direct naar inhoud van 3.1 Milieuhinder
Plan: 's Gravenmoer Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0766.BP2013000014-VG01

3.1 Milieuhinder

3.1.1 Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op de milieuaspecten van de in het plangebied aanwezige bedrijven. Onderscheid wordt gemaakt in:

  • bedrijven (paragraaf 3.1.2 Milieuhinder bedrijven);
  • horeca (paragraaf 3.1.3 Milieuhinder horeca);
  • sportpark (paragraaf 3.1.4 Milieuhinder sportvoorzieningen).

3.1.2 Milieuhinder bedrijven

Beleid en normstelling

Milieuzonering

Ter beperking van milieuhinder voor de omgeving worden grenzen gesteld aan de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten. Dit gebeurt aan de hand van een milieuzonering. Deze milieuzonering geeft aan:

  • welke activiteiten voor de huidige en toekomstige bedrijven mogelijk zijn;
  • welke bedrijven in de toekomst binnen het plangebied uit milieuoogpunt toelaatbaar zijn, indien bestaande bedrijvigheid verdwijnt.

Het is algemeen gebruik om te zoneren op basis van richtafstanden voor de verschillende milieuaspecten (geluid, geur, stof, risico). Deze richtafstanden kunnen worden ontleend aan de publicatie "Bedrijven en milieuzonering" van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van 2009.

Basisreferentie rustige woonwijk

Het uitgangspunt bij de bepalingen van de afstanden volgens de VNG systematiek is dat het gaat om woningen gelegen in het omgevingstype 'rustige woonwijk'. Dit is een basisreferentietype woonwijk, zonder functiemenging en met weinig verkeer.

Niet elke omgeving is te typeren als rustige woonwijk. Dit maakt dat een nader onderzoek naar de feitelijke omgeving (plangebied en omgeving) nodig is.

Indien de omgeving in de specifieke situatie dit rechtvaardigt, kunnen gemotiveerd kleinere richtafstanden worden aangehouden. In het bestemmingsplan wordt dit onderbouwd. Beoordeeld wordt van welke omgeving sprake is en voor welke milieuaspecten die correctie aanvaardbaar wordt geacht.

Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging'

Gelet op het karakter van het plangebied, een historische woonkern met traditionele functiemenging is gekozen voor de Staat van Bedrijfsactiviteiten "functiemenging" (SvB) (Staat van bedrijfsactiviteiten "functiemenging", oktober 2010). Voor een nadere toelichting op deze staat wordt verwezen naar bijlage 4. Deze staat is afgestemd op de genoemde VNG-publicatie (De in dit bestemmingsplan gehanteerde SvB 'functiemenging' is niet exact gelijk aan de SvB functiemenging uit de VNG-publicatie. Voor een nadere uitleg hierover wordt verwezen naar bijlage 4) en gekoppeld aan de planregels van het bestemmingsplan. Het is daarmee een eerste globaal toetsingskader voor de toelaatbaarheid van bedrijven. In een concrete situatie is milieuwetgeving bepalend.

Uitgangspunten

  • Randvoorwaarde is dat de milieuhinder voor de omgeving tot een minimum moet worden beperkt.
  • Voor de bedrijven in het plangebied, die voornamelijk te midden van woningen zijn gevestigd, wordt de bestaande situatie bevestigd.

De in het plangebied gevestigde bedrijven zijn met name geconcentreerd in de oude bebouwingslinten, buiten de woonkern, en op de kruising van de Hoofdstraat-Wielstraat en Molendijk. Hier is sprake van een historisch gegroeide situatie van functiemenging. Op de bedrijfspercelen kunnen bedrijven c.q. bedrijfsactiviteiten tot en met categorie B2 worden toegestaan.

Toetsing / beoordeling

Aanbod en situering

Bedrijvigheid

In het plangebied zijn diverse bedrijven gevestigd. De bedrijven zijn voor het merendeel lokaal van karakter. Daarnaast zijn buiten het plangebied, ook enkele bedrijven gevestigd. Deze bedrijven zijn in deze paragraaf niet beschouwd, aangezien het een bestaande situatie betreft, die door de vaststelling van dit bestemmingsplan niet zal wijzigen.

Inschaling van bedrijven

Niet-agrarische bedrijven

De thans gevestigde bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de desbetreffende milieucategorieën van de SvB 'functiemenging'. Hieruit blijkt dat niet alle bedrijven voldoen aan de regel dat maximaal bedrijven uit categorie B2 zijn toegestaan. Een transportbedrijf aan de Hoofdstraat 24 is ingeschaald in categorie C. Dit bedrijf is echter reeds lange tijd in het plangebied gevestigd, er zijn geen problemen bekend. Voor dit bedrijf worden dan ook de bestaande planologische rechten gerespecteerd via een maatwerkbestemming. Daarnaast is de gemeentewerf ingeschaald als categorie C. Op de gemeentewerf vinden echter slechts beperkte hinderveroorzakende activiteiten plaats. Aan de Vaartweg 45 is verder nog een categorie C bedrijf gevestigd. Het gaat hierbij om een hoveniersbedrijf/tuincentrum. Ook het garagebedrijf/benzineverkooppunt aan de Molendijk 1A is een categorie C bedrijf. Zowel de gemeentewerf, het hoveniersbedrijf/tuincentrum en het garagebedrijf zijn voorzien van een maatwerkbestemming.

Nieuwvestiging van bedrijven is buiten de opgenomen bedrijfsbestemmingen en de bestemming gemengd (voor zover wordt voldaan aan de toelaatbaarheid) in het plangebied niet mogelijk.

Voor zover bedrijven niet aan milieuwetgeving kunnen voldoen, is verplaatsing gewenst naar een bedrijventerrein (bijvoorbeeld Tichelrijt) waar ook op langere termijn kan worden voldaan aan de (veranderende) milieuwetgeving en waar ook voldoende ruimte kan worden geboden voor een gezonde bedrijfsontwikkeling. Op dit moment zijn dergelijke bedrijven niet bekend.

Agrarische en overige bedrijvigheid

In het plangebied zijn agrarische bedrijven aanwezig (glastuinbouw, fruitteelt en veehouderij) aan de Vaartweg, Waspikseweg en de Hoofdstraat-Wielstraat. Het gaat om glastuinbouwbedrijven, kwekerijen (fruit, potplanten en bloemen) en een aantal veehouderijen. De bedrijven liggen ingeklemd tussen de (woon)bebouwing en hebben in het algemeen slechts beperkte ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden.

Ook bevinden zich binnen het plangebied diverse (maatschappelijke) voorzieningen. Voorliggend plan voorziet niet in ontwikkelingen, de huidige situatie zal door de vaststelling van dit bestemmingsplan niet wijzigen.

Klachten over bedrijven

Bij de gemeente zijn geen structurele klachten van omwonenden over de aanwezige bedrijven bekend.

Conclusie

Met betrekking tot de huidige situatie ten aanzien van bedrijven in het plangebied zijn er geen belemmeringen aanwezig.

3.1.3 Milieuhinder horeca-bedrijven

Beleid en normstelling

Staat van Horeca-activiteiten

Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten (SvH) beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruik gemaakt. Vergelijkbaar met de SvB wordt bij de uitwerking van een ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke categorieën in het algemeen toelaatbaar.

Mede op grond van bovengenoemde criteria worden in de SvH drie hindercategorieën onderscheiden (waarvan één categorie met drie subcategorieën): lichte, middelzware en zware horeca. Voor een uitgebreide toelichting op de SvH wordt verwezen naar bijlage 5.

Inschaling en toelaatbaarheid

Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1b rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden.

Dit betekent niet dat de uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie in alle gevallen onaanvaardbaar is. De SvH geeft namelijk een vrij grove indeling van de hinderlijkheid van horecabedrijven. De situatie bij een specifiek bedrijf kan daarvan afwijken. In bepaalde gevallen kan onder voorwaarden worden meegewerkt aan de vestiging van een zwaardere categorie. Dit is het geval als het bedrijf als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten minder hinder veroorzaakt dan in de SvH is verondersteld.

Toetsing / beoordeling

Aanbod en situering

Binnen het plangebied zijn drie horecabedrijven gevestigd. Het gaat om twee restaurants aan de Hoofdstraat en een café/cafetaria aan de Molendijk.

Inschaling van horecabedrijven

De horecabedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de desbetreffende milieucategorieën van de SvH. Uit de inschaling in bijlage 3 blijkt dat beide restaurants passen binnen de algemene toelaatbaarheid. Het café (een snackbar maakt ook onderdeel uit van de inrichting) aan de Molendijk 24 past daar niet in.

In het plangebied zijn de horecabedrijven overeenkomstig het huidige gebruik bestemd en ingedeeld in de daarmee corresponderende horeca-categorie. Dit is ook mogelijk omdat de (eventuele) milieuhinder voor de omgeving kan worden beperkt met milieuwetgeving en met handhaving van de openbare orde. Nieuwe horeca-activiteiten worden in dit plan niet mogelijk gemaakt.

Klachten over horecabedrijven

Bij de gemeente zijn geen klachten van omwonenden over de aanwezige horecabedrijven bekend.

Conclusie

Met betrekking tot de huidige situatie ten aanzien van horecafuncties in het plangebied zijn er geen belemmeringen aanwezig.

3.1.4 Milieuhinder sportvoorzieningen

Beleid en normstelling

Voor het sportpark 't Wiel aan de Wielstraat 29A, aan de noordwestzijde van de kern, is het 'Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer' (het 'Activiteitenbesluit') van kracht. Belangrijke milieuaspecten zijn geluid, verkeersaantrekkende werking en visuele hinder afkomstig van lichtmasten.

Voor nieuwe situaties dient op grond van de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' (2009) tussen sportvoorzieningen (met verlichting) en nieuwe milieugevoelige functies (waaronder wonen) een richtafstand van circa 50 meter te worden aangehouden. Voor eventuele gemengde gebieden kan mogelijk een kleinere afstand worden aangehouden.

Toetsing / beoordeling

Het sportpark bestaat uit een sport-/gymzaal en speel- en trainingsvelden en kleedruimtes voor respectievelijk de voetbal en de tennisvereniging. De verkeersontsluiting van het park en de daarbij behorende parkeervoorzieningen vindt plaats vanaf de Wielstraat, die in verbinding staat met de Hoofdstraat. Het sportpark is voorzien van verlichting. De dichtstbijzijnde woningen bevinden zich aan de Stevenshof en de Dokter Koekkoeklaan. Tussen de woningen en de sportvelden is een groenstrook aanwezig. Aan de richtafstand van 50 meter wordt niet voldaan. De VNG-publicatie is voor het bestemmingsplan niet relevant, aangezien er geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt.

Conclusie

Een aantal woningen ligt op redelijk korte afstand van de sportvelden. De gemeente acht deze situatie aanvaardbaar omdat het gaat om een bestaande situatie die afdoende wordt geregeld met milieuwetgeving.