direct naar inhoud van 5.2 Geluidhinder
Plan: Stadscentrum / Dorpsstraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00017-0004

5.2 Geluidhinder

De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, kinderdagverblijven, ziekenhuizen, verpleeghuizen en psychiatrische ziekenhuizen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidsgevoelig terrein.

Verplichting tot akoestisch onderzoek
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dient een akoestisch onderzoek te worden verricht, waarin wordt aangetoond dat aan de geluidnormen krachtens de Wet geluidhinder wordt voldaan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Voor nieuwe situaties gelden er strengere normen dan voor bestaande.
Omdat de geluidbelasting afneemt bij een toenemende afstand en uiteindelijk niet meer relevant is, zijn er bij wet geluidzones gedefinieerd. Deze zones zijn te beschouwen als aandachts- of onderzoeksgebieden, waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden verricht.

Geluidzones
Wegen, spoorwegen en zoneringsplichtige industrieterreinen kennen geluidzones. Dit zijn afgebakende gebieden waarbinnen de normen en grenswaarden van de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn. De omvang van de geluidzones is vastgelegd in de wet. Voor wegverkeer is de zone afhankelijk van het aantal rijstroken. Bij railverkeer wordt de zonebreedte bepaald door het type spoor.
Het bestemmingsplangebied ligt binnen de zones van diverse binnenstedelijke wegen en voor een klein gedeelte binnen de zone van traject 542 van de RandstadRail. Het gebied ligt niet binnen de zone van rijksweg A12, de HSL of de spoorlijn Den Haag-Gouda, omvat geen zoneringsplichtige industrieterreinen en ligt ook niet binnen de geluidzone van een vliegveld.

Normstelling
De Wet geluidhinder bevat normen ten aanzien van de maximaal toegestane geluidbelasting. Deze normen zijn alleen van toepassing op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen of op de grens van geluidgevoelige terreinen. Er wordt onderscheid gemaakt in voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. Voor alle (nieuwe) geluidgevoelige situaties wordt de voorkeursgrenswaarde nagestreefd. Realisatie hiervan is echter niet altijd mogelijk. De wet biedt de mogelijkheid om ontheffing te verkrijgen van de voorkeursgrenswaarde tot de maximale ontheffingswaarde. Boven de maximale ontheffingswaarde is het ontwikkelen van geluidgevoelige bestemmingen niet mogelijk.

Hogere waarde procedure
Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt, moet worden onderzocht of er maatregelen mogelijk zijn om het geluidniveau terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde. Hierbij moet eerst worden gekeken naar mogelijke maatregelen bij de bron (bijv. geluidsreducerend wegdek), dan in de overdracht (bijvoorbeeld geluidschermen) en dan pas bij het 'ontvangend' object (bijvoorbeeld een vliesgevel). Voor het verkrijgen van een ontheffing voor een hogere grenswaarde dient een hogere waarde procedure te worden gevoerd.

5.2.1 Planontwikkeling en uitgevoerd akoestisch onderzoek

Het nieuwe bestemmingsplan is hoofdzakelijk conserverend van aard. Er is een aantal kavels met onbenutte plancapaciteit, een aantal kavels met een wijzigingsbevoegdheid waarvoor de bestaande bestemming kan worden gewijzigd en kavels met een uitwerkingsverplichting. Binnen het bestemmingsplangebied is sprake van meerdere typen geluidgevoelige bestemmingen. Naast woningen worden ook gemengde doeleinden zoals zorg en onderwijs toegestaan.

In opdracht van de gemeente Zoetermeer is door DGMR Industrie, Verkeer en Milieu B.V. een akoestisch onderzoek uitgevoerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is gekeken naar de toekomstige geluidbelasting bij de locaties waar geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt. Dit heeft geresulteerd in een onderzoeksrapport voor het hele plangebied, kenmerk M.2011.1588.21.R001, 30 november 2012, versie 002.
De bovengenoemde rapportage is opgenomen in Bijlage 11 van deze toelichting. De belangrijkste resultaten en conclusies zijn hieronder beschreven.

Algemene beoordeling geluidsituatie plangebied
In de toekomstige situatie is de geluidsbelasting voor een aantal kavels (9 en 11 t/m 14) in het plangebied hoger dan de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer (48 dB). De maximale ontheffingswaarde van 63 dB voor wegverkeerslawaai wordt op locatie 1 t/m 10 en 12 t/m 14 niet overschreden. Dit geldt niet voor locatie 11 (Europaweg/Aïdaschouw) alwaar de maximale ontheffingswaarde voor wegverkeerslawaai wel wordt overschreden.

Op locatie 14 (Italiëlaan 33) treedt tevens een overschrijding op van de voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai (55 dB). De maximale waarde van 68 dB voor spoorweglawaai wordt nergens overschreden.

Voor de locaties die in de geluidzone van een weg of spoorweg liggen, zijn de berekende waarden weergegeven in onderstaande tabel. Een aantal ontwikkellocaties ligt langs een 30 km/uur weg. Deze wegen hebben geen zone en daarmee geen normen voor de geluidbelasting op gevel (´buitenwaarde´).

Tabel 5: Locaties waar ten gevolge van gezoneerde (spoor-)wegen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden.

Locatie
Nr.  
Locatienaam   Geluidsbron weg of spoor
(berekende waarde in dB)  
9   Schoolstraat   Schoolstraat (56)  
11   Europaweg / Aïdaschouw   Denemarkenlaan / Italïelaan (51)
Europaweg (65)  
12   Centrum-West   Afrikaweg (62)
Amerikaweg (55)
Europaweg (58)
Nederlandlaan (55)  
13   Denemarkenlaan   Denemarkenlaan / Italiëlaan (63)
Duitslandlaan (54)
Europaweg (51)  
14   Italiëlaan 33   Denemarkenlaan / Italiëlaan (55)
Randstadrail, traject 542 (59)  

Het feit dat er op deze locaties een overschrijding optreedt van de voorkeursgrenswaarde, komt mede voort uit het gegeven dat de precieze verkaveling van de betreffende gebieden nog niet bekend is en globale bestemmingen zijn opgenomen. Dit betekent dat de rekenpunten (de fictieve gevels) op de randen van de kavels zijn gelegd. In de praktijk zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat de geluidgevoelige bestemmingen op enige afstand van de rand van de kavel worden geprojecteerd. De hier berekende waarden zijn dus een worst-case benadering. In de eindsituatie zal de berekende geluidbelasting op de gevels van de geluidgevoelige bebouwing vermoedelijk lager zijn.

Er blijken geen doelmatige of effectieve maatregelen mogelijk om de geluidbelasting te reduceren. Daarom moeten voor de locaties in de bovenstaande tabel hogere waarden worden verleend. Voor de onderbouwing hiervan wordt verwezen naar het Besluit Hogere Waarden Geluid dat is opgenomen in Bijlage 12 van de plantoelichting.

Als een te verlenen hogere waarde meer dan 5 dB boven de voorkeursgrenswaarde ligt, worden aanvullende eisen gesteld aan de inrichting van de woning en de buitenruimte. Hiermee wordt een goede akoestische leefomgeving nagestreefd.

Gecumuleerde geluidbelasting
Bij het berekenen van de gecumuleerde geluidbelasting (LCUM) is het geluid van de relevante wegen en de RandstadRail bij elkaar opgeteld. Uit de berekeningen blijkt dat deze nergens in het plangebied onaanvaardbaar hoog is. Met gevelmaatregelen kan aan de eisen van het Bouwbesluit inzake ´bescherming tegen geluid van buiten´ worden voldaan. Middels een akoestisch bouwtechnisch onderzoek dient dit laatste te worden aangetoond. Hiermee is sprake van een goede ruimtelijke ordening. Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar Bijlage 11 van deze plantoelichting.

Beschouwing 30 km/uur wegen
Bij een aantal ontwikkellocaties is het snelheidsregime van de wegen langs of binnen de locatie 30 km/uur. Deze wegen hebben geen zone en daarmee geen normen voor de geluidsbelasting op gevel (´buitenwaarde´). Toch is hier in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken naar de toekomstige geluidbelasting.

De geluidbelastingen vanwege de 30 km/h wegen veroorzaken voor de meeste ontwikkelkavels geen belemmeringen. Voor ontwikkelkavel 11 (Europaweg/Aïdaschouw) bedraagt de geluidsbelasting vanwege de Aïdaschouw maximaal 54 dB. De Dorpsstraat veroorzaakt een geluidsbelasting van 51 dB op ontwikkelkavel 2 en 49 dB op ontwikkelkavel 1. De overige 30 km/uur wegen veroorzaken geen overschrijdingen van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Conclusie
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.