direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Arkel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP1100-vas2

2.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie "Giessenlanden buitengewoon' (2008)

De structuurvisie bevat de uitgangspunten en potenties voor de toekomstige ontwikkelingen in Giessenlanden, waarbij de nadruk ligt op de ruimtelijke component. De visie gaat uit van kwalitatief hoogwaardige uitbreidingen, passend in het landschap. De combinatie van wonen en werken kan zowel de economie als de vitaliteit van het platteland verder stimuleren. Op bedrijventerreinen dienen meer woonwerk-units te worden gerealiseerd. Door zelfstandige kleine (arbeids- en kennis intensieve) bedrijfjes aan te trekken kan de economie binnen de gemeente op peil worden gehouden.

Het bedrijventerrein Vlietskade in Arkel is toe aan herstructurering. De kwaliteit van het bedrijventerrein kan opgewaardeerd worden. Het doel is om meer uitbreidingsmogelijkheden te creëren voor de bestaande bedrijven en een bedrijventerrein met een moderne uitstraling te krijgen. Bij vertrek van bedrijven dient op de vrijkomende locatie bij nieuwbouw gezocht te worden naar meer waterberging ten behoeve van de wateropgave.

afbeelding "i_NL.IMRO.0689.BP1100-vas2_0004.png"

Figuur 2.3 bestaande situatie en transformatiegebieden Structuurvisie Giessenlanden

De zuidoostelijke rand van Vlietskade ligt zodanig dicht bij het centrum en aan het water dat het op termijn een geschikte woonwerklocatie zou vormen. Het is dan ook wenselijk grootschalige bedrijven in die zone op termijn deels te verplaatsen naar het bedrijventerrein langs de A27 nabij Gorinchem (Gorinchem-Noord). Het gehele bedrijventerrein Vlietskade moet worden geherstructureerd waardoor schuifruimte ontstaat. Daarbij wordt ook naar waterberging als onderdeel van de wateropgave gezocht. Het nabijgelegen buitengebied is echter ook zoekgebied. De watercompensatie voor de uitbreiding Arkel III kan binnen de locatie gevonden worden.

Gelet op het behoud van ruimtelijke kwaliteit en vanuit de duurzaamheidsgedachte is het van belang dat inbreiding gaat vóór uitbreiding. Daarbij hoort nadrukkelijk ook het nader beschouwen van bedrijventerreinen en de mogelijkheid deze te herstructureren. Zo dient in elk geval te worden bezien of het bedrijventerrein Vlietskade in Arkel zodanig kan worden geherstructureerd dat dit ten eerste een vernieuwing en efficiëntere indeling van het bedrijventerrein betekent en ten tweede zo ruimte langs het water vrijgespeeld kan worden om hier een aantrekkelijk woonmilieu te creëren.

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan 2010

De gemeente Giessenlanden heeft haar verkeersbeleid opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). Dit GVVP beschrijft per mobiliteitsthema het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader inzake uiteenlopende mobiliteitsonderwerpen. Daarnaast geeft het de oplossingsrichtingen weer, waarbinnen het algemeen bestuur vindt dat de geconstateerde knelpunten met betrekking tot mobiliteit gevonden en opgelost moeten worden. Dit beleidskader vormt voor het dagelijks bestuur het instrument om door middel van een uitvoeringsprogramma de vastgestelde knelpunten inzake mobiliteitsvraagstukken aan te pakken en op te lossen.

Terwijl de gemeente Giessenlanden met dit beleidsplan invulling geeft aan een 'duurzaam veilige mobiliteitsambitie', houdt zij ook vast aan de uitgangspunten van het provinciale structuurplan. De gemeente vervult haar rol als 'Poortwachter van het Groene Hart' waar zij zich inspant voor een blijvende groene omgevingskwaliteit met een groot respect voor het in stand houden en versterken van cultuurhistorische structuren. Daarnaast staat de gemeente ook voor een ontwikkelopgave van de 'Merwedezone' die zij graag in samenspraak en samenwerking met haar partners vanuit een gedragen gebiedsvisie ontwikkelt. De gemeente Giessenlanden zoekt hierbij naar het optimum waar het gaat om verkeersveiligheid, kwaliteit van de leefomgeving met respect voor milieu, groen en een goede ruimtelijke ordening.

afbeelding "i_NL.IMRO.0689.BP1100-vas2_0005.png"

Figuur 2.4 Wegenprofiel Arkel uit het GVVP Giessenlanden

Gemeente Giessenlanden neemt het initiatief om samen met het waterschap Rivierenland en met de provincie Zuid-Holland, een goede vrachtwagenroutering te organiseren waarover alle zwaar verkeer, inclusief de gevaarlijke stoffen, vervoerd kan worden. Doel hierbij is dat alle woonkernen goed voor zwaar verkeer worden ontsloten. De gemeente stelt geen aparte route vast voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit verkeer volgt in beginsel de (algemene) route voor vrachtverkeer. De uiteindelijke eindbestemming zal niet altijd langs 'de route' liggen, maar het ligt voor de hand dat chauffeurs deze zo lang mogelijk volgen. Voor de chauffeur met gevaarlijke stoffen is dat zelfs een wettelijke verplichting. Om die reden is het apart instellen van een gevaarlijke stoffenroute niet nodig.