Plan: | Rijndijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0638.BP00003-VAS1 |
Beleid en normstelling
Ten aanzien van het woon- en leefklimaat in het plangebied dient rekening te worden gehouden met eventuele milieuhinder door omliggende bedrijven. Uitgangspunt daarbij is dat bedrijven niet in hun bedrijfsvoering worden beperkt en dat ter plaatse van woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Voor de afstemming tussen milieugevoelige en milieuhinderlijke functies wordt milieuzonering toegepast. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de VNG-publicatie Bedrijven en Milieuzonering (editie 2009). Milieuzonering beperkt zich tot de milieuaspecten met een ruimtelijke dimensie: geluid, geur, gevaar en stof.
In gebieden waar bedrijfsactiviteiten en hindergevoelige functies reeds naast elkaar voorkomen of gewenst zijn, wordt gebruikgemaakt van de Staat van Bedrijfsactiviteiten (SvB) 'functiemenging'. In deze Staat wordt per bedrijfsactiviteit bekeken in welke mate deze direct naast woningen toelaatbaar is. In bijlage 3 is een nadere toelichting op de aanpak van de milieuzonering met behulp van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' opgenomen.
Onderzoek
In de huidige situatie komt in het plangebied woningbouw, maatschappelijke voorzieningen en kantoren/bedrijvigheid voor en is er tevens horeca en detailhandel gevestigd. Het plangebied ten zuiden van de Hoge Rijndijk en de kleinschalige woongebieden tussen de Hoge Rijndijk en de Oude Rijn (Antoniusstraat en Rijnstraat) worden getypeerd als rustige woonwijk aangezien dat gebied overwegend een functie heeft waarbij een bijbehorend beschermingsniveau ten aanzien van milieuhinder kan worden verwacht. Voor het overige gebied dat is gelegen tussen de Oude Rijn en de Hoge Rijndijk geldt dat er van oudsher bedrijvigheid langs de Oude Rijn plaatsvindt, afgewisseld met woningbouw. In de huidige situatie is hier sprake van een menging van woonfuncties, horeca, detailhandel en bedrijvigheid. Deze menging van functies is hier ook gewenst. Dit gebied wordt daarom getypeerd als gebied met functiemenging. In een dergelijk gebied zijn ter plaatse van percelen met een bedrijfsbestemming bedrijven uit ten hoogste cateogrie B1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' algemeen toelaatbaar. In dit laatste gebied is één bedrijfsbestemming aanwezig en dat betreft het perceel aan de hoge Rijndijk 103. Momenteel is hier een aannemersbedrijf gevestigd. Aangezien de bedrijfsoppervlakte van dit bedrijf kleiner dan 1.000 m2 is, valt dit bedrijf in categorie B1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging'. Een dergelijk bedrijf is naast woningen toelaatbaar.
In de omgeving van het plangebied ligt de bierbrouwerij Heineken B.V. Dit bedrijf kan geurhinder veroorzaken voor de omgeving. Geurbelasting wordt gedefinieerd als de hoeveelheid geur in een leefomgeving gedurende een bepaalde tijd. De geurbelasting wordt uitgedrukt in odourunits per kubieke meter (ouE/m3) als percentage van de tijd. De relatie tussen de geurbelasting en het percentage geurgehinderden is niet voor alle geuren gelijk. De hinder hangt af van onder andere blootstellingsduur en blootstellingsfrequentie, intensiteit en de mate van aangenaamheid van de geur (hedonische waarde).
Bij Heineken zijn de geuremissies afkomstig van:
1) het brouwhuis
2) de afvalwaterzuivering
Voor specifieke bedrijfstakken is in de Nederlandse emissie Richtlijn (NeR) een bijzondere regeling opgenomen, met een voor die bedrijfstak specifieke normstelling. De bijzondere regeling voor bierbrouwerijen vermeldt een maximale geurconcentratie van 1,5 ouE/m3als 98-percentiel bij woningen. Deze waarde geldt als grenswaarde voor nieuwe situaties. Als signaleringswaarde ter plaatse van bestaande aaneengesloten woonbebouwing geldt een geurconcentratie van 1,5 ouE/m3 als signaleringswaarde.
Op 26 november 2009 is voor de bierbrouwerij Heineken B.V. een vergunning in het kader van de Wet milieubeheer verleend door het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Als toetsingswaarde voor de geuremissies van de afvalwaterzuivering is in de vergunning een maximale geurconcentratie van 0,95 ouE/m3 als 98-percentiel ter plaatse van de dichtsbijzijnde woonbebouwing vastgesteld. In het kader van deze milieuvergunning is de geurbelasting voor de omgeving berekend. Uit deze berekening blijkt dat in het plangebied net wordt voldaan aan de geurnormen van de brouwerij. De geurcontouren van de afvalwaterzuivering raken het plangebied nergens. Ter plaatse van het plangebied is dan ook geen sprake van onaanvaardbare geurhinder als gevolg van de bierbrouwerij Heineken B.V.
Horeca
In het plangebied zijn twee horecavestigingen aanwezig. Ook bij horeca wordt door eisen te stellen aan de toelaatbaarheid van deze activiteiten ernaar gestreefd de milieubelasting voor de woningen zoveel mogelijk te beperken. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Staat van Horeca-activiteiten: aanwezige horecagelegenheden worden volgens deze Staat ingeschaald. In de Staat van Horeca-activiteiten wordt middels verschillende categorieën aangegeven of de milieubelasting van een horecagelegenheid toelaatbaar kan worden geacht. Bijlage 4 bevat een nadere toelichting op de Staat van Horeca-activiteiten.
In tabel 6.1 zijn de aanwezige horecavestigingen vermeld. Horecagelegenheden in het plangebied krijgen een specifieke maatbestemming. Dit betekent dat bij bedrijfsbeëindiging of -verplaatsing alleen nog maar een soortgelijk horecabedrijf of een horecabedrijf uit een lagere categorie zich kan vestigen.
Tabel 6.1 Horecafuncties
naam en aard bedrijf | adres | categorie Staat van Horeca-activiteiten | |
Café Petit Restaurant Rijnegom | Hoge Rijndijk 44 | 2 | |
Eetcafé De drie Klavers | Hoge Rijndijk 123 | 2 |
Conclusie
Ter plaatse van de woningen is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Geconcludeerd wordt dat het aspect bedrijven en milieuhinder de uitvoering van het plan niet in de weg staat.
Als algemene toelaatbaarheid voor het deel van het plangebied met functiemenging kan categorie B1 worden opgenomen.