direct naar inhoud van 7.4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Buytenwegh 2007
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00009-0004

7.4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

7.4.1 Inspraakreacties bij voorontwerpbestemmingsplan

Ter voorbereiding van de herziening van dit bestemmingsplan is de 'Visie Buytenwegh, wijk naar openheid' opgesteld. Deze visie heeft ter inzage gelegen in het kader van een inspraakprocedure. Op 13 december 2005 heeft het college van burgemeester en wethouders ingestemd met het eindverslag van de inspraak en besloten de reacties mee te nemen in het voorontwerp-bestemmingsplan. De in het eindverslag vermelde toezeggingen zijn verwerkt in dit bestemmingsplan.

Deze toezeggingen betreffen met name:

  • a. de invulling van de scholenlocatieSchubertrode - Kurt Weillrode, met name het behoud van het grasveld achter de Hannie Schaftrode;
  • b. het behoud van de speelweide met het daarbij behorende groen aan de Cesar Franckrode;
  • c. het behoud van voorzieningen als een basisschool in de buurt van de Cesar Franckrode;
  • d. het niet toestaan van discotheken en andere zware horeca in winkelcentrum Buytenwegh.

Het voorontwerpbestemmingsplan Buytenwegh 2007 is in het kader van de inspraakprocedure van 5 november t/m 17 december 2007 ter inzage gelegd. Een ieder is daarbij in de gelegenheid gesteld om een inspraakreactie in te dienen. Op 27 november heeft een inloopavond plaatsgevonden voor bewoners, andere belanghebbenden en belangstellenden. Parallel aan de inspraak is het voorontwerpbestemmingsplan voor overleg ex artikel 10 Bro 1985 opgestuurd naar verschillende instanties.

De resultaten van inspraak en overleg ex artikel 10 Bro zijn hieronder samengevat en beantwoord.

Indieners schriftelijke inspraakreactie:

  • 1. Fam. R. v. Lent, Justus van Effenhove 77, 2717 VC Zoetermeer;
  • 2. O.R. Hofman, Muzieklaan 63, 2717 CX Zoetermeer;
  • 3. F.G.J. Haasnoot en N. Haasnoot-Jongejan, Obrechtrode 2, 2717 DD Zoetermeer;
  • 4. C.L. Citroen, Palistinarode 38, 2717 GB Zoetermeer;
  • 5. W.A.H. Keereweer, Justus van Effenhove 71, 27 17 VC Zoetermeer;
  • 6. H. Lenting, Lisztrode 65, 2717 EX Zoetermeer;
  • 7. R.A. Lampe, Sibeliusrode 12, 2717 DM Zoetermeer;
  • 8. M.E. Hanno-Ober, Den Brabanderhove 6, 2717 WJ Zoetermeer;
  • 9. J.D.G. v/d Beek, Sibeliusrode 14, 2717 DM Zoetermeer;
  • 10. M. van der Wilden, Sibeliusride 18, 2717 DM Zoetermeer;
  • 11. A.E.M. Pronk, Lisztrode 18, 2717 EZ Zoetermeer;
  • 12. J.A.M. Valk, Lisztrode 63, 2717 EX Zoetermeer;
  • 13. S. Blok-Elbers, Mendelsohnrode 17, 2717 CN Zoetermeer;
  • 14. M. Velders, Obrechtrode 4, 2717 DD Zoetermeer;
  • 15. G. Staphorst, Mendelsohnrode 6, 2717 CR Zoetermeer;
  • 16. R. Kranendonk, Lisztrode 42, 2717 EZ Zoetermeer;
  • 17. Zwartjes, Mendelsonrode 24, 2717 CR Zoetermeer;
  • 18. L.P.J. v.d. Lubbe, Mendelsohnrode 16, 2717 CR Zoetermeer;
  • 19. J. Paternotte, Mendelssohnrode 31, 2717 CN Zoetermeer;
  • 20. C.A.M. van Loon, Mendelssohnrode 5, 2717 CN Zoetermeer;
  • 21. J. Nikkels, Paganinirode 1, 2717 DL Zoetermeer;
  • 22. Van Hooff, Lisztrode 57, 2717 EX Zoetermeer;
  • 23. J.P. van Lier-H.M.A.H. van Lier-Teunisse, Lisztrode 20, 2717 EZ Zoetermeer;
  • 24. P.L. Holwerda, Lisztrode 22, 2717 EZ Zoetermeer;
  • 25. F.G.J. Haasnoot en H. Haasnoot-Jongejan, Obrechtrode 2, 2717 DD Zoetermeer;
  • 26. T.G.M. Tetteroo, Wing B.V., Mr. P. Droogleever Fortuijnweg 105, 2533 SP Den Haag;
  • 27. K. van Zonneveld, Den Brabanderhove 10, 2717 WJ Zoetermeer;
  • 28. O.L.G.M. Lautenslager, Lisztrode 37, 2717 EW Zoetermeer;
  • 29. P.J. Edelenbos, Mendelsohnrode 14, 2717 CR, Zoetermeer.
  • 30. Anoniem.

Indieners mondelinge inspraakreactie:

  • 31. C.J.A. van Beek, Justus van Effenhove 69, 2417 VC Zoetermeer
  • 32. E.J.Th. van Beek, Dunantstraat 336, 2713 VG Zoetermeer

De inspraakreacties zijn gerangschikt op onderwerp en voorzien van een beantwoording.

Inhoud reactie
 
Beantwoording  
Justus van Effenhove  
Inspreker is het eens met de sloop van bestaande gebouwtjes aan de Justus van Effenhove ter verfraaiing en vermindering van overlast van de buurt (1).   In het ontwerpbestemmingsplan is de wijzigingsbevoegdheid voor de panden Justus van Effenhove 37, 39 en 51 vervallen. Binnen de bestemming Gemengd - 1 is het echter mogelijk om zowel groenvoorzieningen als een fietspad te realiseren. Dit betekent dat, wanneer de panden gesloopt kunnen worden, er zonder wijzigingsprocedure groenvoorzieningen en een fietspad gerealiseerd kunnen worden.  
De muziekschool ziet er niet meer uit en is nooit opgeknapt. Dat vraagt om moeilijkheden zoals het ingooien van ruiten of erger. Ook de pizzaboer en de dansschool veroorzaken veel muziekoverlast. Wat gaat de gemeente hieraan doen? (5)



 
De Justus van Effenhove 37 (muziekschool) is aangekocht door de gemeente en wordt op dit moment opgeknapt. Daarna wordt het pand tijdelijk verhuurd aan de Stichting Piëzo.
Wat het pizzakoeriersbedrijf en de dansschool betreft, blijkt uit de inspraakreactie van de eigenaren van de gebouwtjes (zie de volgende inspraakreactie) dat hen niets bekend is over een mogelijke overlast. Als dat wel zo is, wordt gemeld dat er alles aan gedaan wordt om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Duidelijk is dat hier over eenzelfde situatie verschillend wordt gedacht. Inmiddels heeft de wijkmanager een gesprek gehad met de eigenaren (insprekers (31) en (32)). Afgesproken is dat er een gezamenlijk overleg komt met de buurt, eigenaren en gebruikers om te komen tot een oplossing voor de vermeende verlast aan de Justus van Effenhove.  
Insprekers zijn eigenaar van de panden Justus van Effenhove 51, respectievelijk Justus van Effenhove 39. Zij verhuren de panden aan een dansschool, respectievelijk pizzakoeriersbedrijf. Om geluidsoverlast te voorkomen is het gebouw Justus van Effenhove 51, in de eerste maanden van het gebruik als dansschool, binnen volledig geïsoleerd. De eigenaar woont er zelf naast en hoort niets.
Van klachten van omwonenden is bij de insprekers niets bekend. Beide insprekers hebben hun eigendom als een soort oudedagsvoorziening en willen, mede om belastingtechnische redenen, graag de zekerheid hebben dat het pand verhuurd kan worden tot hun pensioen in 2015 resp. 2019.
Indien de gemeente voornemens is om het pand te slopen, ontstaat er kans op planschade. Voor insprekers bestaat behoefte aan duidelijkheid. Belangrijk is dan om te weten wanneer er zal worden gesloopt, of de gemeente daadwerkelijk het pand gaat kopen en dat er de marktprijs zal worden betaald. (31) (32)  
Gezien de financiele consequenties van het mogelijk wegbestemmen van de panden Justus van Effenhove 39 en 51, is ervoor gekozen om de huidige panden en het huidige gebruik positief te bestemmen. Dit betekent concreet dat het huidige gebruik voortgezet kan worden. Ook de wijzigingsbevoegdheid is vervallen. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is om groenen een langzaam verkeersroute te realiseren en de twee panden op termijn te slopen. Groen en langzaam verkeersroutes passen binnen de bestemming Gemengd - 1.  
Sibeliusrode en Bouwen voor Buytenwegh  
Inspreker ziet niet het nut in van de sloop van de woningen aan de Sibeliusrode. Er zijn vanaf de Sibeliusrode voldoende mogelijkheden voor langzaam verkeer en voetgangers aanwezig. Ook voor de nieuwbouwlocaties van de scholen zijn er voldoende uitgaande wegen voor fietsers en voetgangers aanwezig. Een doorgaande route zal een racebaan worden voor bromfietsers en eventuele motorrijders. (7, 9, 10)   De wijzigingsbevoegdheid is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan.  
De gesitueerde rustplaatsen langs de route zullen gebruikt gaan worden als hangplek voor jongeren en werkplek voor dealers. (7, 9, 10)   De wijzigingsbevoegdheid is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan.  
Meer groen langs de doorgaande route zal meer onveilige situaties en meer onderhoud veroorzaken. (7, 9, 10 )
 
Deze opmerking heeft eigenlijk geen betrekking op het bestemmingsplan Buytenwegh, omdat het ingaat op de verdere uitwerking in het gebied. Dit aspect houdt verband met het project Bouwen voor Buytenwegh en zal daarbij worden betrokken.

Overigens betreft groen meer dan alleen bosschages en struiken. Het is mogelijk om groen zo aan te leggen dat er geen onveilige situaties ontstaan en hier wordt zeker in dit gebied rekening mee gehouden.  
De doorgaande route, waarmee een betere verbinding is gedacht naar het fietspad over de dijk achter de Fletcher Hendersohnrode naar de Meerpolder, werkt niet omdat er een gevaarlijke verkeerssituatie ontstaat bij het oversteken van de Muzieklaan (7, 9, 10)
 
Nu de wijzigingsbevoegdheid voor groen is vervallen, zal er op deze locatie ook geen doorgaande route worden gerealiseerd naar de Meerpolder.  
Is de sloop van de woningen aan de Sibeliusrode wel een passende oplossing voor de problematiek in de wijk? Er wordt gesproken over toevoegen van nieuwe functies aan de Sibeliusrode en niet over het slopen van woningen (7, 9, 10)   De wijzigingsbevoegdheid is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan. De huidige situatie blijft bestemd.  
Den Brabanderhove  
Het is inspreker niet duidelijk geworden waarom haar woning gesloopt zou moeten worden. Het begrip 'voorzieningen' is te algemeen en werd ook tijdens de informatieavond niet duidelijk. Het is niet duidelijk waarom goede en goed onderhouden woningen gesloopt moeten worden (8)   Er is inmiddels geconstateerd dat er vanuit de scholen in de komende periode geen behoefte bestaat aan extra ruimte voor uitbreiding. Ook de woningbouwcorporatie heeft geen plannen. Dit heeft ertoe geleid dat deze wijzigingsbevoegdheid in het ontwerpbestemmingsplan is komen te vervallen.  
Inspreker vraagt meer duidelijkheid voor de bewoners van Den Brabanderhove nrs. 2 t/m 16) zowel voor de korte termijn als voor de langere termijn. Dit was op de informatieavond nog niet duidelijk. Er is wellicht meer moed voor nodig maar het is wenselijk dat de gemeente in deze kwesties (eventuele sloop woningen Den Brabanderhove) meedenkt met de bewoners indien wordt verwacht dat er voor bewoners problemen ontstaan. De medewerkers van de voorlichtingsdienst waren daar duidelijk niet op voorbereid. (27)   Doordat de wijzigingsbevoegdheid is komen te vervallen, zijn de huidige woningen positief bestemd. Er bestaan geen plannen om deze woningen te slopen.  
SBO De Horizon Mendelssohnrode    
Insprekers gaan ervan uit dat het eventueel te bouwen oppervlak niet veel zal afwijken van de schets die in de toelichting is opgenomen en dat het aantal genoemde woningen van 10 niet verhoogd zal worden (3)
 
De schets in de toelichting is een voorbeeld van een toekomstige ontwikkeling. Ook andere uitwerkingen zijn mogelijk, mits aan de randvoorwaarden is voldaan die zijn opgenomen in de wijzigingsregels. Zo mag het gebied waarvoor de wijzigingbevoegdheid geldt voor niet meer dan 40% worden bebouwd en mogen er niet meer dan 10 woningen worden gebouwd.  
Wat houdt het begrip grondgebonden woningen in? Het is niet wenselijk dat de te bouwen woningen hoger worden dan het platte dak van de huidige school.(3)
 
Een grondgebonden of een niet-gestapelde woning is een eengezinswoning met een tuin. Op grond van het nu geldende bestemmingsplan is de maximaal toelaatbare hoogte van de school 8 meter. Om aan te kunnen sluiten bij de schaal en architectuurvorm van de omringende bebouwing (gebouwen met een kap) is voor de nieuwe woningen de maximum goothoogte op 8 m en de maximum bouwhoogte op 10 m vastgelegd. Ook hier geldt echter de hoogtebeperking van de zgn. 30 graden regeling, als bescherming van zon- en daglichttoetreding van bestaande tegenoverliggende woningen. Wat de van toepassing zijnde 30 gradenregeling betreft, zijn de planregels in die zin aangevuld.  
Vindt de verkeersafhandeling plaats via de Mendelssohnrode, zoals thans het geval is bij de school? (3)
 
Er zijn verschillende mogelijkheden om de woningen bereikbaar te maken voor het autoverkeer. Dit moet wel altijd via de omringende woonbuurt. Met de realisering van 10 woningen op deze locatie zal het aantal verkeersbewegingen, ten opzichte van de huidige situatie met de school, duidelijk afnemen.  
Waar gaan eventuele parkeerplaatsen gerealiseerd worden? (3)
 
De ruimte voor extra parkeerplaatsen in het omliggend gebied is beperkt. Mede om die reden geldt als eis dat de parkeerplaatsen voor de nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd in het gebied waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt. De planregels zijn in die zin aangevuld.  
Worden er voorzieningen getroffen voor de jeugd die de speelplaats van de school nu gebruiken als speelplek? (3)
 
De gemeente heeft de nota 'Beleidskader Spelen' voor speelvoorzieningen. Hierin is aangegeven waar in de wijken voor verschillende leeftijdsgroepen speelvoorzieningen gewenst zijn. Dit 'Beleidskader Spelen' wordt als leidraad genomen om te bepalen of speelvoorzieningen terug worden geplaatst of worden verplaatst. Deze nota wordt periodiek herzien, waarbij mogelijke verschuivingen in de leeftijdsopbouw van de buurten mee worden genomen. Omdat op dit moment nog niet duidelijk is wanneer de school kan worden verplaatst, is hierop geen direct antwoord te geven.
Het bestemmingsplan maakt in de groenbestemmingen speelvoorzieningen zonder meer mogelijk.  
Hoe wordt de inrichting van het overige terrein? (3)
 
Een definitieve inrichting is nog niet bekend. De groenstructuur zal hier doorgetrokken worden. De nieuwe inrichting zal dus een hoofdzakelijk groene uitstraling hebben.  
Worden de bewoners op de hoogte gehouden van het definitieve voorstel voordat het herziene bestemmingsplan ter inzage wordt gelegd? (3)
 
De wijzigingsbevoegdheid bevat geen rechtstreekse bouwmogelijkheid. Voordat er op deze locatie woningen kunnen worden gebouwd, dient eerst een wijzigingsplan te worden gemaakt, dat aan de voorwaarden voldoet zoals opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid. Tegen het ontwerp van dit wijzigingsplan, dat ter inzage zal worden gelegd, kan eventueel gereageerd worden door het indienen van een zienswijze.  
Insprekers zijn het eens met de wijzigingsbevoegdheid voor de niet wijkgebonden school 'De Horizon' aan de Mendelssohnrode 2, vanwege overlast (parkeren/verkeersoverlast). De gemeente wordt gevraagd prioriteit te geven aan het zoeken naar een geschikte locatie voor de school. (6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29 )
 
De wenselijkheid van verplaatsing van de school aan de Mendelssohnrode wordt onderkend. Op dit moment zijn er echter geen concrete plannen voor verplaatsing van de school. De gemeente beschikt niet over financiële middelen voor nieuwbouw van scholen. Verplaatsing is pas mogelijk als er schoolgebouwen vrijkomen door fusie van scholen. Als er schoolgebouwen vrijkomen, wordt gekeken of deze geschikt zijn (te maken) voor de school voor speciaal basisonderwijs. Fusering van scholen laat zich echter niet voorspellen in de tijd en is dus goed mogelijk binnen de planperiode. Wanneer door fusering elders een geschikte accommodatie voor de school beschikbaar komt, kan de locatie aan de Mendelssohnrode - na een wijzigingsprocedure - worden heringericht met nieuwe woningen. Het bestemmingsplan biedt hiertoe de mogelijkheid.  
Er zijn te weinig parkeerplaatsen voor de woningen Lisztrode 59 t/m 67. De vijf aanwezige parkeerplaatsen worden ook door andere bewoners en leraren van de school gebruikt. Kan hier in de toekomst a.u.b. rekening mee gehouden worden. (6)
Inspreker kan vaak zijn eigen parkeerplaats niet bereiken (16)
 
Parkeerplaatsen in het openbaar gebied zijn openbaar. Hieraan kunnen geen privérechten worden ontleend. Ook andere bewoners en bezoekers kunnen hiervan dus gebruik maken. Zo kan zelf ook gebruik worden gemaakt van andere parkeerplaatsen in het openbaar gebied.
Daarnaast wordt opgemerkt dat de parkeerplaatsen voor de nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd in het gebied waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid zal de parkeersituatie er dus - in vergelijking met de huidige situatie - op vooruitgaan.
Het huidige aantal openbare parkeerplaatsen is voldoende, indien gebruik wordt gemaakt van de parkeerplaatsen op eigen terrein.  
Reacties die betrekking hebben op de locatie maar vallen buiten de reikwijdte van het bestemmingsplan:
- parkeren, brengen en halen van kinderen met busjes en auto's (11, 17, 18, 23, 29)
- herinrichting schoolplein (23)
- overlast jongeren, omverschoppen gemeentebakken (17)
- vernielingen bestrating door touringcars. Wordt niet opgepakt door wijkpost (18)
- de gemeente (politie) moet meer ondernemen om de overlast nu al te beperken. Ook het parkeren buiten de vakken van bedrijfsauto's (29)  
De verkeersoverlast vanwege het brengen en halen van kinderen is bekend. Dit vormt ook de aanleiding om voor deze locatie een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan op te nemen. Omdat het nog niet duidelijk is wanneer er een alternatieve locatie voor de school beschikbaar is, wordt ook voor de korte termijn gezocht worden naar een oplossing. Hiertoe zal door een extern bureau een onderzoek worden verricht naar de verkeersveiligheid rondom de school.
De reactie betreffende de herinrichting van het schoolplein is doorgegeven aan de betreffende projectgroep.

De overige reacties hebben betrekking op handhaving. Ook al valt dit buiten het kader van dit bestemmingsplan kan worden opgemerkt dat, met ingang van 1 januari 2008, het Team Handhaving een vaste plek heeft gekregen op de Wijkpost aan de Hannie Schaftrode. Op basis van meldingen en klachten van wijk- of buurtbewoners wordt door de wijkmanager het Team Handhaving ingezet in de wijk.  
J. Bellamyhove  
Inspreker dient een schetsontwerp in (programma en bouwmassa) voor de locatie J. Bellamyhove 32-34. Het is de bedoeling het definitief ontwerp van de bouwaanvraag in het eerste kwartaal van 2008 in te dienen. Inspreker verzoekt de gemeente om de kantoorbestemming voor deze locatie om te zetten in een woonbestemming, gelet op de door hem voorgenomen bouwplanontwikkeling op genoemde locatie.   Voor dit bouwplan is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO gevoerd.
 
Vorstiusrode  
Er is ooit gesproken over woningbouw aan het waterbekken bij de Vorstiusrode. In het voorontwerpbestemmingsplan wordt gesproken over een bestemmingswijziging voor “wonen, kantoren en winkels”. Bij vertrek van het autobedrijf/pompstation kan een aansluiting op de groenstrook worden gecreëerd. In het voorontwerpbestemmingsplan is niets terug te vinden over woningbouw aan het waterbekken. Inspreker wil graag duidelijkheid hierover (2).   De waterpartij met het omliggende groen is van bijzondere ruimtelijke kwaliteit en vormt aldus een bijdrage aan een hoogwaardige entree van de wijk.
Om die reden zal er aan het water geen nieuwe bebouwing komen. In het ontwerpbestemmingsplan is wel voorzien in de herinrichting van de Vorstiusrode. Het asfalt zal echter niet opschuiven in westelijke richting (de kant van het waterbekken).
De wijzigingsbevoegdheid voor het gebied aan de oostzijde van de Vorstiusrode is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan. Dit betekent dat er geen ontwikkeling van wonen, kantoren en winkels meer mogelijk wordt gemaakt.
Alleen de wijzigingsbevoegdheid op het tankstation en de garage aan de Muzieklaan 50 zijn gehandhaafd.  
Verkeer en vervoer  
Waarom wordt in het plan niet explicieter aandacht gegeven aan het fietsverkeer in de wijk. Het is nu een zoekplaatje (4)
 
In het bestemmingsplan is speciale aandacht besteed aan het optimaliseren van de fietsroutes.Maar de mogelijkheden hiertoe zijn beperkt. Buytenwegh is ontwikkeld in de jaren '70, waarbij de boomstructuur als basis is gebruikt voor de infrastructuur. Nadeel hiervan is de moeilijke oriëntatie, ook voor het fietsverkeer. Dit betekent dat er slechts op een beperkt aantal locaties verbeteringen kunnen worden nagestreefd. Eén van de uitgangspunten vanuit de ruimtelijke visie is om de groenstructuur en het langzaam verkeersnetwerk welke het landschapspatroon van de polderverkaveling volgen te optimaliseren en af te maken. Het bestemmingsplan biedt hiertoe verschillende mogelijkheden. Bij elke nieuwe ontwikkeling in de wijk is gekeken of het mogelijk is om ontbrekende stukken in de groen-/langzaam verkeerstructuur te completeren. Dit is terug te vinden in de bestemming Groen-2 met daarin langzaam verkeersroutes, voor de westelijke zone van de voormalige scholenlocatie aan de Schubertrode – Kurt Weillrode. Bij de wijzigingsbevoegdheid voor de locaties Mendelssohnrode en het garagebedrijf Muzieklaan 50 geldt als randvoorwaarde bij de herinrichting van deze locaties dat een bepaalde strook als groen op wijkniveau zal worden ingericht, met daarin een fiets- en wandelroute. De planregels zijn in die zin verduidelijkt.  
Wordt er iets gedaan aan de ingewikkelde fietsroute van de Muzieklaan naar het Buitenpark via de Cesar Franckrode? (4)   Op dit moment zijn er geen concrete plannen.  
Hoe kom ik als fietser van de Muzieklaan naar station Voorweg (vanaf de fietsenstalling) zonder mijn leven te wagen en mijn kleren te bemodderen? (4)
Een inspreker noemt een zesde ontwikkelingsgebied namelijk de oversteekplaats voor voetgangers bij de Voorweg (30, anoniem)  
Aangenomen wordt dat hier bedoeld wordt de voetgangersbrug bij de dubbelhalte van RandstadRail en de Voorweg. Het oversteekprobleem wordt onderkend. Op dit moment worden de mogelijkheden voor een oplossing onderzocht. Hierover moet nog bestuurlijke besluitvorming plaatsvinden. Wel maakt het ontwerpbestemmingsplan mogelijk dat er een nieuwe brug wordt gerealiseerd voor voetgangers en fietsers vanaf de Gerrit Achterberghove naar de Voorweg.  
Wat is een recreatiepad? (4)
 
Dat is een route voor langzaam verkeer, waarbij het accent ligt op recreatief gebruik. Er zijn verschillende vormen van recreatief gebruik mogelijk zoals fietsen en wandelen, maar ook skaten.  
Wat zijn de plannen met het 'voetpad' langs de wetering? (4)

Inspreker vindt het onchristelijk en asociaal dat het voetpad langs de Zoetermeerpolderdijk wordt gedevalueerd tot fietspad waardoor de woonkwaliteit van duizenden Zoetermeerders wordt gedevalueerd door een voetpad te maken aan de voet van de Zoetermeerpolderdijk. Andere oplossingen zijn goed mogelijk en misschien goedkoper. (28)
 
Bedoeld wordt het 'voetpad' langs de Meerpolderdijk.

De bezwaren van omwonenden zijn bekend. Op zaterdag 9 februari 2008 heeft voor de tweede maal een schouw plaatsgevonden waarbij leden van de Wijkvereniging Buytenrode, bewoners, een vertegenwoordiger van de Fietsersbond, een verkeerskundige van de gemeente en wethouder Smit aanwezig waren. De problematiek is helder. De verschillende verkeersdeelnemers zitten elkaar in de weg. Dit leidt tot irritaties en soms tot gevaarlijke situaties. Duidelijk werd dat een gecombineerd fiets- en voetpad niet wenselijk is. De bebording is op onderdelen niet duidelijk en niet compleet. Afgesproken is om op korte termijn de bebording in orde te brengen. Bezien zal worden of op korte termijn op specifieke plekken maatregelen kunnen worden getroffen om de situatie veiliger te maken. Op dit moment worden de verschillende mogelijkheden voor een gescheiden voet- en fietspad onderzocht. Afgesproken is dat er geen veranderingen zullen plaatsvinden voordat betrokkenen hierover zijn geïnformeerd.  
Procedure/communicatie  
De inspraakavond was een fiasco. De nieuwe bestemmingen waren allemaal met een vraagteken. Geen vaste plannen. Alles draait om geld. (5)
De avond was niet goed voorbereid. (8)
Inspreker vindt de informatie naar bewoners toe slecht en er staat een fout in de straatnaam in de brief voor de informatieavond. (8)  
Betreurd wordt dat de inspraakavond door insprekers als een fiasco is ervaren. Het (voor)ontwerp bestemmingsplan Buytenwegh 2007 is een overwegend conserverend plan. Dit betekent dat er overwegend in overeenstemming met de bestaande situatie is bestemd. Daarnaast bevat het (voor)ontwerpbestemmingsplan de mogelijkheid voor een aantal nieuwe ontwikkelingen. Vooreerst maakt het plan nieuwe woningbouw mogelijk op de voormalige scholenlocatie aan de Schubertrode en Kurt Weillrode. Hierover is al eerder met de omwonenden gecommuniceerd.
Tijdens de inspraakavond kwamen vooral vragen over de in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheden. Deze wijzigingsbevoegdheden maken nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het gaat hier om gewenste ontwikkelingen, waarvan het de verwachting is dat deze zich kunnen voordoen in de komende 10 jaar. Of, en zo ja wanneer, deze ontwikkelingen ook daadwerkelijk zullen worden gerealiseerd is op dit moment nog niet duidelijk. Het bestemmingsplan bevat het kader, de randvoorwaarden, waarbinnen de gemeente bereid is aan deze bestemmingswijzigingen mee te werken. Het gaat dus inderdaad niet om vaste plannen maar om randvoorwaarden waarbinnen gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. Voordat tot een wijziging van deze bestemmingen kan worden overgegaan, is een procedure vereist, waarbij omwonenden en andere belanghebbenden worden betrokken. Er is dan de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. Deze informatie is ook tijdens de inspraakavond aan de bewoners gegeven.

Overigens zijn er verschillende wijzigingsbevoegdheden in het ontwerp-bestemmingsplan vervallen.
In de bewonersbrief was in plaats van “Den Brabanderhove” abusievelijk “Gerrit den Brabanderhove” vermeld.  
Diverse onderwerpen    
De problemen in Buytenwegh worden veroorzaakt door de herstructurering in Palenstein, waardoor de bewoners nu naar Buytenwegh komen. (7, 9, 10, )
 
Om een neerwaarts effect op de wijk te voorkomen, worden nieuwe impulsen gegeven aan de wijk Buytenwegh. Dit gebeurt door verkoop van huurwoningen in de wijk en de sloop van de scholen aan de Shubertrode en Kurt Weillrode waardoor op deze locatie nieuwe woningtypes kunnen worden gebouwd. Daarnaast zijn woningcorporaties bezig met het opknappen en renoveren van hun woningen.  

Hieronder volgt een samenvatting van de binnengekomen overlegreacties ex artikel 10 Bro, voorzien van een beantwoording.

Overlegreactie   Beantwoording  
Kamer van Koophandel    
De Kamer van Koophandel spreekt haar waardering uit voor de ontwikkeling van het stationsgebied en de verbetering van de bereikbaarheid van de noordelijke en zuidelijke parkeermogelijkheden binnen het wijkcentrum Buytenwegh.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen. Vanwege het ontbreken van een serieus zicht op de realisering van de wijzigingsbevoegdheden voor de oostzijde van de Vorstiusrode en het winkelcentrum, zijn deze niet opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.  
De Kamer van Koophandel adviseert geen detailhandel toe te staan bij de ontwikkellocatie Vorstiusrode. De voorschriften zijn op dit punt verwarrend. Het is niet duidelijk of in de bestemming Gemengde Doeleinden 1 en 2 horeca en detailhandel zijn uitgesloten.   De wijzigingsbevoegdheid bij de Vorstiusrode is vervallen. De huidige situatie is positief bestemd.  
In het plan is via een wijzigingsbevoegdheid aangegeven dat er geen ontwikkeling van detailhandel is gewenst aan de zuidkant van het spoor in het wijkwinkelcentrum Buytenwegh. Aangezien aan de zuidkant reeds diverse winkels zijn gevestigd verzoeken zij aan te geven waar de begrenzing van het gebied ligt waar geen detailhandel mogelijk is.   Deze wijzigingsbevoegdheid is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan.  
Een aantal bedrijven krijgt in de nieuwe situatie te maken met een wijzigingsbevoegdheid op hun pand(en). Er wordt vanuit gegaan dat de huidige bedrijven niet in hun economisch functioneren worden belemmerd, zolang zij het huidige gebruik voortzetten.   Omdat er in het ontwerpbestemmingsplan verschillende wijzigingsbevoegdheden zijn vervallen, is deze reactie alleen nog van toepassing op de locatie aan de Muzieklaan 50. Met deze ondernemer is gecommuniceerd over de wijzigingsbevoegdheid.  
VROM-Inspectie    
Uit de paragraaf (5.4 toelichting voorontwerp) over luchtkwaliteit blijkt dat het plan voldoet aan het besluit luchtkwaliteit uit 2005. Medio november 2007 is echter de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. De inspectie verzoekt de toelichting op dit punt te actualiseren.   In het ontwerpbestemmingsplan Buytenwegh 2007 is het luchtkwaliteitsonderzoek geactualiseerd.  
Gezien de omvang van bouwplannen voor diverse uitwerkings- en wijzigingsbevoegheden, verwacht de inspectie niet dat dit consequenties heeft voor het plan. Uitzondering hierop vormt de wijzigingslocatie Vorstiusrode ('vlek 5'). De toelichting en de voorschriften van het plan geven geen inzicht in de omvang van het programma op deze locatie. Uit het luchtonderzoek maak de inspectie echter op dat het gaat op minimaal 28 woningen + 11.500 m2 leisure/wonen/bedrijven + 55.000 m2 leisure/kantoren/P&R/wonen. De bouwplannen vallen daardoor mogelijk niet onder de ministeriele regeling "niet in betekenende mate”. Verzocht wordt hierover in het ontwerpplan helderheid te geven.
De inspecteur is van mening dat het plan niet in aanmerking komt voor een specifieke verklaring van geen bezwaar.  
De wijzigingsbevoegdheid voor de locatie Vorstiusrode is vervallen in het ontwerpbestemmingsplan.
Na overleg met de VROM-Inspectie heeft de inspectie haar negatief advies met betrekking tot het verlenen van een specifieke verklaring van geen bezwaar ingetrokken.
 
Geen van de overheidsdiensten, zoals vertegenwoordigd in de Provinciale Planologische Commissie provincie Zuid-Holland, heeft aanleiding gezien om opmerkingen te maken over het voorontwerp- bestemmingsplan.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Eneco    
Eneco geeft in principe aan geen bezwaar te hebben tegen het plan. Indien voor het elektriciteit- en of gasdistributienet bouwkundige voorzieningen, kabels en/of leidingen moeten worden gelegd wordt gevraagd om rekening te houden met de voorwaarden die hiervoor gesteld zijn. Mogelijk zou voor een energiebehoefte binnen dit bestemmingsplan rekening gehouden moeten worden met het stichten van een transformatorstation c.q. gasstation t.b.v. distributie van elektriciteit en/of gas.
 
De drie transformatorstations in het plangebied welke zijn gelegen aan de Bellamyhove zijn als zodanig bestemd. Daarnaast zijn nutsvoorzieningen in vrijwel het hele plangebied zonder meer toegestaan. Deze kunnen in de grond worden gelegd of inpandig. Hiervoor gelden de bouwregels van de specifieke bestemming. In het ontwerpbestemmingsplan is ook rekening gehouden met mogelijke behoefte aan een nieuw transformatorstation of gasdistributiestation. Hiertoe bevat het plan algemene ontheffingsregels voor het bouwen van nutsvoorzieningen met een maximum hoogte van 5 m en een maximum oppervlakte van 60 m2 in de verkeersbestemmingen, groenbestemmingen en bestemming water.  
Provincie Zuid-Holland    
Het plan past binnen de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2020 en is in overeenstemming met het Streekplan Zuid-Holland West.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Verzocht wordt om het besluit tot vaststelling van een hogere grenswaarde in het bestemmingsplan op te nemen.   De bestuurlijke besluitvorming ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbesluit hogere grenswaarde geluidhinder vinden parallel aan elkaar plaats. Het besluit hogere grenswaarde zal in het bestemmingsplan worden opgenomen.  
Verzocht wordt het bestemmingsplan te actualiseren naar aanleiding van de nieuwe wet- en regelgeving over luchtkwaliteit.   Het ontwerpbestemmingsplan is hierop aangepast.  
Verzocht wordt om in de waterparagraaf van de plantoelichting verslag te doen van het gevoerd overleg met het Hoogheemraadschap, alsmede om aan te geven welke gevolgen dit heeft gehad voor het bestemmingsplan.   De plantoelichting (par. 5.6) is in gevraagde zin aangevuld. Verder wordt hier verwezen naar de beantwoording van de reactie van het Hoogheemraadschap.  
Mede gezien het instemmend advies van de VROM-inspectie d.d. 26 februari 2008, stemt de provincie in met mogelijke toepassing van artikel 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het gehele plangebied.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Stadsgewest Haaglanden    
Het Stadsgewest onderschrijft de voorgestane ontwikkelingen in het plan.
Bij de locatie Vorstiusrode plaatst het stadsgewest de opmerking dat eventuele kantoorontwikkeling in samenhang met de andere kantorenlocaties in de stad moet worden bekeken. Zeker met het oog op de ambities voor de locatie 'Bleizo', zal binnen de gemeente een duidelijke prioriteitstelling moeten plaatsvinden.  
In relatie tot de kantorenstrategie en de plannen voor Bleizo is de wijzigingsbevoegdheid voor de Vorstiusrode vervallen in het ontwerpbestemmingsplan.  
Segesta exploitatie B.V.    
Segesta deelt in haar schriftelijke reactie mee geen opmerkingen te hebben op de inhoud van de toegezonden stukken.   Met Segesta, eigenaar van het winkelcentrum, heeft nog verschillende malen overleg plaatsgehad over de bestemmingsregeling en wijzigingsbevoegdheid van het wijkcentrumgebied. Dit overleg heeft geleid tot het laten vervallen van de wijzigingsbevoegdheid op het winkelcentrum.  
Hoogheemraadschap Rijnland    
Het Hoogheemraadschap Rijnland geeft op het voorontwerpbestemmingsplan een positief wateradvies.
Wel wordt aandacht gevraagd voor de locaties waar sprake is van herinrichting of functiewijziging. Indien als gevolg van deze ontwikkelingen de verharding toeneemt moet extra waterberging worden gerealiseerd. Dit kan door in hetzelfde peilgebied 15% van de toename van het verharde oppervlak als 'functioneel' open water in te richten. Functioneel houdt dit in dat het open water in open verbinding staat met het overige oppervlaktewater binnen het watersysteem. Gevraagd wordt het beleid van het Hoogheemraadschap van Rijnland ten aanzien van watercompensatie in de waterparagraaf op te nemen. Bij de uitwerking van de verschillende ontwikkelingslocaties in Buytenwegh moet aan dit beleid worden voldaan. Rijnland wil graag betrokken worden bij de verdere uitwerking van de verschillende ontwikkelingslocaties.  
In de toelichting van het bestemmingsplan is meer aandacht besteed aan het aspect water.
Voor de scholenlocatie (Bouwen voor Buytenwegh), Muzieklaan 50 en de Mendelssohnrode geldt dat deze gebieden momenteel volledig verhard zijn. De nieuwe ontwikkelingsplannen brengen dan ook geen extra verharding met zich mee.  
Rijnland stimuleert het afkoppelen van verharde oppervlakken. Bij het afkoppelen van schoon hemelwater van dakoppervlakken en bij (nieuw)-bouwactiviteiten wordt gewezen op de uitgangspunten in de Nationale Pakketten Duurzame Stedenbouw en Duurzaam Bouwen. Volgens deze uitgangspunten dient de toepassing van uitloogbare bouwmetalen – zoals koper, zink en lood – voor dakbedekking, gevelbekleding, regenwaterafvoer, drinkwaterleidingen of straatmeubilair te worden voorkomen, zodat minder verontreinigende stoffen in het watersysteem terechtkomen. Indien gebruik gemaakt wordt van uitloogbare materialen is het niet toegestaan de oppervlakken waarop deze materialen zijn gebruikt af te koppelen van het rioleringssysteem. Verzocht wordt om in de waterparagraaf aandacht te besteden aan deze twee onderwerpen.   Duurzaam bouwen is één van de speerpunten van het Zoetermeers milieubeleid. De gemeentelijke ambities op het gebied van duurzaam bouwen zijn neergelegd in de Nota Duurzaam Bouwen (2005). Hierin is, als één van de vaste DUBO-eisen, opgenomen dat bij nieuwbouw en vernieuwbouw van woningen geen gebruik mag worden gemaakt van koper, zink en lood voor zover blootgesteld aan de buitenlucht (gevelbekleding, dakbedekking, dakgoten of hemelwaterafvoer).

In paragraaf 5.6 van de ontwerp toelichting is een aparte alinea opgenomen over duurzaam bouwen in relatie tot het gescheiden rioolstelsel.  
Verder wordt er nog op gewezen dat voor aanpassing van de waterhuishouding vergunningen zijn vereist op grond van de Rijnlands Keur en eventueel Wvo. Dempingen moeten mogelijk ook in het kader van het Bouwstoffenbesluit worden gemeld.   Deze opmerkingen vallen buiten de reikwijdte van de regelingen in een bestemmingsplan.
Volledigheidshalve is deze informatie toegevoegd aan de waterparagraaf in de toelichting.  
Vidomes Zoetermeer    
De woningen van Vidomes aan de Paul Scholtenrode en de Wiardi Beckmanrode bevinden zich binnen het gebied van de mogelijke herontwikkeling van het centrumgebied (wijzigingsbevoegdheid). Vidomes geeft aan bereid te zijn om een verkennend gesprek aan te gaan met de gemeente en ontwikkelaar.   Naar aanleiding van een overleg met Vidomes en Segesta is besloten om de wijzigingsbevoegdheid voor het winkelcentrum te laten vervallen.  
Vidomes staat vooralsnog niet negatief tegenover de wijzigingsbevoegdheid voor het gebied aan de Vorstiusrode waarbinnen hun woningen aan de Piet Bakkerhove en de J.C. Bloemhove zijn gelegen. Hierbij wordt verwezen naar een door de gemeente aangegeven termijn van 5 a 10 jaar.   Naar aanleiding van een overleg met Vidomes is besloten om de wijzigingsbevoegdheid voor het gebied aan de Vorstiusrode te laten vervallen.  
Ook wordt nog verwezen naar eventuele aanpassingen aan de dekken gelegen rond de Saint Saënsrode en Ravelrode. In dat geval zal de aanpassing via een projectbesluit mogelijk gemaakt dienen te worden.   Omdat er nu nog geen concrete plannen zijn en de ruimtelijke situatie ter plaatse van de dekken uitermate complex is, is het niet mogelijk om deze eventuele toekomstige aanpassingen in het ontwerpbestemmingsplan mee te nemen. Mochten er binnen de planperiode concrete plannen worden uitgewerkt dan zal voor de uitvoering hiervan een projectbesluit of een nieuw bestemmingsplan overwogen worden.  
Tot slot wordt verwezen naar de mededeling van de gemeente dat de wijzigingsbevoegdheid aan Den Brabanderhove uit het ontwerp- bestemmingsplan wordt verwijderd.   Dit is correct. Zie voor de motivering de beantwoording van de inspraakreacties onder 10.  
Dienst Vastgoed Defensie Directie West    
Door de dienst wordt aangegeven dat zij geen op- of aanmerkingen bij het bestemmingsplan hebben.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Gasunie    
Er wordt aangegeven dat er geen eigendommen in het plangebied aanwezig zijn.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
KPN    
De KPN vraagt bij de nadere uitwerking van het plan rekening te houden met de belangen van de KPN.   De in de overlegreactie genoemde onderwerpen, zijn voor zover mogelijk en relevant, verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan.  
LTO Noord    
Door LTO Noord wordt aangegeven dat zij geen op- of aanmerkingen bij het bestemmingsplan hebben.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Tennet    
Er wordt aangegeven dat er geen eigendommen in het plangebied aanwezig zijn.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  
Segesta   geen op- of aanmerkingen  
Door Segesta wordt aangegeven dat zij geen op- of aanmerkingen bij het bestemmingsplan hebben.   Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.  

7.4.2 Wijzigingen die niet voortvloeien uit de ingediende reacties

Naast de wijzigingen die voortvloeien uit de ingediende inspraak- en overlegreacties, zijn de volgende wijzigingen in het ontwerpbestemmingsplan doorgevoerd:

  • In het winkelcentrum Buytenwegh is het mogelijk om nog 610 m2 bedrijfsvloeroppervlakte detailhandel toe te voegen. Deze ruimte zal gevonden dienen te worden in de bestaande panden.
  • Binnen de bestemming Centrum is het mogelijk om ook op de begane grond te wonen (zoals in het huidige bestemmingsplan).
  • Het bodemonderzoek is aangevuld met een notitie van 9 december 2004. De conclusies zijn ongewijzigd.
  • Het onderzoek betreffende de beschermde soorten in Buytenwegh (Flora- en Faunaonderzoek op zes ontwikkelingslocaties) is toegevoegd.
  • Alle bestemmingsplanregels zijn opgesteld conform de landelijke standaarden (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008). In sommige gevallen betekent dit dat de bestemming een andere naam heeft gekregen, in andere gevallen heeft het meer consequenties voor de regels.
  • naar aanleiding van de vrijstellingsprocedure voor de Bellamyhove is de bestemming in het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd van Kantoor naar Wonen - 2.
  • De Staat van bedrijfsactiviteiten is geactualiseerd.
  • De verschillende regels zijn versoberd, waardoor ze ook aansluiten bij regels in andere bestemmingsplannen die in dezelfde periode zijn opgesteld.
7.4.3 Terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan

Met ingang van 5 juni 2009 heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Een ieder is in de gelegenheid gesteld om zienswijzen in te dienen. Ook zijn de overlegpartners in kennis gesteld van de terinzagelegging.

Er zijn geen zienswijzen ingediend.

7.4.4 Nota van aanpassingen

In het definitieve bestemmingsplan zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan:

  • Hoofdstuk 7 van de toelichting is aangevuld met een paragraaf over de grondexploitatie.
  • Het perceel Bachrode 28 heeft een stuk openbaar groen door verjaring verkregen. Deze grond heeft de bestemming Wonen gekregen.
  • De goothoogte voor de woningen aan de Cesar Franckrode is van 8 m verhoogd naar 8,1 m. Deze hoogte is gelijk aan de hoogte die geldt op basis van het bestemmingsplan Roden-West Buytenwegh.
  • Voor de herinrichting van het kruispunt Vorstiusrode - Amerikaweg is de bestemming Verkeer vergroot. Ook is de plangrens iets verruimd, waardoor er extra voorsorteervakken gerealiseerd kunnen worden. In de onderzoeken betreffende lucht en geluid zijn de gevolgen van de herinrichting reeds inzichtelijk gemaakt.
  • Bij de bestemming Woongebied is de bepaling geschrapt dat er geen overkappingen voor de voorgevelrooilijn gerealiseerd mogen worden. De reden hiervoor is dat er een bouwplan is ontwikkeld waarbij alle woningen aan de voorzijde een overdekte veranda krijgen.
  • Op de overzichtskaart in bijlage 4 stond per abuis een zesde ontwikkellocatie (het wijkwinkelcentrum) genoemd. Deze is geschrapt.