanduiding horeca. Horeca is mogelijk op deze locatie. Ook is het mogelijk om het pand als woning te gebruiken.

Reactie W

Het Platform heeft een aantal algemene vragen gesteld met betrekking tot het bestemmingsplan. Deze zijn hieronder gebundeld.

Toelichting

  • 1. Bladzijde 12 (onderaan) – Wordt het Rosariopark bedoeld met de open gaten aan de Hoge Ham en de hoek Gasthuisstraat en Kard. van Rossumstraat.
  • 2. Bladzijde 12 – De opmerking over het invullen van het Rosariopark is daarmee niet meer nodig.
  • 3. Bladzijde 14 – Het sluiten van de centrumring is al gebeurd.
  • 4. Bladzijde 18 – Wat wordt bedoeld met 'Inschaling bedrijven'.
  • 5. Bladzijde 18 – Wat is de reden om te melden dat buiten het plangebied ook enkele bedrijven zijn gevestigd. Dit lijdt mogelijk tot verwarring.
  • 6. Bladzijde 18 – Waarom moeten klachten over bedrijven in het bestemmingsplan worden opgenomen als er geen klachten zijn?
  • 7. Bladzijde 19 – Waarom moeten klachten over horecabedrijven in het bestemmingsplan worden opgenomen als deze niet meer aan de orde zijn?
  • 8. Bladzijde 19 – Kan de zin 'Eén horecabedrijf past niet in de algemene toelaatbaarheid. Dit is via een specifieke aanduiding mogelijk gemaakt' toegelicht worden.
  • 9. Bladzijde 27 – De laatste alinea op deze bladzijde staat ook op bladzijde 28 en kan dus vervallen.
  • 10. Bladzijde 28 – Hoe wordt de bepaling gehandhaafd dat 'er tussen 15 maart t/m 15 juli geen werkzaamheden mogen worden opgestart binnen 20 m vanaf een vogelnest'.
  • 11. Bladzijde 43, punt 5.2 – Waarom wordt er nu pas voorgenomen om handhaving structureel toe te passen.
  • 12. Bladzijde 49 – Het Platform verzoekt om bij het overleg met betrekking tot de 'resultaten inspraak en overleg' betrokken te worden.

Bijlage 2 – ruimtelijke onderbouwing Cammeleur

  • 13. De ruimtelijke onderbouwing is onvoldoende.
  • 14. Bijlage 2, bladzijde 6 – Bij beoogde ontwikkelingen staat nog niet, dat op de locatie Cammeleur een nieuw MFA gebouwd gaat worden. Andere ontwikkelingen kunnen worden weggelaten.
  • 15. Bijlage 2, bladzijde 7 – 'De bouw van een nieuwe woning' wordt getoetst, terwijl het over De Cammeleur gaat. Het is geen woning.
  • 16. Bijlage 2, bladzijde 13 – Het Platform vindt dat er akoestisch onderzoek moet plaatsvinden.

Inschalingslijst bedrijven

  • 17. Bladzijde 62 – Geen namen van bedrijven noemen.
  • 18. Bladzijde 62 – Waarom zijn de gronden rondom garage Vlasveld nog bestemd als bedrijven wanneer het de bedoeling is hier woningen te bouwen.

Regels

  • 19. Bladzijde 89, artikel 10.3 – Betekent dit artikel dat er twee zendmasten in het centrum komen te staan; dat vindt het Platform niet wenselijk. Waarom is deze bepaling opgenomen bij het artikel 'Maatschappelijk'.
  • 20. Bladzijde 105 – Artikel 21.3.1 – Wat houdt het in dat het niet is toegestaan om ter plaatse van de onbebouwde gronden gelegen naast Hoge Ham 85 de bestemming te wijzigen naar de bestemming Centrum.

Antwoord W

  • 1. De tekst in de toelichting is verouderd en wordt geactualiseerd.
  • 2. De tekst in de toelichting is verouderd en wordt geactualiseerd.
  • 3. De tekst in de toelichting is verouderd en wordt geactualiseerd.
  • 4. Met inschaling van bedrijven wordt bedoeld de milieucategorie waarin de bedrijven vallen op basis van de in dit bestemmingsplan gebruikte Staat van Functiemenging (A, B1, B2, C).
  • 5. Direct grenzend aan het plangebied zijn ook enkele bedrijven gevestigd die van invloed kunnen zijn op de gevoelige objecten (woningen) gelegen in het plangebied.
  • 6. Dit is in dit bestemmingsplan niet van toepassing.
  • 7. Het is gebruikelijk om dit op te nemen maar er kan ook geredeneerd worden dat er sprake is van een bestaand horecabedrijf. In de toelichting zal opgenomen worden dat er op dit moment geen klachten bekend zijn bij de horecabedrijven en zullen geen namen genoemd worden.
  • 8. Binnen de bestemming Centrum zijn horecabedrijven tot en met categorie 1c direct toegestaan. Horecabedrijven die daar niet binnen passen (bijvoorbeeld omdat er een zaalfunctie is) krijgen op de verbeelding binnen de bestemming Centrum een specifieke aanduiding 'horeca bedrijf tot en met horecacategorie 2'. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Cafetaria De Tramhalte aan Looiersplein 45 maar ook voor de locatie Hoge Ham 126 (Cammeleur). De specifieke aanduiding van deze locatie zal op de verbeelding worden opgenomen.
  • 9. In de toelichting kan de laatste alinea op pagina 27 vervallen. Bladzijde 28 zal beginnen met de titel 'Conclusie'.
  • 10. Het handhaven van de Flora- en faunawet, waaronder het broedseizoen, is een bevoegdheid van het Rijk. De Algemene Inspectie Dienst (AID) ziet toe op de naleving van deze wet. Vaak gebeurt dit aan de hand van een 'piepsysteem'; een burger constateert een mogelijke overtreding en meldt dit bij de bevoegde instantie.
  • 11. De tekst in de toelichting op bladzijde 43, onder punt 5.2 wordt aangepast. De tekst is verouderd, handhaving wordt structureel toegepast op basis van een prioriteitenlijst.
  • 12. Het Platform krijgt een overzicht van alle ingekomen inspraakreacties en – na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders – een afschrift van de Nota van Inspraak en vooroverleg.
  • 13. De ruimtelijke onderbouwing voor de locatie Hoge Ham 126 (Cammeleur) is opgesteld met gebruikmaking van de gegevens zoals deze tot nu toe bekend zijn. De ruimtelijke onderbouwing kan summier overkomen. Ten behoeve van de nieuwe MFA zal een optimaal bouwvlak in het bestemmingsplan worden opgenomen en worden voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing. Daarbij zal onder meer aandacht worden besteed aan de parkeerbalans en flora en fauna.
  • 14. Op bladzijde 6 van bijlage 2 van de toelichting is beoogde ontwikkeling gezet omdat de MFA nog niet ver genoeg is uitgewerkt om onomstotelijk te kunnen zeggen dat de MFA op deze locatie gaat verschijnen. Andere ontwikkelingen zijn niet genoemd, enkel functies die binnen een MFA passen.
  • 15. De conclusie op bladzijde 8 van bijlage 2 van de toelichting is onjuist en wordt aangepast.
  • 16. Pas als de exacte programmatische invulling van de locatie Hoge Ham 126 bekend is, kan bepaald worden of akoestisch onderzoek als gevolg van de bedrijfsvoering noodzakelijk is. Akoestisch onderzoek als gevolg van wegverkeerslawaai is niet aan de orde.
  • 17. Dat kan, maar daar is hier niet voor gekozen in verband met de leesbaarheid.
  • 18. De ontwikkeling van de locatie De Hoogt verkeert nog in een pril stadium. Over deze ontwikkeling bestaat nog geen overeenstemming tussen partijen. Om deze reden is de bestemming nog niet gewijzigd naar Wonen.
  • 19. De bepaling zend- en communicatiemasten opgenomen in artikel 10.3 is overgenomen uit bestemmingsplan Zuid en West Dongen. Bekeken zal worden of deze bepaling ook in de regels van andere bestemmingen dient terug te komen. Op basis van artikel 4 bijlage II van het Bor kunnen zendmasten overigens in de gehele gemeente worden vergund.
  • 20. De locatie Hoge Ham 85 ligt buiten het aangewezen kernwinkelgebied. Wijziging naar de bestemming Centrum wordt derhalve niet voorgestaan.

Conclusie

  • De toelichting wordt aangepast; paragraaf 2.1, bladzijde 11, de zin 'De beide kerken zijn [..] ruimtelijk structuur.' wordt gewijzigd in 'De Laurentiuskerk is een belangrijk oriëntatiepunt in de ruimtelijke structuur.'
  • Verouderde teksten uit de toelichting worden geactualiseerd.
  • Een exemplaar van het groenstructuurplan wordt aan het Platform Centrum toegezonden.
  • In het bestemmingsplan worden locaties aangewezen waar evenementen kunnen plaatsvinden. In de regels zullen tevens specifieke gebruiksregels ten behoeve van evenementen worden opgenomen.
  • De toelichting wordt aangepast, bladzijde 19, opgenomen zal worden dat er op dit moment geen klachten bekend zijn bij de horecabedrijven en zullen geen namen genoemd worden.
  • Toelichting – De laatste alinea op pagina 27 vervalt. Bladzijde 28 begint met de titel 'Conclusie'.
  • Toelichting – De tekst op bladzijde 43, onder punt 5.2 aanpassen. De tekst is verouderd, handhaving wordt structureel toegepast op basis van een prioriteitenlijst.
  • De conclusie op bladzijde 8 van bijlage 2 van de toelichting is onjuist en wordt aangepast.

2. Inspreker 2, Vieya, de heer F. Desloover, Postbus 134, 5100 AC DONGEN

Reactie A

Er worden voorbereidingen getroffen voor de nieuwbouw van de Multi Functionele Accommodatie (MFA) op de huidige locatie van De Cammeleur. Inspreker is blij met de reeds aangebrachte wijzigingen in het bestemmingsplan maar vindt het wenselijk om nog enkele wijzigingen aan te brengen ten behoeve van de nieuwbouw. Dat loopt vooruit op de indiening van een omgevingsaanvraag, maar voorkomt dat het bestemmingsplan in een later stadium gewijzigd dient te worden ten behoeve van de MFA.

Antwoord A

Het bestemmingsplan Centrum is een consoliderend plan en gaat uit van het vastleggen van de in het plangebied aanwezige ruimtelijk-functionele situatie. Dit betekent dat het bestemmingsplan in belangrijke mate is gericht op het vastleggen van bestaande functies en waarden (voor zover relevant). Tevens is het bestemmingsplan afgestemd op de reeds toegestane planologische ontwikkelingsmogelijkheden van aanwezige gebruiksvormen (waaronder uitbreiding).

Reactie B

De wijzigingen betreffen onder meer de footprint van het gebouw, het gebied tussen de huidige Cammeleur en Winkk, de realisering van een terras aan de parkkant van het gebouw, een mogelijke ontsluiting van De Cammeleur vanaf de Dr. Willem Dreeslaan en enkele bestemmingsplanvoorschriften. Inspreker zal in overleg met de ambtelijke dienst met voorstellen komen tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Antwoord B

Voorstellen tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan worden met belangstelling afgewacht.

Conclusie

Er is geen aanpassing van het bestemmingsplan nodig.

3. Inspreker 3, de heer C.W.M. Trommels, Hoge Ham 122, 5104 JK DONGEN

Reactie A

Op de plankaart bedraagt de goothoogte van de woning 7 m maar de goothoogte is bijna 9 m hoog. In eerdere bestemmingsplannen was een hoogte van 10 m opgenomen. Inspreker verzoekt dit aan te passen.

Antwoord A

In het vigerende bestemmingsplan is een goothoogte van 7 m opgenomen. Gezien de feitelijke situatie wordt een goothoogte van 9 m opgenomen. De verbeelding wordt aangepast. In het bouwvlak wordt een goothoogte van 9 m opgenomen.

Reactie B

Het bouwblok van de woning is verkleind ten opzichte van eerdere plannen. Inspreker verzoekt het bouwblok minimaal terug te brengen tot de maat van het vorige bestemmingsplan.

Antwoord B

De verbeelding wordt aangepast. De diepte van het bouwblok wordt vergroot tot de maat zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan, te weten een diepte van 25 m.

Reactie C

Inspreker maakt ernstig bezwaar tegen het openbaar maken van de momenteel met een poort afgesloten parkeergelegenheid achter zijn perceel. Op het toegangspad naar dit parkeerterrein wordt gedeald. Wanneer het parkeerterrein openbaar wordt, is vanaf de openbare straat geen toezicht mogelijk. De betrekkelijke rust op het parkeerterrein dient gehandhaafd te blijven.

Antwoord C

Alhoewel het openbaar toegankelijk maken van een parkeerterrein een feitelijke handeling is en geen deel uitmaakt van de bestemmingsplanprocedure zal het al dan niet openbaar maken van het parkeerterrein, het plaatsen van garageboxen en in het verleden gemaakte afspraken nader worden bekeken. Bij deze afweging zal de ontwikkeling van het naastgelegen perceel aan de Hoge Ham 120 worden betrokken.

Reactie D

Inspreker verzoekt dringend om af te zien van de mogelijkheid tot het bouwen van garageboxen op dit parkeerterrein. Het realiseren van deze garageboxen sluit aan deze kant het openbare park visueel af. Het gevolg is een binnenterrein waarop in het geheel geen zicht meer is en niet meer voldoet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW).

Antwoord D

Zie ook het antwoord onder punt C. Het aspect PKVW zal nader onderzocht worden in relatie tot de ontwikkeling van het naastgelegen perceel aan de Hoge Ham 120. Er zal daarbij niet op de zaken vooruitgelopen worden en de garageboxen zullen vooralsnog niet op de verbeelding worden opgenomen.

Reactie F

Wanneer de gemeente van mening is dat het parkeerterrein een andere bestemming c.q. gebruik dient te krijgen, zijn er volgens inspreker twee mogelijkheden:

  • 1. Het teruggeven van het parkeerterrein aan het openbare park. De parkeerplaats was tot ongeveer 14 jaren geleden ook onderdeel van dit park en is ten behoeve van het parkeren voor uitsluitend buurtbewoners aan het park onttrokken. Dit is destijds ook zo aan de buurt beloofd.
  • 2. Het verkopen van de parkeerplaats aan inspreker. Dit heeft als voordeel dat het huidig gebruik van de parkeerplaats gehandhaafd blijft.

Antwoord F

Zie ook het antwoord onder punt C en D. De garageboxen zullen vooralsnog niet op de verbeelding worden opgenomen. De bestemming blijft daarmee ongewijzigd ten opzichte van de huidige situatie.

Reactie G

Ter informatie merkt inspreker op dat op de plaats waar de garageboxen zijn ingetekend een rioleringsstreng ligt. Deze is enkele jaren geleden aangelegd om hier tijdens evenementen in het Park Vredeoord toiletwagens op aan te sluiten. Deze voorziening komt bij bouw ter plaatse te vervallen. Dit is volgens inspreker ongewenst.

Antwoord G

Zoals hiervoor aangegeven zullen de garageboxen vooralsnog niet op de verbeelding worden opgenomen. Daarbij wordt opgemerkt dat het gebruikelijk is een KLIC-melding uit te voeren om eventuele kabels en leidingen in beeld te brengen.

Reactie H

Er is een nieuw MFA voorzien op de locatie van de huidige Cammeleur met meer gebruikers en een hogere inloopgraad. Inspreker vraagt zich af waar de aanvullende parkeergelegenheid voor auto's en fietsers komt. Dit zou in het bestemmingsplan moeten worden aangegeven.

Antwoord H

De ruimtelijke onderbouwing voor de locatie Hoge Ham 126 (Cammeleur) is opgesteld met gebruikmaking van de gegevens zoals deze tot nu toe bekend zijn. De ruimtelijke onderbouwing kan summier overkomen. Ten behoeve van de nieuwe MFA zal een optimaal bouwvlak in het bestemmingsplan worden opgenomen en worden voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing. Daarbij zal onder meer aandacht worden besteed aan de parkeerbalans en flora en fauna.

Conclusie

De verbeelding wordt aangepast:

  • Hoge Ham 122 – In het bouwvlak wordt een goothoogte van 9 m opgenomen.
  • Hoge Ham 122 – De diepte van het bouwblok wordt 25 m.
  • Parkeerterrein aan Geer – De garageboxen worden van de verbeelding verwijderd.

4. Inspreker 4, de heer H.J.M. van 't Hullenaar, Hoge Ham 102, 5104 JK DONGEN

Reactie A

Het perceel Hoge Ham 102 heeft de bestemming Maatschappelijk gekregen maar is het woonhuis van inspreker. De ontheffing voor de dierenverzorging is wel naar het adres Hoge Ham 102 gestuurd maar de dierenverzorging is gevestigd in de Hoge Ham 106.

Antwoord A

De verbeelding wordt aangepast. Hoge Ham 102 krijgt de bestemming Wonen en Hoge Ham 106 krijgt de bestemming Maatschappelijk.

Reactie B

Het perceel Hoge Ham 104 heeft in het huidige plan de bestemming KW. In het nieuwe plan is enkel de bestemming Kantoor opgenomen zonder de aanduiding (w) van wonen. Er zit een woning op de verdieping (Hoge Ham 104A).

Antwoord B

De verbeelding wordt aangepast. Hoge Ham 104-104A krijgt de bestemming Kantoor met de functieaanduiding (w).

Reactie C

Het perceel Hoge Ham 106 heeft in het huidige plan de bestemming KW. Er is ontheffing verleend voor dierenverzorging op de begane grond. Dit heeft in het nieuwe plan de bestemming Maatschappelijk gekregen. Op de verdieping dient wonen mogelijk te blijven (aanduiding (w)).

Antwoord C

Het perceel Hoge Ham 106 is nooit in gebruik geweest als wonen. Op basis van het geldende bestemmingsplan Centrum had op dit perceel al niet gewoond mogen worden. Het perceel zal enkel de bestemming Maatschappelijk krijgen. De verbeelding wordt niet aangepast.

Reactie D

Op de verdieping van het pand op het perceel Hoge Ham 104 is momenteel een kantoor gevestigd. Verzocht wordt om hier een woning toe te staan. Op het perceel Hoge Ham 104 zouden dan 2 woningen mogelijk zijn (begane grond en verdieping). Parkeren kan op eigen terrein worden opgelost.

Antwoord D

Het perceel Hoge Ham 104 is momenteel in gebruik als kantoor en woning. Het verzoek om het pand te splitsen en twee woningen mogelijk te maken, is onvoldoende concreet en maakt geen deel uit van het woningbouwprogramma. Het toevoegen van een woning biedt ruimtelijk gezien geen meerwaarde. Aan het verzoek wordt geen medewerking verleend.

Conclusie

De verbeelding zal op de volgende onderdelen worden aangepast:

  • Het perceel Hoge Ham 102 krijgt de bestemming Wonen.
  • Het perceel Hoge Ham 106 krijgt de bestemming Maatschappelijk.
  • Het perceel Hoge Ham 104-104A krijgt de bestemming Kantoor met de functieaanduiding (w).

5. Insprekers 5, de heer F.W.L. van Beekveld en mevrouw C.M.A. van Beekveld - van Hoof, Hoefsmid 3, 5104 DA DONGEN

Reactie A

Insprekers kunnen instemmen met de goothoogte van 9 m voor de geprojecteerde appartementen in de Jan Mertenslaan en hopen dat deze goothoogte niet wordt verhoogd.

Reactie A

Er is geen aanleiding om deze goothoogte te verhogen.

Reactie B

Insprekers willen weten of ter hoogte van de appartementen nog gekeken wordt naar een doorgang voor voetgangers tussen de Wagemaker en Jan Mertenslaan.

Antwoord B

Er komt een langzaamverkeersverbinding tussen de Wagemaker en Jan Mertenslaan. Deze staat op de plankaart aangegeven met de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied (V-VB).

Reactie C

Insprekers vragen aandacht voor het groen en willen weten of de boom ter hoogte van het appartementencomplex gehandhaafd blijft.

Antwoord C

Het is niet exact duidelijk om welke boom het gaat. Indien bedoeld wordt de boom ter hoogte van Wagemaker 14 dan zal in het kader van de planontwikkeling bekeken worden of de boom behouden kan blijven.

Conclusie

Het bestemmingsplan hoeft niet aangepast te worden.

6. Insprekers 6, de heer H.J.A.J. Bakx en mevrouw H. Bakx - Buwalda, Min. Loeffstraat 18, 5104 KG Dongen

Reactie A

Insprekers merken op dat in de toelichting in hoofdstuk 2 'Planbeschrijving' wordt gesteld, dat er in de Hoge Ham twee kerken zouden zijn. Na de afbraak van de St. Josephkerk is er nog maar een kerk.

Antwoord A

Dat is juist. De toelichting wordt hierop aangepast.

Reactie B

In de toelichting staat in paragraaf 2.3 bij de bodemkwaliteit vermeld dat er bodemverontreiniging zou zijn ter plaatse van Min. Loeffstraat 18. Dit is niet juist. Voor dat perceel is bij de aanvraag om bouwvergunning een grondonderzoek meegestuurd. Uit dat onderzoek bleek, dat er geen verontreiniging was op de voorgenomen bouwplaats.

Antwoord B

In de toelichting staat in paragraaf 2.3 niets gemeld over bodemverontreiniging. Er staat enkel dat er geen planologische en milieubelemmeringen zijn ten aanzien van de beoogde ontwikkeling.

In bijlage 1 (ruimtelijke onderbouwing woningbouw Jan Mertenslaan) van de toelichting is in paragraaf 4.1 gerefereerd aan bodemonderzoeken welke in het kader van eerdere planherzieningen zijn uitgevoerd, te weten Min. Loeffstraat 18 (juni 2003) en ter hoogte van de begraafplaats (april 2007). De conclusie voor de geprojecteerde woningbouwlocatie Jan Mertenslaan is dat het aspect bodemkwaliteit geen belemmering vormt voor de beoogde ontwikkeling. Wel dient in het kader van de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor bouwen een nieuw bodemonderzoek overlegd te worden.

Conclusie

De toelichting wordt aangepast; paragraaf 2.1, bladzijde 11, de zin 'De beide kerken zijn [..] ruimtelijk structuur.' wordt gewijzigd in 'De Laurentiuskerk is een belangrijk oriëntatiepunt in de ruimtelijke structuur.'

7. Insprekers 7, de heer W.C.J.G. Dirkse en de heer K.C.A.G.M. Dirkse, Hoge Ham 147, 5104 JD DONGEN

Reactie A

De percelen Hoge Ham 145 en 145A hebben de bestemming Centrum (C). Aan een deel van de bestemming Centrum is niet de bestemming supermarkt toegekend dat momenteel al in gebruik is als supermarkt dan wel als magazijn van de supermarkt.

Antwoord A

De opmerking is juist. De verbeelding wordt hierop aangepast.

Reactie B

Op vrijdag 26 oktober 2012 is een schetsontwerp ingediend voor uitbreiding en optimalisering van de Aldi-supermarkt. Insprekers verzoeken om dit schetsontwerp mee te nemen in het ontwerpbestemmingsplan Centrum.

Antwoord B

Het schetsontwerp voor de uitbreiding en optimalisering van de Aldi wordt op de verbeelding verwerkt.

Reactie C

De panden Hoge Ham 147, 147A, 147R en 149 zijn bestemd als Detailhandel, dit dient de bestemming Centrum (C) te zijn.

Antwoord C

Dat is juist. De verbeelding wordt aangepast.

Conclusie

De verbeelding wordt aangepast:

  • De bestemming supermarkt wordt verruimd overeenkomstig het bestaand gebruik.
  • De panden Hoge Ham 147, 147A, 147R en 149 worden bestemd als Centrum in plaats van Detailhandel.
  • Het schetsplan voor uitbreiding en optimalisering van de Aldi wordt op de verbeelding verwerkt.

8. Inspreker 8, Kanters Makelaars, A.W. Kanters, Postbus 176, 5100 AD Dongen

Reactie A

In het voorontwerpbestemmingsplan is voor het pand Mgr. Poelsstraat 9 een goothoogte van 4 m opgenomen. De naastgelegen panden, Mgr. Poelsstraat 7 en Minister Aalberselaan 20, hebben een goothoogte van 6 m. Inspreker verzoekt de goothoogte voor het pand Mgr. Poelsstraat 9 ook te wijzigen in 6 m.

Antwoord A

Gezien de goothoogtes van de omliggende bebouwing is het niet bezwaarlijk om de goothoogte te verhogen naar 6 m. De verbeelding wordt aangepast.

Reactie B

Inspreker vraagt de voorgevel van het bouwblok Mgr. Poelsstraat 9 gelijk te trekken met de voorgevel van het pand Mgr. Poelsstraat 7. De overdekte presentatieruimte komt daarmee in het bouwblok te vallen.

Antwoord B

De overdekte presentatieruimte betreft een bouwwerk, geen gebouw zijnde. De panden aan de zijde van de Mgr. Poelstraat 1 - 9 zijn dicht op de openbare weg gesitueerd. Het gelijktrekken van de voorgevel van het pand Mgr. Poelsstraat 9 met die van de voorgevel van het pand Mgr. Poelsstraat 7 is mogelijk. De verbeelding wordt aangepast.

Reactie C

Inspreker vraagt aandacht voor de goothoogte bij het pand Mgr. Poelsstraat 1A te Dongen, de goothoogte dient hier 6 m te zijn in plaats van 4 m.

Antwoord C

De verbeelding wordt aangepast, de goothoogte wordt gewijzigd in 6 m.

Conclusie

De verbeelding wordt op de volgende onderdelen aangepast:

  • De goothoogte voor het pand Mgr. Poelsstraat 9 wordt 6 m.
  • Het bouwblok van het pand Mgr. Poelsstraat 9 wordt gelijk gelegd met die van het pand Mgr. Poelsstraat 7.
  • De goothoogte van het pand Mgr. Poelsstraat 1A wordt 6 m.

9. Inspreker 9, Wildhage planontwikkeling, Hoofdstaat 8, 5109 AC 's Gravenmoer

Reactie A

Inspreker geeft aan de toezegging te hebben gekregen dat de gemeente wil meewerken aan bebouwing van de tuin van de locatie Hoge Ham 120 met grondgebonden woningen. Inspreker verzoekt de locatie als woningbouwlocatie op te nemen.

Antwoord A

Er is door de gemeente aangegeven dat een ontwikkeling op de locatie Hoge Ham 120 met grondgebonden woningen langs de Geer voorstelbaar is. Het plan is echter verder niet uitgewerkt, onvoldoende concreet en niet voorzien van een ruimtelijke onderbouwing. De ontwikkeling is daarom niet opgenomen in het bestemmingsplan.

Reactie B

Inspreker geeft aan dat na de sloop van de boerderij op het perceel Hoge Ham 83 er gesprekken gevoerd zijn met zowel de Rabobank als de ABN AMRO-bank om hun panden in de ontwikkeling van het binnenterrein in gezamenlijkheid aan te pakken. Hier voelden de banken niet voor.

Inspreker geeft aan de toezegging te hebben gekregen dat de gemeente wil meewerken aan de bebouwing van bedoeld perceel. Er is gesproken over een zestal (patio-)bungalows. Inspreker verzoekt de locatie als woningbouwlocatie op te nemen.

Antwoord B

Er is aangegeven dat het voorstelbaar is om de ontwikkeling van het perceel Hoge Ham 83 los te zien van de grote integrale ontwikkeling in dit gebied. Op dit moment zijn enkele inrichtingsvarianten bekend. Onduidelijk is welk plan uitgewerkt gaat worden. Het plan is onvoldoende concreet en niet voorzien van een ruimtelijke onderbouwing. De ontwikkeling is daarom niet opgenomen in het bestemmingsplan.

Conclusie

Er is geen aanpassing van het bestemmingsplan nodig.

10. Insprekers 10, de heer R.G.W. Vullings, J.J. Slauerhoffstraat 5, 5103 PN Dongen en de heer H.A.P.M. van den Bosch, Kerkstraat 52G, 5100 GE Dongen

Reactie A

Insprekers vinden het wenselijk om de bouwhoogte van de beoogde garageboxen bij het parkeerterrein aan de Geer te wijzigen naar de feitelijke situatie ter plaatse. De reeds aanwezige garages zijn allen hoger dan 3 m. Insprekers willen wellicht nieuwe garages bouwen met een goothoogte van 3,5 m.

Antwoord A

Gelet op reacties van omwonenden zal niet op zaken vooruitgelopen gaan worden en zullen de garageboxen vooralsnog niet op de verbeelding worden opgenomen. Aspecten als Politiekeurmerk Veilig Wonen, het al dan niet openbaar maken van het parkeerterrein, in het verleden gemaakte afspraken, de ontwikkeling van het naastgelegen perceel aan de Hoge Ham 120 zullen – samen met de wens om garageboxen te realiseren – nader worden bekeken.

In aanvulling daarop wordt opgemerkt dat de naastgelegen garages een bouwhoogte hebben van 3,2 m. Een dergelijke bouwhoogte voor de garages is mogelijk binnen de bepalingen zoals opgenomen in het bestemmingsplan.

Conclusie

De verbeelding wordt aangepast:

  • Parkeerterrein aan Geer – De garageboxen worden van de verbeelding verwijderd.

11. Inspreker 11, de heer H.A.P.M. van den Bosch, Kerkstraat 52G, 5100 GE Dongen

Reactie A

Tussen de percelen Sint Josephstraat 106A en de pastorie ligt een bouwblok met de bestemming Wonen. Inspreker verzoekt de rooilijn in het verlengde te leggen met het naastgelegen perceel. Inspreker wil het perceel aankopen voor het ontwikkelen van een woonhuis.

Antwoord A

Ambtelijk is reeds geconstateerd dat de rooilijn van de geprojecteerde woning tussen de percelen Sint Josephstraat 106A en de pastorie verder naar achter dient te worden gelegd. De rooilijn komt in het verlengde te liggen van de naastgelegen percelen.

Het aankopen van gronden maakt geen deel uit van een bestemmingsplanprocedure.

Reactie B

In het voorontwerpbestemmingsplan is voor het gebied gelegen aan en nabij de Dr. Willem Dreeslaan en achter Hoge Ham 136 de bestemming 'E4' behorend bij 'C' gewijzigd in de hoofdbestemming 'W' met subbestemming 'ga3'.

Inspreker verzoekt ten minste de geldende bestemming te handhaven maar de voorkeur gaat uit naar het uitbreiden van het 'bouwblok' op het betreffende terrein.

Antwoord B

De gronden zijn in het voorontwerpbestemmingsplan abusievelijk bestemd tot Wonen in plaats van Centrum. De verbeelding wordt aangepast en de gronden krijgen de bestemming Centrum en waar van toepassing de functieaanduiding Erf (behorende bij de bestemming Centrum).

Voor het uitbreiden van het bouwblok op het geldende terrein, ten behoeve van een woning, is geen aanleiding.

Reactie C

Inspreker verzoekt de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' voor het stuk grond gelegen tussen de bestaande woningen aan de Hoefsmid/Wagenmaker en de geplande woningbouw aan de Jan Mertenslaan te wijzigen in een bestemming welke garageboxen mogelijk maakt. Na de wijziging van de bestemming wil inspreker de mogelijkheid krijgen de grond aan te kopen.

Antwoord C

De bedoelde gronden zijn bestemd als parkeerplaatsen ten behoeve van de geprojecteerde woningbouw langs de Jan Mertenslaan. Het realiseren van garageboxen is hier niet aan de orde.

Het aankopen van gronden maakt geen deel uit van een bestemmingsplanprocedure.

Reactie D

Inspreker verzoekt de bestemming 'Verkeersdoeleinden' voor het stuk grond gelegen tussen de woningen Min. Loeffstraat 16-18 te wijzigen in een bestemming welke garageboxen mogelijk maakt. Na de wijziging van de bestemming wil inspreker de mogelijkheid krijgen de grond aan te kopen. Desgewenst kunnen in overleg de mogelijkheden voor herinrichten van het gebied besproken worden.

Antwoord D

Het betreffend stuk grond gelegen tussen de woningen Min. Loeffstraat 16-18 heeft de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied om daarmee het achtergelegen brandpad te kunnen bereiken. Het wijzigen van de bestemming is hier niet aan de orde.

Het aankopen van gronden maakt geen deel uit van een bestemmingsplanprocedure.

Conclusie

De verbeelding wordt aangepast. Het bouwblok van de geprojecteerde woning op het perceel Sint Josephstraat 106 wordt verder naar achteren gelegd. De voorgevelrooilijn komt gelijk te liggen met de rooilijnen van de panden 114 en 106A.

Tevens worden de gronden achter de Hoge Ham 136 gewijzigd in Centrum met een aanduiding erf.

12. Inspreker 12, Interieur- en Installatiebedrijf Bart Hultermans b.v., de heer H.C.J. Hultermans, Prins Bernhardstraat 32, 5104 HD Dongen

Reactie A

Inspreker is woonachtig op het adres Prins Bernhardstraat 32 en het aangebouwde pand Prins Bernhardstraat 34 is momenteel in gebruik als kantoor en voormalige werkplaats/magazijn van de onderneming Interieur- en Installatiebedrijf Bart Hultermans b.v. Momenteel staat de werkplaats/magazijn leeg omdat de bedrijfsactiviteiten zijn verplaatst naar het adres De Slof 28B in Dongen.

Inspreker verzoekt de bestemming Bedrijf van het aangebouwde pand te wijzigen in 'Wonen met kantoormogelijkheid' met de insteek om het pand nu nog als kantoor te gebruiken en later wellicht als wooneenheid voor zijn zoon. Als dit niet mogelijk is, verzoekt hij de bestemming Wonen aan dit deel toe te kennen.

Antwoord A

Het realiseren van een woning in de tweede lijn (achter de woning Prins Bernhardstraat 32) past niet binnen het gemeentelijk beleid. Wel is het mogelijk om de bestemming Wonen aan het gehele perceel toe te kennen en daarbij het gebruik van het kantoor vast te leggen middels een functieaanduiding 'kantoor'.

Wanneer het gebruik van het kantoor beëindigd wordt, kan bekeken worden of het bouwblok van de woning Prins Bernardstraat 32 kan worden verruimd. Dit is dan enkel ten behoeve van de bestaande woning en niet voor een toename van het aantal woningen.

Conclusie

De verbeelding wordt aangepast. De bestemming Bedrijf komt te vervallen. Het perceel krijgt in zijn geheel de bestemming Wonen met de functieaanduiding 'kantoor'.

13. Inspreker 13, de heer W. van Gool, Heuvel 21, 5101 TD Dongen

Reactie A

Inspreker is zeer gelukkig met de keuze van de nieuwe MFA op de gekozen locatie. Het voorontwerpbestemmingsplan geeft alleen maar de huidige situatie weer. Het is jammer dat de potenties die in deze omgeving aanwezig zijn, niet betrokken worden in zowel het programma van eisen voor de MFA als in het voorontwerpbestemmingsplan.

Over de omgeving is uitgesproken dat het verbeteren van de kwaliteit van het centrumgebied van groot belang is voor het functioneren van het centrumgebied als geheel.

De kans om hieraan tegemoet te komen is nu binnen handbereik. Inspreker pleit er voor een stedenbouwkundig onderzoek in te stellen waarin de volgende onderwerpen worden onderzocht:

  • 1. MFA in relatie met zijn directe omgeving.
  • 2. Hoe te reageren op de Hoge Ham tussen de Geer en de Biezen, Park Vredeoord, Winkk, de villa, de voorruimte van Winkk, het pleintje ten noordoosten van de Hoge Ham, het Wilhelminaplein, de parkeerplaatsen nabij Albert Heijn, de Dr. Willem Dreeslaan; maar ook
  • 3. Het parkeerterrein achter de Jumbo, zodat hier dubbel parkeergebruik kan ontstaan, met een goede ontsluiting vanuit de aanwezige stegen.

Dat stedenbouwkundig onderzoek zou volgens inspreker moeten worden uitgevoerd door een stedenbouwkundig bureau dat al eerder onderzoek heeft gedaan naar onderdelen van het centrum.

Antwoord A

De gemeente onderschrijft de reactie van inspreker dat de ontwikkeling van de MFA breder bekeken moet worden maar wijst ook op aspecten die in het verleden reeds zijn onderzocht/afgesproken.

Het Visiedocument centrumgebied is een richtinggevend document voor ontwikkelingen die plaatsvinden binnen het centrumgebied. In dit document is het centrumgebied in een aantal deelgebieden onderverdeeld waarin kernopgaven zijn opgesomd, zoals:

  • 1. Deelgebied 1 – Hoge Ham: herstel van de allure van de straat, die wordt gekenmerkt door een karakteristieke individualiteit van de afzonderlijke panden.
  • 2. Deelgebied 2 – Park Vredeoord: het integreren van het parkgebied in het centrum, door het verbeteren van de kwaliteit van de randen van het park en het scheppen van aantrekkelijke verbindingen, zowel functioneel als visueel. Nieuwe ontwikkelingen aan de rand van het park zullen dit dienen te versterken.
  • 3. Deelgebied 3 – Tramstraat en Sint Josephstraat: de typische structuur van deze straten met de vrijwel aaneengesloten gevarieerde bebouwing te respecteren. De aanwezige gebogen en verspringende rooilijn wordt gerespecteerd.
  • 4. Deelgebied 4 – ten noorden en ten zuiden van de Hoge Ham: deze gebieden via een aantrekkelijk openbaar gebied 'aan te helen' aan het centrumgebied en het huidige fragmentarische karakter met de vele achterkanten omvormen tot een gebied met door voorkanten van woningen en/of winkels begeleide routes. In de gebieden ten noorden van de Hoge Ham biedt de ontwikkelingshistorie met hoeves, stichten en karakteristieke verkaveling aanknopingspunten. In de gebieden ten zuiden van de Hoge Ham zijn de informelere ordeningsprincipes van de dekzandrug toepasbaar.

In het Visiedocument Centrum wordt de gewenste richting aangegeven voor de diverse deelgebieden. Daarbij komen aspecten als de Hoge Ham tussen de Geer en de Biezen, Park Vredeoord, Winkk, de villa, de voorruimte van Winkk, het pleintje ten noordoosten van de Hoge Ham, het Wilhelminaplein en dergelijke aan bod. Om een tweetal elementen te noemen:

  • 1. Park Vredeoord is een belangrijk groenelement. Om het park als een belangrijke monumentale groenvoorziening met recreatieve waarden voor de toekomst veilig te stellen, dienen de huidige grenzen van het park te worden gerespecteerd en als minimale omvang van het park te worden vastgesteld. In deze zin vormt de nieuwbouw op de plaats van huidige Cammeleur een uitdaging c.q. een dreiging.

De voorruimte voor Winkk maakt deel uit van Park Vredeoord en is daarmee een belangrijk groenelement.

  • 2. Het Wilhelminaplein is een groenvoorziening met een multifunctioneel karakter. Allerlei evenementen, zoals de avondvierdaagse, zomerspelen, kermis, circus etc. maken gebruik van deze voorziening. De uitstraling en sfeer van dit groene plein zijn echter mager. Herinrichting met als onderdeel visueel en fysiek verbinden van het Wilhelminaplein aan Park Vredeoord, (met behoud van de functionaliteit) betekent een toename van de kwaliteit in dit deel van het centrum. Er zal een koppeling plaats gaan vinden tussen Park Vredeoord en het Wilhelminaplein. De Nieuwstraat zal verdwijnen. Wel blijft er een verbinding voor fietsers en voetgangers.

In aanvulling op het Visiedocument Centrum zijn binnen het project MFA stedenbouwkundige randvoorwaarden/massastudie voor het pand opgesteld. Binnen de laatst genoemde is de MFA in relatie met zijn directe omgeving bekeken en wordt breder gekeken naar het parkeren, van zowel auto's als fietsers. Als stedenbouwkundige randvoorwaarden zijn hier genoemd:

  • 1. Park entree: Om het park zo gaaf mogelijk terug te brengen langs de Hoge Ham wordt de huidige ontsluiting van het hotel (voormalige villa Vredeoord) en De Cammeleur weer 'teruggebracht' naar de oorspronkelijke schaal van het park. In de tijd dat het park nog bestond uit de twee tuinen van Villa Vredeoord en het Musis Sacrum hadden deze beiden een prachtige formele toegang aan de Hoge Ham. De geslotenheid van de tuinen is in de tijd getransformeerd naar een waardevol open park-karakter. Aan de villazijde is een heel fraaie ontspannen parkentree overeind gebleven, maar de toegang van het oorspronkelijk Musis Sacrum is verhard en 'verblikt'. Te veel verharding en te veel parkeerplaatsen. Deze ontsluiting krijgt weer de allure van een parkentree. De breedte van de parkdoorgang tussen Villa Vredeoord en de MFA is een aandachtspunt. Deze toegang is gebaat bij een grotere maat. Zichtlijnen komen beter tot hun recht en de monumentale bomen krijgen de ruimte die ze nodig hebben. Verdere uitwerking van het gebouwontwerp/programma moet uitwijzen of de bouwgrens aan deze zijde opgeschoven kan worden. En of deze m² eventueel aan de parkzijde kunnen worden gecompenseerd.
  • 2. Formele zijde: Het bouwvolume van de nieuwe MFA maakt onderdeel uit van het straatbeeld van de Hoge Ham. Dit is een formeel straatbeeld met gevels tot aan het trottoir en entrees aan de straat. De gevel van de MFA past in de korrelgrootte van de gebouwen aan de Hoge Ham. De entree van het gebouw is goed zichtbaar vanaf de straat en heeft een uitnodigend karakter, een blikvanger.
  • 3. Entree: Ruimtelijk, sociaal en functioneel gezien heeft het de voorkeur de entree aan de kant van het hotel te situeren. Dit neemt niet weg dat het gebouw een open en toegankelijk karakter heeft aan de Hoge Ham. Aan de zijde van het Park Vredeoord is het mogelijk een secundaire entree te situeren. Deze entree wordt incidenteel gebruikt in het terrasseizoen of wanneer er een evenement/activiteit met veel bezoekers plaatsvindt in de multifunctionele zaal. Aanloop van de bezoekers gaat in dit geval via de parkkant van het gebouw en/of via de Dr. Willem Dreeslaan.
  • 4. Informele zijde: Aan de parkzijde gaat het gebouw een sterke relatie aan met de aangrenzende buitenruimte van het park. Een meer informele sfeer. Het ontwerp van het gebouw heeft een sterke samenhang met de inrichting van dit deel van het park. Het gebouw heeft een 'transparante' gevel en zou zo mogelijk zich zelfs letterlijk kunnen openen naar het park. Een uitbreiding in de vorm van een terras behoort tot de mogelijkheden. Een accent op de kop van het bouwvolume zorgt voor zichtbaarheid en een uitnodigende uitstraling van de MFA aan de parkzijde.
  • 5. Ontsluiting en parkeren: De huidige parkeerplaatsen van hotel Winkk en De Cammeleur vormen een enorme barrière in het parkbeeld. De Dr. Willem Dreeslaan biedt kansen om het laden & lossen en parkeren aan de achterzijde van de MFA op te lossen. Vanzelfsprekend moet ook parkeren voor mindervaliden en taxi's aan de voorzijde van het gebouw gesitueerd worden. Dit alles vraagt om nadere studie, waarbij ook de mogelijkheden van parkeren op de huidige parkeerterreinen op afstand bekeken moeten worden.

Wanneer de uitwerking van de MFA tijdig gereed is, kunnen de resultaten meegenomen worden in het ontwerpbestemmingsplan Centrum.

Onderdeel van de uitwerking van de MFA is het opstellen van een goede ruimtelijke onderbouwing voor deze ontwikkeling. Daarbij zal onder meer een parkeeronderzoek worden uitgevoerd. Het parkeeronderzoek beperkt zich tot het openbare gebied. Het parkeerterrein achter de Jumbo maakt hiervan geen deel uit omdat dit particulier terrein betreft en met de omwonenden afspraken zijn gemaakt over de openstelling van het parkeerterrein.

Conclusie

Het bestemmingsplan hoeft niet aangepast te worden.

14. Inspreker 14 - Heijkant advocaten, de heer J.P.M.M. Heijkant, Postbus 132, 5100 AC Dongen namens besloten vennootschap A.B. Vermeeren B.V. te Dongen

Reactie A

Inspreker geeft aan dat zijn cliënt eigenaar is van het perceel Gerardus Majellastraat 29-33 te Dongen. Het perceel bevindt zich binnen het plangebied van het voorontwerpbestemmingsplan Centrum.

Het perceel Gerardus Majellastraat 29-33 heeft de bestemming Bedrijf. Daarbij wordt niet ingespeeld op de actualiteiten. De bestemming dient gewijzigd te worden in de bestemming Wonen.

Cliënt heeft bij de Provincie Noord-Brabant een melding ex artikel 28 Wet bodembescherming gedaan waarin zij onder meer heeft verzocht om in te stemmen met een saneringsplan. In die procedure heeft uw gemeente naar aanleiding van de ontwerpbeschikking op 28 november 2011 zienswijzen ingediend en aangegeven dat de nieuwe bestemming 'Wonen' wordt. Op 21 december 2011 heeft Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant de beschikking afgegeven waarin zij met het saneringsplan heeft ingestemd.

Inspreker verzoek dit te betrekken bij de opstelling van het ontwerpbestemmingsplan en aan het perceel van cliënt de bestemming Wonen te verlenen.

Antwoord A

Zoals telefonisch reeds aan cliënt van inspreker is aangegeven, is het perceel Gerardus Majellastraat 29-33 gelegen binnen de grenzen van het bestemmingsplan Zuid en West Dongen en niet binnen de grenzen van het bestemmingsplan Centrum. Aan het verzoek om aanpassing van het bestemmingsplan kan derhalve geen gehoor worden gegeven.

Tevens is aan cliënt al meerdere malen aangegeven dat in het bestemmingsplan Zuid en West Dongen een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen om onder voorwaarden de bestemming Bedrijf te wijzigen in de bestemming Wonen.

Conclusie

Het bestemmingsplan hoeft niet aangepast te worden.