7.1 Financiële uitvoerbaarheid
7.1.1 Grondexploitatie (6.12 Wro)
Op grond van het bepaalde in artikel 6.12 lid 1 Wro is de gemeenteraad verplicht een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplan is voorgenomen. Op grond van artikel 6.2.1 Bro is aangewezen als bouwplan:
-
a. de bouw van één of meer woningen;
-
b. de bouw van één of meer andere hoofdgebouwen;
-
c. de uitbreiding van een gebouw met ten minste 1000 m2 bruto-vloeroppervlakte of met één of meer woningen;
-
d. de verbouwing van één of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren, voor woondoeleinden, mits ten minste 10 woningen worden gerealiseerd.
-
e. De verbouwing van één of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren, voor detailhandel, dienstverlening, kantoor of horecadoeleinden, mits de cumulatieve oppervlakte van de nieuwe functies ten minste 1500 m2 bruto-vloeroppervlakte bedraagt;
-
f. De bouw van kassen met een oppervlakte van ten minste 1000 m2 bruto-vloeroppervlakte.
In afwijking van het bepaalde in artikel 6.12 lid 1 Wro bepaalt lid 2 van dit artikel dat de gemeenteraad kan besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
-
a. het verhaal van kosten van de grondexploitatie anderszins is verzekerd (bijvoorbeeld via gronduitgifte of een anterieure overeenkomst over grondexploitatie);
-
b. het niet noodzakelijk is een tijdvak voor de exploitatie, dan wel een fasering in de uitvoering van werken, werkzaamheden, maatregelen en bouwplannen vast te stellen;
-
c. het stellen van eisen voor de werken en werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen en het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied, dan wel het stellen van regels omtrent het uitvoeren van die werkzaamheden, dan wel een uitwerking van de regels met betrekking tot de uitvoerbaarheid niet nodig is.
In dit bestemmingsplan is naast conserverende bestemmingen een aantal (mogelijke) nieuwe bouwplannen opgenomen:
-
a. De uitbreiding van Wijkwinkelcentrum De Vijverhoek met een nieuwe supermarkt, een vergroting van de bestaande winkels en een viskiosk.
Deze uitbreiding is een bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 Bro. De gronden waarop dit bouwplan is voorzien zijn eigendom van de gemeente. Het verhaal van kosten van grondexploitatie is hierdoor anderszins verzekerd via de gronduitgifte. Indien er een noodzaak bestaat om (nadere) locatie-eisen en eisen aan de fasering te stellen, dan zal dit eveneens worden gedaan via de gronduitgifte.
-
b. De bouwmogelijkheden voor woningen aan de Bijdorplaan
Deze bouwmogelijkheden zijn bouwplannen in de zin van artikel 6.2.1 Bro. De gronden waarop deze bouwplannen zijn voorzien zijn eigendom van de gemeente. Het verhaal van kosten van grondexploitatie is hierdoor anderszins verzekerd via de gronduitgifte. Indien er een noodzaak bestaat om (nadere) locatie-eisen en eisen aan de fasering te stellen, dan zal dit eveneens worden gedaan via de gronduitgifte.
-
c. De bouwmogelijkheden voor woningen en/of kantoren aan de Van Leeuwenhoeklaan.
Deze bouwmogelijkheden zijn bouwplannen in de zin van artikel 6.2.1 Bro. De gronden waarop deze bouwplannen zijn voorzien zijn eigendom van de gemeente. Het verhaal van kosten van grondexploitatie is hierdoor anderszins verzekerd via de gronduitgifte. Indien er een noodzaak bestaat om (nadere) locatie-eisen en eisen aan de fasering te stellen, dan zal dit eveneens worden gedaan via de gronduitgifte.
-
d. De bestemmingswijziging van het pand aan de Vlamingstraat 49.
Deze bestemmingswijziging van Kantoor naar Wonen met de aanduiding kantoor kan niet worden gekwalificeerd als een bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 Bro. Het gebouw kan gebruikt worden voor woondoeleinden, echter hierbij kunnen geen 10 of meer woningen worden gerealiseerd.
Gezien het voorgaande is de vaststelling van een exploitatieplan bij dit bestemmingsplan niet aan de orde.
7.1.2 Planschade
Eventuele planschade als gevolg van de verplaatsing en uitbreiding van de supermarkt bij Vijverhoek zal worden afgewenteld op de ontwikkelaar door middel van een planschadeovereenkomst.
7.1.3 Economische uitvoerbaarheid (3.1.6 Bro)
Het project herontwikkeling Vijverhoek kent verschillende doelstellingen. De revitalisering van het winkelcentrum Vijverhoek is van groot belang voor de wijk Driemanspolder en past binnen het bestaande beleid van de gemeente. In het gemeentelijke beleid, zoals dat is vastgelegd in Detailhandelsnota 2000 en de Structuurvisie Detailhandel 2006-2010, is opgenomen dat de supermarkt in het gebied uitgebreid mag worden, het wijkwinkelcentrum heringericht moet worden en het openbaar gebied moet worden opgewaardeerd. De herontwikkeling heeft als voordeel dat het openbare gebied ingrijpend wordt opgeknapt waardoor het winkelcentrum een veel betere uitstraling zal krijgen dan nu het geval is (verbeteren van de leef- en verblijfkwaliteit). Door de toevoeging van m2-winkel zal het winkelcentrum ook beter aansluiten op de omvang van het verzorgingsgebied.
Het gehele project kan niet alleen bekostigd worden uit de opbrengsten van de verkoop van de grond. Gelet hierop heeft de gemeenteraad op 11 mei 2009 een taakstellend budget aan dit project beschikbaar gesteld van 1,1 miljoen euro.