5.3.1 Bestemmingen
Binnen het bestemmingsplan ligt een klein aantal agrarische percelen met boerderijen. Het betreft boerderijen gelegen in het lint die in het voorgaande bestemmingsplan ook waren opgenomen. In onderhavig plan zijn deze percelen wederom opgenomen.
Bedrijf
De bestaande bedrijven in het plangebied zijn bestemd als 'Bedrijf'. Het betreft een klein aantal bedrijven die allen inpasbaar zijn in het bestaand stedelijk gebied. Binnen deze bestemming vallen ook de grote nutsvoorzieningen. Voor de antennemast langs de A.M.A. van Langeraadweg is een specifieke aanduiding opgenomen.
Bedrijf - Gasontvangsstation
Gelet op het beleid van de Nederlandse Gasunie om binnen alle bestemmingsplannen gasontvangststations op een eenduidige en uniforme wijze te bestemmen is de bestemming Bedrijf - Gasontvangststation opgenomen voor het ontvangststation aan de A.M.A. van Langeraadweg.
Centrum
In het centrum van de kern zijn een aantal winkelvestigingen en dienstverlenende bedrijven aanwezig. Deze vestigingen zijn soms gecombineerd met de woonfunctie. Voor een aantal bestaande detailhandelsvestigingen is wonen op de begane grond uitgesloten om het winkelvoorzieningenniveau in de kern op peil te houden. Gezien de diversiteit van de functies is een algemene bestemming Centrum opgenomen waarin de verschillende functies zijn toegestaan.
Groen
Hieronder vallen de openbare groenvoorzieningen en waterhuishoudkundige voorzieningen. Alleen bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn toegestaan. Parkeren binnen deze bestemming is niet toegestaan.
De Rabobankvestiging binnen het plangebied is gelijk als in het vigerende bestemmingsplan opgenomen als kantoorbestemming.
Aan de voorzieningen in het plangebied, waaronder de kerk, het museum, de bibliotheek, de school, de Til en de brandweer is de bestemming 'Maatschappelijk' toegekend. De bebouwingsmogelijkheden binnen deze bestemming zijn met name vastgelegd op de verbeelding.
De bestaande sportvelden, zoals de voetbal en tennisvelden, krijgen de bestemming sport. In het vigerende plan hebben deze terreinen de bestemming Recreatie. Dit is omgezet naar Sport om meer aan te sluiten bij de bestemmingsmethodiek in de ande3re kernen van de gemeente. Het zwembad en het park zijn ook omgezet van recreatief naar sport. Inhoudelijk wijzigen de gebruiksmogelijkheden niet. Binnen deze bestemming zijn de verschillende onderdelen zoals het zwembad en de tennis- en voetbalvelden wel specifiek aangeduid. De verschillende functies hebben hun eigen vorm van milieuhinder of zoals bij het zwembad, externe veiligheidsrisico. Om dit te reguleren voor omwonenden zijn deze functies specifiek aangeduid.
De bestemming tuin is in het bestemming enkel langs het water en de dijk opgenomen. De beeldkwaliteit van dit deel van de kern hangt mede af van de groene setting van de bebouwing langs de weg dan wel het water. Om deze kwaliteit te behouden is de bestemming tuin opgenomen. Binnen deze bestemming zijn de bebouwingsmogelijkheden dan ook geminimaliseerd.
Verkeer
De in het plangebied aanwezige openbare wegen en parkeervoorzieningen zijn in deze bestemming opgenomen. Binnen de bestemming is ook ruimte voor nuts-, groenvoorzieningen en waterhuishoudkundige voorzieningen. Ten behoeve van deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd. Deze bestemming richt zich op een groot deel van het openbaar gebied. De bestemming is globaal geformuleerd. De reden daartoe is dat de exacte ligging van de verschillende voorzieningen, zoals groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen etc. in dit kader niet relevant is. Het herinrichten van wegen kan daardoor op een eenvoudige manier geschieden, zonder dat een bestemmingsplan onwenselijke en ongefundeerde barrières oproept.
Water
Binnen deze bestemming zijn de watergangen opgenomen. Bouwwerken, geen gebouwen zijnde, en voorzieningen die ten dienste staan aan de bestemming, zoals constructies voor bruggen, kademuren en duikers, zijn toegestaan.
Binnen de bestemming 'Wonen' is het wonen met aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toegestaan. Deze bestemming is voornamelijk toegekend aan die woningen die deel uitmaken van het historische bebouwingslint. Het zijn doorgaans oudere woningen en boerderijen, nieuwe woningen ter vervanging van oudere en woningen waarmee de overblijvende 'gaten' in het bebouwingslint zijn opgevuld. Het gezamenlijk kenmerk is hun grote onderlinge verschil in oorsprong (voormalige boerderij, winkel, bedrijfspandje of gewoon woning), grootte, bouwvorm, afmeting en vorm van het perceel. Gezamenlijk bepalen zij in hoge mate het karakter van de historische kern. Enerzijds vraagt een dergelijke diverse bebouwing om een flexibele regeling die met name ten aanzien van situering en hoofdvorm niet teveel vastlegt. Anderzijds verdient het echter aanbeveling om de onderlinge samenhang, zoals die in de loop der tijden tot stand is gekomen, veilig te stellen bij eventuele nieuwbouw of ingrijpende verbouwingen. Dit kan gebeuren door middel van het stellen van nadere eisen waarbij afstemming op de aangrenzende bebouwing kan worden geëist.
Binnen de dorpskernen is het uitgangspunt dat de bebouwing, binnen bepaalde randvoorwaarden, vrij te plaatsen is binnen het perceel waaraan de bestemming 'Wonen' is toegekend. De aan- of afwezigheid van bebouwing wordt zichtbaar door de bebouwing die aanwezig is op de ondergrond. Er wordt echter wel een aanduiding 'aantal woningen' toegepast die het aantal woningen aangeeft dat op het perceel aanwezig is of mag zijn.
Nadere eisen
Om in voorkomende gevallen het stedenbouwkundig beeld van een dorpse, organische ontwikkeling veilig te stellen, kan het college van burgemeester en wethouders nadere eisen stellen omtrent de situering van hoofdgebouwen ter plaatse van de bestemming 'Wonen' ten opzichte van de voorste bebouwingsgrens. De afstand van de voorgevel van het hoofdgebouw tot de voorste perceelsgrens kan op basis hiervan aan een maximum worden verbonden. Hierbij worden eveneens eisen gesteld aan de toegestane hoogte van de bebouwing. Er dient afstemming plaats te vinden van het karakter van nieuw te bouwen of te verbouwen panden op de karakteristiek van de Dorpsstraat als geheel.
Binnen de bestemming 'Woongebied' is het wonen met aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toegestaan. De globale bestemming 'Woongebied' voor de planmatige woongebieden gaat verder dan alleen een aanwijzing van gronden voor woningen. Tot de bestemming behoren eveneens de erven en tuinen, de groenvoorzieningen en speelterreinen, alsmede de wegen, paden en parkeervoorzieningen. De aanwezige hoofdgebouwen worden middels bouwaanduidingen aangegeven. Omdat woningen in diverse afmetingen voorkomen, is onderscheid gemaakt naar goothoogte:
- Specifieke bouwaanduiding 1: eengezinshuizen, met een goothoogte van ten hoogste 6 m; het betreft hier vooral de aaneengebouwde eengezinswoningen en de vrijstaande woningen waarvan de goothoogte zonder bezwaar 6 m kan bedragen;
- Specifieke bouwaanduiding 2: eengezinshuizen, met een goothoogte van ten hoogste 4 m; dit zijn vooral de vrijstaande woningen waarvan het om stedenbouwkundige en landschappelijke redenen gewenst is dat de hoogte beperkt blijft tot
(veelal)
de huidige hoogte.
Bepalend voor de oppervlakte aan aan-, uitbouwen en bijgebouwen is de omvang van het perceel (gedeelte dat niet door het hoofdgebouw in beslag is genomen). Dit houdt in dat bijvoorbeeld de gezamenlijke oppervlakte van aanbouwen en bijgebouwen kan toenemen wanneer er bijvoorbeeld een uitbreiding van het perceel plaatsvindt. Dit laatste is zeer wel denkbaar indien bijvoorbeeld de gemeente in het kader van een efficiënt groenbeheer zou overwegen bepaalde 'groensnippers' zonder structurele betekenis af te stoten en te verkopen aan de aangrenzende eigenaren. Het maximum van de gezamenlijke toelaatbare erfbebouwing bedraagt 75 m².
Het binnen de bestemming 'Wonen' maximaal toelaatbare aantal woningen wordt op de verbeelding aangegeven. Binnen deze bestemming is het theoretisch mogelijk om op een aantal percelen meer dan één woning te bouwen. Binnen de bestemming 'Woongebied' is een dergelijke regeling niet nodig omdat binnen het bouwvlak het aantal wooneenheden niet kan worden vermeerderd. Ter voorkoming van elk misverstand is de regeling opgenomen dat uitbreiding van hoofdgebouwen niet mag leiden tot een vermeerdering van het aantal woningen dat ten tijden van de ter inzage legging van het ontwerp van dit bestemmingsplan aanwezig is in het plangebied. .
Aan de inrichting van het openbare gebied (wegen, paden, groen-, speel- en parkeervoorzieningen) binnen de bestemming 'Woongebied' is geen gedetailleerde invulling gegeven. Gewijzigde herinrichting blijft op die manier mogelijk.
De gestapelde appartementen hebben de bestemming 'Woongebied' de aanduiding 'gestapelde woningen' gekregen. Op deze gronden zijn slechts hoofdgebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan.
5.3.2 Dubbelbestemmingen
Leiding - Gas
Voor de bescherming en het onderhoud van de in het plangebied liggende gasleidingen en afsluiterschema is een belemmeringenstrook opgenomen.
Leiding - Riool
Voor de bescherming en het onderhoud van de in het plangebied liggende rioolleidingen is een belemmeringenstrook opgenomen
Veiligheidszone - Veiligheidszone LPG
In het bestemmingsplan is een veiligheidszone en een veiligheidszone LPG opgenomen. Onderdeel van het zwembad is een chloorinstallatie. Rondom een chloorinstallatie is een plaatsgebonden risicocontour waarbinnen geen gevoelige bestemmingen zijn toegestaan. Middels de dubbelbestemming veiligheidszone wordt dit afgedwongen.
Aan de Kerkweg net buiten het plangebied is een benzinepomp met een LPG installatie gesitueerd. De benzinepomp ligt niet in onderhavig plangebied. De veiligheidszone loopt echter wel over het plangebied. Binnen deze zone in het kader van externe veiligheid geen gevoelige bestemmingen komen. In onderhavig plan wordt voldaan aan deze eis.
Waarde - Archeologie 1, 2, 4, 7 en 8
Ter bescherming van de archeologische waarden die mogelijk in het gebied voorkomen is voorzien in de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie'. Voor deze gronden geldt dat bouwen en een aantal genoemde werken en werkzaamheden waarbij archeologische waarden in het geding kunnen zijn slechts mogelijk zijn na voorafgaande toetsing door het college van burgemeester en wethouders aan de archeologische waarden. Vanwege deze archeologische verwachtingswaarde, dient voorafgaand aan werkzaamheden in een aantal gevallen een verkennend archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd door een hiertoe gecertificeerd bureau. Indien uit het onderzoek blijkt dat er resten aanwezig zijn, dan dient in overleg met de provinciaal archeoloog te worden bepaald hoe met deze resten wordt omgegaan. Behoud in situ is hierbij echter uitgangspunt.
De verschillen in waarde archeologie is gebaseerd op het gemeentelijk archeologie beleid. De gronden hebben vanwege de verschillende opbouw verschillende verwachtingswaarde voor archeologische resten. Met behulp van de nummering is een onderverdeling gemaakt bij welke werkzaamheden een archeologisch onderzoek noodzakelijk is.
Waterstaat - Waterkering
De dijk en de rivierbedding zijn middels een dubbelbestemming beschermd. Het is niet mogelijk om bouwkundige aanpassingen dan wel graafwerkzaamheden uit te voeren zonder toestemming van de beheerder. In dit geval is voor de dijk het waterschap de beheerder en de rivierbedding Rijkswaterstaat.