direct naar inhoud van 3.7 Milieuhinder
Plan: Kom Koudekerke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0717.0029BPKdKAp-VG01

3.7 Milieuhinder

In deze paragraaf wordt ingegaan op de milieuaspecten van de in het plangebied aanwezige bedrijven. Onderscheid wordt gemaakt in:

  • bedrijven (paragraaf 3.7.1);
  • horeca (paragraaf 3.7.2);

3.7.1 Bedrijven

Beleid en normstelling

Milieuzonering

Ter beperking van milieuhinder voor de omgeving worden grenzen gesteld aan de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten. Dit gebeurt aan de hand van een milieuzonering. Deze milieuzonering geeft aan:

  • welke activiteiten voor de huidige en toekomstige bedrijven mogelijk zijn;
  • welke bedrijven in de toekomst binnen het plangebied uit milieuoogpunt toelaatbaar zijn, indien bestaande bedrijvigheid verdwijnt.

Het is algemeen gebruik om te zoneren op basis van richtafstanden voor de verschillende milieuaspecten (geluid, geur, stof, risico). Deze richtafstanden kunnen worden ontleend aan de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van 2009.

Basisreferentie rustige woonwijk

Het uitgangspunt bij de bepalingen van de afstanden volgens de VNG systematiek is dat het gaat om woningen gelegen in het omgevingstype 'rustige woonwijk'. Dit is een basisreferentietype woonwijk, zonder functiemenging en met weinig verkeer.

Niet elke omgeving is te typeren als rustige woonwijk. Dit maakt dat een nader onderzoek naar de feitelijke omgeving (plangebied en omgeving) nodig is.

Indien de omgeving in de specifieke situatie dit rechtvaardigt, kunnen gemotiveerd kleinere richtafstanden worden aangehouden. In het bestemmingsplan wordt dit onderbouwd. Beoordeeld wordt van welke omgeving sprake is en voor welke milieuaspecten die correctie aanvaardbaar wordt geacht.

Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging'

Gelet op het karakter van het plangebied, een historisch woonkern met traditionele functiemenging is gekozen voor de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' (SvB)1 Voor een nadere toelichting op deze staat wordt verwezen naar bijlage 1. Deze staat is afgestemd op de genoemde VNG-publicatie2 en gekoppeld aan de planregels van het bestemmingsplan. Het is daarmee een eerste globaal toetsingskader voor de toelaatbaarheid van bedrijven. In een concrete situatie is milieuwetgeving bepalend.

Enige hinder is aanvaardbaar. Deze specifieke SvB houdt rekening met het feit dat activiteiten in functiemengingsgebieden qua schaal sterk kunnen verschillen van de activiteiten op een bedrijventerrein.

Met behulp van de SvB kan ook de mate van milieubelasting van de reeds in het plangebied aanwezige bedrijven en bedrijfsactiviteiten globaal worden beoordeeld.

Uitgangspunten

  • Randvoorwaarde is dat de milieuhinder voor de omgeving tot een minimum moet worden beperkt.
  • Voor de bedrijven in het plangebied, die voornamelijk te midden van woningen zijn gevestigd, wordt de bestaande situatie bevestigd.

De bedrijven in het plangebied zijn met name geconcentreerd rondom het oude centrum. Hier is sprake van een historisch gegroeide situatie van functiemenging. Op de bedrijfspercelen kunnen bedrijven c.q. bedrijfsactiviteiten tot en met categorie B1 worden toegestaan.

Toetsing / beoordeling

Aanbod en situering 

In het plangebied zijn diverse bedrijven gevestigd. De bedrijven zijn voor het merendeel lokaal van karakter. De bedrijven zijn historisch gevestigd in de kern. Het betreft een bestaande situatie, die door de vaststelling van dit bestemmingsplan niet zal wijzigen.

Bedrijventerrein Karreveld

Bedrijventerrein Karreveld ligt niet in het plangebied van voorliggend bestemmingsplan. In het bestemmingsplan voor (de uitbreiding van) dit bedrijventerrein is een milieuzonering opgenomen die is afgestemd op de omliggende woningen.

Inschaling van bedrijven

De in het plangebied voorkomende bedrijfsactiviteiten zijn geïnventariseerd en ingeschaald op basis van de categorieën uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' (zie bijlage 4). Hierbij zijn de meeste bedrijven ingeschaald in categorie B1 (algemeen toelaatbaar naast woningen). Twee bedrijven voldoen niet aan de regel dat maximaal bedrijven uit categorie B1 zijn toegestaan. Zij zijn voorzien van een specifieke aanduiding.

Nieuwvestiging van bedrijven is buiten de opgenomen bedrijfsbestemmingen en de bestemming Gemengd (voor zover wordt voldaan aan de toelaatbaarheid) in het plangebied niet mogelijk.

Voor zover bedrijven niet aan milieuwetgeving kunnen voldoen, is verplaatsing gewenst naar een bedrijventerrein (bijvoorbeeld Karreveld) waar ook op langere termijn kan worden voldaan aan de (veranderende) milieuwetgeving en waar ook voldoende ruimte kan worden geboden voor een gezonde bedrijfsontwikkeling. Op dit moment zijn dergelijke bedrijven niet bekend.

Conclusie 

In dit bestemmingsplan wordt door het toepassen van het principe van functiemenging zorg gedragen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat bij de woningen en worden de aanwezige bedrijven in het plangebied niet in hun functioneren belemmerd.

3.7.2 Horeca

Beleid en normstelling

Staat van Horeca-activiteiten

Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten (hierna: SvH) beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruik gemaakt. Vergelijkbaar met de SvB wordt bij de uitwerking van een ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke categorieën in het algemeen toelaatbaar.

Mede op grond van bovengenoemde criteria worden in de SvH drie hindercategorieën onderscheiden (waarvan één categorie met drie subcategorieën): lichte (categorie 1), middelzware (categorie 2) en zware horeca (categorie 3). Voor een uitgebreide toelichting op de SvH wordt verwezen naar bijlage 2.

Toetsing en beoordeling 

Aanbod en situering

Eetcafé / hotel De Oude Smidse en café Dorpszicht behoren respectievelijk tot categorie 1c en 2 van de Staat van Horeca-activiteiten (zie bijlage) en passen daarmee niet in de algemene toelaatbaarheid.

Inschaling en toelaatbaarheid

De inschaling van de gevestigde horecabedrijven overeenkomstig de Staat van Horeca- activiteiten is opgenomen in bijlage 4. Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1b rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden. Hotels vallen in categorie 1c en zijn daarom enkel toelaatbaar op de bestaande locaties.

Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de staat en dancings en discotheken in categorie 3. Deze functies passen niet in de algemene toelaatbaarheid. Deze bedrijven zijn alleen toelaatbaar in specifiek voor dergelijke bedrijven aangewezen gebieden (horecaconcentratiegebieden).

In het plangebied zijn alle horecabedrijven bestemd overeenkomstig het huidige gebruik en ingedeeld in de daarmee corresponderende horeca-categorie. Eetcafé /hotel De Oude Smidse en café Dorpszicht zijn voorzien van een specifieke aanduiding aangezien deze horeca ondernemingen niet passen binnen de algemene toelaatbaarheid (tot met categorie 1b)

Klachten over horecabedrijven

Bij de gemeente zijn geen klachten van omwonenden over de aanwezige horecabedrijven bekend.

Conclusie

Met betrekking tot de huidige situatie ten aanzien van horecafuncties in het plangebied zijn er geen belemmeringen aanwezig.

Voor de afstemming met omliggende functies ter plaatse van de ontwikkeling aan de Biggekerksestraat wordt verwezen naar bijlage 3.