direct naar inhoud van Artikel 24 Algemene aanduidingsregels
Plan: Koekoekbos, Villawijk en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0753.bpkoekoekvillagolf-VA01

Artikel 24 Algemene aanduidingsregels

24.1 geluidszone - industrie
24.1.1 Algemeen

Ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone - industrie' geldt het volgende:

  • a. ter plaatse van de 'geluidszone - industrie' zijn de gronden in aanvulling op het bepaalde in de regels als bedoeld in Hoofdstuk 2 mede bestemd voor het tegengaan van een te hoge geluidsbelasting vanwege het 'industrieterrein 't Zand' op geluidsgevoelige objecten;
  • b. in afwijking van het bepaalde bij de andere voor die gronden aangewezen bestemmingen geldt ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone - industrie', dat een op grond van de andere aangewezen bestemmingen toelaatbaar gebouw, of de uitbreiding daarvan, welke kan worden aangemerkt als een geluidsgevoelig object als bedoeld in de Wet geluidhinder, met uitzondering van bestaande geluidsgevoelige objecten, slechts mag worden gebouwd indien de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein 't Zand op de gevels van dit gebouw niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A);
  • c. tot een gebruik, strijdig met de aanduiding 'geluidszone - industrie' wordt in ieder geval gerekend het gebruik van niet geluidsgevoelige objecten als geluidsgevoelig object.
24.1.2 Afwijken

Het bevoegd gezag kan in afwijking van het bepaalde in artikel 24.1.1 onder b toestaan dat wordt gebouwd tot een geluidsbelasting vanwege het industrieterrein 't Zand op de gevels van het gebouw tot maximaal 55 dB(A).

24.2 geluidszone - grote luchtvaart
24.2.1 Algemeen

Ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone - grote luchtvaart' geldt dat die gronden - behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en) - tevens bestemd zijn voor de bescherming en instandhouding van de geluidsruimte voor het luchtvaartterrein Eindhoven.

24.2.2 Bouwregels

Ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone - grote luchtvaart' behorende bij het luchtvaartterrein Eindhoven geldt, dat het niet is toegestaan geluidsgevoelige gebouwen en woonwagenstandplaatsen ten behoeve van geluidgevoelige functies als bedoeld in het Besluit geluidbelasting grote luchtvaart te bouwen tussen de geluidsbron en de bijbehorende 35-ke lijn, voor zover die op het tijdstip van vaststelling van de geluidszone nog niet aanwezig waren en waarvoor nog geen bouwvergunning of omgevingsvergunning is verleend.

24.2.3 Afwijken van de bouwregels

Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in artikel 24.2.2 teneinde het bouwen van geluidsgevoelige gebouwen, op gronden gelegen binnen de 35-45 ke-zone, toe te staan indien aangetoond is dat voldaan wordt aan de wet- en regelgeving omtrent geluidsbelasting door landende en opstijgende luchtvaartuigen in het betreffende Ke-gebied.

24.2.4 Specifieke gebruiksregels

Ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone - grote luchtvaart' behorende bij het luchtvaartterrein Eindhoven geldt, dat het niet is toegestaan het gebruik van gebouwen ten behoeve van niet-geluidgevoelige functies om te zetten in het gebruik van gebouwen ten behoeve van geluidgevoelige functies tenzij aangetoond is dat voldaan wordt aan de wet- en regelgeving omtrent geluidsbelasting door landende en opstijgende luchtvaartuigen in het betreffende Ke-gebied.

24.3 Luchtvaartverkeerszone - ILS (60-90)
24.3.1 Algemeen

Ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerszone - ILS' geldt dat die gronden (naast de andere aangewezen bestemming(en)) primair bestemd zijn als invliegroute van het vliegverkeer en het daarbij behorende verstoringsvlak van het Instrument Landing System (ILS) ter waarborging van de vliegveiligheid.

24.3.2 Bouwregels

Op de gronden als bedoeld in artikel 24.3.1 geldt een maximale bouwhoogte van 60 meter + N.A.P..

24.3.3 Afwijken van de bouwregels

Het bevoegd gezag kan met een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 24.2.2 en toestaan dat er een hogere bouwhoogte wordt toegestaan, met dien verstande dat de werking van het Instrument Landing System (ILS) niet in onaanvaardbare mate negatief wordt beïnvloed en voorafgaand aan het verlenen van de vergunning schriftelijk advies is ingewonnen bij de beheerder van het Instrument Landing System (ILS).

24.4 overlegzone RWS

Ter plaatse van de aanduiding 'overlegzone RWS' gelden voor die gronden in afwijking van hetgeen in de overige regels is bepaald, de navolgende bepalingen:

  • a. er mogen géén gebouwen en ander bouwwerken gebouwd worden, anders dan ten behoeve van verkeersgeleiding en vervangende nieuwbouw;
  • b. het bevoegd gezag kan door middel van een omgevingvergunning afwijken van het bepaalde onder a ten behoeve van het oprichten van bebouwing als toegestaan ingevolgde de ter plaatse aangewezen bestemmingen en voorzover de verkeersbelangen niet onevenredig worden aangetast, gehoord de wegbeheerder.
24.5 vrijwaringszone - weg

Ter plaatse van de aanduiding 'vrijwaringszone - weg' geldt voor die gronden in afwijking van hetgeen in de overige regels is bepaald de navolgende bepaling:

  • a. er mogen géén gebouwen en ander bouwwerken gebouwd worden, anders dan ten behoeve van verkeersgeleiding en vervangende nieuwbouw.