Plan: | 's Gravenmoer Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2013000014-VG01 |
Beleid en normstelling
Woningen en onderwijsgebouwen/ scholen worden door de Wet geluidhinder (hierna: Wgh) als geluidsgevoelige functie aangemerkt. Indien in een bestemmingsplan nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt, dan is volgens de Wgh akoestisch onderzoek verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een weg of indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een bedrijventerrein. In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/uur-gebieden. Wegen in het buitenstedelijk gebied met 1 of 2 rijstroken hebben een geluidszone van 250 meter. Een nieuwe geluidsgevoelige functie dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen.
Toetsing / beoordeling
In de gehele bebouwde kom van 's Gravenmoer geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. Als gevolg daarvan zijn de wegen binnen de bebouwde kom gedezoneerd. Akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai is volgens de Wgh niet verplicht.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient de akoestische situatie echter wel inzichtelijk te worden gemaakt. De in het plan opgenomen wijzigingsbevoegdheid maakt bouwen niet rechtstreeks mogelijk. Bij het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid dient het aspect wegverkeerlawaai inzichtelijk te worden gemaakt.
Voor de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen aan de Hoofdstraat 72 en de Emmalaan is akoestisch onderzoek verplicht en uitgevoerd. Voor de wijze waarop met het aspect geluidhinder wordt omgegaan en de resultaten van het onderzoek, wordt verwezen naar bijlage 1 en bijlage 6.
In het bestemmingsplan worden geen overige nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarbij het aantal geluidsgevoelige functies kan uitbreiden. Verder akoestisch onderzoek is dan ook niet nodig.
Conclusie
Het aspect wegverkeerslawaai is voor voorliggend bestemmingsplan niet relevant.
Voor de wijze waarop met de nieuwe ruimtelijke ontwikkeling aan de Hoofdstraat 72 wordt omgegaan met het aspect wegverkeerslawaai wordt verwezen naar bijlage 1.
Voor de wijze waarop met de ontwikkeling Emmalaan wordt omgegaan met het aspect wegverkeerslawaai wordt verwezen naar bijlage 6.