direct naar inhoud van 5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Griffioen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.BPGRI-OH99

5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Op grond van artikel 3.1.6 Bro dient inzicht te worden gegeven in de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Het gaat daarbij zowel om de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de planvoorbereiding zijn betrokken alsook om de resultaten van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro.

5.2.1 Betrokkenheid burgers en maatschappelijke organisaties

Op grond van artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening en de Middelburgse inspraakverordening worden ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van een ruimtelijk plan betrokken.

Dit gebeurt op de manier zoals beschreven in de gemeentelijke Inspraakverordening. In deze verordening is bepaald dat de openbare voorbereidingsprocedure, geregeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van toepassing is. Daarnaast is het voorontwerpbestemmingsplan als gevolg van het wettelijk voorgeschreven vooroverleg aan diverse instanties verzonden.

De procedure ten aanzien van het voorontwerpbestemmingsplan is als volgt verlopen. Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 11 september 2009 tot en met 22 oktober 2009 ter inzage gelegen bij de vakbalie van de Dienst Ruimte in het Stadskantoor. Het plan was tijdens de genoemde periode tevens digitaal beschikbaar via de gemeentelijke website (www.middelburg.nl).

Gedurende de termijn van terinzagelegging konden inspraakreacties mondeling of schriftelijk naar voren worden gebracht. Van deze mogelijkheid is door 4 personen gebruik gemaakt.

1. J.T.H.M. van Hees, Kastanjelaan 11, 4334 CD Middelburg

  • a. De beeldkwaliteit in het plangebied wordt in toenemende mate bedreigd door de om zich heen grijpende verschutting. In het plan dient daartoe een regeling opgenomen worden om verschutting tegen te gaan.
  • b. Thans aanwezige belangrijke onderdelen van de groenstructuur worden in het voorontwerp niet of niet afdoende opgenomen en beschermd.
  • c. Het deel dat direct aansluit bij het cultuurhistorisch belangrijke theehuisje bij huize De Griffioen is geheel als tuin bestemd terwijl daar ook een belangrijke wandelvoorziening ligt.
  • d. De groenstructuur van deze buurt is weliswaar als openbaar groen bestemd, maar dit moet meer gedifferentieerd en gespecificeerd geregeld worden waarin de afzonderlijke elementen bestemd moeten worden.
  • e. De groene long aan de zuidzijde van de Sandberglaan ontbreekt volledig.

Reactie gemeente:

  • a. Een schutting is vaak een vergunningvrij bouwwerk. Het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken geeft aan in welke gevallen vergunningvrij een schutting kan worden gebouwd. Het is de gemeente niet toegestaan om op lokaal niveau te voorzien in een verbodsregeling in een bestemmingsplan voor bouwwerken die door de nationale wetgever als vergunningvrij zijn aangewezen.
  • b. Overigens heeft het college op 26 januari 2010 besloten de Bomenbuurt in de wijk Griffioen aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Deze aanwijzing betekent niet, dat vergunningvrij bouwen niet langer mogelijk is. Wel betekent het, dat bijvoorbeeld slopen niet zondermeer mogelijk is en dat in de welstandsnota nadere eisen voor de Bomenbuurt opgenomen zullen worden. Deze nadere eisen worden gebaseerd op het beeldkwaliteitsplan Bomenbuurt Griffioen.
  • c. Het bestemmingsplan heeft een consoliderend karakter waarin de bestaande groenvoorziening als openbaar groen is bestemd. Een nadere specificatie en het beschermen van onderdelen van een groenstructuur past niet in het kader van een bestemmingsplan. Hierin is wel voorzien door middel van het integraal opnemen van het Beeldkwaliteitsplan Griffioen in de toelichting van het bestemmingsplan.
  • d. Het theehuisje bij Huize de Griffioen valt niet binnen het plangebied van het bestemmingsplan Griffioen, maar binnen het bestemmingsplan “Beschermd Stadsgezicht”.
  • e. Het bestemmingsplankader regelt op hoofdlijnen de ruimtelijke inrichting van een gebied. Met de bestemming openbaar groen wordt de inrichting voldoende bepaald. Het deel met deze bestemming is specifiek aangegeven in situaties waarin sprake is van een bijzondere overgang van privé naar openbaar gebied of waarbij het groene karakter van de wijk bepalend is en behouden dient te blijven. Het is niet mogelijk om binnen de bestemming openbaar groen het groen zelf te specificeren. In het gemeentelijke Groenbeleidsplan ('Ruimte voor groen 2006-2016') is wel een nadere specificatie van de groenstructuur opgenomen.
  • a. Aangenomen wordt dat hier wordt gedoeld op de westzijde van de Sandberglaan. Het groene gebied langs de Sandberglaan is op de plankaart opgenomen met de bestemmingen “T-2” (tuin) en “AW-L” (agrarisch met landschappelijke waarden). De rest van de groene long rond de Sandberglaan valt niet binnen het plangebied van dit bestemmingsplan en is om die reden niet op de plankaart opgenomen.

2. Werkgroep wandelvoorzieningen griffioen e.o p/a Kastanjelaan 11, 4334 CD Middelburg

In het oude plan was het mogelijk om een voetpad aan te leggen vanaf het Seispad over de schouwstrook langs de Westzijde van de Sandberglaan naar de kruising Sandberglaan/Laan der Verenigde Naties. In het nieuwe is deze mogelijkheid er niet.

Reactie gemeente:

De strook grond direct naast de Sandberglaan heeft de bestemming “Groen”. Binnen deze bestemming is de realisatie van voetpaden toegestaan.

3. Stichting Bomenbuurt Griffioen p/a Kastanjelaan 11, 4334 CD Middelburg

  • a. Door de stichting is eerder verzocht om de bijzondere groenstructuur van de Bomenbuurt vast te leggen en ook juridisch te beschermen. In het voorliggende ontwerp is hier geen aandacht aan geschonken.
  • b. In de Elzenlaan ter hoogte van nr. 3 is een storende schutting aanwezig. Voorgesteld wordt om dit op te lossen door een strook ter breedte van een stoeptegel de bestemming openbaar groen te geven.

Reactie gemeente:

  • a. Het bestemmingsplan heeft een consoliderend karkater waarin de bestaande groenvoorziening ook als openbaar groen is opgenomen. Het bestemmingsplankader is niet het juiste instrument voor het opnemen en beschermen van differentiaties in beplanting binnen onderdelen van een groenstructuur. In het plan is al het bestaande structurele groen bestemd tot Groen. Voor het groen in de wijk Griffioen is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Dit plan zal aan de toelichting van het bestemmingsplan worden toegevoegd.
  • b. Overigens is in het gemeentelijke Groenbeleidsplan ('Ruimte voor groen 2006-2016') wel een nadere specificatie van de groenstructuur opgenomen. Het is niet mogelijk om in een bestemmingsplan stroken ter breedte van een stoeptegel aan te wijzen voor een specifieke bestemming. De plankaart heeft een dermate grote schaal, dat de afmeting van een stoeptegel niet op de plankaart aan te duiden is. Daarnaast is een vermindering van de breedte van het trottoir ongewenst en is het bestemmen van een dergelijke strook zonder effect als er geen aanleg en beheer van groen zal plaatsvinden.

4. Stichting De Cleene Hooge, Walcherseweg 250, 4334 NC Middelburg

  • a. De beeldkwaliteit in het plangebied wordt in toenemende mate bedreigd door de om zich heen grijpende verschutting. In het plan dient daartoe een regeling opgenomen te worden om verschutting tegen te gaan.
  • b. Thans in het plan aanwezige onderdelen van de groenstructuur worden niet of niet afdoende in het plan opgenomen, zoals de strook langs de Europalaan en langs de oostzijde van de vijver.
  • c. Van de groene long langs de Sandberglaan is als gewaarborgd groen niets of vrijwel niets over.

Reactie gemeente:

  • a. Een schutting is vaak een vergunningvrij bouwwerk. Het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken geeft aan in welke gevallen vergunningvrij een schutting kan worden gebouwd. Het is de gemeente niet toegestaan om op lokaal niveau te voorzien in een verbodsregeling in een bestemmingsplan voor bouwwerken die door de nationale wetgever als vergunningvrij zijn aangewezen. Overigens heeft het college op 26 januari 2010 besloten de Bomenbuurt in de wijk Griffioen aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Deze aanwijzing betekent niet, dat vergunningvrij bouwen niet langer mogelijk is. Wel betekent het, dat bijvoorbeeld slopen niet zondermeer mogelijk is en dat in de welstandsnota nadere eisen voor de Bomenbuurt opgenomen zullen worden. Deze nadere eisen worden gebaseerd op het beeldkwaliteitsplan Bomenbuurt Griffioen.
  • b. De genoemde stroken zijn in het plan bestemd als Groen. In het plan is het bestaande structurele groen bestemd tot Groen.
  • c. Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen. In ieder geval is langs de Sandberglaan een strook groen bestemd als “tuin” en is daarnaast voor een strook groen de bestemming “agrarisch met landschappelijke waarden” opgenomen. Dit nieuwe bestemmingsplan is een conserverend bestemmingsplan. Dit betekent dat zoveel mogelijk de bestaande situatie wordt overgenomen. Dit is ook gedaan langs de Sandberglaan.

5. Stichting Speelhof Hoogerzael, Seisweg 83, 4334 AE Middelburg

Door de stichting wordt naar voren gebracht dat eerder is overeengekomen om een ontwerp onder de naam “LAND” gelegen tussen de Sandberglaan en de Seispark te realiseren. Met de gemeente is hiervoor afgesproken dat het voorontwerp LAND in het bestemmingsplan Griffioen volledig opgenomen zal worden.

Reactie gemeente:

De locatie voor “LAND” ligt slechts voor een deel binnen het plangebied van het bestemmingsplan Griffioen. Een deel van de gekozen locatie valt binnen het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht. Dit deel van de locatie is bestemd als “groenvoorziening”. Binnen deze bestemming is de realisatie van groen, aanleg van speelvoorzieningen en wandelpaden toegestaan, zodat voor dit deel de aanleg van “LAND” mogelijk is.

Het ligt niet in de rede de begrenzing van het plangebied aan te passen. Het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht is opgesteld aan de hand van de aanwijzing tot Beschermd Stadsgezicht voor het centrum van Middelburg. De daarbij gehanteerde begrenzing is basis geweest voor begrenzing van het bestemmingsplan “Beschermd Stadsgezicht”. De aanwijzing van een Beschermd Stadsgezicht vindt plaats door een besluit van het ministerie. De gemeente mag in de begrenzing van een beschermd stadsgezicht niet zelf wijzigingen aanbrengen.

Voor het deel dat binnen het plangebied van het bestemmingsplan Griffioen is gelegen, geldt dat de opgenomen bestemming (AW-L: agrarisch gebied met landschappelijke waarden), onvoldoende mogelijkheden biedt om “LAND” te realiseren.

In het ontwerpplan zal een meer passende bestemming aan dit gebied gegeven worden.

5.2.2 Overleg instanties ex artikel 3.1.1. Bro

Tijdens de inspraaktermijn is het voorontwerpbestemmingsplan Griffioen verstuurd voor het overleg ex artikel 3.1.1. Bro. De volgende organisaties en instanties hebben een reactie gegeven.

1. Provincie Zeeland, Directie Ruimte Milieu en Water, Postbus 165, 4330 AD Middelburg

  • a. In artikel 20.1 worden alleen regels t.a.v. bebouwing binnen de molenbiotoop gegeven maar er dienen ook regels gegeven worden ten aanzien van beplanting.
  • b. In artikel 20.1 b2 staat dat burgemeester en wethouders ontheffing kunnen verlenen indien de belangen van nieuwe bebouwing onredelijk worden geschaad. Dit is in strijd met de concept PRV die geen mogelijkheid biedt voor een ontheffing op dergelijke gronden.
  • c. Artikel 4.5 maakt het mogelijk om de functie bedrijven te wijzigen in wonen. Gelet op het invloedsgebied en de veiligheidszone van het LPG tankstation dient dit te worden gewijzigd of geschrapt.
  • d. In artikel 20.2 wordt een beperking opgelegd aan nieuwe beperkt kwetsbare objecten binnen de veiligheidszone van het LPG-station. Dit dient aangevuld te worden met kwetsbare objecten.
  • e. Op basis van artikel 13 van het Bevi dient het bevoegd gezag aan te geven hoe zij het groepsrisico beheersbaar houdt.

Reactie gemeente:

  • a. De regels zullen worden aangepast.
  • b. De ontheffingsmogelijkheid zal uit de planregels worden geschrapt.
  • c. Deze wijzigingsbevoegdheid geldt niet uitsluitend voor het kleine deel van de bestemming “bedrijven” die binnen de veiligheidszone van het LPG-tankstation valt. Voor de andere bedrijven binnen het plangebied wil de gemeente de mogelijkheid behouden om de functie bedrijven te wijzigen in wonen. Deze wijzigingsbevoegdheid zal dan ook niet worden geschrapt. Wel zal een voorwaarde toegevoegd worden, dat deze bevoegdheid niet mag worden toegepast binnen de veiligheidszone van het LPG-tankstation.
  • d. De regels zullen op dit punt worden aangepast.
  • e. De toelichting zal op dit punt worden aangepast.

2. Veiligheidsregio Zeeland, Postbus 8016, 4330 EA Middelburg

  • a. In de bestaande situatie is 1/8 deel van de HUBO-bouwmarkt gelegen binnen de PR10-6 contour. Geadviseerd wordt om in het bestemmingsplan de mogelijkheid uit te sluiten, dat in de toekomst andere kwetsbare objecten zich binnen deze contour kunnen vestigen.
  • b. Conform hetgeen gesteld is in het Bevi dient het bevoegd gezag de omvang van het groepsrisico te verantwoorden. In het kader van deze verantwoording worden de volgende punten als relevant weergegeven:
    • 1. De rampenbestrijding is vanuit de optiek van de brandweer ter zake van de bluswatercapaciteit, de bereikbaarheid als ook materieel en middelen op orde.
    • 2. Omdat door omstandigheden toch escalatie kan optreden wordt geadviseerd om naar mogelijkheden te zoeken om het LPG-station (in de toekomst) te verplaatsen naar een locatie met een veel lagere bebouwings- en personendichtheid. Wettelijk is het toegestaan om een LPG-station in de nabijheid van een woonkern te hebben maar met de kennis van nu is het wenselijk is de nabijheid van een woongebied niet wenselijk.
  • c. In het plangebied loopt een aangewezen route gevaarlijke stoffen. Uit het rapport van de AVIV waarnaar wordt verwezen blijkt dat het groepsrisico nagenoeg nihil is (minder dan 1%). Aanvullende maatregelen zijn daarom niet nodig.

Reactie gemeente:

  • a. De oppervlakte van deze bouwmarkt is circa 800m2 en is daarmee op grond van het Bevi niet als kwetsbaar object aan te merken.
  • b. Een verantwoording van het groepsrisico zal in de toelichting worden opgenomen, waarbij de opmerking met betrekking tot bluswatercapaciteit etc. zullen worden meegenomen. Verplaatsing van het LPG-tankstation is geen optie. Er zijn geen geschikte locaties voorhanden. Alle locaties voor tankstations langs de N57 zijn al vergeven.
  • c. Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.