direct naar inhoud van 5.6 Geluidhinder
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0626.2010Centrum-BP40

5.6 Geluidhinder

De Wet geluidhinder (Wgh) biedt een toetsingskader voor het geluidniveau op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen en scholen. De wet kent een ondergrens, de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. Wanneer de geluidbelasting lager is dan deze waarde, zijn de voorwaarden die de Wet geluidhinder stelt aan het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen niet van toepassing. Daarnaast is er in de wet een bovengrens opgenomen, de maximaal toelaatbare geluidbelasting. Indien de geluidbelasting hoger is dan deze waarde, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen in principe niet mogelijk.

Wanneer de geluidbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare geluidbelasting ligt, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen aan beperkingen gebonden en alleen onder voorwaarden mogelijk. Dit wordt een ‘hogere waarde’ genoemd (‘hoger’ in de zin van hoger dan de voorkeursgrenswaarde) en wordt via een formele procedure vastgelegd.

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) artikel 74 hebben alle wegen een geluidszone. Uitzondering hierop zijn woonerven en 30 km/uur gebieden. De zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en of een weg binnen of buitenstedelijk is gelegen. Voor de bepaling van de maximale vast te stellen geluidbelasting houdt de Wet geluidhinder rekening met de ligging van de geluidgevoelige bestemmingen en wordt onderscheid gemaakt tussen stedelijk en buitenstedelijk gebied. Binnen stedelijk gebied gelden over het algemeen minder strenge normen.

5.6.1 Geluidsbelastingkaart

Op 4 juni 2007 is de "Geluidsbelastingkaart EU-richtlijn omgevingslawaai" (kenmerk VST008/Hcj/0134) gepubliceerd. De gemeente Voorschoten maakt onderdeel uit van de agglomeratie Den Haag/Leiden en heeft daarmee de verplichting tot het maken van de geluidskaarten en de actieplannen. De geluidskaarten binnen de agglomeratiegemeenten moeten betrekking hebben op weg-, railverkeer, industrie- en luchtvaartlawaai (voor zover aanwezig). Met behulp van de rekenmodellen voor het weg- en railverkeer is de geluidshinder inzichtelijk gemaakt voor de situatie in 2006.

Er zijn binnen de gemeente Voorschoten volgens de geluidsbelastingkaart geen woningen met een overschrijding van de plandrempelwaarde (73 dB) voor wegverkeerslawaai geconstateerd. In de geluidsbelastingkaart worden de actuele geluidsniveaus weergegeven. Om deze geluidsniveaus te kunnen vergelijken met de thtg (ten hoogste toelaatbare grenswaarde) van 68 dB, wordt hierop met betrekking tot het wegverkeer nog 5 dB in mindering gebracht voor het stiller worden van het wegverkeer (artikel 110g van de Wet Geluidhinder: bij wegen met een maximum snelheid van ten hoogste 70 km/uur 5 dB in mindering en bij de overige wegen met een maximum snelheid groter dan 70 km/uur 2 dB in mindering). Vervolgens blijkt dan dat de thgt-waarden niet worden overschreden. Bovendien zijn bij de meeste van de woningen met een hoge geluidsbelasting al in het kader van de sanering wegverkeerslawaai gevelgeluidweringsmaatregelen uitgevoerd.

5.6.2 Actieplan geluid

Op basis van de geluidsbelastingkaarten moeten er volgens de Wet geluidhinder een actieplan worden opgesteld. Het actieplan is een beleidsdocument dat het beleid beschrijft ter beperking van de geluidsbelasting en voorgenomen maatregelen voor de komende vijf jaar. Op 3 september 2008 is het "Definitief actieplan geluid Voorschoten" (rapportnummer 2008-09-03/EH) opgesteld. Hieruit blijkt dat er binnen de gemeente Voorschoten geen echte grote knelpunten aanwezig zijn. Voor een randstadgemeente zijn de geluidsbelastingen op de meeste woningen relatief laag. Alleen langs de doorgaande routes heersen hogere geluidsbelastingen, maar ook deze geluidsbelastingen zijn niet extreem hoog te noemen.

Het plangebied van dit bestemmingsplan kent alleen 30 km/uur gebieden. De binnen het plangebied gelegen wegen hebben geen geluidszone. Wegen van buiten het plangebied kunnen wel van invloed zijn op het plangebied. Binnen het plangebied zijn dan ook een aantal woningen waarbij de grenswaarden worden overschreden. Hiervoor is een hogere grenswaarde procedure gevoerd. Het betreft de volgende woningen: Schoolstraat 105, Schoolstraat 108, Schoolstraat 109, Schoolstraat 111, Schoolstraat 111a, Schoolstraat 113, Schoolstraat 121, Schoolstraat 127, Kon. Julianalaan 12, Kon. Julianalaan 14. Kon. Julianalaan 16, Kon. Julianalaan 44, Kon. Julianalaan 46 en Kon. Julianalaan 48.

5.6.3 Saneringsprogramma

In de Wet geluidhinder is een artikel opgenomen over bestaande situaties (Hoofdstuk VI, afdeling 3). Hierin was aanvankelijk opgenomen, dat alle woningen (en andere geluidsgevoelige gebouwen) waarbij de geluidsbelasting in 1986 meer dan 55 dB(A) bedroeg, moesten worden geïnventariseerd en doorgegeven moesten worden aan het (toenmalige) ministerie van VROM. Dit waren de saneringswoningen. Binnen de gemeente Voorschoten waren 864 saneringswoningen ten gevolge van wegverkeerslawaai bekend.

In januari 2007 is de wet aangepast en tellen alleen de woningen met een geluidsbelasting in 1986 van meer dan 60 dB(A) nog mee. Voor de woningen die op de lijst staan is onder voorwaarden subsidie van het rijk te krijgen om de geluidwering van deze woning te verbeteren. Voorlopig wordt er door het rijk alleen subsidie verstrekt voor woningen waarvan de geluidsbelasting in 1986 meer dan 65 dB(A) bedroeg. Deze woningen zijn in een aparte lijst opgenomen, de zogenoemde A-lijst. Een aantal van deze woningen zijn gelegen binnen het plangebied van dit bestemmingsplan. Dit betreft woningen langs de Koningin Julianalaan en de Schoolstraat.

In Voorschoten zijn (vrijwel) alle woningen van de A-lijst, die op dat moment ook als zodanig in gebruik waren, intussen van geluidwerende maatregelen zoals dubbel glas en geluidgedempte ventilatievoorzieningen voorzien om de geluidisolatie van de gevels van deze woningen op het vereiste niveau te krijgen. De situatie zoals die feitelijk bestond op 31 december 2006 is als definitieve lijst doorgegeven en vastgesteld door het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) namens de toenmalige Minister van VROM. In deze lijst kunnen derhalve geen wijzigingen meer aangebracht worden, zodat de verantwoording voor een wettelijk juist binnenniveau in de panden die op dat moment feitelijk niet als woning in gebruik waren en op later tijdstip weer als woning gebruikt gaan worden bij de eigenaar van die woning ligt.

5.6.4 Plangebied

Voorliggend bestemmingsplan legt de bestaande situatie vast. Er worden ten opzichte van de bestaande situatie en de vigerende bestemminsplannen geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt ten behoeve van geluidsgevoelige functies. De ontwikkelingen die mogelijk zijn gemaakt via een vrijstellingsprocedure en die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan, zijn in het kader van de gevoerde vrijstelling getoetst aan de geluidsnormen. Een akoestisch onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder hoeft daarom niet te worden uitgevoerd.

Geconcludeerd kan worden dat het bestemmingsplan op het gebied van geluid uitvoerbaar is.