Plan: | Buitengebied Terneuzen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0715.BPBG01-VG98 |
Op 11 maart 2015 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan inzake het plan Buitengebied zoals vastgesteld op 25 juni 2013 (ABRvS nr. 201306521/1/R2; zie bijlage 15).
Voor drie onderdelen van het plan draagt de Afdeling de gemeente op om binnen 20 weken een nieuw besluit te nemen. Dit besluit hoeft niet overeenkomstig afdeling 3.4 van de Awb te worden voorbereid (geen ontwerp plan ter inzage). In dit hoofdstuk is een toelichting opgenomen op deze gewijzigde vaststelling van het plan Buitengebied.
Uitspraak Raad van State
Tegen het bestemmingsplan Buitengebied zijn oorspronkelijk 5 beroepsschriften ingediend. Een beroepsschrift was niet ontvankelijk, een ander beroepsschrift is ingetrokken. Uiteindelijk zijn 3 beroepsschriften behandeld. De beroepen hadden betrekking op:
Braakmankreek/Kreekweg
Het beroep tegen de opgenomen bouwvlakken is ongegrond verklaard en blijft hier verder buiten beschouwing. Het beroep tegen de bestemming Verkeer die was toegekend aan agrarische gronden, in eigendom bij reclamant, is gegrond verklaard. De gemeenteraad heeft tijdens de zitting ook aangegeven dat de toegekende bestemming niet terecht was, gelet op de eigendomssituatie en het feit dat ter plaatse geen weg is gelegen. De bestemming Verkeer is vernietigd.
Tweede Verkorting 3
De collectie van het oorlogsmuseum is ondergebracht in twee gebouwen die zijn bestemd tot Cultuur en Ontspanning. De omliggende gronden die onder andere gebruikt worden voor ontsluitingsweg en parkeren zijn, bij amendement, bestemd tot Agrarisch. Het bestaande gebruik van de onbebouwde gronden ten behoeve van het museum is daarmee in strijd. De bestemming Agrarisch houdt daarmee onvoldoende rekening met de belangen van reclamant en de bestemming Agrarisch voor de ontsluiting en het parkeerterrein is vernietigd.
Lovenweg 36
De tijdig ingediende zienswijze van reclamant is niet in de besluitvorming van de gemeenteraad betrokken en het beroep wordt om die reden gegrond verklaard.
De rechtsgevolgen van het bestreden besluit worden in stand gelaten omdat ook ten tijde van de behandeling van het beroep onvoldoende duidelijk was of er sprake is van een agrarisch bedrijf. Voor het toekennen van een agrarisch bouwvlak moet een nadere afweging worden gemaakt onder andere op basis van gemeentelijke beleidsuitgangspunten en een advies van de Agrarische Adviescommissie Zeeland.
Gewijzigde vaststelling
Voor de genoemde drie onderdelen is de raad opgedragen een nieuw besluit te nemen. Het bestemmingsplan Buitengebied wordt op de volgende wijze gewijzigd vastgesteld.
Braakmankreek
De bestemmingen Verkeer en Natuur (uit het ontwerpplan) worden gewijzigd in de bestemmingen Agrarisch met waarden - Coulisselandschap en microreliëf, Natuur en Verkeer op een zodanige wijze dat:
De dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie - 2 en Waterstaat - Waterkering en de functieaanduiding 'natuur- en landschapswaarden' worden niet gewijzigd.
Tweede Verkorting 3
Bij de toekenning van bestemmingen en aanduidingen aan de onbebouwde gronden rond het museum zijn de belangen van zowel de beheerder/exploitant van het museum als van de bewoners van de naastgelegen woning meegewogen.
De onbebouwde gronden die rond en aansluitend aan het museum en haar dienstwoning zijn gelegen, zijn in het vastgestelde plan van 25 juni 2013 bestemd voor Agrarisch.
De aanvaardbaarheid van het museum staat niet ter discussie. Het is dan ook aanvaardbaar dat de onbebouwde gronden gebruikt mogen worden ten behoeve van het museum, op een zodanige wijze dat er geen onevenredige beperking van het woon- en leefklimaat ter plaatse van de naastgelegen woning optreedt. Onder het toelaatbare gebruik ten behoeve van het museum wordt verstaan de ontsluiting van het perceel en parkeren ten behoeve van het museum, expositie van museumstukken, ontvangst van museumbezoekers en het geven van uitleg aan museumbezoekers. Dit gebruik wordt toegestaan aan de oost- en zuidzijde van het perceel, ter plaatse van de huidige ontsluiting en het parkeerterrein. Aan deze gronden wordt de bestemming Cultuur en Ontspanning toegekend met de functieaanduiding 'specifieke vorm van verkeer - parkeren en ontsluiting', maar zonder bouwvlak. De toelaatbare activiteiten worden vastgelegd in artikel 10 van het bestemmingsplan ter bescherming van beider belangen.
Lovenweg 36
Voor de percelen die behoren tot de bedrijfslocatie Lovenweg 36 is door de eigenaren/gebruikers nadere informatie verstrekt over de huidige bedrijfsvoering en de verwachte en geplande ontwikkelingen voor de toekomst (biologische bedrijfsvoering met uitbreiding van de activiteiten in de vleesveesector, gecombineerd met een uitbreiding van de bedrijfsgebouwen). Op basis van deze informatie en een positief advies van de Agrarische Adviescommissie Zeeland (dd 30 april 2015) wordt voor de locatie Lovenweg 36 een agrarisch bouwvlak opgenomen.
De bestemmingen Wonen en Agrarisch met waarden – Landschaps- en natuurwaarden (uit het ontwerpplan) worden gewijzigd in de bestemming Agrarisch met waarden - Coulisselandschap en microreliëf en de begrenzing van het bouwvlak wordt aangepast. De dubbelbestemming Waarde - Archeologie - 2 en de gebiedsaanduiding 'geluidszone – industrie' worden niet aangepast. De gebiedsaanduiding 'cultuurhistorisch waardevolle gebouwen' wordt afgestemd op de begrenzing van het bouwvlak.