direct naar inhoud van 5.2 Geluidhinder
Plan: Oosterhage - Businesspark Oosterheem
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00002-0004

5.2 Geluidhinder

De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, kinderdagverblijven, ziekenhuizen, verpleeghuizen en psychiatrische ziekenhuizen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidsgevoelig terrein.

Verplichting tot akoestisch onderzoek

Bij het opstellen van een bestemmingsplan dient een akoestisch onderzoek te worden verricht waarin wordt aangetoond dat aan de geluidormen krachtens de Wet geluidhinder wordt voldaan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Voor nieuwe situaties gelden er strengere normen dan voor bestaande.

Omdat de geluidbelasting afneemt bij een toenemende afstand en uiteindelijk niet meer relevant is, zijn er bij wet geluidzones gedefinieerd. Deze zones zijn te beschouwen als aandachts- of onderzoeksgebieden, waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden verricht.

Geluidzones

Wegen, spoorwegen en zoneringsplichtige industrieterreinen kennen geluidzones. Dit zijn afgebakende gebieden waarbinnen de normen en grenswaarden van de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn. De omvang van de geluidzones is vastgelegd in de wet. Voor wegverkeer is de zone afhankelijk van het aantal rijstroken. Bij railverkeer wordt de zonebreedte bepaald door het type spoor.

Het bestemmingsplangebied ligt binnen de zones van diverse binnenstedelijke wegen en voor een gedeelte binnen de zone van de HSL spoorlijn (Prorail traject 515). Het gebied ligt niet binnen de zone van de rijksweg A12 of de spoorlijn Den Haag-Gouda, omvat geen zoneringsplichtige industrieterreinen en ligt ook niet binnen de geluidzone van een vliegveld.

Normstelling

De Wet geluidhinder bevat normen ten aanzien van de maximaal toegestane geluidbelasting. Deze normen zijn alleen van toepassing op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen of op de grens van geluidgevoelige terreinen. Er wordt onderscheid gemaakt in voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. Voor alle (nieuwe) geluidgevoelige situaties wordt de voorkeursgrenswaarde nagestreefd. Realisatie hiervan is echter niet altijd mogelijk. De wet biedt de mogelijkheid om ontheffing te verkrijgen van de voorkeursgrenswaarde tot de maximale ontheffingswaarde. Boven de maximale ontheffingswaarde is het ontwikkelen van geluidgevoelige bestemmingen niet mogelijk.

Hogere waarde procedure

Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt, moet worden onderzocht of er maatregelen mogelijk zijn om het geluidniveau terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde. Hierbij moet eerst worden gekeken naar mogelijke maatregelen bij de bron (bijv. geluidsreducerend wegdek), dan in de overdracht (bijvoorbeeld geluidschermen) en dan pas bij het 'ontvangend' object (bijvoorbeeld een vliesgevel). Voor het verkrijgen van een ontheffing voor een hogere grenswaarde dient een hogere waarde procedure te worden gevoerd.

Planontwikkeling en uitgevoerd akoestisch onderzoek

Het plangebied bestaat uit twee van elkaar gescheiden gebieden: het bedrijventerrein Oosterhage (inclusief een deel van het bedrijventerrein Dwarstocht) en de Businesspark Oosterheem. Het nieuwe bestemmingsplan is hoofdzakelijk conserverend van aard.

In het deelgebied Oosterhage zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gepland. In het deelgebied Businesspark Oosterheem is dat wel het geval. Daar worden kinderdagverblijven en kleinschalige 'sociaal medische functies' mogelijk gemaakt. De kavels ten noorden van de Hugo de Grootlaan en de Aletta Jacobslaan moeten nog worden ontwikkeld. De kavels langs de Willem Dreeslaan zijn deels bebouwd en moeten deels nog worden ontwikkeld.

In opdracht van de gemeente Zoetermeer is door DGMR Industrie, Verkeer en Milieu B.V. een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Om te bezien of er voldaan kan worden aan de normen uit de Wet geluidhinder, is er gekeken naar de toekomstige geluidbelasting bij de locaties waar geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt. Dit heeft geresulteerd in een onderzoeksrapport voor het hele plangebied, kenmerk M.2011.1588.17.R002, 31 oktober 2012, versie 002.

De bovengenoemde rapportage is opgenomen in Bijlage 10. De belangrijkste resultaten en conclusies zijn hieronder beschreven.

Algemene beoordeling geluidsituatie plangebied

In de toekomstige situatie is de geluidbelasting voor de kavels 1 t/m 19 in het plangebied hoger dan de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer (48 dB). De maximale ontheffingswaarde van 63 dB voor wegverkeerslawaai wordt niet overschreden.

De berekende geluidbelastingen vanwege het gezoneerde railverkeer overschrijdt de voorkeursgrenswaarde voor kinderdagverblijven (=53 dB) niet.

Voor de locaties die in de geluidzone van een weg of spoorweg liggen, zijn de berekende waarden hoger dan de voorkeursgrenswaarde weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 5.1: Locaties waar ten gevolge van gezoneerde wegen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden.

Locatie
(kavelnr.)  
Locatie gebouw / kavel   Geluidsbron
weg  
Geluidbelasting Lden [dB]  
1   Kavel Aletta Jacobslaan 01   Aletta Jacobslaan
Peursumstraat  
63
51  
2   Kavel Aletta Jacobslaan 02   Aletta Jacobslaan
Peursumstraat  
62
52  
3   Kavel Aletta Jacobslaan 03   Aletta Jacobslaan   61  
4   Kavel Hugo de Grootlaan 01   Hugo de Grootlaan   61  
5   Kavel Hugo de Grootlaan 02   Hugo de Grootlaan   62  
6   Gebouw Willem Dreeslaan 01   Willem Dreeslaan
Oostweg
Stephensonstraat  
61
54
53  
7   Gebouw Willem Dreeslaan 02   Willem Dreeslaan
Oostweg
Tobias Asserlaan  
61
53
51  
8   Gebouw Willem Dreeslaan 03   Willem Dreeslaan   61  
9   Gebouw Willem Dreeslaan 04   Willem Dreeslaan   60  
10   Gebouw Willem Dreeslaan 05   Willem Dreeslaan   60  
11   Gebouw Willem Dreeslaan 06   Willem Dreeslaan   60  
12   Gebouw Willem Dreeslaan 07   Willem Dreeslaan   60  
13   Gebouw Willem Dreeslaan 08   Willem Dreeslaan   60  
14   Gebouw Willem Dreeslaan 09   Willem Dreeslaan   60  
15   Gebouw Willem Dreeslaan 10   Aletta Jacobslaan
Hugo de Grootlaan
Willem Dreeslaan  
51
49
60  
16   Gebouw Willem Dreeslaan 11   Willem Dreeslaan   60  
17   Gebouw Willem Dreeslaan 12   Aletta Jacobslaan
Hugo de Grootlaan
Willem Dreeslaan  
49
52
60  
18   Kavel Willem Dreeslaan 01   Willem Dreeslaan   60  
19   Kavel Willem Dreeslaan 02   Willem Dreeslaan   61  

Er blijken geen doelmatige of effectieve maatregelen mogelijk om de geluidbelasting te reduceren. Daarom moeten voor de locaties die zijn opgenomen in de bovenstaande tabel hogere waarden worden verleend. Voor de onderbouwing hiervan wordt verwezen naar het Besluit hogere waarden geluid dat is vastgesteld door het college op 21 mei 2013 en opgenomen in Bijlage 11 van de plantoelichting.

Als een te verlenen hogere waarde meer dan 5 dB boven de voorkeursgrenswaarde ligt, worden aanvullende voorwaarden gesteld.

Gecumuleerde geluidbelasting

Bij het berekenen van de gecumuleerde geluidbelasting (LCUM) is het geluid van de relevante wegen en de HSL spoorlijn bij elkaar opgeteld. Uit de berekeningen blijkt dat deze nergens in het plangebied onaanvaardbaar hoog is. Met gevelmaatregelen kan aan de eisen van het Bouwbesluit inzake ´bescherming tegen geluid van buiten´ worden voldaan. Middels een akoestisch bouwtechnisch onderzoek dient dit laatste te worden aangetoond. Hiermee is sprake van een goede ruimtelijke ordening.