6.3 Afwijken van de bouwregels
6.3.1 Uitbreiden bouwvlak
Bij omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde ten aanzien van de maximum oppervlakte van het bouwvlak, met in achtneming van de volgende regels:
-
a. het bouwvlak mag uitsluitend aan de achterzijde worden vergroot;
-
b. de oppervlakte van het bouwvlak wordt met niet meer dan 20% vergroot;
-
c. er wordt geen onevenredige afbreuk gedaan aan de ingevolge de bestemming gegeven gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken.
6.3.2 Algemene afwijking
Bij omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde ten aanzien van de maximaal toelaatbare goot- of boeibordhoogte dan wel bouwhoogte, de afstand van een gebouw tot de perceelsgrens, de maximaal toelaatbare oppervlakte en het aangegeven bebouwingspercentage, met in achtneming van de volgende regels:
-
a. de afwijking bedraagt niet meer dan 15%;
-
b. er wordt geen onevenredige afbreuk gedaan aan de ingevolge de bestemming gegeven gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken.
6.3.3 Afhankelijke woonruimte
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in lid 6.5.1 en worden toegestaan dat voor afhankelijke woonruimte een grotere oppervlakte wordt gerealiseerd, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. de maximum oppervlakte voor aan- en/of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen mag inclusief bijgebouwen in gebruik als afhankelijke woonruimte, niet meer bedragen dan 50% van de gronden buiten het bouwvlak tot een maximum van 100 m² per perceel;
-
b. er wordt geen onevenredige afbreuk gedaan aan de ingevolge de bestemming gegeven gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken.
6.3.4 Tijdelijke woongelegenheid
Bij omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in lid 6.2 ten aanzien van de plaatsing van een tijdelijke woongelegenheid met in achtneming van de volgende regels:
-
a. omgevingsvergunning voor een tijdelijke woongelegenheid wordt alleen verleend bij ingrijpende bouwwerkzaamheden of vervangende nieuwbouw van een bestaande woning en realisering van een nieuwe woning;
-
b. de tijdelijke woongelegenheid wordt geplaatst binnen het bouwvlak of binnen een straal van 30 meter achter de naar de weg gerichte grens van het bouwvlak;
-
c. de afstand van een tijdelijke woongelegenheid tot de openbare weg bedraagt niet minder dan 3 meter;
-
d. het bevoegd gezag kan voorwaarden stellen aan de situering van de tijdelijke woongelegenheid in verband met de bereikbaarheid voor hulpverlenende instanties;
-
e. het bevoegd gezag kan voorwaarden stellen aan de situering van de tijdelijke woongelegenheid in verband met de ruimtelijke uitstraling voor de omgeving;
-
f. het bevoegd gezag kan voorwaarden stellen aan de aansluiting van de tijdelijke woongelegenheid op de nutsvoorzieningen in verband met de bestaande situatie inzake nutsvoorzieningen en de duur van de plaatsing;
-
g. de tijdelijke woongelegenheid is zodanig gesitueerd dat dit niet leidt tot onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken;
-
h. de tijdelijke woongelegenheid is zodanig gesitueerd dat bouwmaterialen en bouwafval op het eigen perceel kunnen worden geplaatst;
-
i. het bevoegd gezag kan omgevingsvergunning verlenen voor de plaatsing van een tijdelijke woongelegenheid voor de duur van de werkzaamheden tot een maximum van 3 jaar;
-
j. omgevingsvergunning voor een tijdelijke woongelegenheid wordt niet verleend indien sprake is van grootschalige herstructurering van woningen;
-
k. het bevoegd gezag trekt de omgevingsvergunning tot afwijken in, indien de bestaande noodzaak vanuit een oogpunt van tijdelijke huisvesting niet meer aanwezig is.
6.6 Wijzigingsbevoegdheid
6.6.1 Bestemming Kantoor
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming Detailhandel, ongeacht of deze bestemming is voorzien van een aanduiding, wijzigen in de bestemming Kantoor, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. wijziging leidt tot behoud en / of versterking van de ruimtelijk-stedenbouwkundige structuur;
-
b. wijziging betreft geen zodanige verkeersaantrekkende activiteiten dat deze kunnen leiden tot een nadelige beïnvloeding van de normale afwikkeling van het verkeer dan wel tot een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimte;
-
c. wijziging leidt niet tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkelmogelijkheden van omliggende bestemmingen en functies;
-
d. het maximaal toelaatbare bruto kantoorvloeroppervlak wordt bepaald op niet meer dan 200 m²;
-
e. de maximaal toelaatbare goot- of boeibordhoogte wordt bepaald op niet meer dan 6 meter;
-
f. in de toelichting van het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging;
-
g. vooraf wordt inzicht verkregen in:
-
1. de bodemhygiëne;
-
2. externe veiligheid;
-
3. de luchtkwaliteit;
-
4. ecologische waarden.
6.6.2 Bestemming Wonen
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming Detailhandel, ongeacht of deze bestemming is voorzien van een aanduiding, wijzigen in de bestemming Wonen, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. wijziging leidt tot behoud en / of versterking van de ruimtelijk-stedenbouwkundige structuur;
-
b. wijziging leidt niet tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkelmogelijkheden van omliggende bestemmingen en functies;
-
c. de maximaal toelaatbare goot- of boeibordhoogte wordt bepaald op niet meer dan 6 meter;
-
d. in de toelichting van het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging;
-
e. vooraf wordt inzicht verkregen in:
-
1. de bodemhygiëne;
-
2. externe veiligheid;
-
3. wegverkeerslawaai;
-
4. spoorweglawaai;
-
5. de luchtkwaliteit;
-
6. ecologische waarden.
6.6.3 Toestaan huisvesting arbeidsmigranten
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming Detailhandel wijzigen ten behoeve van huisvesting door arbeidsmigranten in de vorm van logies, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. de huisvesting vindt plaats in een bestaand gebouw;
-
b. het karakter van het gebouw mag niet veranderen;
-
c. er dient sprake te zijn van gebruik door personen die elders hun hoofdverblijf hebben;
-
d. planwijziging wordt niet toegepast binnen een afstand van 250 meter van een gebouw in gebruik en / of bestemd voor logies als bedoeld onder k;
-
e. er mag geen sprake zijn van een zodanige verkeersaantrekkende werking die de normale afwikkeling van het verkeer nadelig beïnvloedt, dan wel tot een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimte leidt;
-
f. wijziging mag worden toegepast indien er geen milieuhygiënische belemmeringen zijn, zoals nabijgelegen bedrijven;
-
g. wijziging mag niet leiden tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkel mogelijkheden van omliggende bestemmingen en functies;
-
h. in het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging;
-
i. de gebouwde voorziening voldoet aan de eisen van de betreffende gemeentelijke verordening, het bouwbesluit of andere van toepassing zijnde regelgeving alsmede aan het SKIA-keurmerk en/of aan de volgende voorwaarden:
-
1. beschikbaar bewoonbaar vloeroppervlakte per persoon ten minste 12 m² als bedoeld in de bouwverordening;
-
2. voldoende privacy;
-
3. toereikende sanitaire voorzieningen;
-
4. toereikende verwarming;
-
5. keukenvoorzieningen;
-
6. toereikende brandveiligheidssituatie;
-
j. ongeacht het vorenstaande mogen in geen geval meer dan 4 personen worden gehuisvest;
-
k. in het wijzigingsplan worden de volgende bepalingen opgenomen:
“Artikel A Bestemmingsomschrijving
Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 1': tevens logies ten behoeve van arbeidsmigranten.
Artikel B Specifieke gebruiksregel
Met betrekking tot het gebruik geldt de volgende regel:
ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 1' is per bouwperceel logies toegestaan voor ten hoogste 4 arbeidsmigranten.”
6.6.4 Beëindiging huisvesting arbeidsmigranten
Burgemeester en wethouders kunnen het bepaalde in het wijzigingsplan als bedoeld in lid 6.6.3 onder k te schrappen, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast voor zover het gebruik overeenkomstig de aanduiding voor de duur van ten minste 2 jaar aaneengesloten is onderbroken of zoveel eerder als met belanghebbenden is overeengekomen;
-
b. in het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging.
6.6.5 Toestaan bijzondere woonvorm
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming Detailhandel wijzigen ten behoeve van bijzondere woonvormen, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. de bijzondere woonvorm past naar omvang in het beoogde gebouw, een en ander conform de Prestatie-eisen AWBZ-voorzieningen, en in de omgeving;
-
b. de bijzondere woonvorm mag geen onevenredige hinder voor het woon- en leefmilieu opleveren en geen onevenredige afbreuk doen aan het woonkarakter van de buurt, waarbij tevens wordt aangetoond dat de bijzondere woonvorm geen onevenredige beperking tot gevolg heeft voor het woongenot van aangrenzende woonpercelen;
-
c. voorzien wordt in een adequate ontsluiting en afwikkeling van autoverkeer en toereikende parkeergelegenheid voor personeel en bezoekers;
-
d. in het wijzigingsplan wordt:
-
1. de aanduiding "specifieke vorm van maatschappelijk - bijzondere woonvorm" opgenomen;
-
2. de bepaling "ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van maatschappelijk - bijzondere woonvorm" zijn gronden tevens bestemd voor een bijzondere woonvorm" opgenomen.
6.6.6 Beëindiging bijzondere woonvorm
Burgemeester en wethouders kunnen de aanduiding "specifieke vorm van maatschappelijk - bijzondere woonvorm" verwijderen, met inachtneming van de volgende regels:
-
a. de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast voor zover het gebruik overeenkomstig de aanduiding voor de duur van ten minste 2 jaar aaneengesloten is onderbroken of zoveel eerder als met belanghebbenden is overeengekomen;
-
b. in het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging.