direct naar inhoud van 4.4 Verkeer
Plan: Oosterhage - Businesspark Oosterheem
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00002-0004

4.4 Verkeer

4.4.1 Verkeersontsluiting
4.4.1.1 Oosterhage

Verkeer met de bestemming Oosterhage rijdt via de Australiëweg en de Olof Palmelaan. De hiërarchie is dat alle interne wegen van het bedrijventerrein Oosterhage aansluiten op de Olof Palmelaan, welke weer in directe verbinding staat met de Australiëweg.

Het gedeelte van Oosterhage gelegen tussen de HSL en de Nieuwe Hoefweg wordt ontsloten vanaf de Olof Palmelaan door middel van een nieuwe weg die de HSL ongelijkvloers kruist. Er is een aantal alternatieven opgesteld. In overleg met ProRail is gekozen voor de meest noordelijke variant (zie onderstaande figuur). Deze keuze houdt in dat de weg verdiept aangelegd moet worden. ProRail heeft daarmee ingestemd. De onderdoorgang is reeds aangelegd. Dit was mogelijk, omdat deze past binnen het geldende bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00002-0004_0013.jpg"

Figuur 4.1: Ontsluiting deel bedrijventerrein ten oosten van de HSL

De ontsluiting van het oostelijke deel is voorzien door middel van een doodlopende weg (Zernikestraat) die parallel ligt aan de HSL. Verder zal er ook een langzaamverkeersroute aangelegd worden van de doodlopende weg naar de Nieuwe Hoefweg. Het fietspad kan eveneens gebruikt worden door hulpdiensten in het geval van een calamiteit.

De ligging van de overige interne wegen is nog niet vastgelegd en is afhankelijk van de uiteindelijke verkaveling van het bedrijventerrein. Binnen de bedrijfsbestemming is de aanleg van deze wegen mogelijk.

4.4.1.2 Businesspark Oosterheem

De ontsluiting van het Businesspark Oosterheem blijft gelijk aan de huidige situatie. In het voorliggende plan worden dan ook geen wijzigingen mogelijk gemaakt ten opzichte van de huidige situatie.

4.4.2 Parkeren

Parkeren zal conform het gemeentelijke beleid op eigen terrein moeten plaatsvinden. Bij de verkaveling en de indeling van het Businesspark Oosterheem wordt daarmee rekening gehouden door de bouwpercelen zodanige afmetingen te geven dat de parkeerbehoefte kan worden opgevangen op de niet te bebouwen delen van de uitgeefbare kavels. Dit is ook vastgelegd in de beeldkwaliteitregels voor deze zones.

Ook voor het bedrijventerrein Oosterhage geldt ook dat parkeren op eigen terrein dient te geschieden. Bij de indeling van het bedrijventerrein is per bedrijfskavel een maximaal bebouwingspercentage toegestaan van 60. Hierdoor is gewaarborgd dat voldoende ruimte op het terrein overblijft voor het realiseren van voldoende parkeerplaatsen.

Bij het bepalen van de parkeerbehoefte wordt uitgegaan van de geldende gemeentelijke nota parkeernormen en uitvoeringsregels.