Plan: | Plusmarkt Abcoude |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BPP006kootsuperAbc-va01 |
De huidige supermarkt Plus is gevestigd aan de Hoogstraat in het historische centrum van Abcoude. De huidige locatie van deze supermarkt levert problemen op voor het functioneren van het centrum van Abcoude en wordt gezien als storende functie binnen de historische structuur. Bovendien is de huidige locatie te klein om hier een op de toekomst gerichte supermarkt te realiseren. In de directe omgeving van de huidige locatie zijn er geen mogelijkheden om de Plus te huisvesten. Daarom is het initiatief genomen de Plus-supermarkt vanuit het historisch centrum te verplaatsen naar de te herontwikkelen locatie op de hoek van de Broekzijdselaan en de Amsterdamsestraatweg te Abcoude.
Op basis van de bovenstaande beschrijving (zie paragraaf 2.1), is gekomen tot stedenbouwkundige randvoorwaarden voor het plangebied, die hieronder worden toegelicht. Hierbij zijn de volgende overwegingen van belang:
Om de ontwikkeling in te passen in de waardevolle stedenbouwkundige structuur van het centrumgebied Abcoude, zijn stedenbouwkundige randvoorwaarden opgesteld. Op 16 september 2010 heeft de gemeenteraad van Abcoude deze randvoorwaarden vastgesteld, nadat verschillende belangen zijn gewogen. Tijdens deze raadsbijeenkomst zijn presentaties gehouden die naast deze randvoorwaarden ook in gingen op:
Stedenbouwkundige randvoorwaarden
De locatie leent zich goed voor dubbel grondgebruik met wonen, parkeren en bijzondere functies (detailhandel, kantoren etc.). Om de ontwikkeling in te passen in de waardevolle stedenbouwkundige structuur van het centrumgebied Abcoude, zijn stedenbouwkundige randvoorwaarden opgesteld. In het onderstaande figuur zijn de stedenbouwkundige randvoorwaarden verbeeld.
Figuur 2.1 Stedenbouwkundige randvoorwaarden
De volgende stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de ontwikkeling zijn meegeven:
Ontwerp
De architectuur van de bebouwing moet worden afgestemd op het dorpse karakter en sluit qua typologie, maat, schaal en materiaalgebruik aan op de karakteristiek van de omliggende bebouwing. Een eigentijdse vormgeving van hoge architectonische kwaliteit, is daarbij te verkiezen boven een historiserende en kopiërende architectonische vormgeving.
Oriëntatie
De locatie dient alzijdig te worden benaderd, voorwaarde hierbij is een hoogwaardige architectuur van zowel voorkant als achter- en zijkant. Achterkantsituaties aan openbare wegen, door bijvoorbeeld dichte ramen met reclame, dienen vermeden te worden. De bebouwing moet in de rooilijn van de Broekzijdselaan worden gebouwd. Op de stedenbouwkundige randvoorwaardenkaart zijn de overige rooilijnen aangegeven. Deze rooilijnen zijn maximale rooilijnen die naar binnen mogen worden verschoven. De bijzondere villa naast de locatie aan de Amsterdamsestraatweg (nr. 26) moet vanaf de Broekzijdselaan in het zicht blijven (mag dus niet achter de nieuwe bebouwing worden weggestopt). De entree van de supermarkt moet zich aan de zijde van de Amsterdamsestraatweg bevinden op een geringe afstand van de verbijzonderende hoek, zodat deze direct gelegen is naast de entrees van de overige winkelruimten.
Het geniet de voorkeur om de expeditieruimte van de ingang van de parkeergelegenheid te scheiden.
Maatvoering
De algemeen toelaatbare bouwhoogte van het hoofdgebouw bedraagt 13 m. Op de hoek van Broekzijdselaan en Amsterdamsestraatweg is ruimte voor bijzondering van het gebouw, ter plaatse is een bouwhoogte van 16 m toegestaan. Voor de buitenzijde van de bebouwing (naar de Amsterdamsestraatweg en Broekzijdselaan gekeerde zijde) moet een maximumgoothoogte van 8 m in acht genomen worden. Daar waar een hogere bouwhoogte (van 16 m) is toegestaan, geldt een maximumgoothoogte van 11 m. De bouwhoogte van de beganegrondlaag mag maximaal 4 m bedragen. De diepte van de bebouwing boven de beganegrondlaag mag maximaal 12 m diep zijn. Daarachter is maximaal 3 m ruimte gereserveerd voor de ontsluiting van de appartementen. Er moet ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrens met de woningen aan de Broekzijdselaan (nr. 6) minimaal 5 m in acht worden genomen.
Verkeer, ontsluiting en parkeren
Het laden en lossen moet inpandig worden opgelost. De parkeergelegenheid en de ingang van de inpandige laad-/lossluis krijgen ieder een eigen inrit, zodat een efficiënte verkeersafwikkeling wordt verkregen. Het benodigd aantal parkeerplaatsen moet op eigen terrein worden gerealiseerd.
Aanvullingen op stedenbouwkundige randvoorwaarden
De volgende aanpassingen en aanvullingen op de stedenbouwkundige randvoorwaarden (september 2010) gelden voor de uitwerking van het plan.
Overleg met welstands- en monumentencommissie
Naar aanleiding van diverse overleggen tussen de welstands- en monumentencommissie, de architect en de stedenbouwkundige in de tweede helft van 2011 gelden de volgende aanpassingen en verfijningen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden:
Bouwdiepte appartementen
Daarnaast wordt, op verzoek van de exploitant, de randvoorwaarden ten aanzien van de bouwdiepte van de appartementen aangepast. De diepte wordt vergroot van 12 meter naar 13 meter, zodat er een betere indeling van de appartementen kan worden gemaakt.
Hieronder worden de beeldkwaliteitsregels, die in aanvulling op de stedenbouwkundige randvoorwaarden zijn opgesteld, gepresenteerd. Deze zijn gebaseerd op bovenstaande analyse en sluiten aan op zowel de relatie met het beschermd dorpsgezicht als op de positie binnen de structuur van Abcoude. Dit betekent dat er omgang wordt gezocht met zowel het historische als het hedendaagse Abcoude.
Bebouwingsmassa
De bebouwing bestaat uit drie delen: een wand aan de Amsterdamsestraatweg, een wand aan de Broekzijdselaan en de verbijzondering op de hoek.
Amsterdamsestraatweg
De wand aan de Amsterdamsestraatweg bestaat uit verschillende delen. De delen knikken licht ten opzichte van elkaar. Langs de Amsterdamsestraatweg ontstaat een beeld van gelede architectuur van verschillende massa's en verschillende richtingen. De toegang tot de parkeergarage vanaf de Amsterdamsestraatweg dient zorgvuldig te zijn vormgegeven. Langs de Amsterdamsestraatweg wordt een voorterrein voorzien, dat moet bijdragen aan de representatieve en open uitstraling van de entree en voorgevel van de supermarkt en winkels.
Broekzijdselaan
In de gevel aan de Broekzijdselaan zijn geen entrees van winkels beoogd. Om te voorkomen dat hier op de begane grond een gesloten wand ontstaat en het voorterrein levenloos is, worden hier zo mogelijk de entrees van de woningen gerealiseerd. Hiermee wordt aangesloten op de aangrenzende woonbebouwing en het groene voorterrein. De indeling van deze gevel moet aansluiting zoeken bij de schaal van de naastgelegen bebouwing. Tevens zal vanaf de Broekzijdselaan de expeditie van de supermarkt worden georganiseerd.
De hoek
De hoek krijgt een markante uitstraling. Het element dat hier gerealiseerd wordt, markeert het snijpunt van de verschillende structuren van Abcoude. Het markeert de overgang van het historisch centrum naar het buitengebied, maar speelt ook een rol in het hogere schaalniveau van Abcoude.
Architectonische uitwerking
Voor de regels voor de architectonische uitwerking is zoveel mogelijk aangesloten bij de karakteristiek van het beschermde dorpsgezicht. Deze luiden:
Openbare ruimte
Uit de bovenstaande randvoorwaarden vloeit het volgende maximum programma (worse case benadering):
In hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 wordt het beoogde programma getoetst aan het huidige beleid en wet- en regelgeving.
Door Van Moort & Partners Architecten bv is een bezonningsstudie opgesteld voor de Plusmarkt (zie bijlage 2). Deze studie geeft inzicht in de schaduwwerking van de nieuwbouw ten opzichte van de huidige bebouwing. In deze studie is uitgegaan van de vier rerentiedagen 21 maart (begin van de lente), 21 juni (begin van de zomer), 23 september (begin van de herfst) en 21 december (begin van de winter).
Conclusie
Uit de bezonningstudie (zie bijlage 2) kunnen de volgende conclusies worden getrokken:
Gezien de beperkte extra schaduwhinder op kavels van de achtergelegen woningen aan de Broekzijdselaan en het pand direct ten oosten van de kavel wordt de ontwikkeling aanvaardbaar geacht.