Plan: | Rokkeveen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00010-0004 |
Bij de vaststelling c.q. herziening van een bestemmingsplan dient onderzoek te worden verricht naar de omvang van wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. De Wet geluidhinder geeft normen alsmede de instrumenten om de mate van lawaai te bepalen. Dit bestemmingsplan voorziet in de ontwikkeling van nieuwe geluidgevoelige functies in zones van wegen en in de zone van de spoorweg Den Haag - Utrecht. Er zijn geen geluidgevoelige functies geprojecteerd in de geluidszone van Nutricia voor Industrielawaai. Daarnaast zal door de 15 ontwikkelingen in het plangebied het verkeer in de wijk Rokkeveen toenemen. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is het nodig dat ook de akoestische gevolgen van deze verkeerstoename in beeld gebracht worden.
Voor dit bestemmingsplan is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het rapport 'Project BP Rokkeveen te Zoetermeer; Akoestisch onderzoek wegverkeers- en spoorweglawaai' van 28 november 2011 (zie voor het volledige onderzoek Bijlage 5 van de plantoelichting).
In dit onderzoek is de toekomstige geluidbelasting berekend ter plaatse van de ontwikkellocaties waar op grond van dit bestemmingsplan geluidgevoelige functies mogelijk worden gemaakt. Dit betreft de locaties:
Op de overige locaties (1 en 10 tot en met 15) zijn geen geluidgevoelige functies voorzien.
Verder zijn in het onderzoek de akoestische gevolgen van de toename van het verkeer door de 15 ontwikkelingen die voorzien zijn in het plangebied onderzocht.
Toekomstige geluidsbelasting locaties 2 tot en met 9
Uit het onderzoek blijkt dat voor de loacties 2 tot en met 9 niet voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai. Voor locatie 5 geldt ook dat niet voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarde die geldt voor spoorweglawaai. In de onderstaande tabel is een overzicht van de geluidbelasting voor de locaties 2 tot en met 9 opgenomen.
Locatie | Wegvak |
Voorkeursgrens-waarde [dB] |
Geluid- belasting [dB] |
||||
2 | Winkelcentrum Rokkeveen | Mahatma Ghandisingel (enkele/dubbele rijstroken) |
48 |
58 |
|||
Nathaliegang | 48 | 60 | |||||
Reginagang | 48 | 53 | |||||
Rijksweg A12 | 48 | 50 | |||||
3 | Nathaliegang kadastraal perceel C06713 | Nathaliegang |
48 |
60* |
|||
4 | Nathaliegang/ hoek Rebeccagang | Nathaliegang |
48 |
59 |
|||
5 | Kleurlaan | Paletsingel | 48 | 56 | |||
Kleurlaan | 48 | 61 | |||||
Rijksweg A12 | 48 | 54 | |||||
Spoortraject 530 | 55 | 59 | |||||
6 | Cypresgroen | Paletsingel | 48 | 55 | |||
Rijksweg A12 | 48 | 49 | |||||
7A | Katwijkerlaantracé deel A | Edelsteensingel |
48 |
58 |
|||
7B | Katwijkerlaantracé deel B | Edelsteensingel |
48 |
53 |
|||
Juweellaan | 48 | 49 | |||||
7C | Katwijkerlaantracé deel C | Madame Curiesingel |
48 |
55 |
|||
8 | Vierde Stationsstraat 442 | Edelsteensingel |
48 |
57 |
|||
9 | Rokkeveenseweg Zuid 140 | Rijksweg A12 |
48 |
53 |
* Het verkeersmodel van de gemeente Zoetermeer is geactualiseerd. De gegevens uit het nieuwe verkeersmodel zijn vergeleken met de gegevens zoals deze in het akoestisch onderzoek zijn meegenomen. Uit deze vergelijking is gebleken dat alleen voor locatie 3 het nieuwe verkeersmodel leidt tot een andere Hogere Waarde Geluid. Deze wijzigt van 59 dB in 60 dB (zie Bijlage 6 voor de vergelijking).
Omdat niet voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden en om meerder redenen het treffen van bron- en/of overdrachtsmaatregelen op overwegende bezwaren stuit, danwel ontoereikend zijn om te kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarden, worden voor de bovengenoemde locaties hogere waarden vastgesteld. Hiertoe is een besluit hogere waarden bij dit bestemmingsplan gevoegd (zie Bijlage 7). Voor locatie 5 geldt dat de berekende toekomstige geluidsbelasting van 54 dB op de noordelijke gevel vanwege de A12 hoger is dan de maximale ontheffingswaarde van 53 dB op grond van de Wet geluidhinder. Omdat bij de planuitwerking nog maatregelen genomen kunnen worden om de geluidsbelasting te reduceren tot de maximale ontheffingswaarde van 53 dB (bijvoorbeeld door de noordelijke gevel verder van de A12 te plaatsen, dan wel door gebouwgebonden geluidschermen aan te brengen), is besloten ook voor deze locatie voor de geluidsbelasting vanwege de A12 een hogere waarde vast te stellen van 53 dB (gelijk aan de maximale ontheffingswaarde). Nu echter niet op voorhand ervan uitgegaan kan worden dat ook voldaan kan worden aan deze hogere waarde van 53 dB is in de regels van het bestemmingsplan bepaald dat de noordelijke gevel als een dove gevel moet worden uitgevoerd. Van deze regel mag door middel van een binnenplanse afwijkingsprocedure afgeweken worden en hoeft de noordelijke gevel niet als dove gevel te worden uitgevoerd. Voorwaarde is echter dat uit akoestisch onderzoek blijkt dat voldaan wordt aan de verleende hogere waarde van 53 dB op de noordelijke gevel.
Akoestische gevolgen verkeerstoename als gevolg van de ontwikkelingen
In het voornoemde onderzoek is ook onderzocht wat de akoestische gevolgen zijn van de verkeerstoename van de 15 ontwikkelingen die in dit bestemmingsplan zijn voorzien. De maximale toename van de geluidsbelasting als gevolg van de toename van het verkeer bedraagt 1,2 dB. Deze toename is kleiner dan de in de Wet geluidhinder opgenomen grens die geldt voor een reconstructie (toename van 2 dB of meer). Een verschil van 1,2 dB betreft een niet hoorbaar verschil en is daarom niet significant te noemen. Hieruit volgt dat de ontwikkelingen die in het plan zijn voorzien geen onaanvaardbare aantasting van het woon- en leefklimaat tot gevolg hebben.