direct naar inhoud van 3.7 Geluid en Wet geluidhinder
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0766.BP2013000015-VG01

3.7 Geluid en Wet geluidhinder

Beleid en normstelling

Woningen worden door de Wet geluidhinder (hierna: Wgh) als geluidsgevoelige functie aangemerkt. Indien in een bestemmingsplan nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt, dan is volgens de Wgh akoestisch onderzoek verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een (spoor)weg of bedrijventerrein. Een nieuwe geluidsgevoelige functie dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen.

Toetsing/beoordeling

Het bestemmingsplan maakt, met uitzondering van de woningbouwontwikkeling langs de Jan Mertenslaan en Binnenhoven en het realiseren van een MFA op de locatie van De Cammeleur, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk.

De conclusies van de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen; Jan Mertenslaan en Binnenhoven (woningbouw) en het realiseren van een MFA zijn hierna toegelicht. Voor de volledige toelichting van het onderdeel geluid van deze ruimtelijke ontwikkelingen wordt verwezen naar de bijlagen 1 en 2.

Woningbouw langs Jan Mertenslaan

In het kader van de woningbouwontwikkeling aan de Jan Mertenslaan is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd waarbij de gezoneerde wegen (Min. Goselinglaan en de Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat) en niet gezoneerde wegen (Sint Josephstraat en de Hoge Ham) zijn onderzocht.

Gezoneerde wegen

Uit onderzoek blijkt dat de hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de Min. Goselinglaan op de maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m 45 dB bedraagt. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. Ten gevolge van het wegverkeer op de Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat, bedraagt de hoogst berekende geluidsbelasting op een maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m, 57 dB. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.

Omdat er redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels terug te dringen, moeten hogere waarden worden vastgesteld voor een aantal woningen. In tabel 3.1 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven waarvoor een hogere waarde moet worden vastgesteld ten opzichte van de gezoneerde Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat. Verder dient conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen te voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB. Hieraan wordt echter niet in het kader van het bestemmingsplan, maar bij de omgevingsvergunning voor bouwen getoetst.

Tabel 3.1 Verzoek hogere waarde woningen aan de Jan Mertenslaan

ontwikkeling   aantal   geluidsbelasting   geluidsbron  
patiowoningen   11   57 dB   Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat  
rijwoningen   12   56 dB   Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat  
appartementen begane grond   5   55 dB   Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat  
appartementen 1e verdieping   5   56 dB   Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat  
appartementen 2e verdieping   5   56 dB   Jan Mertenslaan/Sint Josephstraat  

Niet gezoneerde wegen

De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de Sint Josephstraat op een maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m, bedraagt 44 dB. Ten gevolge van het wegverkeer op de Hoge Ham bedraagt de hoogst berekende geluidsbelasting 32 dB op een maatgevende waarneemhoogte van 7,5 m. Bij beide wegen wordt de richtwaarde van 48 dB niet overschreden. Ten gevolge van deze wegen is er sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Realisatie nieuwe MFA

Er wordt geen geluidsgevoelige bebouwing mogelijk gemaakt in de MFA. Het uitvoeren van akoestisch onderzoek voor wegverkeerlawaai is dan ook niet noodzakelijk.

Woningbouwontwikkeling Binnenhoven

De geluidsbelasting ten gevolge van de gezoneerde Mgr. Schaepmanlaan bedraagt ten hoogste 46 dB. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden waarmee nader onderzoek achterwege kan blijven.

Voor de niet-gezoneerde wegen geldt dat ten gevolge van het wegverkeer op de Hoge Ham de geluidsbelasting ten hoogste 65 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt. Voor deze weg wordt niet voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

Voor de bouwplannen dient voldaan te worden aan de eisen van het Bouwbesluit met betrekking tot de geluidswering van de uitwendige scheidingsconstructie en de ventilatie. Bij de bepaling van de geluidswering dient gerekend te worden met de gecumuleerde geluidsbelasting waarop de aftrek ex artikel 110g Wgh niet is toegepast.

Conclusie

Het aspect wegverkeerslawaai of industrielawaai is voor voorliggend bestemmingsplan niet relevant.