direct naar inhoud van 2.6 Gemeentelijk beleidskader
Plan: Kom Koudekerke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0717.0029BPKdKAp-VG01

2.6 Gemeentelijk beleidskader

Het gemeentelijk beleid voor de kern Koudekerke is vastgelegd in verschillende beleidsstukken. Aangezien het gaat om een bestemmingsplan waarin de gebruiks- en bouwmogelijkheden worden bevestigd c.q. gecontinueerd en er planologisch geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, zijn (samenvattingen) van deze beleidsstukken niet opgenomen. In deze paragraaf zijn enkel de Structuurvisie Koudekerke, het Tweede woningen beleid en Kadernotitie horeca en detailhandel verkort weergegeven. Deze beleidsdocumenten geven de belangrijkste beleidskaders weer voor dit bestemmingsplan.

Structuurvisie Koudekerke (2002)

Voor de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van de kern gelden de volgende uitgangspunten:

  • behoud en versterking van een aantrekkelijk woonmilieu met de daarbij behorende voorzieningen;
  • behoud en versterking van de functionele (voorzieningen, bedrijven) en recreatieve betekenis van de kern.

Wonen

De bestaande woongebieden geven over het algemeen geen aanleiding voor ingrijpende maatregelen. Op een aantal plaatsen zijn kleinschalige inbreidingen mogelijk. Daarnaast is het gebied tussen de Brouwerijstraat en de Badhuisstraat aangemerkt als herstructureringsgebied.

Nieuwe woningbouwlocaties dienen aan te sluiten op de omgeving en zo mogelijk de ruimtelijke kwaliteit te versterken. Voorkomen moet worden dat een te sterke verdichting of verstening ontstaat, waardoor de kwaliteit van de woonomgeving verschraald.

Voorzieningen

Gelet op de functie van Koudekerke en de voorkomende voorzieningen wordt geen uitbreiding van de commerciƫle voorzieningen voorgestaan.

Bedrijven

Op het bedrijventerrein Karreveld kunnen zich bedrijven uit de hele gemeente vestigen. In de kern wordt uitgegaan van het handhaven van de bestaande bedrijven.

Verkeer

Via de Middelburgsestraat-Duinstraat en de Prinses Beatrixlaan is Koudekerke een belangrijk knooppunt in het regionale en toeristisch-recreatieve verkeer tussen de zuidwestkust van Walcheren, Middelburg en Vlissingen. Met de aanleg van de N288 wordt het doorgaande verkeer rond het dorp geleid.

De fietsvoorzieningen zijn beperkt in Koudekerke.

In 2010 is door de gemeenteraad besloten om een nieuwe structuurvisie te ontwikkelen voor het gehele grondgebied. De verwachting is dat deze structuurvisie medio 2012 wordt vastgesteld. Om deze reden zijn in het voorliggend plan de actuele onderdelen uit de structuurvisie van 2002 verwerkt.

Tweede woningenbeleid

Tweede woningen spelen in veel kernen een belangrijke rol in de woningmarkt. Zij geven problemen voor de leefbaarheid en woonkwaliteit (met name in Domburg en Zoutelande). In de Gebruiksverordening 2e woningen is het gebruik van woningen als tweede woningen verboden. Op basis van deze verordening voert de gemeente een gericht handhavingsbeleid. Flankerend beleid is evenwel noodzakelijk om de bestaande voorraad in de kernen optimaal te kunnen benutten en de negatieve effecten voor de leefbaarheid te beperken. Effecten hiervan zijn naar verwachting pas op langere termijn te verwachten. Het terugbrengen van tweede woningen in de permanente sfeer gaat overigens niet ten koste van de woningbouwcapaciteit.

Aanbevelingen uit het beleid en vertaling in dit bestemmingsplan

In dit bestemmingsplan is in beginsel aan woongebouwen de bestemming 'Wonen' toegekend. De bestemming 'Verblijfsrecreatie' is enkel voorbehouden aan objecten die daarvoor worden gebruikt en geschikt zijn en komt in dit bestemmingsplan niet voor. Het terugdringen van het bezit van een tweede woning in de kern Koudekerke kan daarmee ook via het spoor van het bestemmingsplan worden bewerkstelligd. Immers, structureel recreatief gebruik van een voor 'Wonen' bestemde woning is niet toegestaan.

Kadernotitie Detailhandel en horeca (2006)

In deze notitie wordt een actuele analyse gegeven van de huidige horeca en detailhandel in de kernen van de gemeente Veere, gevolgd door een analyse van toekomstige ontwikkelingen en aanbevelingen voor het gemeentelijk ruimtelijk beleid. Tevens worden voor de afzonderlijke kernen voorstellen gedaan met betrekking tot de juridische regeling in de komplannen. Voor de kern Koudekerke geldt het volgende.

Detailhandel

In Koudekerke heeft het winkelaanbod dagelijkse goederen vooral een functie voor de eigen kern; het aanbod ligt kwantitatief iets onder het niveau dat op basis van het inwonertal van de kern mag worden verwacht. Gelet op het draagvlak in de kern is er ruimte voor beperkte uitbreiding van de supermarkt.

Het overige aanbod goederen in de kern komt overeen met datgene wat op basis van de omvang mag worden verwacht. Eventuele kleine toevoegingen in het centrumgebied zijn mogelijk.

Horeca

Het horeca-aanbod is klein in vergelijking met het gemiddelde Zeeuwse aanbod, maar ligt wel op een gemiddeld niveau voor Nederland.

Aanbevelingen

De ring rond de kerk (Dorpsplein) is het aangewezen vestigingsgebied voor winkels en horeca. Hier kan in algemene zin de functie centrumgebied aan worden toegekend, waarbij detailhandel, horeca, consumentgerichte diensten en wonen zijn toegestaan evenals een uitwisseling tussen deze functies. Gelet op de functie van Koudekerke en het huidige functioneren van de winkels ligt uitbreiding van het aanbod niet voor de hand. Uitbreiding van de supermarkt behoort echter wel tot de mogelijkheden. Herontwikkeling of uitbreiding dient bij voorkeur plaats te vinden (in aansluiting) op de huidige locatie.