direct naar inhoud van 5.2 Milieuhinder
Plan: De Werfkampen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.05RiBPWerfkampen-va01

5.2 Milieuhinder

5.2.1 Milieuhinder bedrijvigheid

Bedrijven

In het plangebied zijn geen bedrijven gevestigd.

Horeca

Staat van Horeca-activiteiten

Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruik gemaakt. Bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten worden drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke categorieën in het algemeen toelaatbaar.

In de Staat van Horeca-activiteiten worden de volgende categorieën horeca-activiteiten onderscheiden:

  • "lichte horeca" (categorie 1);
  • "middelzware horeca" (categorie 2);
  • "zware horeca" (categorie 3).

Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 1.

Inschaling en toelaatbaarheid

Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1c rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden.

Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten, dancings en discotheken vallen in categorie 3 van de staat. Categorie 2 en 3 horecabedrijven passen derhalve niet in de algemene toelaatbaarheid.

Toetsing Kloostercomplex

Het kloostercomplex met huisvesting arbeidsmigranten, zaalruimten restaurant, café en ontspanningsruimten, is een bestaande horecavestiging. Het kloostercomplex is op korte afstand (variërend van 31 tot 60 meter) van woningen gelegen.

In het geldend bestemmingsplan is sprake van:

  • een horecabestemming, waarbinnen een restaurant mogelijk is. Een restaurant wordt op basis van de Staat van Horeca-activiteiten ingeschaald in 1b. Op basis van de brochure 'Bedrijven en milieuzonering' van VNG geldt voor een restaurant SBI-code 561 en een richtafstand van 10 meter ten opzichte van gevoelige functies, zoals woningen. Hieraan wordt voldaan;
  • een kantoor- en maatschappelijke bestemming, met subbestemming zaalruimten met horecavoorzieningen. Deze worden op basis van de Staat van horeca-activiteiten ingeschaald in categorie 3. Op basis van de brochure 'Bedrijven en milieuzonering' van VNG geldt dat deze functie wordt aangemerkt als hotel met keuken, conferentieoord en congrescentrum, SBI-code 5510. De richtafstand bedraagt 10 meter ten opzichte van gevoelige functies. Hieraan wordt voldaan;
  • Ten aanzien van de overige huidige functies (kantoor, ontspanning, instructie) geldt dat ook voldaan wordt aan de richtafstand van 10 meter ten opzichte van gevoelige functies.

Logies, hotel, pension

Logies

Logies is het aanbieden van bedrijfsmatig verblijf of (nacht) verblijf (altijd voor meerdere nachten), waarbij de betreffende personen het hoofdverblijf elders hebben.

Hotel

Een hotel is een horecabedrijf, dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van logies (per nacht) met als nevenactiviteiten het verstrekken van maaltijden en dranken voor consumptie ter plaatse.

Hotels hebben de volgende kenmerken.

  • Gasten voorzien niet zelf in (het verzorgen van) maaltijden en dranken.
  • Gasten beschikken (grotendeels) over eigen sanitaire voorzieningen.
  • Gasten beschikken over eigen kamers.
  • Het verblijf van gasten is veelal beperkt tot een korte periode.

Pension

In een pension kan men per nacht of voor een langere periode verblijven. In Reimerswaal zijn pensions uitdrukkelijk niet opgenomen in de Staat van Horeca-activiteiten.

De Werfkampen en huisvesting arbeidsmigranten

De gemeente heeft zich op het standpunt gesteld dat binnen de bestemming "Horeca" en de thans geldende bestemming kantoor- en maatschappelijke doeleinden een pension niet is toegestaan. De toelaatbaarheid van horecabedrijven volgt uit de Staat van Horeca-activiteiten. Pensions komen in deze staat niet voor en zijn thans niet in De Werfkampen aanwezig.

Huisvesting Arbeidsmigranten

Voor het kloostercomplex is omgevingsvergunning verleend voor de huisvesting van 129 arbeidsmigranten. De gemeente wenst de huisvesting voor arbeidsmigranten op een goede wijze te regelen (zie ook paragraaf 4.3 en 6.2.2). In het voorliggende bestemmingsplan wordt de verleende omgevingsvergunning bestendigd door het opnemen van een specifieke functieaanduiding.

Logies voor arbeidsmigranten is daarbij gedefinieerd als:

'het bedrijfsmatig verblijf en/of nachtverblijf (altijd voor meerdere nachten) aanbieden, waarbij de betreffende persoon het hoofdverblijf elders heeft, waarbij geen sprake is van continuïteit in de samenstelling ervan en onderlinge verbondenheid, ongeacht of arbeidsmigranten hetzelfde werk verrichten, dezelfde nationaliteit delen en gezamenlijk de huishouding doen.'

Conclusie

De (horeca)functies vormen, gelet op de richtafstanden die gelden en het bestaand geldend juridisch-planologisch gebruik, geen belemmering voor de omgeving.

5.2.2 Geurhinder

Er is sprake van consoliderend bestemmingsplan. Geurhinder is niet aan de orde. Er is om deze reden ook geen onderzoek verricht.

 

5.2.3 Geluid

Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Ingevolge artikel 74 Wet geluidhinder (Wgh) zijn in principe alle wegen gezoneerd. Uitzondering op deze regel zijn wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt en woonerven. Voor gezoneerde wegen geldt een grenswaarde van 48 dB. Deze waarde wordt berekend op basis van Lden.

Als een geluidzone geheel of gedeeltelijk binnen het plangebied valt, moet bij de voorbereiding van een bestemmingsplan akoestisch onderzoek worden verricht naar de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen binnen die geluidszone (artikel 77 Wgh). Woningen en appartementen worden door de Wgh als geluidsgevoelige functie aangemerkt. Een nieuwe geluidsgevoelige bestemming dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen uit de Wgh.

Een en ander heeft alleen betrekking op nieuwe ontwikkelingen die binnen 10 jaar worden voorzien.

Onderzoek

Binnen De Werfkampen zijn geen nieuwe planologische ontwikkelingen voorzien.

Conclusie

De Wgh staat de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet in de weg.

Spoorweglawaai

Voor het realiseren van nieuwe (nog niet planologisch mogelijk gemaakte) geluidgevoelige bestemmingen zoals Wonen is akoestisch onderzoek naar railverkeerlawaai volgens de Wgh verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een spoorweg. De Werfkampen liggen niet binnen de geluidzone van een spoorweg. Onderzoek is dan ook niet noodzakelijk en uitgevoerd.

Industrielawaai

Het plangebied maakt geen deel uit van een geluidzone van een gezoneerd industrieterrein.