direct naar inhoud van 4.2 Ontwikkellocaties
Plan: Rokkeveen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00010-0004

4.2 Ontwikkellocaties

In dit bestemmingsplan is op 15 locaties voorzien in nieuwe ontwikkelingen. Deze ontwikkellocaties liggen op dit moment veelal braak (zoals het Katwijkerlaantracé), dan wel is er behoefte op deze locaties de bestaande functies uit te breiden (zoals Winkelcentrum Rokkeveen). Het gaat om concrete ontwikkelingen die binnen de planperiode van 10 jaar zijn te verwachten. Deze ontwikkelingen zijn daarom ook positief in dit bestemmingsplan bestemd. De kaart met de locatieaanduidingen van de aandachtsgebieden is opgenomen in van de plantoelichting.

De ontwikkellocaties zijn onderverdeeld in locaties voor wonen en voorzieningen, locaties voor kantoren en locaties voor bedrijven (zie voor een overzicht van de locaties Bijlage 4 van de plantoelichting).

4.2.1 Locaties voor wonen en voorzieningen
4.2.1.1 Horeca en rouwcentrum aan de Natuursteenlaan

In het bestemmingsplan is aan de Natuursteenlaan de mogelijkheid opgenomen voor de vestiging van een horecaonderneming of een rouwcentrum (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 1). Het perceel is thans onbebouwd. Het totale oppervlak van de horeca en uitvaartcentrum bedraagt maximaal 350 m2. Voor de bestaande horecavestiging Passie aan de Natuursteenlaan 157 wordt ook de mogelijkheid opgenomen voor de vestiging van een rouwcentrum.

4.2.1.2 Winkelcentrum Rokkeveen

Wijkwinkelcentrum Rokkeveen is het grootste winkelcentrum van de woonwijk Rokkeveen (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 2). Het winkelcentrum kenmerkt zich door een overdekte binnenstraat en binnenplein waarlangs de detailhandel is gesitueerd.

In de Structuurvisie Detailhandel 2006-2010 is vastgelegd dat het winkelcentrum Rokkeveen mag uitbreiden tot een winkelvloeroppervlakte van 6.310 m2. Deze uitbreiding is een wens van de ondernemers, gericht op een versterking van de wijkwinkelstructuur. Het gaat daarbij vooral om schaalvergroting bij de supermarkten en enkele zaken die te klein gehuisvest zijn. Een aandachtspunt bij uitbreiding is de parkeercapaciteit rond het winkelcentrum. Met name tijdens de warenmarkt en op drukke momenten is momenteel het aantal parkeerplaatsen te beperkt. De voorkeur gaat hierbij uit naar overdekt/ondergronds parkeren. Tevens dient er voldoende ruimte over te blijven voor de warenmarkt.

Op dit moment zijn er concrete plannen voor uitbreiding en modernisering van het wijkwinkelcentrum Rokkeveen. Na de uitvoering van deze plannen bedraagt het winkelvloeroppervlak van het winkelcentrum 6370 m2. De uitbreiding volgens de huidige plannen is circa 1% meer dan in de Structuurvisie Detailhandel is voorzien. Deze overschrijding is zo marginaal dat daarmee ingestemd kan worden. De plannen voorzien in de gewenste verbetering van het wijkwinkelcentrum waardoor de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum aanmerkelijk wordt vergroot. De ingangen worden meer herkenbaar gemaakt door ook in de gevel van het pand winkelvitrines te realiseren. Op dit moment zijn de gevels van het winkelcentrum nauwelijks voorzien van ramen. Het plein dat gelegen is centraal in het overdekte winkelcentrum wordt verkleind, waardoor het knusser gemaakt wordt. De winkels aan het plein kunnen hierdoor uitgebreid worden. Verder wordt ook de uitstraling van de winkels en uithangborden geüniformeerd. Tot slot zal door meer lichttoetreding in het winkelcentrum toe te laten een plezieriger atmosfeer geschapen worden.

Het parkeren wordt op het huidige parkeerterrein opgevangen. Voor de bewoners van de woningen boven het winkelcentrum wordt een gebouwde parkeervoorziening gerealiseerd.

4.2.1.3 Nathaliegang perceel met de kadastrale gegevens ZWD01, sectie C, nummer 06713

De kavel aan de Nathaliegang met de kadastrale gegevens ZWD01, sectie C, nummer 06713 ligt op dit moment braak (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 3). Op grond van het geldende bestemmingsplan mogen hier onder andere woningen, maatschappelijke voorzieningen en kantoren gerealiseerd worden. In dit bestemmingsplan zijn dezelfde mogelijkheden opgenomen. Het totale bruto vloeroppervlak van het gebouw bedraagt maximaal 4599 m2.

4.2.1.4 Locatie Nathaliegang (hoek Rebeccagang)

Het perceel aan de Nathaliegang gelegen op de hoek met de Rebeccagang wordt momenteel gebruikt als overloopparkeerterrein voor het winkelcentrum Rokkeveen (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 4). Op grond van het geldende bestemmingsplan mogen hier woningen, maatschappelijke voorzieningen en kantoren gebouwd worden. In dit bestemmingsplan zijn dezelfde mogelijkheden toegekend, met dat verschil dat er geen kantoren meer gerealiseerd mogen worden. Het totale bruto vloeroppervlak van het gebouw bedraagt maximaal 2759 m2.

4.2.1.5 Hoek Kleurlaan/Paletsingel

Deze locatie (braakliggend terrein) verbindt de Kleurlaan met de Paletsingel (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 5). Het gebied is oorspronkelijk gereserveerd voor openbare en bijzondere doeleinden. Het omliggende gebied is gedeeltelijk ingevuld door woonwerkeenheden en gelegen tegenover kleinschalige bedrijvigheid. De ligging aan een doorgaande weg en inpassing in het gebied maken een rustig suburbaan woonmilieu moeilijk te realiseren. De locatie is geschikt voor functies als wonen, dienstverlening, en maatschappelijke voorzieningen. Daarom is aan deze locatie de bestemming 'Gemengd -1' toegekend. Op deze locatie is de bouw van kantoren niet toegestaan. Het totale bruto vloeroppervlak van het gebouw bedraagt maximaal 7876 m2.

4.2.1.6 Locatie aan Cypresgroen

Het perceel aan de Cypresgroen ligt braak (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 6). Op grond van het geldende bestemmingsplan mogen hier woningen en maatschappelijke voorzieningen gerealiseerd worden. In dit bestemmingsplan is wederom de mogelijkheid opgenomen ter plaatse woningen dan wel maatschappelijke voorzieningen te realiseren. Ook voor deze locatie geldt dat de bouw van kantoren is uitgesloten. Het totale bruto vloeropperlvak van het gebouw bedraagt maximaal 2497 m2.

4.2.1.7 Het Katwijkerlaantracé

Het Katwijkerlaantracé ligt globaal gezien tussen de Mahatma Gandhisingel, de Nathaliegang, de Zuidweg, de Moeder Theresasingel, de Milenagang, de Zenobiagang en de Agaat (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 7) . De onbebouwde zone in de wijk heeft nu een groen karakter met weinig verblijfskwaliteit en biedt plaats aan enkele trapveldjes. De omvang van dit plangebied is circa 2,2 hectare groot, varieert in breedte tussen de 30 en 40 meter en heeft een totale lengte van circa 600 meter.

Het Katwijkerlaantracé is in de voorgaande bestemmingsplannen ruimtelijk en juridisch/planologisch gereserveerd voor een mogelijke railverbinding Zoetermeer-Rotterdam (ZoRo). In het kader van een, onder leiding van de provincie Zuid-Holland als bevoegd gezag uitgevoerde Tracéstudie/MER-studie, waren 3 tracés voor de ZoRo-lijn in beeld: het Katwijkerlaantracé, het Voorafsche Poldertracé en het Landscheidingstracé. Door alle betrokken partijen (de provincie Zuid-Holland, het stadsgewest Haaglanden, de stadsregio Rotterdam en de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer) is uiteindelijk in de stuurgroep ZoRo op 5 april 2002 een voorkeur uitgesproken voor het Landscheidingstracé. Daarmee verviel het Katwijkerlaantracé als railverbinding Zoetermeer-Rotterdam. Op 27 oktober 2003 is in de stuurgroep ZoRo besloten dat de ZoRo-railverbinding als geheel er voorlopig niet komt en tevens werd besloten dat de MER niet verder zou worden afgerond. De ZoRo-railverbinding had onvoldoende vervoerswaarden en gelet op de besluiten inzake de glastuinbouw in het tussenliggende gebied lagen voldoende vervoerswaarden ook niet in het verschiet. Dit laatste gold eveneens met betrekking tot het zicht op financiële middelen.

Na deze besluitvorming is vanuit het Stadsgewest Haaglanden aangegeven dat het wenselijk zou zijn om de reservering van het Katwijkerlaantracé vooralsnog te handhaven ten behoeve van een mogelijke lijn 37 van het beoogde regionale Agglonet. Het Agglonet betrof een netwerk van hoogwaardige openbaar vervoersverbindingen (HOV-lijnen) op agglomeratieniveau en deze verbindingen zouden, afhankelijk van de vervoerspanning, hoogwaardige busverbindingen of rail(tram)verbindingen kunnen zijn. Lijn 37 betreft een verbinding Kijkduin-Delft-Pijnacker-Zoetermeer.

Op 3 september 2004 is door het Stadsgewest Haaglanden en de gemeenten Delft, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer besloten dat het ongewenst is om de reservering voor het Katwijkerlaatracé ten behoeve van lijn 37 te handhaven: Het trajectgedeelte Delft-Emerald - Zoetermeer-Rokkeveen zou heel goed als hoogwaardige busverbinding kunnen worden geëxploiteerd. De vervoerspanning tussen Zoetermeer en Delft rechtvaardigt geenszins een railverbinding gezien de aantallen inwoners. Het realiseren van een rail(tram)verbinding is vanuit investeringskosten en exploitatiekosten niet realistisch en maatschappelijk niet verantwoord. Een hoogwaardige busverbinding kan gefaseerd gestalte krijgen door het verhogen van de frequentie van de huidige lijn 121 en eventueel toevoegen van een sneldienst over de N470. Daarnaast hebben de gemeenten opdracht om binnenstedelijk te verdichten. Het binnenstedelijk verdichten moet onder andere zorgen voor betere vervoerwaarden van de huidige openbaar vervoersverbindingen. Op 29 juni 2005 heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het besluit genomen om de reservering op te heffen.

In onderhavig bestemmingsplan is genoemde reservering dan ook vervallen gezien de ontbrekende noodzaak. Conform de studie Bouwen aan Zoetermeer en het collegeprogramma Mee®doen is het Katwijkerlaantracé als een locatie voor een woonservicezone en woningen opgenomen. Het gedeelte van het tracé waar bebouwing mogelijk wordt gemaakt is ingedeeld in 3 deelgebieden, te weten deelgebied A (nabij het Agaat), deelgebied B (nabij de Zenobiagang) en deelgebied C (nabij de Milenagang) (zie kaart 4.1). Het deelgebied A is uitsluitend bedoeld voor woningen. De deelgebieden B en C zijn aangewezen voor het combineren van woningen met (zorg)voorzieningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00010-0004_0012.png"

Kaart 4.1: Deelgebieden Katwijkerlaantracé

Stedenbouwkundig plan

Bij de ontwikkeling van dit gebied wordt gestreefd naar een goede inpassing van het nieuwe programma op deze plek, rekening houdende met de bestaande omgeving, het huidige groene en open karakter, het verbindende karakter en de doorgaande routes door het gebied.

Ruimtelijke opzet
Het karakter van het Katwijkerlaantracé wordt in de verschillende deelgebieden doorgetrokken om een herkenbare zone te blijven. Daarnaast wordt ook aansluiting gezocht bij de symmetrische opzet van de wijk, waarbij de watertoren een prominente plaats in neemt. Het plangebied wordt opgesplitst in een groene zone in het noorden en een (gemengd)woongebied in het zuiden.

Groene zone
Voor een goede, aantrekkelijke verbindende en groene route wordt het noordelijke deel van het plangebied vrij gehouden van bebouwing en krijgt het de bestemming 'Groen'. Deze groene zone, van minimaal 15 meter breedte, verbindt de verschillende deelgebieden van het tracé met elkaar, waardoor een goede en aantrekkelijke wijkontsluitingsroute voor langzaam verkeer ontstaat. Op deze gronden, met een openbaar karakter, wordt bebouwing uitgesloten. Door deze groene zone blijft ook de structuurlijn herkenbaar. Daarnaast biedt deze groenzone kansen voor het ontwikkelen van een ecologische verbindingszone voor natuur op stadsniveau.

Woongebied met zorgvoorzieningen
Aangrenzen aan de groene zone worden in deelgebied A enkel woningen gerealiseerd en in de deelgebieden B en C woningen in combinatie met aanvullende en ondersteunende voorzieningen, zoals maatschappelijke functies of zorgaanbieders.

Bebouwingspercentage
Om het open karakter van het plangebied te behouden als kwaliteit voor de wijk, wordt slechts een deel van het woongebied benut voor nieuwbouw. Voor deelgebied A geldt een maximaal bebouwingspercentage van 40 van het bouwvlak en voor de andere twee deelgebieden geldt een maximaal bebouwingspercentage van 60 van het bouwvlak. Hiermee wordt voorkomen dat een te volgebouwd gebied ontstaat met een te massale bebouwing. Door slechts een deel van het plangebied te bebouwen, blijft ruimte over voor groen, water en langzaam verkeer.

Bouwhoogte
Voor een goede aansluiting bij de directe bestaande bebouwde omgeving is de maximale bouwhoogte bepaald op maximaal 3 (deelgebied A) of 4 bouwlagen (deelgebied B en deelgebied C), dat overeenkomt met een maximale bouwhoogte van respectievelijk 10 en 13 meter hoog. De bebouwing zoekt naar mate men dichterbij het centrum komt toenadering in bouwhoogte met de aanwezige (hogere) bouwhoogtes.

Parkeren
Om de verblijfskwaliteit en het groen op maaiveld te optimaliseren, wordt het parkeren zoveel als mogelijk gerealiseerd onder de nieuwe bebouwing. Daarnaast zal binnen de verkeersbestemming de mogelijkheid worden gecreëerd om (bezoekers)parkeren op maaiveld te realiseren.

Programma

Woonzorgservicezone
Zoetermeer streeft naar de realisering van woonzorgzones met een hoogwaardig woon-, welzijns-, en zorgaanbod voor (toekomstige) zorgvragers in Zoetermeer. Het plangebied Katwijkerlaan is één van de zeven aangewezen plangebieden in Zoetermeer voor een woonservicezone. Dit betekent dat er zorgwoningen in kleinschalige woonvormen gerealiseerd moeten worden, bestemd voor dementerende ouderen en verzorgd wonen. Een woonservicezone is een combinatie van een wijkservicecentrum, met eventueel kleinere steunpunten en centra, met een kleinschalig winkelcentrum in de buurt (WC Rokkeveen), aanpasbare en aangepaste woningen (verpleegplaatsen, zorgappartementen, woonclusters voor groepswonen en/of satellietwoningen). Met deze zorgvoorzieningen kan voorzien worden in de verwachte zorgbehoefte in de wijk Rokkeveen. De woonzorgservicezone wordt, doordat het ook gebruik maakt en aansluit bij al bestaande (zorg)voorzieningen in het wijkcentrum Rokkeveen, op korte afstand hiervan gelegen, nabij de hoeken met de Rebeccagang en de Susannegang.

De voorzieningen zijn voorzien in deelgebieden B en C. Het maximale bruto vloeroppervlak van deze voorzieningen bedraagt respectievelijk 8090 m2 en 13.303 m2. Dit is alleen maar mogelijk als de deelgebieden sec ingevuld worden met voorzieningen. Het plan is echter om de voorzieningen te combineren met woningen (zie hierna).

Woningbouw
Het Katwijkerlaantracé is de laatste grotere locatie binnen Rokkeveen waar een nieuw woonprogramma gerealiseerd kan worden. Hierbij wordt gestreefd naar een aanvullend woonprogramma om te voorzien in toekomstige woonbehoefte van de wijk, door onder andere in te zetten op levensloopbestendig- en duurzaam bouwen. Bij deelgebied A geldt als randvoorwaarde dat de hier voorziene woonfunctie aan de hand van een vorm van collectief particulier opdrachtgeverschap (cpo) tot stand dient te komen. Deze randvoorwaarde komt voort uit de in de woonvisie (2009) van de gemeente opgenomen doelstelling om meer samen met burgers te gaan bouwen.

Verdeeld over de drie deelgebieden zullen maximaal 155 woningen in het plangebied gerealiseerd worden, waarvan maximaal 40 wooneenheden in deelgebied A, 50 wooneenheden in deelgebied B en 65 wooneenheden in deelgebied C.

4.2.1.8 Locatie Vierde Stationsstraat 442

Op het perceel aan de Vierde Stationsstraat 442 staan een hoeve met bijbehorende bijgebouwen (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 8). Op grond van het geldende bestemmingsplan is het perceel bestemd voor wonen en mag het perceel voor 40% bebouwd worden. Om het karakter van het perceel als onderdeel van het voormalige lint te behouden is in dit bestemmingsplan ervoor gekozen de woonbestemming nader in te vullen. Op grond van de regels en plankaart zijn op het perceel het maximaal 3 woningen (inclusief de boerderijwoning) toegestaan. Dit biedt de mogelijkheid om achter op het perceel twee nieuwe grondgebonden woningen te bouwen.

4.2.1.9 Locatie Rokkeveenseweg-Zuid 140

Naar aanleiding van het voorontwerpbestemmingsplan is een verzoek ingediend voor het bouwen van één woning op het achtererf aan de Rokkeveenseweg-Zuid 140 (op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting aangeduid als locatie 9). Aan de Rokkeveenseweg-Zuid is een aantal nog onbebouwde locaties op voormalige achtererven, die in de afgelopen decennia deels al wel zijn bebouwd. Om deze ontwikkeling te bevorderen, kan aan het verzoek medewerking worden verleend. Hiertoe is in dit bestemmingsplan de mogelijkheid opgenomen op het perceel Rokkeveensweg-Zuid 140 één extra woning te realiseren.

4.2.2 Locaties voor kantoren

In het voorontwerpbestemmingsplan was voorzien in een uitbreiding van het aantal kantoren met circa 122.000 m2 bvo. Het kantorenprogramma in Rokkeveen is bijgesteld. De redenen hiervoor zijn de ontwikkeling van Bleizo en de verwachte behoefte aan kantoorruimte.

Het project BleiZo is gezamenlijk initiatief van de gemeente Zoetermeer en de gemeente Lansingerland. Ten oosten van Zoetermeer wordt een nieuw verkeersknooppunt ontwikkeld met kantoren en andere voorzieningen. Gezien deze ontwikkeling is het kantorenprogramma van Zoetermeer herverdeeld en teruggebracht. Daarnaast is als gevolg van de afnemende vraag naar kantoorruimte en de afnemende groei van kantoorruimte minder behoefte aan kantoren. Gelet op deze ontwikkelingen is het kantorenprogramma aangepast en gereduceerd tot in totaal 40.000 m2 bvo. In dit plan is voorzien in een uitbreiding van de oppervlakte van kantoren met 38.000 m2 bvo. De overige 2000 m2 bvo betreft de planologische uitbreiding van andere kantoren. Omdat deze uitbreiding nog onvoldoende concreet is, is deze niet meegenomen in dit bestemmingsplan. Indien de plannen concreet genoeg zijn en de gemeente hieraan medewerking kan en wil verlenen zal hiervoor een aparte ruimtelijke procedure gevolgd worden.

4.2.2.1 Kantorengebied Campus (locaties Campus Noord en Uppsala)

De Campus is een kantorengebied rondom de Louis Braillelaan met in het midden een centraal park. De kantoorgebouwen zijn aan de randen van het gebied gevestigd. De kantoren zijn aan de zijde van de Zuidweg grootschaliger en staan in de rooilijn. De overige kantoren zijn individueler gesitueerd. Dit gebied blijft een kantoorgebied, waarbij tevens het groene middengedeelte gehandhaafd wordt. Binnen het Kantorengebied Campus bevinden zich tevens twee lege kavels, te weten Katwijkerlaan Uppsala en Campus Noord (aangegeven op de overzichtskaart als respectievelijk locatie 10 en locatie 11 in Bijlage 4 van de plantoelichting). Deze twee locaties liggen in het verlengde van het Katwijkerlaantrace. Beide locaties hebben in het geldende bestemmingsplan reeds een kantorenbestemming gekregen, maar zijn nooit ingevuld. In dit bestemmingsplan is opnieuw een kantorenbestemming toegekend aan de twee locaties. Voor de locatie Uppsala (locatie 10) is maximaal 6500 m2 bvo kantoren opgenomen en voor de locatie Campus Noord (locatie 11) is maximaal 2000 m2 bvo kantoren voorzien. De nieuwe kantoren zijn gesitueerd in lijn met de omliggende kantoren. Het centrale groengedeelte van het Campusgebied blijft gehandhaafd. Wel is het mogelijk gemaakt onder het groene middengedeelte een ondergrondse parkeergelegenheid te realiseren.

Door het gebied loopt een fietsroutereservering die het mogelijk maakt om Rokkeveen met een extra fietsroute te verbinden richting het centrumgebied van Zoetermeer. Deze fietsroute is opgenomen door aan deze gronden een groenbestemming toe te kennen.

4.2.2.2 Ringweg Sawa

Ringweg Sawa (locatie 12 op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting) behoort tot het kantorengebied ten zuiden van de A12. De locatie ligt ingeklemd tussen de Lus Afrikaweg/Zuidweg en de Röntgenweg. In het geldende bestemmingsplan is voor deze locatie een kantorenbestemming opgenomen. In dit bestemmingsplan is wederom de bestemming 'Kantoor' toegekend, met dit verschil dat ter plaatse maximaal 7500 m2 bvo aan kantoren gerealiseerd mag worden.

4.2.2.3 Plein van de Verenigde Naties

Op de hoek van de Zuidweg en Mahatma Gandhisingel zijn in het verleden plannen gemaakt om een kantoorgebouw van 165 meter hoog te realiseren, de Hollandse Meester. De plannen voor een kantoorgebouw op deze locatie (aangeduid als locatie 13 op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting) bestaan nog steeds. Er ligt een concreet verzoek voor het bouwen van een kantoor van 22.000 m2 bvo en een hoogte van circa 80 meter. In dit bestemmingsplan heeft dit concrete verzoek zijn vertaling gevonden op de plankaart en in de regels. Op de plankaart is een hoogte opgenomen van 80 meter en in de regels is de maximale oppervlakte aan kantoren gelijk gesteld aan datgene dat is aangevraagd (22.000 m2 bvo). De bijbehorende parkeergarage (op de overzichtskaart in Bijlage 4 aangeduid als locatie 13p) wordt gerealiseerd aan de noordzijde van de Danny Kayelaan (de zone tussen de Lus Afrikaweg/Zuidweg en het Plein der Verenigde Naties). In het bestemmingsplan is voor deze parkeergarage een bouwvlak opgenomen op de plankaart.

4.2.3 Locaties voor bedrijven

Aan de oostelijke en noordoostelijke rand van het plangebied ligt een bedrijventerrein dat op de kaart 6 van de Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland is aangeduid als bedrijventerrein. Dit bedrijventerrein kan verdeeld worden in twee deelgebieden. Het gebied ten zuiden van de Zuidweg tussen de Oostweg en de Blauw-roodlaan en het gebied ten noorden van de Zuidweg tussen de Oostweg en de Rokkeveensweg-Zuid. In het gebied ten noorden van de Zuidweg liggen nog twee ontwikkellocaties die thans niet zijn ingevuld, te weten Lus Zilverstraat en de Lactohoeve.

4.2.3.1 Lus Zilverstraat

De ontwikkellocatie Lus Zilverstraat (locatie 14 op de overzichtskaart in Bijlage 4 van de plantoelichting) heeft betrekking op de gronden in de directe omgeving van het Bouwhuis. Deze gronden liggen tussen de Zuidweg en de A12. Omdat het gebied op kaart 6 van de Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland is aangewezen als Bedrijventerrein, heeft de ontwikkellocatie een bedrijvenbestemming gekregen. Dit geldt niet voor de locaties waar reeds kantoren (Bouwhuis en het kantoor van ERA bv) zijn gevestigd. Deze locaties hebben een kantoorbestemming gekregen, conform het huidige gebruik. De gronden ten westen van het Bouwhuis hebben overeenkomstig het geldende bestemmingsplan een groenbestemming gekregen.

4.2.3.2 De Lactohoeve

Op deze locatie op de hoek van de Zuidweg en de Rokkeveenseweg-Zuid stond de Lactohoeve, ook bekend als de Pelgrimshoeve (locatie 15 op de overzichtskaart Bijlage 4 in van de plantoelichting). De hoeve is gesloopt en de kavel ligt thans braak. Deze locatie is op kaart 6 van de Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland aangewezen als bedrijventerrein. Overeenkomstig het provinciale beleid is daarom aan deze gronden een bedrijvenbestemming toegekend. Op het aangrenzende perceel ten oosten van de Pelgrimshoeve staan het Bastionhotel en een vestiging van McDonalds. Deze gronden hebben daarom overeenkomstig het geldende bestemmingsplan en het huidige gebruik een horecabestemming gekregen.