direct naar inhoud van 8.5 Wegverkeerslawaai
Plan: Dongen Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0766.BP2009000001-0001

8.5 Wegverkeerslawaai

Ten behoeve van het bestemmingsplan buitengebied Dongen is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. In het bestemmingsplan buitengebied Dongen worden nieuwe geluidsgevoelige functies in de vomr van tweede agrarische dienstwoningen mogelijk gemaakt. Getoetst moet worden of de geluidsbelasting ter plaatse van nieuwe geluidgevoelige functies voldoet aan de normen van de Wet geluidhinder (Wgh).

In deze paragraaf worden beleid en normstelling conform de Wgh en het geldende geluidsbeleid behandeld. Vervolgens zijn de resultaten en conclusies van het akoestisch onderzoek weergegeven. De invoergegevens die ten grondslag liggen aan de berekeningen evenals de uitvoergegevens (rekenbladen) zijn weergegeven in respectievelijk bijlage 8 en losse bijlage.

Beleid en normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden als nieuwe (of verplaatsting van) geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan.

De uiterste grenswaarde in een buitenstedelijke situatie bedraagt voor nieuwe woningen 53 dB. Voor nieuwe agrarische bedrijfswoningen is de uiterste grenswaarde 58 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

30 km/h-wegen

De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbron daarom niet mogelijk. Voor deze wegen zijn dan ook geen afstanden opgenomen.

Gemeentelijk hogere waarden beleid

Sinds 2007 kunnen gemeentes volgens de Wgh zelf een besluit hogere waarde nemen. Gemeentes zijn daarom ook bevoegd om een hogere waarden beleid vast te stellen. De gemeente Dongen kan ook een hogere waarden beleid hanteren, indien dit noodzakelijk blijkt te zijn. Echter dit beleid is in een voorbereidend stadium en dient nog vastgesteld te worden door het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dongen.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningsuitkomsten zijn opgenomen in losse bijlage. De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek zijn vermeld in bijlage 8, tabel 1 en 2. Voor het buitengebied zijn afstanden berekend van de 48, 53 en 58 dB-contouren voor het prognosejaar 2020.

Verhardingsbreedte en verhardingssoort

De verhardingsbreedte kan gedefinieerd worden als zijnde; "de breedte van het verharde oppervlak tussen de gevel van een (nieuwe) geluidsgevoelige functie en de as van de weg". In principe betreft dit de helft van de breedte van het wegdek. Voor de provinciale weg (Vierbundersweg N632) en de wegen met een gelijkwaardige karakterisering (de Middellaan, Kanaaldijk Noord, Gaasjesweg, Gemeentenweg, Dongenseweg en de Burgemeester Brokxweg ) is een wegbreedte van 8 meter en een verhardingsbreedte van 4 meter aangenomen. Voor de overige wegen in het buitengebied is een wegbreedte van 5,5 meter aangehouden, resulterende in en een verhardingsbreedte van 2,75 meter. De wegdekverhardingen, aangeleverd door de gemeente Dongen zijn gehanteerd voor de invoerparameter verhardingssoort. Daarbij is voor een asfaltverharding het referentiewegdek (DAB) aangehouden. Voor klinkerbestrating is uitgegaan van een gewone elementenverharding.

Voor de Vierbundersweg en de Kanaaldijk Noord zijn de invoergegevens gehanteerd zoals die ook voor het aanvullende akoestische onderzoek ten behoeve van de woningbouw aan de Haanse Hoef (juni 2008) zijn gebruikt.

Waarneemhoogte

In het akoestisch onderzoek is uitgegaan van een geluidsbelasting op verschillende hoogtes op de gevel. Per bouwlaag is één berekening uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van woningen met drie bouwlagen, te weten de begane grond, de verdiepingsvloer en een kap. De waarneemhoogtes bevinden zich op 1,50 m, 4,50 m en 7,50 meter boven het maaiveld.

Objectfractie en zichthoek

Bij de berekening van de geluidsbelasting is geen gebruik gemaakt van een objectfractie. In buitengebied is de bebouwing aan weerszijden van de weg in algemeen vrij beperkt. Ook is geen zichthoekcorrectie toegepast. Door de beperkte bebouwing is in het buitengebied geen sprake van een afschermende werking door nabijgelegen bebouwing.

Resultaten

Voor nieuwe geluidgevoelige functies en verplaatsing van bestaande geluidsgevoelige functies binnen de geluidszone van een weg, dient te worden voldaan aan de normen die de Wet geluidhinder stelt. Wanneer de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevel niet wordt overschreden is een geluidsgevoelige bestemming, voor wat betreft de Wet geluidhinder, toegestaan. In tabel 8.1 is aangegeven op welke maatgevende afstand vanuit de weg-as dit geluidsniveau wordt bereikt (48 dB-contour). De in- en uitvoergegevens die hieraan ten grondslag liggen zijn opgenomen in losse bijlage. Ook zijn in tabel 8.1 de contouren vermeld van 53 dB en 58 dB, de uiterste grenswaarden voor buitenstedelijke situaties voor respectievelijk nieuwe woningen en nieuwe agrarische bedrijfswoningen. Dit betekent dat binnen de afstand uit de wegas waar de uiterste grenswaarde wordt bereikt (de 53 dB of 58 dB-contour) geen geluidsgevoelige functies gerealiseerd kunnen worden. In het gebied, waar de geluidsbelasting aan de gevel tussen de voorkeursgrenswaarde (48 dB) en de uiterste grenswaarde (53 dB of 58 dB) ligt, zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien een hogere waarde wordt verleend door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0766.BP2009000001-0001_0019.jpg"