direct naar inhoud van 5.8 Verkeer en parkeren
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

5.8 Verkeer en parkeren

5.8.1 Verkeer

De huidige verkeerstructuur blijft gehandhaafd. In 2013 wordt een gedeelte van de Oude Rijksweg onttrokken aan het provinciaal wegennet en ingericht als 50 km/uur weg.

In de kern is het stratenpatroon reeds grotendeels ingericht conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Voor de gehele kern Krabbendijke geldt dan ook een maximumsnelheid van 30 km/uur. Duurzaam Veilig streeft naar een overeenstemming tussen:

  • functie (erftoegangsweg);
  • gebruik (door gemengd verkeer en relatief lage intensiteiten);
  • vorm (weg met open verharding, korte wegvakken, gelijkwaardige kruispunten en aanwezigheid perceelaansluitingen).

Verdere uitvoering van Duurzaam Veilig heeft geen gevolgen voor de verkeersafwikkeling en het bestemmingsplan.

In de kern is de volgende ontwikkeling voorzien:

  • diverse locaties waar door middel van een wijzigingsbevoegdheid na bedrijfsbeëindiging woningbouw wordt mogelijk gemaakt.

Een ontwikkeling voldoet aan een goede ruimtelijke ordening als het verkeer in en rondom de plangebieden verkeersveilig en goed kan afwikkelen. Het verkeer kan in principe goed en verkeersveilig afwikkelen als wordt voldaan aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig.

Verkeersafwikkeling

Om na te gaan of wordt voldaan aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig dient het gebruik (toekomstige verkeersintensiteit) in overeenstemming te zijn met het functie en vorm. De toekomstige verkeersintensiteit wordt bepaald door de verkeersproductie en -attractie (verkeersgeneratie) van de beoogde ontwikkelingen toe te delen aan de autonome intensiteit op wegen. Volgens CROW publicatie 256 dient voor een woning in het woonmilieutype 'centrum-dorps' uitgegaan te worden van 6,3 mvt/weekdagetmaal/woning.

Wijzigingsgebieden

In de wijzigingsregels wordt opgenomen dat aangetoond dient te worden dat zich geen onevenredige gevolgen in de afwikkeling van het verkeer voordoen.

Conclusie

De infrastructuur in de kern voldoet in de huidige situatie aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling is daarmee gewaarborgd en wordt voldaan een goede ruimtelijke ordening. Bij toepassen van de wijzigingsbevoegdheden worden geen problemen verwacht, gezien het veelal kleinschalige karakter van de wijzigingsbevoegdheden. In de wijzigingsplannen zal hieraan aandacht worden besteed.

5.8.2 Parkeren

Een plan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening als sprake is van een positieve of sluitende parkeerbalans. Een parkeerbalans is een vergelijking tussen de parkeervraag t.g.v. een beoogde ontwikkeling en het parkeeraanbod daarvan in de omgeving. Volgens gemeentelijk beleid dient voor het bepalen van de parkeervraag uitgegaan te worden van 1,4 tot 1,7 parkeerplaatsen per woning. Uitgangspunt van de gemeente is dat parkeren op eigen terrein en zo nodig in de openbare ruimte kan plaats vinden. De woningen die door planwijziging in Krabbendijke worden mogelijk gemaakt, worden in een niet stedelijke woonomgeving gerealiseerd.

Wijzigingsgebieden

Planwijzigingen zijn alleen toegestaan als deze niet tot een nadelige beïnvloeding van de parkeerdruk in de openbare ruimte leiden.

Conclusie

In en rondom de beoogde ontwikkellocaties is naar verwachting voldoende parkeeraanbod aanwezig om de vraag op te vangen. Het betreft veelal kleinschalige wijzigingsbevoegdheden. In de wijzigingsplannen zal aan parkeren aandacht worden besteed. Hiermee wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening.