direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kruiningen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.03KnBPKom-va01

2.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Kernen en bedrijventerreinen (2012)

Analyse

Algemeen

De “Structuurvisie kernen en bedrijventerreinen” geeft het ruimtelijk beleid weer, maar gaat ook in op de wijze waarop dit beleid wordt gerealiseerd: de strategie om daadwerkelijk tot uitvoering te komen. De uitvoeringsparagraaf van de structuurvisie vormt de invulling van de wettelijke mogelijkheid van een structuurvisie als basis voor verevening tussen projecten en voorziet daartoe in fondsen.

Kruiningen

  • Kruiningen is het bestuurlijk centrum van de gemeente Reimerswaal. Zowel het gemeentehuis als het politiebureau van de gemeente zijn hier gevestigd.
  • De kern heeft een centrumgebied met karakteristieke bebouwing. Het winkelaanbod heeft vooral een lokale functie. Sinds enige tijd is er weer een goedbezochte weekmarkt. Verder heeft Kruiningen veel maatschappelijke voorzieningen.
  • Door de ontwikkeling van het bedrijventerrein ‘Nishoek’ is de bedrijvigheid weer aangetrokken na het verdwijnen van het veer Kruiningen - Perkpolder. Bij dit grote bedrijventerrein tussen de A58 en de spoorlijn, ligt het accent op het verwerken van agrarische producten.

Knelpunten

  • In Kruiningen is het aantal plannen voor nieuwe woningen groter dan dat er autonome behoefte is. Zowel de behoefteraming voor 2020 als 2030 laat een structureel overaanbod zien. Voor een deel zit dit overaanbod in het woonpark KruseVeer, dat is ontwikkeld als woongebied waarmee onder andere ‘nieuwe Zeeuwen’, inwoners van buiten de provincie, zouden worden aangetrokken.
  • De structuur en inrichting van het centrumgebied van Kruiningen is niet optimaal.
  • Kruiningen kent een aantal ruimtelijke aandachtslocaties die hun functie zijn kwijtgeraakt na het verdwijnen van de veerdienst. Deze locaties behoeven transformatie.
  • Door het ontbreken van een verbinding tussen het woongebied ‘KruseVeer’ en het dorpscentrum worden de potenties van deze woonwijk niet optimaal benut.
  • De verkeersveiligheid op de kruisingen met de N289 bij Kruiningen vormt een aandachtspunt.

Kansen

  • De kansen voor Kruiningen liggen in het optimaal gebruiken van de potenties die de aanwezigheid van het woonpark KruseVeer en het bedrijventerrein Nishoek bieden.
  • Er komen steeds meer initiatieven van burgers tot ontplooiing die het dorp ten goede komen en die op een groot draagvlak kunnen rekenen.
  • De woonwijk ‘Zandweg’ is uitermate geschikt om de kern ruimtelijk af te ronden.

Wat willen we bereiken

Doelstelling voor het ruimtelijke beleid voor Kruiningen is:

  • het op peil houden en zo mogelijk verbeteren van de kwaliteit van het wonen en leven;
  • het woonpark ‘KruseVeer’ als woonwijk onderdeel laten uitmaken van de kern Kruiningen.

Hoe pakken we het aan: strategie/projecten

  • Inzetten op versterking van het voorzieningenniveau in de kern Kruiningen.
  • In de kern is een aantal inbreidings- en herstructureringslocaties beschikbaar. Hiervoor zijn momenteel nog geen concrete plannen. Het herstructureren of transformeren van deze gebieden heeft prioriteit boven het realiseren van een nieuwe uitleglocatie.
  • Afronden woonwijken Kruseveer en Zandweg.
  • Overleg aanpak verkeersveiligheid.

Toetsing

Het voorliggende bestemmingsplan draagt bij aan de doelen van de Structuurvisie.

  • Door aandacht voor transformatie van vrijkomende (bedrijfs)bebouwing wordt de leefbaarheid in de kern vergroot. Het instrument wijzigingsbevoegdheid naar wonen wordt daarvoor ingezet. Het gaat om diverse (bedrijfs)locaties in de kern.
  • In de structuurvisie wordt prioriteit gegeven aan herstructurering vóór invulling van nieuwe locaties. Nieuwe woningbouwlocaties (uitleggebieden) zijn niet voorzien; bestudeerd wordt op welke wijze de woongebieden Zandweg en Kruseveer kunnen worden afgerond. Geconcludeerd wordt dat wordt voldaan aan de structuurvisie.

Nota Middenstandsbeleid

Analyse

In de Notitie Middenstandsbeleid van de gemeente Reimerswaal wordt ingegaan op het ruimtelijk kader voor het economisch functioneren van dorpscentrumgebieden.

Belangrijke onderwerpen zijn:

  • het behouden en stimuleren van een winkelconcentratiebeleid;
  • het verwerken van het winkelconcentratiebeleid in de regeling van bestemmingsplannen (het vastleggen van de begrenzing van dorpscentrumgebieden);
  • het binnen het vastgelegde dorpscentrumgebied aangeven van de ontwikkelingsmogelijkheden voor winkel- en horecavoorzieningen (uitbreiding, nieuwvestiging);
  • herinrichting van de openbare ruimte.

De Notitie Middenstandsbeleid gaat ook in op beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis, en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf. Gezien de ontwikkeling in de samenleving, waarbij wonen en werken meer in samenhang met elkaar plaatsvinden, heeft het gemeentebestuur zich daarbij uitgesproken voor ruimere mogelijkheden voor het toestaan van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf, mits voldaan wordt aan een aantal ruimtelijk relevante voorwaarden. Dit onderdeel van de Nota is in het kader van het handboek bestemmingsplannen herijkt. Verwezen wordt naar de juridische planbeschrijving. Uitgangspunt is en blijft dat beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf mogelijk is.

Toetsing

Voorliggende actualisering van het bestemmingsplan Kruiningen voorziet in de continuering van bestaande winkel- en horecavoorzieningen. Uitbreiding is in beperkte mate mogelijk. In lijn met de Notitie Middenstandsbeleid wordt in het bestemmingsplan tevens mogelijkheden geboden voor beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis.

Planningslijst woningbouw 2010-2020

Analyse

Overeenkomstig het Omgevingsplan Zeeland is door de gemeente een planningslijst woningbouw opgesteld. In deze planningslijst is voor de gehele gemeente Reimerswaal voor de periode 2010-2020 het woningbouwprogramma weergegeven. Het concept van de planninglijst is voorgelegd aan Gedeputeerde Staten.

Toetsing

De gemeenteraad heeft de voorlopige planninglijst in 2010 voorlopig geaccordeerd. Op basis van gewijzigde marktomstandigheden wordt het overleg tussen de verschillende gemeenten opnieuw gevoerd. Afgevaardigden van Gedeputeerde Staten zullen in overleg met de regio de voorlopige planninglijst opnieuw beschouwen.

De bestaande woningbouwontwikkelingen Kruseveer en Zandweg zijn opgenomen in geldende bestemmingsplannen. Deze woningbouwplannen zijn in het voorliggende geactualiseerde bestemmingsplan voor de kern overgenomen. De juridisch-planologische woningbouwmogelijkheden worden daarmee gecontinueerd.

Missie, visie en strategie

Analyse

De missie geeft aan waar de gemeente voor staat en voor gaat. De missie geeft voor burgers, bestuur en ambtenaren de ontwikkelingsrichting van de gemeente aan. De ambitie voor de langere termijn is vastgelegd. De strategie heeft een looptijd van 3 tot 10 jaar. Er zijn drie kernthema's voor de ontwikkelingsrichting geformuleerd.

  • Inspelen op de ligging, waarbij rekening wordt gehouden met rust en ruimte en de goede verbindingen met het achterland.
  • Inspelen op de markt, waarbij ingespeeld wordt op de economische motoren van de gemeente: agrarische productie en schaal- en schelpdieren en de unieke ligging en betekenis daarvan voor wonen en vrije tijd.
  • Versterken van de identiteit. Behouden en versterking van de eigen karakters van de verschillende dorpen.

De Kernthema's zijn uitgewerkt in een visie en strategie voor wonen, werken en welzijn.

Wonen

Ten aanzien van het wonen zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd.

  • Primair wordt gestreefd naar stabilisering van de omvang van de bevolking.
  • Krimp dient te worden voorkomen.
  • Uitgangspunt is een bescheiden groei van het aantal inwoners.

Uitwerking van de thema's voor wonen leidt tot het streven naar een natuurlijke groei met een plus. Dit wil zeggen dat voorts inwoners van elders worden aangetrokken. Kwalitatief goede woonmilieus met voldoende differentiatie voor doelgroepen is daarbij essentieel.

Nieuwbouw in nieuwe uitleg kan alleen als voldoende inbreiding wordt gerealiseerd. Inbreiding en herstructurering is een belangrijke waarborg voor behoud van leefbaarheid en kwaliteit in de woonkernen.

Werken

Uitgangspunt is de ruimtebehoefte van bestaande bedrijven blijvend te faciliteren. Mogelijk is het nodig dat bedrijven aan randen van kernen worden verplaatst.

In stand houden van voorzieningenniveau (detailhandel) in de kern wordt voor basisvoorzieningen nagestreefd. Marktpartijen worden daarvoor bijeengebracht. De gemeente ontwikkelt zelf niet, maar faciliteert en voert de regie.

Welzijn

Gebaseerd op de omvang van de kernen verschilt het voorzieningenniveau per dorp. Richtsnoer is de voorgestane kernendifferentiatie.

Kruiningen is daarbij aangewezen als een A-kern. In dergelijke kernen wordt het volgende voorzieningenniveau nagestreefd.

  • een basisschool met kindercentrum;
  • een dorpshuis;
  • een praathuis;
  • een gymzaal;
  • een skatevoorziening;
  • velden voor laagdrempelige volkssporten.

Toetsing en conclusie

Voorliggend bestemmingsplan voorziet in de actualisering van de geldende juridisch-planologische regeling. Het gebruik van de huidige voorzieningen wordt daarbij bestendigd. Actualisatie past daarmee binnen de randvoorwaarden van de Missie visie strategie.