Plan: | De Werfkampen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.05RiBPWerfkampen-va01 |
Algemeen
Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid aan verschillende aspecten aandacht te worden besteed:
Wettelijk kader, normstelling en beleid
Een volledige beschrijving van het wettelijk kader, normstelling en het beleid is in verband met het consoliderende karakter achterwege gelaten. Volstaan is met de opsomming in tabel 5.4.2 met de relevante wetgeving en beleidsdocumenten.
Tabel 5.4. Wettelijk kader en beleidsdocumenten
aard van de risicobron | relevante wetgeving en/of beleidskader |
risicovolle bedrijven | Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) Beleidsvisie EV provincie Zeeland (2012-2015) |
transport gevaarlijke stoffen over de weg, water en het spoor | Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen (NRVGS, 1996) Circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen Basisnet Weg Basisnet Water Basisnet Spoor |
transport gevaarlijke stoffen door buisleidingen | Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb)1)
Regeling externe veiligheid buisleidingen (Revb) |
1) Het Bevb treedt gefaseerd in werking. Dat houdt in dat per 1 januari 2011 alleen het transport van aardgas en aardolieproducten binnen de werkingssfeer van het Bevb is gebracht. Voor het transport van andere gevaarlijke stoffen gelden momenteel geen wettelijke normen. Hierop zijn de veiligheidsafstanden uit de circulaire K1, K2- en K3-vloeistoffen uit 1991 van toepassing.
Wat betreft normstelling, begrippenkader en rekenmethodiek voor het bepalen van de risico's, wordt in het beleidsveld voor externe veiligheid gewerkt met twee begrippen:
Plaatsgebonden risico (PR)
Het PR is omschreven als de kans dat een persoon die gedurende een heel jaar onafgebroken en onbeschermd op een bepaalde plaats verblijft, ten gevolge van een ongewoon voorval met een gevaarlijke stof komt te overlijden. Voor het PR geldt de risicocontour van de kans één op een miljoen (10-6) als grenswaarde voor kwetsbare objecten (zoals woningen, afwijken is niet mogelijk). Voor beperkt kwetsbare objecten (zoals bedrijfsgebouwen) geldt deze norm als richtwaarde (afwijken is mogelijk maar alleen na motivering).
Groepsrisico (GR)
Het GR is de cumulatieve kans dat een groep personen van 10, 100 of 1.000 personen tegelijkertijd komt te overlijden als gevolg van een ongewoon voorval met een gevaarlijke stof. Het GR kan grafisch worden weergegeven in een curve, de zogenaamde fN-curve. De (f) staat hierbij voor de kans op een ongeval en (N) voor het aantal personen dat komt te overlijden, zie ook figuur 5.1. Het GR is niet wettelijk genormeerd. Voor het GR geldt de oriënterende waarde als richtlijn. De oriënterende waarde wordt gevormd door een rechte lijn in de fN-curve (figuur 5.1).
Figuur 5.1. Oriënterende waarde van het GR (fN-curve).
Op grond van het wettelijk kader dient het groepsrisico in het invloedsgebied van een risicobron te worden verantwoord.
Onderzoek risicocontouren en invloedsgebied
Het plangebied is gelegen in de buurt van transportroutes voor gevaarlijke stoffen
In het navolgende wordt per risicobron ingegaan op het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Hiervoor is gebruik gemaakt van het onderzoek dat is verricht voor de omgevingsvergunning voor de huisvesting van arbeidsmigranten (Externe veiligheid Omgevingsbesluit hotel aan de Hoofdweg 60, te Rilland, gemeente Reimerswaal, transport gevaarlijke stoffen, AVIV 13 juli 2011).
Rijksweg A58
Plaatsgebonden risico
Groepsrisico
Spoortraject Roosendaal - Sloehaven
Plaatsgebonden risico
Groepsrisico
Propyleenleiding van Dow
Gasleiding van de Gasunie (A535)
Plaatsgebonden risico
Groepsrisico
Westerschelde
Het plangebied ligt op ten minste 1.200 m van de oever van de Westerschelde.
Plaatsgebonden risico
Groepsrisico.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat, gelet op het consoliderende karakter van het bestemmingsplan, de risicovolle activiteiten rondom het plangebied geen belemmering vormen voor de vaststelling van het bestemmingsplan.