4.1 Geluidhinder
Conclusie
Wegverkeerslawaai vormt geen belemmering voor de beoogde ontwikkeling. Er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Argumentering
-
a. De Wet geluidhinder (Wgh) staat de uitvoering van de ontwikkeling niet in de weg. De geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkeling ten gevolge van het wegverkeerslawaai van gezoneerde wegen (Werendijk en Werendijkseweg) overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 48 (dB) niet.
-
b. De geluidsbelasting aan de gevels van 52 dB ten gevolge van de interne 30 km/uur-wegen wordt aanvaardbaar geacht omdat:
-
1. redelijkerwijs zijn geen maatregelen mogelijk om de geluidsbelasting aan die gevels te verlagen. Deze stuiten namelijk op bezwaren van verkeers- vervoers-, stedenbouwkundige en financiële aard;
-
2. de maximaal aanvaardbare waarde niet wordt overschreden;
-
3. indien sprake zou zijn van gezoneerde wegen hogere waarden verleend zouden kunnen worden;
-
4. conform het Bouwbesluit het binnenklimaat van 33 dB met een “normale” gevel zonder verdere inspanning behaald kan worden.
In bijlage 6 wordt het aspect wegverkeerslawaai nader toegelicht.