direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Kapelle Wemeldinge
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0678.Wemeldinge-VAST

2.3 Gemeentelijk beleid

Woonvisie Wemeldinge

De Woonvisie (2008) gaat uit van een woningbehoefte in de kern Wemeldinge van circa 100 woningen tot 2015. De inwoners van Wemeldinge zijn sterk op hun eigen kern gericht. In de woningwens resulteert dit in woningbehoefte in de kern Wemeldinge en niet in Kapelle-Biezelinge. De woonvisie met betrekking tot de bevolkingsprognose en woningbehoefte is met twee modellen samengesteld.

  • In model 1 is verondersteld dat de bevolking van Wemeldinge niet verder groeit en gehandhaafd blijft op de omvang van 2007. Dit model is niet realistisch maar geeft de ondergrens van de woningbehoefte aan.
  • In model 2 komt de bevolkingsontwikkeling van Wemeldinge overeen met die van de gemeente als geheel.

In beide gevallen is verondersteld dat de ontwikkeling van de gemiddelde woningbezetting in Wemeldinge, die lager ligt dan die in de gemeente als geheel, dezelfde trend volgt als die voor de gehele gemeente. Er zijn lichte verschillen in demografische opbouw tussen de gemeente als geheel en de kern Wemeldinge. De bevolking van Wemeldinge is minder jong dan die van de gemeente Kapelle als geheel.

Op basis van deze verschillen is het reëel te veronderstellen dat de natuurlijke groei van de bevolking in Wemeldinge iets lager zal liggen dan in de gemeente als geheel. De veronderstelling dat de bevolking niet zal groeien is echter niet realistisch. De twee modellen geven de bandbreedte aan waarbinnen de woningbehoefte van Wemeldinge zich zal bewegen. Daarbij zal de behoefte dichter in de buurt van model 2 liggen dan van model 1. In deze woonvisie wordt daarom uitgegaan van een behoefte van circa 100 woningen tot 2015. Van de uitbreidingsbehoefte wordt zo'n 60% veroorzaakt door de natuurlijke groei.

Instandhouding voorzieningenniveau

Gezien de kwantitatieve behoefte zou een dergelijke ontwikkeling geleidelijk moeten plaatsvinden. Een van de vragen rond nieuwbouw in Wemeldinge is in hoeverre door deze nieuwbouw het voorzieningenniveau in de kern in stand kan blijven. In de studie Onverkende paden van de provincie (2008) wordt aangegeven dat woningbouw een vast recept is om een terugloop van het voorzieningenniveau tegen te gaan, maar dat dit niet altijd succesvol is.

Er zijn andere ontwikkelingen die meer invloed hebben op de instandhouding van het voorzieningenniveau dan nieuwbouw van woningen:

  • de schaalvergrotingstendens die leidt tot concentratie van diensten en voorzieningen;
  • de toegenomen mobiliteit van de bevolking waardoor mensen als de kwaliteit elders beter of aantrekkelijker is makkelijker gebruik maken van voorzieningen buiten het dorp.

Typen woningen

De woonvisie geeft aanleiding om ook in Wemeldinge de diversiteit en kwaliteit van het aanbod van woningen te vergroten via nieuwbouw. Nieuwbouw moet duurzaam, gezond, (sociaal) veilig, levensloopbestendig en flexibel zijn. Daarnaast wordt gestreefd naar het creëren van een ruimer aanbod van passende woningen voor starters en senioren. Tevens wordt gestreefd naar het voorzien in de behoefte aan goedkope en betaalbare huurwoningen. De gemeente wil dit samen met corporaties, zorginstellingen en marktpartijen bereiken, waarbij men ervan bewust is dat een zorgvuldige communicatie met bewoners van belang is.

Nieuwbouw

De gemeente Kapelle gaat uit van een woningbouwprogramma dat hoger is dan de geraamde woningbehoefte. Gezien de kwaliteit van die productie, de woonmilieus waarin de woningen worden aangeboden, en de spreiding van de productie over een tiental locaties en in de tijd worden de risico's van dit woningbouwprogramma acceptabel geacht. De woonvisie gaat daarom uit van het handhaven van dit programma.

In Wemeldinge is tot 2015 behoefte aan zo'n 100 woningen. Dat betekent dat naast afronding van het Amaliaplein, het gewenst is te komen tot ontwikkeling van de inbreidingslocatie en de vier overige locaties. Ontwikkeling van de voorziene uitbreidingslocatie Herdershoefje II is daarmee kwantitatief gezien niet noodzakelijk in de periode tot en met 2015. Een beperkte ontwikkeling met vrijstaande woningen kan wel bijdragen aan het bevorderen van de doorstroming. Wemeldinge heeft drie grote nieuwbouwlocaties:

  • Amaliaplein (38 woningen, reeds gerealiseerd);
  • inbreidingslocatie van circa 40 woningen;
  • uitbreidingslocatie van 30 woningen.

Daarnaast zijn er verschillende locaties in de periode tot en met 2015, waaronder de locatie De Bult met 19 woningen en Bonzijweg West met 14 woningen. Het totale programma 2008-2015 komt daarmee op 143 woningen.

Met de realisering van Amaliaplein, de inbreidingslocatie en de vier overige locaties worden voldoende woningen opgeleverd. Ontwikkeling van de uitbreidingslocatie in de periode tot en met 2015 is daarmee niet noodzakelijk uit kwantitatief oogpunt. Kwalitatief kan er een reden zijn om in deze periode toch met ontwikkeling van de uitbreidingslocatie te starten. Op de uitbreidingslocatie kunnen vrijstaande woningen worden gerealiseerd hetgeen niet mogelijk is op de overige locaties. Ontwikkeling van de uitbreidingslocatie kan daarmee bijdragen aan het bevorderen van de doorstroming in Wemeldinge.

Detailhandelsstructuurvisie (2005)

Op grond van de actuele ontwikkelingen en dynamiek en aansluitend op de regionale detailhandelsvisie voor Zeeuws-Vlaanderen heeft de Kamer van Koophandel een regionale detailhandelsvisie voor Midden- en Noord-Zeeland laten opstellen. In deze regionale detailhandelsstructuurvisie moet worden gekomen tot een afstemming op hoofdlijnen van ontwikkelingen in de detailhandel. De centrale doelstelling is als volgt geformuleerd: Het op basis van een gefundeerde visie formuleren van een regionaal detailhandelsbeleid om aan inwoners en bezoekers van Midden- en Noord-Zeeland een zo uitgebreid en gevarieerd mogelijk pakket aan detailhandelsvoorzieningen te bieden op locaties die daarvoor de beste perspectieven bieden én waarmeer synergie van aanbieders kan worden bereikt om de hele regio te versterken.

In de regionale detailhandelsvisie gaat het dan vooral om positionering van de belangrijkste winkelgebieden ten opzichte van elkaar. Binnen de structuur gaat het om het bieden van "de juiste functie op de juiste plaats". Daarbij heeft de gewenste afstemming met name betrekking op die locaties en vormen van detailhandel waarbij effecten verder reiken dan de gemeentegrenzen.

De Bevelanden heeft deels een landelijk, deels een stedelijk karakter. De stad Goes heeft daarbij een onbetwiste positie, met de binnenstad, het Marconigebied en winkelcentrum Goes-Zuid. Andere kernen met een vrij omvangrijk pakket aan voorzieningen zijn Heinkenszand, Kamperland, Kapelle en Krabbendijke. Op brancheniveau blijken op de Bevelanden vooral de branches kleding en mode, wonen, auto en fietsen en sport en spel goed vertegenwoordigd. Ondervertegenwoordigd is het aanbod in de branches bruin- en witgoed en plant en dier.

Ten aanzien van de detailhandelsconcentratie in Wemeldinge is het volgende opgemerkt. Het winkelaanbod in Wemeldinge is met bijna 3.000 m2 wvo vooral gericht op de dagelijkse behoeften van de eigen inwoners. Van een bovenlokale functie is geen sprake. De winkels liggen verspreid over de kern. De inrichting is matig. Aan het Dorpsplein is een supermarkt gevestigd die tevens een postagentschap exploiteert. Het dorp beschikt verder over enkele versspeciaalzaken en een parfumerie. Daarnaast is er onder andere aanbod in bloemen, souvenirs en kleding. Aan de rand van het dorp is een bouwmarkt gesitueerd. Op het Dorpsplein vindt op zaterdagochtend een markt plaats.